Advies gevraagd

Gestart door DTJ, dec 01, 2015, 14:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

DTJ

Hoi. Ik ben nieuw hier. Via deze weg hoop ik iets meer antwoord te krijgen op mijn vraag: hoe lang heb je ongeveer nodig als beginnend drummer om een beetje leuk te kunnen spelen?

Nu realiseer ik me dat dit een hele algemene vraag is en dat dit van veel factoren afhankelijk is.
Mijn situatie is als volgt: ik ben 34 jaar en overweeg te gaan drummen. Ik maak al muziek sinds mijn 8e, echter een geheel ander instrument (nl dwarsfluit). Sinds ruim een jaar speel ik ook bij een vereniging (Harmonie). Daarvoor een tijd les gehad en vrijwel altijd bij ensembles gespeeld. Nu vertrekt onze drummer. Omdat wij moeilijk een nieuwe drummer kunnen vinden, is de vraag gesteld of er intern niet iemand interesse heeft om te switchen qua instrument. Ik heb hier wel interesse in. Drummen lijkt mij erg leuk en dit zou een ideale mogelijkheid zijn om hiermee te starten.
Echter uiteraard moet ik dan weer gaan lessen, want ik heb geen enkele drumervaring en ik wil het wel goed aanleren. Ik denk dat ik wel een redelijk ritmegevoel heb (dit baseer ik op hoe snel ik lastige ritmes onder de knie heb in vergelijking met de rest). Uitgangspunt is dat ik eens per week of eens per 2 weken zal lessen (ws rond een half uur) en uiteraard daarnaast thuis zal oefenen. Mijn inschatting is dat ik (verspreid over meerdere dagen) per week ca 3 uur thuis kan oefenen. Ik ga vrijwel zeker voor (privé) lessen aan de muziekschool, omdat dit via de vereniging goed betaalbaar is (niet duurder dan bv online lessen). Omdat het financiële plaatje wel belangrijk is, probeer ik wat meer beeld te krijgen hoe lang ik minimaal moet lessen om ook een beetje mee te kunnen gaan spelen. Voor wie het wat zegt, we spelen 3e divisie (net op concours geweest en gehandhaafd met een eerste prijs, dus scheelt dat het weer even duurt voor we weer gaan  :P ).

Nijlpaard

Ik zou als ik jou was een goede drumleraar zoeken en een proefles nemen. Hij kan denk ik dan veel beter de inschatting maken hoe snel je het drummen op zal pakken. Daarnaast kan hij beluisteren wat er van je wordt verwacht als drummer en dat meenemen in zijn inschatting.

En het hangt ontzettend af van je eigen tijd en inzet die je er in steekt.
Ikzelf ben ook op mijn 32e begonnen en ben nu 41. Ik drum niet slecht (al zeg ik het zelf) maar 3e divisie en meedoen aan een concour zie ik mezelf niet doen.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

willem4130

Wat versta jij onder "een beetje leuk kunnen spelen"? Waarschijnlijk - voor zover ik dat voor jou in kan vullen - doel je op het goed kunnen meespelen in jouw band. Wat voor een band is het? Welk genre? Kan je wat voorbeelden geven van nummers en wat is het niveau van je overige bandleden?

In algemene zin kan ik wel het volgende zeggen (hoe individueel bepaald het ook blijft). Veel volwassenen zijn bang, merk ik, een instrument niet meer onder de knie te kunnen krijgen. Mijn gevoel is dat kinderen weliswaar erg snel intuïtief leren (spelenderwijs zeg maar) maar dat volwassen het voordeel hebben over een betere motoriek en meer reflectievermogen te beschikken. Als jij verder tamelijk muzikaal bent - en waarschijnlijk ben je dat gezien jouw muzikale ervaring (hetzij op een heel ander instrument) - zijn dit m.i. goede voorwaarden om enigszins snel een solide basis te kunnen vormen.

Maar ik zou er nooit een harde datum aan durven koppelen. Zelfs niet na iemand een aantal keren te hebben zien drummen.

Ik zou inderdaad een paar oriëntatielessen nemen en ik denk dat je dan zelf vrij snel zult ervaren of je het wel of niet leuk vindt. Naast dat plezier hebben ongetwijfeld zal bedragen aan de progressie die je boekt, is het bovenal hetgeen wat centraal moet staan. Of je nou gaat drummen in je band of niet :-)

Misschien heb je wel een Youtube-filmpje van een voorbeeld waarvan je zegt "zo'n niveau bedoel ik". Wellicht dat iemand dan een indicatie durft te geven  :R
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

dunDaan

Volgens mij is het de bedoeling dat DTJ in de Harmonie gaat spelen, toch ......??
Het feit dat je al noten kunt lezen en met ritmes om kunt gaan is natuurlijk een pré, echter zegt dit niets over jouw talent om drummer / slagwerker te worden. Denk dat daar de crux zit. Sommigen zijn binnen no-time goed op weg omdat ze dat talent hebben, andere moeten er jaren voor oefenen.
Maar natuurlijk is het ook belangrijk te weten hoeveel tijd je hebt om te oefenen. Ik kan me herinneren in mijn begintijd dat ik elke dag minimaal een uur zat te meppen, dan maak je wel meters. Maar als volwassene heb je die tijd waarschijnlijk niet en duurt het dus langer voor je een beetje comfortabel kunt spelen. (wellicht een inkoppertje, maar wel belangrijk)

Zoals de anderen aangeven, neem een paar (proef)lessen en kijk dan hoeveel aanleg je er voor hebt. Dan kan je leraar je vast iets beter vertellen over hoe lang eea zal duren.

Tot slot, muziekwerken uit de 3e divisie bevatten over het algemeen redelijk "basic" drumritmes die je waarschijnlijk gedurende je eerste lessen aangeboden zult krijgen, dus met een beetje geluk heb je die redelijk snel onder de knie. Neemt niet weg dat het wel enige tijd zal duren voordat je ze ook echt lekker (groovend) kunt spelen.

Succes in ieder geval.

(PS. Ik vervloek elke keer, als ik na een optreden mijn drumstel sta af te breken, dat ik geen dwarsfluit ben gaan spelen.  8)7  ...... maar dat ter zijde )
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

willem4130

Volgens mij is het de bedoeling dat DTJ in de Harmonie gaat spelen, toch ......??

Klopt! My bad.
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Technobeat

(PS. Ik vervloek elke keer, als ik na een optreden mijn drumstel sta af te breken, dat ik geen dwarsfluit ben gaan spelen.  8)7  ...... maar dat ter zijde )
Maar als je prinsheerlijk achter je OPgebouwde kit zit ben je weer heeeeel erg blij dat je dit mooie instrument omarmt hebt toentertijd :) 8)  .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Wouters

Belangrijk in heel de analyse is dat je harmoniewerk grofweg in tweeën kan verdelen:

1) muziekstukken met veel drumwerk, de arrangementen van bekende songs / musical ed.
2) traditionelere muziekstukken, waarbij het gros van het werk op de snare gespeeld wordt.

Deel 2 vereist vaak veel roffelwerk, staccato ritmes en dynamiek. Je hebt dan al wel een voorsprong als het gaat om ritmes, maar vergeet niet dat het automatismes moeten worden: Wat speel je wanneer met welke hand. Je zult hiervoor je spieraansturing moeten trainen. Dat gaat je tijd kosten.
En roffels, voordat ze echt goed zitten, moet je niet gek staan te kijken van een termijn van 2 jaar. En dan elke dag en les aandacht geven.

Tbv deel 1 heb je meestal niet top of de bill drumritmes nodig. Iets dat voortkomt uit het feit dat 9/10 componisten niet weten wat ze met een drummer aanmoeten. Als er maar een ritme onderstaat is het al goed. Van belang is wel dat of je precies moet spelen wat er geschreven staat of dat je je partij functioneel kan invullen. Het laatste geval kan je veel sneller leren dan het eerste.

Maar al met al een slimme overstapkeuze. Ik heb nooit gesnapt dat mensen zo dicht bij een dirigent wilden zitten ;-)

DTJ

Bedankt voor alle reacties!

Zoals ik in de openingspost al vermeldde, realiseer ik me dat dit een heel algemene vraag is welke van veel factoren afhankelijk is. En dat er dus niet één pasklaar antwoord is.

Nijlpaard: had jij toen je begon al wel ervaring op een ander instrument? Of was dit het eerste instrument dat je ging spelen?
Heb al wel begrepen dat het natuurlijk scheelt dat ik al noten kan lezen en wel redelijk wat muziekervaring heb. Al realiseer ik me goed dat dit wel een heel andere tak van sport is.

Willem, op zich ben ik niet zo bang dat ik een instrument niet meer onder de knie kan krijgen. Ik heb al kleine uitstapjes gemaakt naar andere instrumenten (saxofoon en keyboard). Dat ging best goed. Maar omdat ik toen niet in de gelegenheid was om les te nemen, heb ik dat niet doorgezet. Jezelf vanaf 0 iets aanleren is gewoon best lastig (en kost meer tijd). Les vind ik ook wel belangrijk om in elk geval de basis goed aan te leren. En ik ben nogal veeleisend voor mezelf. Als ik iets doe, wil ik het ook goed doen.
Het liefst zou ik natuurlijk gewoon langer door lessen om beter te worden (ook als ik eenmaal op een minimum niveau mee kan spelen). Echter  dat hangt van de situatie op dat moment af.

DunDaan, een paar proeflessen zal het niet worden. Er moet best veel voor opgetuigd worden. De vereniging regelt een drumstel voor mij zodat ik thuis kan oefenen (dit krijg ik in bruikleen) en mijn muzieklessen moeten ingepland worden. Het zal daarom minimaal vanaf januari tot de zomervakantie les worden. Maar dat vind ik zelf ook goed. Ik denk dat je naar een paar lessen ook te snel af kunt haken. Ik weet van mezelf dat ik soms ook even een fase door moet (als ik nog totaal niets kan, moet ik daar even doorheen en ga ik het leuker vinden zodra ik wat verder kom). Zoals ik in de eerste post vermeldde, schat ik in dat ik per week ca 3 uur thuis kan oefenen. Meer wordt lastig, omdat ik fulltime werk en 2 kleine kinderen heb. Als die in bed liggen (tussen zeven en half acht), kan ik natuurlijk niet meer spelen. Dus komt het aan op de weekenden en mijn vrije woensdag. Omdat ik ze op de dagen dat ik werk al maar max 1-1,5 uur zie (tijdens en na het avondeten), vind ik het een beetje sneu om in die tijd te gaan zitten repeteren. Daarnaast zal ik ook blijven fluiten (ik speel ook bij een ensemble). Daarvoor repeteren kan ik echter wel als ze slapen.
Dat van dat kleine instrument klopt. Daar ben ik ook regelmatig erg blij mee. Instrument, bladmuziek en standaard in en één goed te dragen rugtas  :) . En de rest maar zeulen met koffers e.d. Maar dat was niet echt een factor in mijn keuze voor dwarsfluit...

Wouters, We spelen beiden. We hebben meestal een combinatie van. Op het concours hebben we uiteraard wat traditionelere werken gespeeld. Verder is het een combinatie van stukken van bv Reineke of Jacob de Haan, maar ook bv musicalmuziek, filmuziek, maar ook coldplay, etc.
Er zitten trouwens ook voordelen aan dicht bij de dirigent zitten. Ik hoef bijna nooit op te kijken en echt naar hem te kijken, omdat ik hem vanuit mijn ooghoeken kan zien dirigeren  ;) .

Inmiddels heb ik contact gehad met de muziekschool en de docent gaat mij  bellen om wat dingen te bespreken en de mogelijkheden voor lestijd te bespreken. Ik denk dat we het maar gewoon gaan doen. Het lijkt mij erg leuk!   :Y

Jazz

Leuk te lezen dat je les gaat nemen. En inderdaad niet te vroeg stoppen is wel belangrijk. Je krijgt toch wel periodes die gruwelijk frustrerend zijn omdat t niet snel genoeg lukt. Maar dat ken je vast wel bij t leren spelen van de andere instrumenten.
Goede coordinaties /technieken leren is best wel lastig.
Maar he, heel veel succes.
There is no music without jazz

drfill

voor veel grooves en coordinatie, time is niet eens een drumstel nodig..   alleen geloofd niemand dit..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Robert-Jan

Ik wel ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Jazz

Ik wil je wel geloven hoor.
Zou je dan willen vertellen hoe je dat bedoelt ?
There is no music without jazz

Hoefnix

met je handen en voeten op tafel en de vloer tikken.
een oefenpad gebruiken.
etc

Het helpt mij als ik het (lastige) stuk in mijn hoofd vlekkeloos kan "spelen", dus zelf zonder beweging :).

drfill

yep..  een drumkruk en 2 sticks kun je al heel 'the new breed' mee oefenen ; )
ik zou wel altijd sticks gebruiken (veel drummers trainen hun 'conga spieren' met handen)
intern oefenen is ook belangrijk inderdaad..   (weet precies wat je bedoeld..)
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

DTJ

Tuurlijk, nog niet eens bij nagedacht. Dat kan ik in ieder geval wel oefenen als de kinderen slapen 8)7 .

Technobeat


Omdat ik niet onnodig een nieuw topic wil aanmaken gebruik ik voor mijn vraag dit : Advies gevraagd topic even .
Wat speelt onze , niet door iedereen even gewaardeerde , Coop3rdrumm3r op 1.50 t/m 1.53 ( 32e of 64e ) en hoe moet je dit rustig opbouwend oefenen ?
Het klinkt namelijk wel erg gaaf als fill .


DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Robert-Jan

32e..
singlestrokes oefenen.

http://vicfirth.com/single-stroke-roll/

succes :)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Technobeat


THX :)  , hoe '' simpel '' kan het zijn :')  .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Omhoog