Heel-toe techniek voor dubbel bass *

Gestart door herrieman, okt 20, 2011, 16:36

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

herrieman

okt 20, 2011, 16:36 Last Edit: okt 23, 2011, 15:37 by paQ
Beste,

Na op het vorige forum weer eens te hebben ingelogd kwam ik erachter dat dit nieuwe forum tegenwoordig wordt gebruikt. En omdat ik met de zoekmachine geen topic kon vinden over heel-toe wilde ik in een nieuw topic mensen om hun mening vragen betreffende deze techniek.
Het zit namelijk zo:
Ik ben pas begonnen met heel-toe en er viel me iets op waar ik graag andermans mening over zou horen:

  • Je kunt, zoals vaker ook wel in filmpjes te zien is, eerst de ene voet afwerken (RechtsHeel, RechtsToe) en daarna de andere. Bijvoorbeeld Rh, Rt, Lh, Lt. Even uitgaande van 4 16-en per tel houdt dat dus in dat je per voet 2 16-en achter elkaar speelt en je heels in principe 8-en spelen.

  • Een andere optie is om Rh, Lh, Rt, Lt te doen. Houdt in dat je per voet 2 8-en speelt, waarbij je de 16-en dus wisselt tussen beide voeten. Je hebt dus een 16e de tijd om je rebound uit te voeren.


Is dat te volgen? En is er iemand die misschien beide manieren heeft geprobeerd? Wat ik namelijk merkte is dat bij optie 1 de snelheid van je rebound de beperkende factor is, terwijl bij optie 2 de maximale snelheid wordt bepaald hoe snel je beide heels en toes achter elkaar kunt doen. En ik ervaar het wisselen tussen beide voeten als zijnde gemakkelijker dan het snel uitvoeren van die rebound.
Optie 2 maakt het snel spelen van triolen dan wel weer iets ingewikkelder...

82keiko

Ik veronderstel dat dit voor forum'ers is met 2 bassen of een dubbele baspedaal. Het is zeker te volgen  :) maar met wisselen van voeten heb ik weinig connectie.

herrieman

Inderdaad, het gaat om dubbel bas spelers. Vergeten te vermelden.

Joris

Gewoon doen wat voor jou het beste werkt.

Jochem

Duidelijke uitleg van de Heel-toe techniek:

Nijlpaard

En dat helpt topicstarter op welke manier ?
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Jochem

Dat jij mooi kan reageren op mijn bericht waardoor jij ook weer blij bent
Herrieman heeft een vraag gesteld, daar hoef ik toch niet op te reageren? Het antwoord is duidelijk al gegeven. Dus kan dit mooi het Heel-toe techniek topic worden..? En dacht ik dus post ik even een filmpjes daarover.

Harre


Het antwoord is duidelijk al gegeven.


Zo'n filmpje kan natuurlijk nooit kwaad, maar vertel me dan eens waar het antwoord duidelijk al is gegeven? Een antwoord als 'Gewoon doen wat voor jou het beste werkt' valt voor mij niet in de categorie van duidelijke antwoorden, want dan kun je 90% van het forum op deze manier afdoen ;)
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Jochem


Zo'n filmpje kan natuurlijk nooit kwaad, maar vertel me dan eens waar het antwoord duidelijk al is gegeven? Een antwoord als 'Gewoon doen wat voor jou het beste werkt' valt voor mij niet in de categorie van duidelijke antwoorden, want dan kun je 90% van het forum op deze manier afdoen ;)

Ik zeg niet dat er een duidelijk antwoord is gegeven, ik zeg dat er duidelijk al antwoord is gegeven ;P En daar bedoel ik dan eigenlijk Joris' reactie mee:

Gewoon doen wat voor jou het beste werkt.

Ruud


Zo'n filmpje kan natuurlijk nooit kwaad, maar vertel me dan eens waar het antwoord duidelijk al is gegeven? Een antwoord als 'Gewoon doen wat voor jou het beste werkt' valt voor mij niet in de categorie van duidelijke antwoorden, want dan kun je 90% van het forum op deze manier afdoen ;)


Maar zo werkt het in het geval 'voetenwerk' wel. Ik speel echt niet altijd op dezelfde manier en ik zou je ook geen speelstijl van m'n voeten kunnen koppelen aan liedjes ofzo.
you do mind about your make up, but you better make your mind up now

Joris

#10
okt 23, 2011, 21:22 Last Edit: okt 23, 2011, 21:37 by Joris
Ja zo is het nou eenmaal. Een techniek die bij ene super werkt kan bij de ander voor geen meter werken.

Dan is er ook nog de vraag hoeveel tijd en moeite je er in steekt om een techniek goed onder de knie te krijgen. Een paar weken oefenen is voor een nieuwe techniek die je wilt leren meestal nog maar het begin.

Nijlpaard


Dat jij mooi kan reageren op mijn bericht waardoor jij ook weer blij bent
Herrieman heeft een vraag gesteld, daar hoef ik toch niet op te reageren? Het antwoord is duidelijk al gegeven. Dus kan dit mooi het Heel-toe techniek topic worden..? En dacht ik dus post ik even een filmpjes daarover.


Nou kan je heel puberaal en quasi-recalcitrant gaan reageren maar de topicstarter heeft de beweging van de heel toe al onder de knie, hij vraagt nu hoe hij deze beweging het meest efficient kan toepassen op een dubbelbass situatie. Jouw filmpje voegt daar dus 0.0 aan toe. Een antwoord op zijn vraag is er ook niet. Joris heeft een antwoord gegeven maar ik kan me voorstellen dat topicstarter meer antwoorden wil die, zoals Harre ook al aangeeft, wat meer advies geven en informatiever zijn.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

FoREVer

Nu even snel doorgelezen te hebben denk ik dat het mooier klinkt als je voor optie 2 gaat, ik zelf vind optie 2 ook sneller ( toen ik nog dubbelbass drumde ). maar het ligt er ook aan hoe je het hebt geleerd, want ik kan het zo hebben geleerd maar als jij techniek 1 heb geleerd zou ik op die weg blijven. Ik hoop dat dit een beetje heeft geholpen *D
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

herrieman

Nou, onder de knie heb ik de techniek nog zeker niet, maar tijdens wat klooien vielen me beide opties gewoon op. Meer per ongeluk dan wat anders.
Maar iedereen bedankt voor de reacties.

Hatseklats

RRLL is waarschijnlijk makkelijker omdat je de beweging per voet kan afmaken. In theorie zou RLRL wel sneller moeten kunnen, maar die heb ik het zelf nog nooit geprobeerd.

Een andere mooie optie is in triolen spelen, bijvoorbeeld RRL RRL (of LLR LLR). De heel-toe beweging loopt namelijk heel mooi in triolen. Je kunt er ook mooie 16en figuurtjes mee maken door RLRL in 8en te spelen, en dan heel-toe dubbels invoegen.

Omhoog