Sibelius Beginners tutorial

Gestart door Jochem, sep 29, 2011, 18:47

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Jochem

!Let op in deze guide is sibelius 5 gebruikt als je een andere versie hebt kunnen er bepaalde dingen zijn die verschillen!

Let's start!
Ten eerste moet je sibelius hebben, als je wilt weten hoe je dit moet 'kopen' pb me dan even.

Start sibelius
Nu zul je zoiets krijgen:

Als je al bezig bent met iets te schrijven kun je kiezen voor de met rood aangegeven opties.
Maar ik ga er vanuit dat dit de eerste keer is dat je sibelius opent dus beginnen we met een nieuw bestand. Vink dus de met groen aangegeven optie aan en klik op 'OK'
(als je dit scherm niet wilt krijgen bij het opstarten van sibelius kun je onderaan de pagina de optie wegvinken)

Nu kom je in het New Score menu:

Klik op 'blank' en klik dan op 'Change Instruments.


Klik dan op 'All Instruments' - 'Drum Kit and Drum Set' - 'Drum Set (Rock)' Je kunt natuurlijk ook andere drumsets kiezen.
Klik dan op 'Add to Score' Nu komt er rechts '+Drum Set (Rock)' te staan. Klik dan op 'OK'

Nu kom je weer in het New Score menu. Als je op Next drukt kun je o.a Titels etc. aanpassen maar daar leg ik verder niks over uit, want dat spreekt voor zich.
Klik op Ok.



Geel: Hiermee speel je af wat je hebt gemaakt.
Bruin: Hier in kun je bepaalde nootsoorten kiezen (x-o etc.)
Rood: In dit venster kies je de noten
Groen: Hiermee navigeer je over de pagina('s)

We hebben natuurlijk ook een audioplayer nodig. Je kun zelf kiezen welke je gebruikt maar ik kan je 'Goldwave'  aanraden! Omdat je daar kan markeren waar je bent, de muziek in een bepaalde snelheid afspelen [1%-500%] - wat op snelle stukken heel handig kan zijn - en je hebt een duidelijke tijdlijn waar je heel wat van af kunt lezen. (sneltoets voor afspelen op tijdlijn = 'H')
Zo heb ik mijn 'setup'

Nu gaan we wat meer regels toevoegen, dit doet je door of op CTRL+B te klikken of ALT B en dan het aantal maten dat je wilt toevoegden invullen. Je kan dit ook doen door rechtermuisknop -> bar->

Het schrijven

Ik ga nu een (deel) van een nummer schrijven namelijk van Volbeat - Heaven nor Hell. Dit is een redelijk makkelijk nummers om te schrijven daarom een goed nummer om mee te beginnen.
Dit nummer is geschreven in een 4 kwarts maat. Als je de maatsoort wilt veranderen druk je op 't'.

We beginnen met de bovenste regel, de hi-hat dus. Zoals je hoort, worden er achtste noten gespeeld. We selecteren dus de achtste noot in het keypad. Maar nu heb je nog een 'standaard' noot. We moeten dus de hi-hat noot hebben. Dit doe je door op Shift+alt+1 te klikken. Of in het Create note/rest (bruin gemarkeerd hierboven) ->Notes ->1 x o
Nu heb je als het goed is achtste 'x' noten. Klik nu op de plaats waar je de noten wilt hebben. Nu heb je de bovenste lijn!
Nu voegen we de de onderste lijn toe. Klik in het keypad op '2'. Je wilt nu geen hi-hat noot meer hebben. Verander dit weer door Shift+alt+0 of door in het Create note/rest ->Notes->0 Deze lijn heb ik in kwartnoten gemaakt nu zou je zoiets moeten hebben:


Nu heb je de eerste maat ingevuld, dus kun je verder gaan met de andere maten.
Dit zou je nou moeten hebben:


We kunnen in dit gedeelte ook een herhaling met een 'eentje' en 'tweetje' toevoegen:
Een herhaling teken voeg je toe door rechtermuisknop ->barline -> start repeat en dan op de plek te klikken waar je het herhalings teken wilt hebben. (dit geld hetzelfde met een herhalings teken sluiten) Het 'eentje' en 'tweetje' krijg je door op 'L' te drukken, dan kies je het eentje/tweetje en klik je op de plek waar je hem wilt hebben.
Nadat gedaan te hebben krijg je dit:

Zo, nu weet je de basics voor het schrijven van muziek, nu kun je aan de gang met je eigen muziek te schrijven!


Heb je nog vragen? Stel ze!!
-
-
-

Plam

Lol, nog niemand heeft hier gepost? Ziet er in ieder geval zeer mooi uit! Als ik begin met Sibelius weet ik je te vinden :-)

Jochem

Thanks =] En als je vragen hebt, stel ze gerust ;)

Robert-Jan

Ik ben een voorstander van een andere manier van noteren zoals oa gebruikt bij real time drums


Op deze manier zit je niet meer met rusten in de snare en bas wat zeker bij wat ingewikkelde ritmes de zaak alleen maar inoverzichtelijker maakt

Dat kan ook in sibelius.. T is wat meer werk,maar wel zo tof.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Jochem

Dat vind ik ook een fijnere manier om te lezen. Zo schreef ik het in  het begin ook op. Maar in Sibelius kun je dan niet eerst de bovenste regel doen en daarna de onderste, dat scheelt heel veel in tijd.

Robert-Jan

#5
okt 01, 2011, 11:11 Last Edit: okt 01, 2011, 11:13 by Robert-Jan
Je moet ze ook niet per regel doen maar tegelijk..dan verander je de de bovenste in een kruisje en voila.
Ik moet er nog steeds eens voor gaan zitten om het te koppelen met edrums..het moet gewoon mogelijk zijn om de zaak in te spelen..zal wel vreselijk rommelen worden maar dan ben je helemaal klaar.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Jochem

Ja, maar dat tegelijk vind ik niet fijn.
Ik denk niet dat je hem aan Sibelius kunt koppelen. Misschien zijn er andere programma's voor die meer drum gerelateerd zijn, want dat is Sibelius niet echt.

Robert-Jan

Ja fijn of niet fijn, het gaat om het eindresultaat toch? En in mijn geval is dat een zo duidelijk mogelijke partij maken..het ebook op mijn dvd heb ik helemaal zo gedaan.

Ik denk wel dat het kan.. Als het met een midi piano kan,moet het met midi drums ook kunnen..
(hoop ik ;) )
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Jochem

Fijn = Sneller :D

Probeer het zou ik zeggen =]

Hammar

En de score functie in cubase dan?

Nlz

Hoewel je de partijen prima uitschrijft (Jochem) zie ik af en toe door de bomen het bos niet meer en schrijf ik het over zoals het in RTD zou staan, puur omdat dat en stuk 'rustiger' leest.
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Robert-Jan


En de score functie in cubase dan?


Zou ook moeten kunnen, maar uiteindelijk is de layout van sibelius mooier.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hammar


Zou ook moeten kunnen, maar uiteindelijk is de layout van sibelius mooier.

Da's waar!

82keiko

 ddrsonor

Re: Muziek notatie software
« Reactie #7 Gepost op: september 20, 2011, 07:29 »Citaat Om af en toe iets "netjes" uit te schrijven, gebruik ik Musescore.

In een ander topic ook onder 'techniek' 'muziek notatie software' las ik over musescore, wat vinden jullie daar van? In vergelijking met Sibelius? Thx.

Animal baars

Is er ook een manier om in Sibelius de poten van je hihat/snare noten (die noteer ik altijd in voice 1) automatisch omhoog te hebben staan? Als ik de bassdrumpartij aan het noteren ben in voice 2 en ik haal de extra rusten etc. weg die automatisch geplaatst worden, gaan gelijk al de poten van voice 1 omlaag staan...

Als dit niet duidelijk is, maak ik vanavond wel ff een screenshotje.

Verder vind ik de playback van sib 7.0 niet echt fantastisch. Elk ritme wordt onwijs onritmisch weer gegeven. -O-  Lijkt me niet dat dit aan mijn processor of geheugen ligt (4GHz quad core processor met 12GB geheugen). Als ik dan op youtube kijk naar de playback bij anderen gaat het wel vloeiend :(.

Omhoog