Fills

Gestart door Dezain, sep 20, 2011, 20:12

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Dezain

Hallo mede-drummers,


Ik heb een probleempje. Als ik bij drumles aan het drummen ben, of met een muzikanten groepje ergens, spelen we wat, en dan moet ik een fill in zetten. Het lijkt elke keer of ik iets in dezelfde richting doe als dat ik altijd doe, dat ik geen originele fills kan verzinnen in een eigen stukje. Of dat aan mij ligt weet ik niet, want misschien vind de rest het niet zo 'standaard'? Ik hoop dat jullie weten wat ik zo bedoel. Kunnen jullie mij hiermee helpen? Wat zou ik moeten doen? En fills met rock zijn dat meestal, blues en jazz enzo word ook nog moeilijker..


Mvg,
Bram
Experience is the name people give to their mistakes.

Rick

Op drumles zou je techniek moeten krijgen met handzettingen en dergelijke. Daar kun je leuk mee oefenen over je toms, bekkens, enz.

Vergeet ook je pedalen niet! Een goed getimede bassdrum in een fill kan een fill echt lekker laten klinken! En een fill hoeft niet moeilijk te zijn, hij hoeft alleen maar goed te klinken in de context van de muziek!

Je kunt iets in alleen maar zestienden spelen, of afwisselen met kwarten, achtsten, of zelfs 32en. Triolen, sextolen, enz!


Luister anders eens wat andere drummers als fills gebruiken. Onthoud dat, gebruik dat, sleutel eraan, wees creatief! The sky is the limit!

Dezain

Dat doe ik ook, maar ik ben zoiezo niet zo sterk met fills. Onder een cover is het geen probleem, maar als het van een improvisatie moet komen lukt het gewoon niet meer.

En wat zijn triolen en sextolen?  :/
Experience is the name people give to their mistakes.

Nijlpaard

http://nl.wikipedia.org/wiki/Triool

Kan je leuke dingen mee doen.

Zelf ben ik ook niet erg goed in fills maar merk wel dat te meer je speelt en muziek hoort, te meer je fills in nummers kunt plaatsen. Kwestie van veel doen dus....
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Dezain

Oké, gelukkig. Valt nog te redden dus. Bedankt!

En een triool zal ik hopelijk wel behandelen binnenkort met mijn drumleraar.  ;)
Experience is the name people give to their mistakes.

Nijlpaard

Als je al eens een shuffle hebt gespeeld heb je ze al gehad. Bij een shuffle speel je triolen waarbij voor de middelste noot een rust wordt geschreven
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Erik

Wat een fill ook soms net even dat beetje extra geeft zijn 'flams'. En ik zou zeggen experimenteer eens met flams op toms, snare, snare+tom etc etc.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

Robert-Jan

Wat zou het mooi zijn als je een Nl talige drumles dvd had waar ze met complexe fills met 16e triolen en 32 sten aan de gang gingen..of inderdaad ook met shuffles..of hoe kan ik die paradiddle nou omzetten in een fill/groove.. Dat zou mooi zijn...


Hee wacht eens... :6
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

stick tight

1. Het meest simpele zijn 16e over de toms en snare. Je kan dat ook afwisselen met je voeten.
RL->voeten, kan ook met 1 voet als je geen twin-pedal hebt.
rl->handen

rlrl RLrl rlRL rlrl

Je kan hier ook je hihat bij doen, levert wel leuke afwisselingen op

2. Sextolen
Eigenlijk hetzelfde basisprincipe als de 16e, maar dan als triool gespeeld waardoor het wat meer rolt.
Let wel op, je komt niet makkelijk uit met je tellen aan het eind. Het meest voor de hand liggend is het patroontje afmaken met je handen.

rlrlRL rlrlRL rlrlRL rlrlRL

of dus eindigen met je handen

rlrlRL rlrlRL rlrlRL rlrlrl

uiteindelijk kan je ook gaan combineren, alle varianten zijn mogelijk.

Anserini


Wat zou het mooi zijn als je een Nl talige drumles dvd had waar ze met complexe fills met 16e triolen en 32 sten aan de gang gingen..of inderdaad ook met shuffles..of hoe kan ik die paradiddle nou omzetten in een fill/groove.. Dat zou mooi zijn...


Hee wacht eens... :6
Misschien moet jij er dan maar een maken RJ!  *)

Nijlpaard


Wat zou het mooi zijn als je een Nl talige drumles dvd had waar ze met complexe fills met 16e triolen en 32 sten aan de gang gingen..of inderdaad ook met shuffles..of hoe kan ik die paradiddle nou omzetten in een fill/groove.. Dat zou mooi zijn...


Hee wacht eens... :6


Jaja, dat klinkt allemaal geweldig maar dan zit je naar zo'n DVD te kijken. Zie je zo'n fill die dan ontzettend lekker klinkt. Ga je achter je eigen kit zitten om je vervolgens te realiseren dat je nog 2 jaar rudiments oefeningen nodig bent om de fill te kunnen doen. Mij niet meer gezien.

Ik ben les en drum-dvd's e.d. ff zat.

(Niets persoonlijks overigens. Heb de jouwe niet in mijn bezit.)
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Robert-Jan

#11
sep 20, 2011, 22:08 Last Edit: sep 20, 2011, 22:15 by Robert-Jan
Ik snap precies wat je bedoeld Nijlpaard .. En dat is ook precies waarom ik mijn eerste dvd heb gemaakt..geen je moet nog een paar jaar rudiments doen om die fill te kunnen spelen,maar tips waar de beginnende drummer wat aan heeft..Drum on gaat daar op door,met een andere opzet weliswaar en een  hoger niveau dan de eerste natuurlijk..maar ik heb echt geprobeerd om datgeen wat jij nu schetst te vermijden..maar nu ga ik wel erg spammen..

Ik had zowiezo het idee om eens een de zoveel tijd een mini-drumles filmpje te gaan maken met onderwerpen die ik tegenkom op dit forum..misschien is dit wel een mooi topic om mee te beginnen.
:)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Paul

Of misschien een apart forum? 'Drumlessen van R-J'.

Robert-Jan

'Drum mee met R-J'



.. -O-
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Paul

Drumlessen van ......
......... Robert-Jan!

*badum, pssh*


(oké, laten we dit topic niet verder vervuilen)

Lucas


1. Het meest simpele zijn 16e over de toms en snare. Je kan dat ook afwisselen met je voeten.
RL->voeten, kan ook met 1 voet als je geen twin-pedal hebt.
rl->handen

rlrl RLrl rlRL rlrl



Dit is inderdaad een fill dat me vroeger veel heeft geholpen in het ontwikkelen van mijn fills.
Wat ook leuk is is om af te wisselen met dit ritme

rlrl RLRL rlrl RLRL

Deze en die van jouw gecombineerd krijg je dingen als

rlrl RLrl rlRL rlRL

Of maak van een slag met je handen eens een flam? Of verdubbel een noot tussendoor? Opties zijn oneindig!  *D


Harre


'Drum mee met R-J'


Ik voel hier toch echt een nieuw topic aan komen... :)
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

stick tight


Dit is inderdaad een fill dat me vroeger veel heeft geholpen in het ontwikkelen van mijn fills.
Wat ook leuk is is om af te wisselen met dit ritme

rlrl RLRL rlrl RLRL

Deze en die van jouw gecombineerd krijg je dingen als

rlrl RLrl rlRL rlRL

Of maak van een slag met je handen eens een flam? Of verdubbel een noot tussendoor? Opties zijn oneindig!  *D


Zeker! Opties zijn oneindig, als je de basis eenmaal door hebt gaat de rest vanzelf. Je moet wel altijd opletten dat je ze mooi afrond en dat kan lastig zijn als je eindigt met een kick. Je krijgt er dan 3(of meer) achter elkaar waarvan de laatste vaak de eerste tel van de nieuwe maat is.

Lucas


Zeker! Opties zijn oneindig, als je de basis eenmaal door hebt gaat de rest vanzelf. Je moet wel altijd opletten dat je ze mooi afrond en dat kan lastig zijn als je eindigt met een kick. Je krijgt er dan 3(of meer) achter elkaar waarvan de laatste vaak de eerste tel van de nieuwe maat is.


Met enkele bas moet je hier inderdaad mee opletten maar met dubbele zou het geen probleem moeten zijn.
Mijn voet(en) in mijn fills brengen is 1 van de dingen waar ik mezelf het meest dankbaar voor ben dat ik het vroeger mezelf heb geleerd!

82keiko

Eens bladeren in een van de workbooks van drumming system, helpt me wel eens. Er zit daar eentje tussen met fills voor beginn-intermediate-advanced met een hele reeks aan mogelijkheden waarop je dan zelf weer eindeloos kan gaan variëren als de inspiratie niet direct vanzelf komt.

Stokmans

Voor wat inspiratie kan Youtube (of een les-DVD) een goede bron zijn.

Deze schoot me nu te binnen omdat ik hem toevallig van het weekend tegen kwam. Een eenvoudige herta-sweep van Cobus P. En er staan zoveel meer van dit soort filmpjes op de jijbuis :)



Overigens is de dubbele ook leuk maar deze is vrij eenvoudig

Dezain

Cobus, gotta love him.  *D

bedankt!
Experience is the name people give to their mistakes.

Erik

ik ben altijd verbaasd bij dit soort filmpjes hoe ingewikkeld sommige fills zijn als je erover gaat nadenken. Terwijl, als je ze speelt, je ze voor vanzelfsprekend aanneemt.

Is wel de ideale manier om het te leren als je er echt niet uitkomt: totale breakdown van het concept. Erg goed gedaan.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

Ruud

Die customtrui is wel nodig in zo'n ijskoude studio.... 8)7
you do mind about your make up, but you better make your mind up now

82keiko

Je kan ook gewoon fills maken door de rudiments oa uit het topic 'rudiments' over de ganse drumset toe te passen.

Omhoog