Zenuwen onder controle

Gestart door groovemaker, sep 12, 2012, 19:05

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

animal


3000 man en veel mensen waarvoor ik mij zeker moet laten gelden. Maar het moet natuurlijk niet ten koste gaan van de muziek.


Je legt er bijvoorbaat al veel druk op. Waar ik me min of meer zorgen om maak is dat je een optreden heel erg vanuit je persoonlijke prestatie benadert, terwijl je er staat als complete band. Het gaat als eerste om de prestatie van de complete band, niet om alléén die van de/een drummer. Een band die als één geheel klinkt maakt indruk op iedereen en dat maakt jou in de oren van de toehorende alléén maar tot een nog betere muzikant. En zo kom je uit op de reactie van Willem4130, 'zoek elkaar op' op het podium, ondersteun/coach elkaar. Zo focus je je vanzelf meer op het maken van muziek met elkaar en vergeet je voor je het weet je eigen zenuwen.

drum1964

+ 1 animal.

Als je nu voor 30 mensen of 3000 mensen speelt, mag géén verschil maken.
Dat is hetzelfde als zeggen    " hoe meer publiek er is, hoe beter je moet drummen"......


Wel leuk dat je open handed kan drummen. :Y
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

willem4130

Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Murgen


My thoughts exactly!


Helemaal mee eens, gaat om de lol en het feestje begint op het podium en niet in Haren!
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

Paul

#54
sep 24, 2012, 18:09 Last Edit: sep 24, 2012, 18:14 by Paul
Ik sluit me volledig aan bij Willem en Animal.
Met mijn bassist heb ik het van de andere kant meegemaakt: hij is zenuwachtiger/onzekerder dan ik, op het podium maar ook bijvoorbeeld als er vrienden komen luisteren bij een repetitie. Ik heb er zeer zeker ook last van, maar blijkbaar iets minder dan hij.
Als hij een foutje maakt zie ik hem balen en inzakken. Ik probeer dan contact te zoeken en waar nodig/mogelijk te corrigeren. Dat contact, veelal gepaard met een lach, geeft hem hoorbaar weer vertrouwen om lekker door te spelen.
Andersom gebeurt het gelukkig ook dat hij contact zoekt als ik een foutje maak en ik merk hoe belangrijk dat is. Het voorkomt voor mij dat mijn frustratie opbouwt en mee wordt genomen naar het volgende moeilijke stuk, of zelfs verder de set in.

De wetenschap dat je bandleden hebt om je een foutje op te vangen; je bent tenslotte met z'n allen en niet alleen. De gezamelijke prestatie is belangrijker dan die van elk individu! (ofwel het geheel is groter dan de som der delen ;) )


En maak ook contact als iets juist wél heel goed gaat! Als we ons goed door een moeilijk stuk gesleept hebben kijken we elkaar meestal met een enorme grijns aan. Dat geeft veel vertrouwen.
Of bijvoorbeeld als ik andere mensen jam en het valt ineens op z'n plek.

Joris


Waar ik me min of meer zorgen om maak is dat je een optreden heel erg vanuit je persoonlijke prestatie benadert.


Dat doe ik ook, maximaal deluxe. 

Als ik slecht heb gespeeld vond ik het een slechte show en als ik goed heb gespeeld vond ik het een goede show.
Maar ik ben dan ook veeeeel te kritisch naar mezelf, aan de ene kant wel een goede eigenschap maar soms zou ik ook wel eens willen dat ik het wat minder had. Maar aan de andere kant, als ik niet zo was geweest was ik waarschijnlijk niet op het punt gekomen waar ik nu op zit.

Rick


Dat doe ik ook, maximaal deluxe. 

Als ik slecht heb gespeeld vond ik het een slechte show en als ik goed heb gespeeld vond ik het een goede show.
Maar ik ben dan ook veeeeel te kritisch naar mezelf, aan de ene kant wel een goede eigenschap maar soms zou ik ook wel eens willen dat ik het wat minder had. Maar aan de andere kant, als ik niet zo was geweest was ik waarschijnlijk niet op het punt gekomen waar ik nu op zit.


Heel erg herkenbaar. Alles kan goed gaan, maar als maar één keer ergens iets ongelijk gaat, of iets niet gaat zo als geplannd, dan kan ik daar zo van balen!
Perfectionisme is een goede eigenschap, maar het kan ook een hoop lol voor jezelf bederven! Je moet een goede balans vinden inderdaad. Fouten weglachen heb ik ook moeten leren, ipv gaan kniezen en harder gaan slaan omdat je pissig bent dat het fout ging!

Dat laatste doe ik nog wel eens als mn bandleden zich niet goed voorbereiden op repetities, en de vorm van het nummer niet eens fatsoenlijk kennen.... -O-

groovemaker


Waar ik me min of meer zorgen om maak is dat je een optreden heel erg vanuit je persoonlijke prestatie benadert...


Dat doe ik in dit topic, omdat het hier om een zeer persoonlijk probleem gaat, waar de rest van de band me niet echt bij kan helpen.

Ik probeer uiteraard als drummer de band of het orkest beter te laten klinken. Kijk maar naar het filmpje, daar zitten geen schitzofrene Portnoy  8)7 fills in ofzo toch?
If it's too Loud you're too old!

Paul

#58
sep 26, 2012, 13:30 Last Edit: sep 26, 2012, 13:36 by Paul

Ik probeer uiteraard als drummer de band of het orkest beter te laten klinken. Kijk maar naar het filmpje, daar zitten geen schitzofrene Portnoy  8)7 fills in ofzo toch?

Je benadert het nog steeds (te) erg vanuit je 'ik' heb ik het idee. Laat je, door middel van contact tijdens het spelen, ook aan de rest van de band blijken dat je probeert het geheel beter te laten klinken en ze daarin mee te nemen?

In dienst van het geheel spelen betekent voor mij hoeveel moeite wij als band doen om het als geheel te laten klinken, dat staat wat mij betreft boven de partijen die we spelen.
Afgelopen maandag heb ik Eric Vloeimans' Gatecrash gezien, geloof me dat daar drukke partijen door elkaar werden gespeeld. En toch klonk het als één geheel.
Het zijn niet zozeer de partijen, maar hoe jullie de partijen op elkaar laten aansluiten die het geheel vormen.


Als je het gevoel hebt jezelf te moeten "bewijzen" bij zulke grote concerten, dan lijkt mij het belangrijkste dat je kan laten zien dat je de band bij elkaar kan brengen. Technisch hoef je je - afgaande op het filmpje - volgens mij geen zorgen te maken ;)

Murgen

Ik heb geleerd dat een drummer dienend moet zijn. More is less. Ik probeer eerst een nummer helemaal goed, strak of swingend te kunnen spelen en daarna uit te bouwen maar altijd dienend.

Zenuwen ken ik ook. Ik heb een paar truukjes als die opspelen. In plaats van rlRL een rrLl bijvoorbeeld op snare. Laatste is makkelijker en daarmee wordt ik weer rustiger en komt het weer goed.
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

Robert-Jan


Ik probeer uiteraard als drummer de band of het orkest beter te laten klinken. Kijk maar naar het filmpje, daar zitten geen schitzofrene Portnoy  8)7 fills in ofzo toch?


Nee zeker niet en in het filmpje zie je dat de communicatie helemaal geen issue is.
Dat zit goed.
Wat ik denk dat veel meer speelt is dat jij het gevoel hebt dat iedereen drummer is of verstand heeft van drummen en dus alles hoort wat je wel of niet verkeerd doet..
Iets waar ik door de jaren veel last van heb gehad omdat ik ( volgens mij net als jij nu) veel beoordeeld ben..
Tijdens hafabra examens, tijdens mijn opleiding aan t conservatorium..etc etc..ik heb heel veel gespeeld voor een comissie die mijn docenten waren of iig stukken beter dan ik..ik heb moeten afleren dat dat niet de real live situatie is ..
Herken je daar iets is in?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Fibesman


Ik heb contact gehad met Nate Morton er Eric Singer.

Ik heb een aantla van hun tips toegepst, net als een aantal tips van jullie, en ik moet zeggen: Het heeft goed gehoplen.

Ik speelde erg relaxed zonder dat ik er echt over in zat, wie er in het publiek zat, terwijl ik wist dat het veel bekenden en vrienden en collega muzikanten waren.


Forummers: Bedankt....Bij de volgende optredens probeer ik het nog eens! *O*



Wat waren die tips dan? Had je ze gemailed?

Harre


In dienst van het geheel spelen betekent voor mij hoeveel moeite wij als band doen om het als geheel te laten klinken, dat staat wat mij betreft boven de partijen die we spelen.

Het geheel is meer dan de som der delen...
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Robert-Jan


Maar..het gaat pas echt goed als iedereen boven zijn eigen partijen staat... :Y
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

groovemaker


Nee zeker niet en in het filmpje zie je dat de communicatie helemaal geen issue is.
Dat zit goed.
Wat ik denk dat veel meer speelt is dat jij het gevoel hebt dat iedereen drummer is of verstand heeft van drummen en dus alles hoort wat je wel of niet verkeerd doet..
Iets waar ik door de jaren veel last van heb gehad omdat ik ( volgens mij net als jij nu) veel beoordeeld ben..
Tijdens hafabra examens, tijdens mijn opleiding aan t conservatorium..etc etc..ik heb heel veel gespeeld voor een comissie die mijn docenten waren of iig stukken beter dan ik..ik heb moeten afleren dat dat niet de real live situatie is ..
Herken je daar iets is in?


:Y
If it's too Loud you're too old!

groovemaker

Absoluut, je voelt em helemaal!
If it's too Loud you're too old!

Maverickje

Ik heb de hele thread eens doorgelezen en alle tips in me opgenomen.
ik heb a.s. vrijdag mijn allereerste optreden ooit (als drummer)
Ik heb wel al optredens gedaan met percussie groepen maar dit is toch heel anders.

Vooraf ben ik nog niet erg nerveus, maar wel bang om nerveus te worden eenmaal op het podium en daardoor fouten te gaan maken.
Ik heb me voorgenomen vooral te gaan genieten van de avond, maar het is makkelijker gezegd dan gedaan.

Otje

Ik heb de hele thread eens doorgelezen en alle tips in me opgenomen.
Dan rest mij alleen nog je veel succes toe te wensen.

..enuhh laat nog is weten hoe 't geweest is.

67Deadman

Ik heb de hele thread eens doorgelezen en alle tips in me opgenomen.
ik heb a.s. vrijdag mijn allereerste optreden ooit (als drummer)
Ik heb wel al optredens gedaan met percussie groepen maar dit is toch heel anders.

Vooraf ben ik nog niet erg nerveus, maar wel bang om nerveus te worden eenmaal op het podium en daardoor fouten te gaan maken.
Ik heb me voorgenomen vooral te gaan genieten van de avond, maar het is makkelijker gezegd dan gedaan.
Succes en inderdaad niet vergeten te genieten

kaboemba

Och je maakt hoe dan ook fouten, en als jij ze niet maakt een ander wel.
Publiek merkt het vaak niet, hooguit de muzikanten onder het publiek.

Ik ga er altijd vanuit dat we fouten maken, het gaat er om hoe je er mee om gaat/hoe je oplost.
Mij kan het niet veel meer schelen, desnoods stoppen en het nummer opnieuw inzetten, als je de humor er van in zit ben je al een heel eind.

dunDaan

Kaboemba maakt IMHO de belangrijkste opmerking: je bent vaak zelf de enige die merkt dat je een fout maakt, het publiek (en zelfs ook je mede muzikanten) merken er meestal niets van.
Neem nou maar aan dat zelfs de beste muzikanten nog fouten maken en dat dat heel menselijk is; daar leer je nou eenmaal het meeste van. Je bent nou eenmaal geen robot, dus ga er maar vanuit dat nagenoeg zeker hier en daar wel iets anders gaat dan gepland, maar gaat het daardoor fout?? (Meestal niet is mijn ervaring).
En mocht er iets fout gaan, dan de draad weer proberen op te pakken en lachen alsof het erbij hoort. (Gehoord van een collega drummer: "Belangrijkste van een fout? Hem opnieuw maken, dan denkt iedereen dat het zo hoort :)" ). Dus vooral niet bang zijn om fouten maken.

Zoals gezegd, probeer ervan te genieten, en toytoytoy. Gaat vast goedkomen !!!
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Maverickje

Dank jullie voor de tips en ik laat zeker weten hoe het is gegaan!

Maverickje

Gisteren was het dan eindelijk zover....en het was te gek!

's middags tijdens de soundcheck en inspelen was ik wel best nerveus al....zweethandjes etc.
Erna zijn we nog even naar huis gegaan. relaxen en opfrissen. Toen het moment naderde was ik helemaal niet meer zo nerveus. Gewoon gezonde spanningen.
Ik heb bij wat nummers wat fills e.d. waar ik bang voor was een beetje vereenvoudigd. En natuurlijk ging er hier en daar wat mis bij ene van ons, maar dit hebben we allemaal goed opgelost.

Het was een te gekke ervaring en ik kan niet wachten tot de volgende keer!

Oetgrunn

Mooi te horen Maverickje, ik heb as. vrijdag m'n eerste optreden(tje), ben ook zeer benieuwd hoe dat gaat, er zullen best wat zenuwen komen (wil het natuurlijk goed doen en het vooral leuk voor het publiek maken) maar heb er ook zin in omdat het me gewoon leuk lijkt.
Goed voorbereiden zal ook helpen en de lastige stukjes nog even doornemen, en verder zie ik het wel.
Wat ik al wel merk in de tijd dat ik speel is dat ik steeds minder last heb van plotseling opkomende spanning als er even wat mensen komen luisteren bij de repetitie :-).

Maverickje

Een goeie voorbereiding is inderdaad het belangrijkste! Ik hoop dat het je net zo goed afgaat. Heel veel succes!

Omhoog