Zenuwen onder controle

Gestart door groovemaker, sep 12, 2012, 19:05

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Rob


Ik durf niet te zeggen dat ik proffesional ben, maar ik ben ook geen amateur!

Niet om op te scheppen, maar ik ben beter dan de meeste amateurs, maar dat mag ook wel, want ik wil later verder de muziek in.

Ook daarom is het van belang dat ik dit probleem onder controle krijg!
Oei ! pas op wat je zegt Groovemaker. Je bent nog jong schat ik in. ga lekker drummen en maak er je vak van , ga 8 uur per dag drummen en in de avond uren optreden wedden dat je er over een paar jaar geen last meer van hebt en  dan praten we wel weer eens verder, heb plezier in wat je doet !! succes

harmen 18

En het later van net is inmiddels ook al nu............ :)

Rob

hoe later hoe gekker  :?

Harre


Volgens mij zit ik in die later-fase.  :+

*LOL*

Ik was nog vergeten te lachen vandaag, maar dat is bij deze gelukt...  :Y
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

animal

Geen drummer in dit geval, maar een hoornspeler.
Een heel interessante documentaire over een muzikant met soortgelijke problemen.
Bij voorbaat sorry Groovemaker, soms komt het niet (echt) goed of iig anders dan waar je nu op hoopt.


Murgen


Wat voor mij werkt op het podium is te onthouden dat zij daar maar staan te kijken en ik wel de ballen heb op het podium te gaan zitten. Wie het beter denkt te kunnen moet dat eerst laten zien.


Ik hanteer al jaren het volgende mantra: ze kunnen me niet opeten en als ze het proberen worden ze heel ziek.
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

grohllebol


Ik hanteer al jaren het volgende mantra: ze kunnen me niet opeten en als ze het proberen worden ze heel ziek.


Nou, ik zit lekker verstopt achter zangeres en gitaristen, dus kunnen ze eerst een indigestie eten aan hun, dan pas ben ik aan de beurt ;) En dan nog, kunnen ze eerst een stok in 't oog krijgen :D
Ter info: Avatar is Elan, de bard, uit Order of the Stick. Wil eigenlijk met drumkit de dungeons in, hide check -20...
Kit: Yamaha Tour Custom. Cymbals: Paiste 602 SE high hat, Masterwork Troy 16" en 18" crash, 20" ride, 15" Wuhan China

groovemaker





Ik heb met Jacob Slachter een aantal keer samengewerkt. Ik zal dit eens even bekijken.
If it's too Loud you're too old!

Nijlpaard

Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

jozwf

Ik heb eigenlijk nooit last van zenuwen voor het spelen zelf, ook nooit gehad eigenlijk, wel gezonde enthousiasme/spanning.

Wel ben ik altijd helemaal paranoia of ik wel alle spullen bij heb die ik nodig heb, dus die zet ik een dag van te voren klaar en controleer ik tig keer.

Maar wat ik vooral tijdens het spelen heb: poep als ik een fout maak, dan maak ik hem gewoon lekker vol overtuiging nog een keer als het moet, dan denkt het publiek dat het zo hoort ;)

Murgen

Ik kan wel heel koel doen maar ik merk ook een groot verschil tussen een nummer lekker thuis oefenen in mijn drumcabine of tijdens de repetitie met de mede muzikanten laat staan met publiek erbij. Meestal gaat dat snel voorbij maar als je een keer een foutje maakt dan piekt het wel even. In mijn geval minder ontspannen handjes en daardoor wat krampachtig. 
>>  Murgen left the forum, no April fool <<

Jenslathouwers


Ik heb eigenlijk nooit last van zenuwen voor het spelen zelf, ook nooit gehad eigenlijk, wel gezonde enthousiasme/spanning.

Wel ben ik altijd helemaal paranoia of ik wel alle spullen bij heb die ik nodig heb, dus die zet ik een dag van te voren klaar en controleer ik tig keer.

Maar wat ik vooral tijdens het spelen heb: poep als ik een fout maak, dan maak ik hem gewoon lekker vol overtuiging nog een keer als het moet, dan denkt het publiek dat het zo hoort ;)


Wel ik heb exact hetzelfde!! Dat van die fouten vol overtuiging opnieuw maken had ik nog nooit echt bij stilgestaan maar nu ik het lees besef ik dat ik dat zelf ook doe!!
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

groovemaker


Je moet je laten gelden met je spel en aan anderen overlaten wie ze beter vinden..   :Y


Ja dat laten gelden is het probleem. Enorme bewijsdrang op het podium....Daar komt vervolgens de spanning vandaan. Niet omdat ik iets niet KAN spelen, want dat is voorbereid.
If it's too Loud you're too old!

jozwf


Wel ik heb exact hetzelfde!! Dat van die fouten vol overtuiging opnieuw maken had ik nog nooit echt bij stilgestaan maar nu ik het lees besef ik dat ik dat zelf ook doe!!


Ik vind het gewoon belangrijk dat je daar vol overtuiging zit en zelfvertrouwen uitstraalt, ik maak vaak zat fouten live, maar ik weet bijna zeker dat in het publiek bijna niemand ze hoort.

En dan nog; boeiend, ik zit lekker waar de mensen uit het publiek ook willen zitten.

Gebeurt vaak zat dat er bij ons iemand een foutje maakt en dan kijken we elkaar soms zo aan van: "ik hoorde je wel", maar gewoon lachen en doorspelen, zo hoort het.

Bij ons let toch niemand op de muzikanten, maar kijkt men alleen naar de voorgevel van de zangeres.

groovemaker

Is er ook een topic voor je frontman/vrouw?  8)7
If it's too Loud you're too old!

groovemaker

"De top is hard........Maar als het goed gaat is het mooi".

Ja DUH! Je wilt natuurlijk altijd dat het goed gaat!

Maar dit is wel een heel mooi filmpje,  zijn gevoel goed uitdrukken.....
If it's too Loud you're too old!

Rick

Er zijn vervelende dingen dan zenuwen. Gezonde spanning is nooit verkeerd. Het houd je scherp. Ik denk altijd: "er zit altijd wel iemand die beter speelt dan ik in de zaal". Het gaat er echt niet om dat je de sterren van de hemel speelt. Soms is een simpele mooie gedoseerde crash veel mooier dan een "schizofrene Colaiuta fill". Het gaat meer om het grote geheel dan om jouw spel.

Speel met overtuiging (maar met dynamiek). Laat je grooves vooral lekker klinken. Je moet achter je kit kunnen zitten en denken terwijl je aan het spelen bent van "damn, wat klinkt dit lekker". Als ik me daar op focus dan gaat eigenlijk alles vanzelf. Als je je vorm van je nummer goed kent, je zit goed in je groove, dan gaan alle fills ook automatisch, en je kan dan echt genieten van je eigen spel en het spel van je mede muzikanten.

Dit is hoe ik mijn optredes benader.

groovemaker

Ik heb contact gehad met Nate Morton er Eric Singer.

Ik heb een aantla van hun tips toegepst, net als een aantal tips van jullie, en ik moet zeggen: Het heeft goed gehoplen.

Ik speelde erg relaxed zonder dat ik er echt over in zat, wie er in het publiek zat, terwijl ik wist dat het veel bekenden en vrienden en collega muzikanten waren.


Forummers: Bedankt....Bij de volgende optredens probeer ik het nog eens! *O*
If it's too Loud you're too old!

FoREVer


Ik heb contact gehad met Nate Morton er Eric Singer.

Ik heb een aantla van hun tips toegepst, net als een aantal tips van jullie, en ik moet zeggen: Het heeft goed gehoplen.

Ik speelde erg relaxed zonder dat ik er echt over in zat, wie er in het publiek zat, terwijl ik wist dat het veel bekenden en vrienden en collega muzikanten waren.


Forummers: Bedankt....Bij de volgende optredens probeer ik het nog eens! *O*


Mooi om te horen  ;)
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

Stokmans


Ik vind het gewoon belangrijk dat je daar vol overtuiging zit en zelfvertrouwen uitstraalt, ...


En, dat je plezier uitstraalt. Niks vervelenders om naar te kijken dan muzikanten die schijnbaar met tegenzin op een podium zitten.

Ik lach maar om m'n fouten, kan er toch niks meer aan doen. Aandachtspuntje voor de volgende keer :Y

groovemaker

Hier een klein filpjke van hoe het er tijdens het laatste optredens aan toe ging....

En...kun je horen dat ik dat ik last had van mijn "bewijs-kwaal"?

ben benieuwd naar de reacties!



Geluidkwaliteit is helaas niet ideaal
If it's too Loud you're too old!

Stokmans

Volgens mij gaat dit prima toch? Merk er niks van in ieder geval.


Harre

Ik krijg de zenuwen als er zo'n lessenaar ergens op het podium staat...
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

willem4130

#48
sep 24, 2012, 02:22 Last Edit: sep 24, 2012, 02:30 by willem4130
Heel interessant topic. Ik kom er binnenkort nog even op terug (het is nu 02.06 uur) en er valt een boel over te zeggen, maar o.b.v. het filmpje wil ik in ieder geval een paar dingen kwijt.

Ten eerste, en dat is totaal niet drumgerelateerd; maar wat goede zangeres! Doet me denken aan Lisa Loïs. Ik heb een aantal biertjes achter de kiezen dus heb niet super geconcentreerd kunnen luisteren om eerlijk te zijn, maar wat een power. Zo te horen heeft zij niet echt last van zenuwen, of weet ze het heel goed te kanaliseren. Ik zou in ieder geval eens met haar gaan praten. Het is natuurlijk niet een issue wat alleen drummers aangaat.

Dan mijn tweede punt. Wat ik persoonlijk probeer te stimuleren op het podium als ik mij niet helemaal lekker in mijn vel voel, zenuwachtig ben, mijn dag niet heb, of het gewoon niet helemaal 'voel', is contact/interactie zoeken met mijn bandleden. Dat is iets wat mij heel erg geruststelt tijdens optredens op zulke momenten. Wat mij opvalt is dat jullie dat niet doen. Er is in ieder geval niemand die dat met jou doet. En ik durf te wedden dat dat in de repetitieruimte wel gebeurt. Tuurlijk, je speelt voor publiek en daar kan je moeilijk 10 minuten met je rug naartoe gaan staan, maar voor mij is de interactie soms (zeker op een wat mindere dag door bovengenoemde redenen) zo ontspannend. Voor mij is dat in die gevallen een manier om te 'vergeten' dat ik voor een publiek sta te spelen en verval in het uitoefenen van een kunstje wat de ene keer wat beter gaat dan de ander. Je bent muziek aan het maken en daar moet je voornamelijk voor luisteren, maar ik vind het fijn om ook op andere manieren contact te maken met mijn bandleden (en dus vrienden [ik snap dat dit voor profs niet altijd opgaat]).

Want, tenslotte (voor nu :z) komen zenuwen voort uit onzekerheid. Dat kan hem in heel veel dingen zitten: ken je je partijen wel goed genoeg, voel je je fit, heb je niet te koude handen, staat je stok op breken en heb je geen reserve voor de hand, schuift je bassdrum weg, begin je dronken te worden ( *O* -O- :?)? Al die dingen kan je voorkomen of dempen door ze specifiek aan te pakken maar wat altijd helpt te kalmeren, althans voor mij, is communiceren op het podium. En dan niet te formeel denken (in de zin van 'dit nummer is te snel') maar er ook samen van genieten. Foutjes kan je weg lachen (ziet er alleen maar leuk uit voor het publiek) en dat is een manier om ermee om te gaan, maar zo kan je ook extra vertrouwen halen uit de positieve dingen (vette riffs, goede generale accenten, noem het maar op).

Kortom, in mijn beleving dempt interactie op het podium de foutjes en boost het de vette dingen. Daarnaast ziet het er ook, los van al het bovenstaande, beter uit. Maar dat is misschien persoonlijk.
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

groovemaker

Die zangeres is inderdaad erg goed  :Y, maar die muziekstander moet echt weg!

Daarnaast is het jammer dat ze een instelling heeft van een slapende hond :z

Maar dank u dank u


Volgens mij gaat dit prima toch? Merk er niks van in ieder geval.


Daar ben ik echt erg blij om!

Binnenkort een optreden waar het echt aankomt op mijn 'onderdrukkings skills', 13 oktober!

Met Lisa Lois, de 3J's en TILT.

3000 man en veel mensen waarvoor ik mij zeker moet laten gelden. Maar het moet natuurlijk niet ten koste gaan van de muziek.

Maar als het bij zo'n klein optredentje goed gaat, gaat het dan ook vast goed *O*

Bedankt voor jullie tips and tricks
If it's too Loud you're too old!

Omhoog