Bass uit je bassdrum

Gestart door groovemaker, feb 03, 2012, 15:21

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Animal baars

http://www.youtube.com/watch?v=NOJOACCcEgE&t=6m

Dit bedoel ik met wanneer ik het had over wat PA doet. Zijn bassdrum is aardig dood maar met de PA is het een waanzinnige sound.

Dribbel

Nou ik vind dat best nog wel meevallen, ja de PA klinkt wel veel groter, maar de bass op zich is ook wel lekker hoor.
Elke bassdrum klinkt in de buitenlucht ook wel redelijk klein....
Yamaha recording & sabian

harmen 18

Ik had mijn bassdrum vandaag buiten staan en daar "boenkste" hij juist wat meer dan binnen. Binnen klinkt hij gecontroleerder en buiten was het nogal dik en iets langer klinkend.

Jenslathouwers

daarnet nog eens wat geprutst met de afstelling van mijn mic's, en nog maar eens gemerkt hoe slecht de basdrum mic die ik heb klinkt (is er eentje van DAP die bij een 7delige set zat) Ik ben momenteel aan het sparen voor de audix D6 maar vroeg me het volgende af:

ik heb een Rode NT2a (condensor mic) voor zover ik weet wordt die vooral gebruikt voor zang en bvb akoestische gitaar. ik vroeg me af of ik voorlopig hier mijn kick mee zou kunnen miken...?  -O-

(de vraag is vooral of het zin heeft het te proberen, zo verdoe ik geen uren tijd als de mic er niet voor kan dienen)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Paul

Nee, daarmee krijg je een hele dunne kick zonder laag.
Alleen met een bassdrummic krijg je een voller geluid. Wil je echt (natuurlijk) laag, dan ontkom je niet aan een subkick. Kijk eens in het topic van de Subkick hoe je er zelf een kan maken. Dat, in combinatie met je goedkope bassdrummic, kan nog best goed uitpakken.

Dribbel

Dat kost je dan wel weer nog een kanaal op je tafel.... Als je er genoeg hebt is dat natuurlijk geen probleem.

Ik denk ook niet dat deze mic gaat werken voor bassdrum.
Yamaha recording & sabian

Jenslathouwers

Ik heb 36 kanalen dus dat is geen probleem ;). Een subkick maken stond ook nog op de planning, ik zou eens een opname moeten posten van men kick met de DAP mic, maar ik denk niet dat het mogelijk is men kick redelijk te laten klinken, zelfs niet met een subkick erbij... Dan maar wachten tot de audix d6 er is ;)
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

groovemaker

Toch zie ik redelijk vaak een SM58 in bassdrums, maar als ik me niet vergis doen ze dat meestal bij jazz kitjes (Meestal 16" of 18", soms 20")

De reden dat een 'echte' bassdrum mic een goed laag kan opnemen,  is als ik me niet vergis door de relatief grote behuizing ten op zichte van de (ook al redelijk grote) trilplaat in de mic.

Een subkick doet het in live situaties bij mij trouwens prima.....heb het  gister avond geprobeerd, evenals een kickport(even geleend van een andere drummer). Die kickport was echt waardeloos in mijn kick.

Misschien dat hij wel goed werkt in een andere bassdrum, maar dit was waardeloos. Ik kreeg vooral extra demping en een berg 'tak'.

Heb sinds vanmiddag de Evans EMAD 2 uit Duitsland. Ga er morgen even lekker mee experimenteren en post de bevindingen wel in dit topic.





Ik kan wel zeggen dat ik (mede door jullie hulp) al een stuk verder ben in mijn zoektocht naar zo veel mogelijk laag
If it's too Loud you're too old!

harmen 18

@ jens

Waarom probeer je het niet gewoon? Het ergste wat er kan gebeuren is dat het kloten klinkt, dan weet je dat ook weer en heb je dat zelf uitgezocht.

Het ding kan waarschijnlijk wat minder geluidsdruk hebben, waarschijnlijk zit er een -3db schakelaartje op de microfoon. Als je die aanzet heb je meer kans dat hij niet vervormd.



drums97

Ik heb een weekje geleden ook weer wat geexpirimenteerd met het afregelen van de mics op de mixer. Juist om de qua volume (gain) op een juiste lijn te zitten. Snare en BD mic beter in balans met de overheads, omdat ik de toms niet apart ge-mic-ed heb.
Klinkt nu wel goed (dacht ik zo).
Maarrrr.. terug naar topic.
Ik gebruik een simpele (oude) zang mic, die ik halverwege in de BD heb zitten. Geen voorvel en BD bedenkt met een deken (tip studiofilmpje op youtube). Ik vind het een volwassen geluid en alleen wat reverbe erop.
http://soundcloud.com/drums97/zomaar
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

groovemaker

Bassdrum klinkt wat kort, maar zou prima in een mix passen denk ik.

Snare is wat hard in de mix, maar klinkt opzichzelf erg goed! Kun je in een ander topic neerzetten hoe je die hebt opgenomen?
If it's too Loud you're too old!

drums97

Doe ik!
Zie topic: http://www.drum-forum.nl/index.php/topic,603.75.html

Thanx voor de tips! Snare vind ik ook het moeilijkst om op een correcte manier te regelen.

On topic: De BD is (naar mijn smaak!) goed. Lekker kort en voldoende laag. Is een 22 x 14" dus is al directer.
Slagvel is een powerstoke 4, geen voorvel en gedemd met een deken in de BD. Mic halverwege op stand. Deken over de BD afegedekt.
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

groovemaker

Ik heb nu een aantal weken de Evans EMAD op mijn kick zitten. Ik weet niet meer wie het zei, maar iemand op dit forum vertelde mij dat dit het mooiste bassdrum vel was(was het Harmen18?)

Nou ik kan zeggen: Ik ben het er zeer mee eens!

In welke akoustiek ook, heeft mijn bassdrum echt de sound waarnaar ik zocht, dank u allen!! *O*

Nu weer even terug naar de PA situatie.

Zoals ik binnenkort had verteld staat er een groot promsconcert op de planning met de 3J's en Lisa Lois.
Nou ga ik binnenkort contact opnemen met het geluidsbedrijf dat ons voor 3.000 man gaat uitversterken.

Enige Tips  van iemand? Hoe is jullie kick meestal uitversterkt? Hoe zit bij jullie de Mic bijv. in de kick? Hoeveel subs? Iets waar ik op moet letten?

Ik ben regelmatig uitversterkt, ook voor grote evenementen, maar ben nu echt van plan om eens echt bezig te zijn met mijn kick live, zodat ik met deze kennis en ervaring later eventueel ook iets kan.
Ik ben ook altijd een enorme gear-freak geweest, dus ook dit intereseert mij enigzins....


Ben  benieuwd.....

Oh ja....als je foto's kunt posten: Do It!
If it's too Loud you're too old!

Jenslathouwers


Ik heb nu een aantal weken de Evans EMAD op mijn kick zitten. Ik weet niet meer wie het zei, maar iemand op dit forum vertelde mij dat dit het mooiste bassdrum vel was(was het Harmen18?)

Nou ik kan zeggen: Ik ben het er zeer mee eens!

In welke akoustiek ook, heeft mijn bassdrum echt de sound waarnaar ik zocht, dank u allen!! *O*



ik heb het hier ook wel een paar keer vermeld, de reactie die jij hier geeft was exact zoals de reactie die ik had toen ik hem er net had opliggen !! voor mij nooit meer iets anders, (voorlopig toch ;p andere dingen proberen is natuurlijk altijd leuk en leerrijk ;) )
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

harmen 18

Volgens mij heb ik wel eens zoiets gezegt ja........  :)


Maak je niet te druk om wat voor spullen er door het geluidsbedrijf gebruikt worden.
Zolang jij het voor elkaar hebt komt het helemaal voor elkaar lijkt mij zo te horen. Ze worden waarschijnlijk niet erg blij van een drummer die zich er even mee komt bemoeien.

De geluidsman heeft een bepaalde smaak en manier van werken. Daar moet je hem gewoon niet vanaf (proberen) te brengen. Dat werkt niet.

Dribbel

Ja wat Harmen zegt....
Die ervaring heb ik ook. Als je al meer en ook regelmatig bent uitversterkt, dan heb je nu wel een idee wat werkt en welk bedrijf dit soort dingen in jou ogen dit het beste doet.
Zoek ander echt naar een bedrijf die dit soort dingen echt vaak doet, en niet naar de eerste de beste PA-boer stappen omdat ie lekker scherp is met z'n prijs.

Je kunt wel een gear lijst maken met wat minimaal aan geluid en aan licht op het podium aanwezig moet zijn. Alles is in een voortraject met een planner wel te bespreken is mijn ervaring.
Maar je moet op die dag niet willen dicteren hoe het een en ander moet gaan klinken/gaan.
Als je goede mensen inhuurt loopt dit echt wel los. :Y
Yamaha recording & sabian

Hammar

Gaan wel snel stuk, die Emad's. Met name het los scheuren van de dempring houder.

paQ

bedankt voor de on-topic post... denk ik ;)


uitversterken hoort niet thuis in dit topic. alvast bedankt :)


Jenslathouwers


Gaan wel snel stuk, die Emad's. Met name het los scheuren van de dempring houder.


dat heb ik nog niet voor gehad denk ik ... en op de muziekschool waar ik jaren les heb gekregen hield zo'n emad 2 het toch ook ruim een jaar uit terwijl er elke dag ongeveer 8 uur les op gegeven werd, mss pech gehad ?  :+
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

dunDaan


Gaan wel snel stuk, die Emad's. Met name het los scheuren van de dempring houder.

Hmmm, die ervaring deel ik ook niet. Die van mij ligt er nu 1 1/2 jaar op, nog geen seintje van een scheur te zien.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Robert-Jan

#170
sep 09, 2012, 11:18 Last Edit: sep 09, 2012, 11:22 by Robert-Jan
Dan spelen jullie niet hard genoeg.. :+

Ik moet zeggen dat ik praktisch alle emads die ik heb gehad ( en dat zijn er veel) heb vervangen omdat ze stuk waren, niet omdat het vel op was na veel spelen..maar dan is het nog wel een behoorlijke tijd hoor..t is niet zo dat de rand er na een maand afligt.

Maar goed even teug bij de vraag..kijk dit topic staat nu wel vol met alle mogelijke info over de bassdrum ook de microfoon plaatsing..
Lees t nog eens door, praat met de geluidsman en laat hem inderdaad gewoonzn werk doen.
De bassdrum is uiteindelijk een onderdeel van het totaal, ik zou me er niet zo heel erg op focussen zoals je nu doet, zeker niet bij een groot concert waar nog vanalles en nogwat speelt.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

groovemaker

Tja er is ook inderdaad al veel gezegd en geschreven over de klank van je bassdrum in dit topic.

Ik heb in elk geval wat ik wilde!
If it's too Loud you're too old!

harmen 18

Ongeveer 7 blz..........  :)

En dat over zon ronde plank met 2 plasticzakken erop.............. 8)7

animal



De bassdrum is uiteindelijk een onderdeel van het totaal, ik zou me er niet zo heel erg op focussen zoals je nu doet, zeker niet bij een groot concert waar nog vanalles en nogwat speelt.


"Focussen"  :? , ik vind het meer een obsessie worden.

Robert-Jan

Poteetoo potaatoo..  ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Omhoog