wat heb ik allemaal nodig ??

Gestart door rammerdebam, feb 03, 2012, 13:10

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Jeroenov

Hallo,

Ik wil snel gaan opnemen met mij band, nu heb ik al veel gelezen over de zoom r16 en de presonus firestudio project, maar twijfel ik tussen die 2!
Ik zal altijd mn laptop meenemen, een macbook pro met logic pro, wat is dan het beste?

Gr,

Jeroen!             

BasV

#76
apr 28, 2012, 21:13 Last Edit: apr 28, 2012, 21:15 by BasV

Hallo,

Ik wil snel gaan opnemen met mij band, nu heb ik al veel gelezen over de zoom r16 en de presonus firestudio project, maar twijfel ik tussen die 2!
Ik zal altijd mn laptop meenemen, een macbook pro met logic pro, wat is dan het beste?

Gr,

Jeroen!             


Als je altijd een laptop bij hebt zou ik voor de Firestudio gaan. De Presonus heeft betere pre-amps en als je midi wilt gebruiken ben je daar met de Presonus ook meteen klaar voor.

Stand alone opnemen ga je dan toch niet doen (want je hebt een laptop) en de controller functie (faders) werkt toch niet lekker als je meer dan 8 kanalen in je project hebt staan.

Machiel


Stand alone opnemen ga je dan toch niet doen (want je hebt een laptop) en de controller functie (faders) werkt toch niet lekker als je meer dan 8 kanalen in je project hebt staan.

Onzin! Onze toetsenist neemt elke repetitiesessie op met een witte Macbook uit 2007 met slechts een dual core.
We hebben meerdere effecten aanstaan en meerdere groepen gemaakt voor de mensen die in ear spelen zoals ik.

Het programma heet Reaper en het is awesome.
Neem mij vooral niet te serieus.

musiqman

Reaper is een stuk lichter dan Logic mbt je CPU (volgens mij ooit bedacht voor de tragere windhoos bakken) maar ook wel een stuk beperkter. Als je met reaper je ding kan doen is dat natuurlijk niets om je zorgen over te maken.

Hans

Reaper is een bijzonder krachtige outsider hoor ! Je kunt een proefversie downloaden om 30 dagen gratis te proberen. Was bij mij een prima alternatief voor cubase 5.

De enige beperking waar ik toen tegenop liep was de onmogelijkheid om met een mackie controller EN een mackie extender (die ik toen nog beide had om 16 kanalen te bedienen) aan de gang te krijgen. Ook mijn Steinberg cc121 kan natuurlijk niets met Reaper (als ik niet in die hardware had geinvesteerd, had ik wellicht met Reaper gewerkt ipv cubase op dit moment).

Software is stabiel en doet wat je mag verwachten ! Best een aanrader.

Robert-Jan

Het gaat Bas volgens mij helemaal niet om cpu..maar om de 8 faders..als je meer tracks open hebt staan dan 8 werkt t gewoon niet zo handig meer. Verder heeft hij gelijk met de pre amps en midi..
As je logic pro hebt dan ga je natuurlijk niet naar reaper kijken..;)
In dit geval zou ik ook voor de presonus gaan.

Maaaar... Voordat je iets koopt zorg ervoor dat je zeker weet dat er drivers zijn voor Lion !
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Jeroenov

Oke, bedankt allemaal!
Dan ga ik voor de presonus! nog ff sparen helaas :/

Paul

Als je de mogelijkheid hebt is het altijd aan te raden om Firewire te verkiezen boven USB. Firewire is ontworpen voor real-time beeld- en geluidsbewerking, USB niet.
Het nieuwe USB 3.0 kan weliswaar grotere datastromen dan Firewire aan, maar Firewire heeft prioriteitsprotocollen en usb niet.
In de praktijk geeft usb weinig problemen omdat het alleen bij kleine mixers wordt gebruikt. Als het uitgebreider wordt (bijvoorbeeld 2 Firestudio's in gelinkt, zodat je 16 sporen simultaan kan opnemen) is Firewire echt aan te raden.

mangoie

Mijn laptop heeft alleen een mini-firewire ingang (of heet dat Firewire 800?). Kan je gewoon zonder problemen een verloopstekkertje van standaard firewire (400?) naar mini-firewire kopen/gebruiken?

BasV

#84
apr 29, 2012, 12:59 Last Edit: apr 29, 2012, 13:08 by BasV

Onzin! Onze toetsenist neemt elke repetitiesessie op met een witte Macbook uit 2007 met slechts een dual core.


Ik doelde op standalone opnemen met alleen de R16. Als je er een laptop aan kan hangen, en dus direct opneemt in je DAW, is dat gewoon fijner dan met enkel de R16 opnemen. Opnemen met een laptop + interface gaat inderdaad prima. Daar wil ik overigens niet mee zeggen dat de Zoom R16 standalone zijn werk niet goed doet, want het is nog steeds een prima oplossing voor mensen die zonder laptop willen opnemen en later willen mixen.

harmen 18


Mijn laptop heeft alleen een mini-firewire ingang (of heet dat Firewire 800?). Kan je gewoon zonder problemen een verloopstekkertje van standaard firewire (400?) naar mini-firewire kopen/gebruiken?


tussen mini fw en fw 800 zit nog wel verschil. (in het stekkertje dus)

Maar volgens mij kan je die gewoon verlopen van een kleinere fw (800/mini) naar fw400.

Paul

#86
mei 01, 2012, 22:20 Last Edit: mei 01, 2012, 22:21 by Paul
Laptops zijn meestal uitgerust met een 4-pins Firewire aansluiting. Externe Firewire-kaarten en pc-kaarten hebben meestal een 6-pins aansluiting. Het verschil tussen 4- en 6-pins is dat 6-pins ook voeding heeft - denk aan usb-hdd's die via de usb-poort van stroom worden voorzien. Ik ken geen interfaces die via Firewire gevoed worden. Als je apparaat externe voeding heeft kan je probleemloos een 4- naar 6-pins stekker gebruiken.

FireWire 400 en 800 is respectievelijk de eerste en tweede generatie Firewire. Firewire 800 heeft een hogere overdrachtssnelheid en is tegenwoordig de standaard. Voor zover ik weet is alles backwards compatible.

Links: 6-pins, rechts: 4-pins Firewire


vandeflosch

Ik zou mijn eigen drums willen gaan opnemen (home recording)

Ik heb dit nog nooit gedaan, en ik vraag me nu af welk materiaal jullie aanraden om mee te beginnen.
(en ook of ik dit best nieuw/tweedehands koop)


vandeflosch

ik heb al het een en ander uitgezocht door veel te lezen, op dit forum en op andere fora, sites, ...

Ik wil dus mijn drums gaan opnemen. Aangezien ik een beginner ben wil ik starten met 4 mic's en met niet te duur materiaal, wie weet wil ik er helemaal niet mee verdergaan later...

Ik heb natuurlijk nog heel wat vragen, ik ga deze apart stellen, zo ga ik op het einde van de rit minder vragen gesteld hebben om dat heel wat onderweg duidelijk wordt.

Mijn eerste vragen gaat over de interface:

Ik wil een interface kopen dat mij toelaat om later op mijn pc (op mijn software) elke micro onafhankelijk van elkaar te regelen (multitracken heet dat geloof ik).

- hoe zie ik dat op het internet? of zo'n ding kan multitracken of stereo opneemt?

- moet ik een interface kopen met 3 of 4 kanalen? zet je de overheads best op 1 of 2 kanalen? wat zijn voor- en nadelen hiervan? (afhankelijk hiervan heb ik dus 1 of 2 kanalen met fantoomvoeding nodig)

ik heb enkele interfaces uitgezocht die niet veel kosten; de vraag is nu of zoiets ook degelijk werkt.

http://www.thomann.de/nl/presonus_firestudio_project.htm
http://www.thomann.de/nl/alesis_multimix_8_usb_fx_b_stock_2.htm
http://www.thomann.de/nl/behringer_xenyx_1204_usb.htm
http://www.thomann.de/nl/behringer_xenyx_1204_usb_b_stock.htm
http://www.keymusic.com/product/Peavey-PV6-USB

de presonus firestudio is duidelijk de beste, daar heb ik al heel veel goede dingen van gehoord, maar dat dingetje is boven mijn budget.

Verder nog een alesis, 2 behringers (wat is trouwens het verschil tussen beiden?) en een belachelijk goedkoop spulletje.

Wie kan mij adviezen geven? (en dan bedoel ik niet: even doorsparen)
Kan je met al deze interfaces multitracken?
Welke zijn goede?

Voor mij hoeven er geen effecten regelbaar zijn op de interfaces, ik wil er alleen mee opnemen.
Maar dit zijn goedkope dingetjes waar ik bij uitkwam.

Raden jullie nog andere machientjes aan dan de voorgaanden?



Robert-Jan

De enige waar je mee kan multitracken is volgens mij de presonus.
De meeste mixer met usb hebben dat niet, daar is de usb niets anders dan een extra stereo uitgang naar je computer.Dat is niet altijd makkelijk af te leiden, maar zodra het echt op een mengpaneel lijkt met effecten en toonregeling dan is dat meestal het geval.

Neem het aantal kanalen waar je mics voor hebt..heb je 4 mics, dan 4 kanalen

Met de presonus kan je nog uitbreiden, zoek je iets goedkopers, met maar 4 kanalen kijk dan eens naar deze

http://www.thomann.de/nl/media_bdbviewer_AR_260220.html?image=0
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

vandeflosch

dus die tascam is ook met een firewire aansluiting?

het is in ieder geval een stuk goedkoper dan de presonus...
Is er ook een presonus met 4 kanalen?

- wat als mijn pc geen firewire aansluiting heeft? (ik weet dit eigenlijk niet)
- met eventueel uitbreidingen in het achterhoofd --> voor hoeveel % van de nieuwprijs kan je zo'n bakje 2e-hands verkopen?

animal

#92
aug 13, 2012, 20:31 Last Edit: aug 13, 2012, 20:31 by animal

dus die tascam is ook met een firewire aansluiting?


Nee, hoe kom je daar bij?? Op de afbeelding staat toch duidelijk alléén een USB-aansluiting afgebeeld.

De vuistregel is, restwaarde=60% van de aanschafprijs bij courante artikelen.

Robert-Jan

Oh firewire dat had ik gemist dat je dat wilde.
Nee de tascam is usb..die je dus kunt gebruiken ipv firewire..ik heb veel gewerkt met usb interfaces en dat gaat heel goed.

Presonus heeft deze usb http://www.thomann.de/nl/presonus_audiobox_44vsl.htm

2de hands..sja t is electronica, dus het hangt er heel erg vanaf hoe oud het is, of er nog updates voor komen en wat er op dat moment nieuw op de markt is..dat zal de prijs bepalen.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

animal

#94
aug 13, 2012, 20:36 Last Edit: aug 13, 2012, 20:37 by animal

Oh firewire dat had ik gemist dat je dat wilde.
..


Dat wil ie ook niet, denk ik, hij weet namelijk niet zeker of z'n pc zo'n aansluiting bezit, 75% kans dat dat niet het geval is.

vandeflosch

Bedankt voor de reacties ! Prijs/kwaliteit denk ik dat het het verstandigste is om voor de tascam te gaan. Tenzij ik iets op een tweedehandssite vind.

-Is de presonus kwalitatief duidelijk merkbaar beter? of gaat het om niet zo'n groot verschil? (betaal je voor het merk?)

-Even iets over microfoonkabels:

http://www.keymusic.com/product/Stagg-SMC6
http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Klotz-instrumentkabel-30m-zwart-0-22mm-/art-PAH0008546-000#FullDetails
http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/PA/Microfoonkabels-geconfectioneerd/Music-Store-Mikrokabel-3m-XLR-Standard-Standardstecker/art-ACC0001159-002
http://www.thomann.de/nl/the_sssnake_smp6bk_mikrofonkabel.htm

-hoeveel meter voorzie je best? Om achteraf niet met de problemen te zitten?

-zijn alle microfoonkabels gebalanceerd?

-op musicstore wordt er een onderscheid gemaakt tussen 'microfoonkabels per meter' & 'microfoonkabels geconfectioneerd', wat is het verschil?

-is er een reden om geen goedkope kabels te nemen? welke? ik ben niet van plan de kabels te transporteren.

-zijn alle xlr aansluitingen universeel? of bestaat er nog een verschil waarmee ik rekening moet houden?

-wat raden jullie me aan?

harmen 18

microfoonkabel per meter is neem ik aan op een losse rol. hier moet je zelf nog de xlr stekkers aan solderen.

verder heb je aan 5 meter (in dit geval 6 maargoed) meestal meer dan genoeg. Als je je interface niet te ver weg hebt staan kan dit makkelijk, meestal houd je denk ik zelfs een stukje over.


Ik zou voor deze gaan: http://www.thomann.de/nl/cordial_cam6bk.htm

kwalitatief goede kabel en goede stekkers voor een mooie prijs. Daar heb je nog jaren lang plezier aan.


Alle 3 polige xlr kabels passen in elkaar. sommige wat beter dan andere, maar passen doet het altijd. Zeker met neutrik connectoren

animal

In combinatie met de Tascam kun je het beste microfoonkabels gebruiken met aan de ene kant XLR-male en aan de andere kant XLR-female, microfoonkabels zijn universeel, cordial kabel is idd een zeer goede keuze.
'Microfoonkabel per meter' is alléén de draad, de XLR-pluggen moet je er los bijkopen en zelf aan de kabel vast solderen. ''Geconfectioneerd" is een slechte vertaling uit het duits maar komt neer op een 'kant en klare' kabel.

Nijlpaard

Cordials zijn prima kabels. Heb zelf een set van 10 CTM kabels. Stevige degelijke kabels. Ga je lang plezier van hebben.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

vandeflosch

ok thanks !

Zijn er verschillen tussen de tascam en de presonus die ik zeker moet weten? behalve de prijs dan (die mij in de richting van de tascam duwt)

Omhoog