wat heb ik allemaal nodig ??

Gestart door rammerdebam, feb 03, 2012, 13:10

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

rammerdebam

Ik speel al 37 jaar slagwerk, heb aan verschillende produkties en opnames meegewerkt, maar heb zelf noch nooit een eigen opname gemaakt.
Het lijkt mij erg leuk om dit eens te gaan doe, maar ik heb geen idee waar ik het beste kan beginnen. :?
Ik bedoel eigenlijk dat ik niet weet wat ik alles moet aanschaffen om tot een mooi resultaat te komen.
Wil er zeker geen kapitalen aan uitgeven, het moet leuk blijven.
Wat is een beetje leuke software (mac natuurlijk  ;) ) , en wat moet er verder alles bijkomen ??
Zoals gezegd heb ik tot nu geen idee ( heb wat gelezen over interfaces ed, maar daar weet ik gewoon te van af )
Wie kan mij hier verder helpen, en mij op een simpele manier zeggen wat ik het beste ( en eenvoudigste  :) ) kan gebruiken.
Kijk, ik heb bv. bij Music store wel wat van die standaard setjes zien liggen,alles erop en eraan,maar is dit überhaupt wat, en is zoiets er ook voor mac ???
DW Collectors, DW hardware, Istanbul cymbals

Robert-Jan

Er zijn natuurlijk topics waar diverese set ups worden besproken , maar ik snap dat dat onoverzichtelijk is.

Om drums op te nemen (op je mac/laptop) heb je  als basis nodig..

Software , interface , mics..vrij simpel eigenlijk.

Allereerst is het heel belangrijk om vast te stellen wat je wil gaan doen qua opnames..
Je beht 2 opties..ofwel alles in een keer opnemen op 1 kanaal in je software, of multitrack recording waarin je iedere microfoon afzonderlijk opneemt en later afmixed.
Dat laatste is een absolute aanrader immers..je kan alles editten, qua sound maar ook qua timing.
Heb je een snare drum net ff mis , dan kan je die verplaatsen/knippen/plakken you name it..neem je op 1 track op dan moet je gewoon weer overnieuw inspelen..niet handig.

Logic express is meer dan wat je nodig hebt om mee te beginnen..ik zou niet eens nadenken over andere software ..hooguit een keuze maken tussen logic express en logic pro.
Maar alles wat je nodig hebt voor goed klinkende drums zit in logic express.

De interface is simpelweg niets meer dan een verbinding tussen je computer en de mics.
In je keuze van je interface moet je dus kijken naar met hoeveel mics je wilt gaan werken..TIP : M audio interfaces werken als een speer met logic.

Misschien is het handig om eerst een aan de slag te gaan met een 4 sporen opname..kick snare en 2 overheads..
Gewoon om eens simpelweg kennis te maken met multitrack recording.
Je kan dan misschien kiezen voor een niveautje hoger in mics dan de superlux setjes voor een paar tientjes.
Denk aan akg d112 voor de bas audix D6 ..wordt ook 2 de hands aangeboden...daarmee krijg je een 10x beter geluid dan de mic uit het 100 euro pakketje..trust me.

Voor overheads zou ik kijken naar het type ala de at 2020 van audio technica..deze hebben als voordeel boven de traditionele 'pijpjes' overheads dat ze meer laag en body oppakken..en dus te gek zijn om wel je toms mee te pakken zonder dat je die appart opneemt.
Ben je eenmaal op stoom met recorden en weer je hoe het werkt met interfaces en eq s etc efc dan kan je altijd weer gaan uitbreiden en weer een stapje verder..


www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

rammerdebam

Dank je, dat is eenvoudige en klare taal !!!!!!
DW Collectors, DW hardware, Istanbul cymbals

Hoefnix

RJ geeft al een duidelijke setup aan waarbij je de laptop/mac meeneemt naar je drumstel. Je kan ook een zoom r16 (of soortgelijk) aanschaffen. Daamee kan je zonder laptop mltitrack opnemen en later bewerken in Logic of Cubase. De Zoom is gelijk ook een audiointerface aan je laptop.

rammerdebam


RJ geeft al een duidelijke setup aan waarbij je de laptop/mac meeneemt naar je drumstel. Je kan ook een zoom r16 (of soortgelijk) aanschaffen. Daamee kan je zonder laptop mltitrack opnemen en later bewerken in Logic of Cubase. De Zoom is gelijk ook een audiointerface aan je laptop.


o.k, dat wist ik niet, dank je, en alvast een goed weekend !

DW Collectors, DW hardware, Istanbul cymbals

paQ

algemeen dingetje om rekening mee te houden:
Er zijn dynamische en condensator mics.
De condensator mics hebben een voeding nodig om de informatie door de kabel te sturen. Een dynamische mic heeft dat niet nodig, die zorgt voor zijn eigen 'spanning'.

Bijna alle mixers hebben een phantoomvoeding. Een ZOOM R16 bijvoorbeeld ook, maar dan zit dat maar op 2 kanalen.
Wil je meer condensators laten werken, dan zul je ze dus extern moeten voeden.

rammerdebam


algemeen dingetje om rekening mee te houden:
Er zijn dynamische en condensator mics.
De condensator mics hebben een voeding nodig om de informatie door de kabel te sturen. Een dynamische mic heeft dat niet nodig, die zorgt voor zijn eigen 'spanning'.

Bijna alle mixers hebben een phantoomvoeding. Een ZOOM R16 bijvoorbeeld ook, maar dan zit dat maar op 2 kanalen.
Wil je meer condensators laten werken, dan zul je ze dus extern moeten voeden.


Ok, dat kan ik zover ook begrijpen  ;)
Maar wat is nu in klankkwaliteit dan precies het verschil tussen deze 2 ????
DW Collectors, DW hardware, Istanbul cymbals

paQ

daar is niets zinnigs over te zeggen.
Het is simpelweg een ander type microfoon (andere techniek)

rammerdebam


daar is niets zinnigs over te zeggen.
Het is simpelweg een ander type microfoon (andere techniek)


en qua prijs ????
Levert met ekstra voedingen natuurlijk wel een hoop kabels op ,toch ?  :/
DW Collectors, DW hardware, Istanbul cymbals

Robert-Jan

Er zit wel een verschil in een condensator en een niet condensator.
Waar het simpelweg op neerkomt is dat een condensator een veel groter bereik heeft en gevoeliger is.
Stel je neemt je stem op met een sm 58 ( niet condensator) dan moet je die mic zowat tegen je mond houden..met een condensator zou je in principe meer afstand kunnen houden en deze mic pakt veel meer omgevingsgeluid...dat is wel kort door de bocht, maar het is om een verschil aan te geven.
Qua drums is het vaak zo dat de overheads condensator zijn en de rest niet.
Je hebt voor die mics een kanaal met phantom voeding nodig en dat zit dus bij de zoom op 2 kanalen ..wil je meer condensatormic s aansluiten dan heb je dus een interface waar bijvoorbeeld alle kanalen die voeding kunnen leveren.. De zoom is hier de uitzondering met slechts 2 phantom kanalen..de meeste degelijke interfaces hebben dat standaard op alle kanalen..
Wil je toch in je zoom een extra con. mic dan heb je een externe voeding nodig..en dat is inderdaad extra kables en kassies..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

animal


Wil je toch in je zoom een extra con. mic dan heb je een externe voeding nodig..en dat is inderdaad extra kables en kassies..


Een alternatief kan zijn, het kopen van een zogenoemde Electret Microfoon.
Deze heeft alle muzikale kenmerken van een condensator microfoon, heeft ook spanning nodig maar onttrekt deze aan een in de microfoon te plaatsen batterij (van type AA of blok die overigens lang meegaan).
Dit maakt in ieder geval extra kabels en externe kassies overbodig.

Hoefnix

Op de site van Thomann staat een uitleg over multitrackers zoals de Zoom R16 http://www.thomann.de/nl/onlineexpert_43.html

BasV

#12
feb 04, 2012, 14:31 Last Edit: feb 04, 2012, 18:15 by paQ
Commentaar van de moderator  :N

FoREVer

Ik heb eigelijk een hele simpele vraag, Wat is nou het verschil tussen een USB Mixer/interface en een normale

Ik heb zelf een Laptop die prima is om op te nemen, Het is geen Macbook o.i.d. maar ik heb gelezen in dit topic dat dat niks uitmaakt ( of een andere weet ik al niet meer )
dus zou een usb mixer minder moeite kosten dan een soort van geluidskaart te kopen voor mijn laptop
is een USB minder dan een normale, heeft iemand dan ook een idee wat ik erbij zou moeten kopen zodat ik hem op de laptop kan aansluiten?

alvast bedankt...

als dit niet op de goede plek staat, kan hij worden opgesplitst/verplaatst..
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

ArcticLight

Formuleer je vraag eens wat beter want ik kan er weinig van maken...
Bedoel je waarom je niet net zo goed een mengpaneel zoals een Behringer Xenyx USB kunt kopen dan een dure USB interface van Tascam? In dat geval is het antwoord dat je met de Behringer volgens mij niet kunt multitracken, en dat die gebruik maakt van de geluidskaart van je laptop, die meestal niet zo goed zijn (vaak 16 bit).

harmen 18

Ik dacht dat de behringer een usb geluidskaart was en dat je de stereo kanalen kan opnemen via dat. Dus niet via de geluidskaart van je computer.

allen & heath heeft ook zoiets, de zed dacht ik, bij de goedkopere kan je alleen een stereo spoor opnemen. bij de duurdere kan je wel alle sporen los opnemen. Maar daar betaal je dan al wel weer aardig wat geld voor.

FoREVer

#16
feb 07, 2012, 18:33 Last Edit: feb 07, 2012, 18:40 by AEDrumsA7x

Formuleer je vraag eens wat beter want ik kan er weinig van maken...
Bedoel je waarom je niet net zo goed een mengpaneel zoals een Behringer Xenyx USB kunt kopen dan een dure USB interface van Tascam? In dat geval is het antwoord dat je met de Behringer volgens mij niet kunt multitracken, en dat die gebruik maakt van de geluidskaart van je laptop, die meestal niet zo goed zijn (vaak 16 bit).


Oké

Je hebt deze
en deze

de vraag is, De een is USB de andere iets anders ( geen idee wat )
Wat is nou het verschil/en wat is beter?
dan doel ik met name op de Input naar de Software/PC


ik ben een totale dummie op het gebied van recording.... 8)7
dus hoop ik hier beter te worden ( gaat aardig  *O* )
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

harmen 18

Met die mackie kan je volgens mij niet opnemen, alleen mixen. Dus er gaat een signaal in (van een microfoon) en het gaat er weer uit (->versterkers -> speakers)

Met de behringer kan ook soort van opnemen, maar ook nog mixen (zie hier boven)

Als je low budget wil opnemen kan dat, anders kan je verder gaan sparen voor een interface zodat je wel kan multitracken (dus alle kanalen los kan opnemen)

FoREVer

#18
feb 07, 2012, 19:02 Last Edit: feb 07, 2012, 19:04 by AEDrumsA7x

Met die mackie kan je volgens mij niet opnemen, alleen mixen. Dus er gaat een signaal in (van een microfoon) en het gaat er weer uit (->versterkers -> speakers)

Met de behringer kan ook soort van opnemen, maar ook nog mixen (zie hier boven)

Als je low budget wil opnemen kan dat, anders kan je verder gaan sparen voor een interface zodat je wel kan multitracken (dus alle kanalen los kan opnemen)


en die interface kan je gewoon inpluggen in je laptop?
of heb je daar iets voor nodig, zo ja wat?

alvast bedankt ( al weer wat verder met de kennis :P )
EDIT: Ik voel me echt dom :P
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

paQ

#19
feb 07, 2012, 19:12 Last Edit: feb 07, 2012, 19:13 by paQ
deze mixers zijn echt niet te vergelijken met elkaar.
de mackie is een serieuze mixer voor live gebruik (of repetities)
de Behringer is een klein eenvoudig mixertje met USB aansluiting. (en net genoeg voor bas, snare en 2 overheads) Over het algemeen begint het met ruis.
Maar vaak prima als instapdingetje. (ze kosten geen drol, maar verwacht ook niet teveel)

FoREVer


deze mixers zijn echt niet te vergelijken met elkaar.
de mackie is een serieuze mixer voor live gebruik (of repetities)
de Behringer is een klein eenvoudig mixertje met USB aansluiting. (en net genoeg voor bas, snare en 2 overheads) Over het algemeen begint het met ruis.
Maar vaak prima als instapdingetje. (ze kosten geen drol, maar verwacht ook niet teveel)


Oké, Ik verwacht ook niet teveel van dit soort mixers, Maar ik wil een beetje beginnen te prutten met opname's en toen kwam ik die tegen en vroeg me af wat nou het grote verschil is mede omdat ik op een laptop wil opnemen, dus geen geluidskaarten etc.. kan gaan inbouwen.

overigens wil ik inderdaad beginnen met 2 Mics.en 2 overheads, na advies van RJ  *O*
ook had ik dit gezien Klik

zou ik hier nog wat moeten bijkopen, of kan deze direct in de laptop ( Ik verwacht optie 1 )
en zo ja wat moet ik er dan bijkopen??

Allemaal bedankt voor de reacties ;)
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

Paul

#21
feb 07, 2012, 19:28 Last Edit: feb 07, 2012, 19:30 by Paul
De Behringer Xenyx 1002 is, net als de Mackie, een live mixer.
Wat jij zoekt is een interface, iets om de binnenkomende signalen - al dan niet als stereo-signaal of als aparte sporen - om te zetten naar een digitaal signaal dat bewerkbaar is op de computer.
Het is me bij die Behringer Xenyx 1204 USB niet duidelijk of die multitrack stuurt over usb of alleen stereo.

Edit: neem eens een kijkje in deze categorie: http://www.thomann.de/nl/usb_audio_interfaces.html

FoREVer


De Behringer Xenyx 1002 is, net als de Mackie, een live mixer.
Wat jij zoekt is een interface, iets om de binnenkomende signalen - al dan niet als stereo-signaal of als aparte sporen - om te zetten naar een digitaal signaal dat bewerkbaar is op de computer.
Het is me bij die Behringer Xenyx 1204 USB niet duidelijk of die multitrack stuurt over usb of alleen stereo.

Edit: neem eens een kijkje in deze categorie: http://www.thomann.de/nl/usb_audio_interfaces.html


Bedankt voor de tips, ga zeker je advies opvolgen en voor de USB ik hou het nog wel stereo omdat ik nog niet de kennis heb om alles te gaan aanpassen

Binnekort als ik jarig ben maar doen dan ( of iets eerder al, als ik me verjaardagcadeau eerder mag :P )

Owja nog iets, Samson Q mics een beetje kwaliteit om mee te beginnen? aangezien ik ze niet kan testen o.i.d. als ik ze bij Thomann bestel
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

paQ

#23
feb 07, 2012, 19:44 Last Edit: feb 07, 2012, 19:47 by paQ
ALs die behringer Stereo uitstuurt, dan zou ik opzeker een paar tientjes bijlappen voor multitrack, Geeft je ZOVEEL meer mogelijkheden in postproductie.
Als het stereo uit is, dan is het namelijk shit goes in, shit comes out. (m.a.w. als je geen idee hebt wat je doet aan de mixer, dan vslt er achteraf maar weinig te repareren aan je opname)


als in die micset de samson Q Kick zit, zit je aardig goed voor dat bedrag.
Maar dat zijn veelal close micing sets, dus losse tommics (ipv 2 overheads)

en dan heb je weer niks aan die behringer (te weinig XLR ingangen)

Dan kun je nog beter een losse Qkick kopen (is weer los te koop zie ik), een snaremicje, en twee cheap pijpjes als overhead. C01's zijn al voldoende om leuk mee te starten.
Wil je wat meer laag op je overheads kunnen oppikken, kijk dan naar grootmembraam condensators. (kwaliteitsverschillen worden daarin al wel snel wat duidelijker)

FoREVer

#24
feb 07, 2012, 19:51 Last Edit: feb 07, 2012, 20:00 by AEDrumsA7x


Dan kun je nog beter een losse Qkick kopen (is weer los te koop zie ik), een snaremicje, en twee cheap pijpjes als overhead. C01's zijn al voldoende om leuk mee te starten.
Wil je wat meer laag op je overheads kunnen oppikken, kijk dan naar grootmembraam condensators. (kwaliteitsverschillen worden daarin al wel snel wat duidelijker)


Dat was ik inderdaad van plan de Qkick en de Qsnare te kopen. alleen heb ik een probleem ik heb geen groot bedrag te besteden aangezien ik het nu erg druk heb op school en niet aan werk toe kom ( maar wel op dit forum zit, maar dat terzake ) dus zou die behringer dan een duurkoop zijn of is die ook prima om mee te beginnen, aangezien ik niet verwacht dat het studiokwaliteit is. ( weet het wel zeker )

EDIT:
Citaat van: behringer.com
2 subgroups with separate outputs for added routing flexibility
2 multi-functional stereo aux returns with flexible routing
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

Omhoog