Live drums versterken

Gestart door anthonydrummen, dec 10, 2011, 16:31

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

anthonydrummen

Hey iedereen!

Ik heb nu sinds een paar weken een Xenyx Behringer x2222. Met 8 kanalen en 4 kanalen voor
gitaar piano etc. En nu heb ik ook een Samsonkit voor drums. Maar mijn vraag is als ik live met een bandje
ga optreden, kan mijn mengpaneel aan het hoofd mengpaneel worden aangesloten? Zodat het door de
speakers komt die aan het hoofd mengpaneel zijn aangesloten en dat het hoofdmengpaneel derest van de band naar mijn paneel stuurt? ( dus dat ik via mijn koptelefoon ingang me eigen drums hoor plus de hele band)? Zelf dacht ik misschien de links en rechts main outpouts xlr naar het hoofd mengpaneel?

Alvast bedank,

Groetjes Anthony.

Dribbel

Het is een beetje een moeilijk verhaal wat je vraagt... maar ik hoop dat ik het goed heb begrepen.

Jij wilt je drums mixen op je eigen mixer, en dan dat signaal naar de "Front of House" sturen.
Daarnaast wil je jou monitor geluid (op bv een koptelefoon of speaker) van een totaal, of monitor mix terug hebben van de FOH.

Ja dit zou kunnen, maar je zou het zo niet willen doen.....dit is niet zo logisch.

- Je eigen mix maken; dat is niet handig want dan kan de "grote"FOH mixer niets meer aan jou signaal doen!
-Een totaal  mix is niet echt wat je nodig hebt( dit is voor iedereen persoonlijk) maar ik maak ook een totaal mix op de monitor in mijn band, maar gebruik niet alles even sterk als het FOH geluid.


Beter is het als dit mogelijk is, om vanaf je FOH tafel een monitormix voor jou te krijgen, en jou drums af te laten mixen op de FOH tafel.
Dan kun je namelijk alles op je monitor krijgen wat je zou willen.
Dit ligt natuurlijk aan de FOH tafel, of die de mogelijkheden heeft om dit te doen, en of er dan genoeg monitor kanalen zijn om de rest ook hun monitorsignaal te geven.

Met een klein/ middelgroot optreden of repetitie heb je normaal genoeg om alleen je Bassdrum  uit te mixen en misschien een paar overheads.

Jou mixer heeft volgens mij 2 of 3 monitor mogelijkheden en 1 effect
Daarmee kun je dus nog de Bassdrum, de overheads, een keyboard en 7 microfoons afmixen.
En 2 verschillende monitor mixen maken.

Om op te nemen heb je meer aan de eerder genoemde  configuratie.

Ik hoop dat ik je vraag beantwoord heb....


Yamaha recording & sabian

Harre

Als je het signaal via je eigen mengpaneel naar het hoofd mengpaneel (FOH = Front Of House) wilt sturen en dat een geluidsman er daarna nog mee aan de slag moet is dat inderdaad niet handig. Als het je gaat om een eigen mix te kunnen maken voor je eigen monitor zou je er voor kunnen kiezen om vanaf het stageblok alles terug te halen naar je eigen mengpaneel. Elk signaal wat er naar de FOH tafel gaat komt dan rechtstreeks ook naar jouw mengtafel en dan kun je het dus net zo afstellen als je wilt zonder dat je instelling invloed heeft op het geluid in de zaal. Het enige punt zou hier kunnen zijn dat niet elk stageblok ook rechtstreekse uitgangen heeft voor elke ingang en je hebt dan nogal wat kabels lopen vanaf het stageblok naar je eigen mengtafel.

Probeer je vraag wat te verduidelijken als we er allebei naast zitten in de antwoorden, want voor mij is het bovenstaande antwoord ook een beetje een gok omdat de vraag wat moeilijk te begrijpen is ;)
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

anthonydrummen

Hmmm, ja ik ben geen ervaren persoon nog in al het geluidstechniek. Maar ik snap wel aardig wat jullie
bedoelen. Sowieso zal ik het uitproberen als ik weer een optreden heb met me'n bandje. Maar om de vraag (eventueel) misschien iets duidelijker uit te leggen; Ik wil via mijn mengpaneel me eigen drums horen plus de hele band alleen is de band dan niet aangesloten op mijn mengpaneel ( en me eigen drum mics. misschien wel of niet). Maar dat was mijn vraag, of dat dus kan. Ik zal het vragen aan de geluidsman
wat jullie hebben uitgelegd!

Bedankt voor de tips!

Dribbel

Even een paar inhoudelijke vragen...
Weet je hoeveel monitor groepen op het "grote systeem"zitten en hoeveel kanalen je daar tot de beschikking hebt? (Merk en/of type)
Huur je dat of is dat van de band?

Je praat nog steed dat je eigen drums gaat mixen op je eigen mengpannel....Klopt dit?
Waarvoor wil je dit doen?

Hoeveel kanalen heeft je band maximaal totaal nodig?
Ik mix in de cafe's en kleine zaaltje echt geen toms en snares uit....

Yamaha recording & sabian

Paul

Ik denk dat de meeste geluidstechnici je al aan zien komen, "ik heb mijn eigen mengpaneel meegenomen...".

Wat is je doel, wat wil je precies bereiken?
Als ik het goed begrijp wil je je eigen monitormix maken. Dan zeg ik: niet doen. Live staat er meestal een tafel naast het podium puur voor de monitormixen. Je kan aan de geluidstechnicus daarvan doorgeven hoe je je monitormix wilt hebben.
Mijn advies: laat het geluid over aan de geluidstechnici, zelf heb je het waarschijnlijk al druk genoeg met drummen.

Erik

Maar als je je eigen mix maakt heb je het hele probleem van prutsende geluidsmannen omzeild. Het is toch maar al te vaak dat er een stel eikels aan het werk zijn die niet opletten. Je kunt dan zwaaien tot je een ons weegt.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

Dribbel

Dat je dan de prutsende geluidsman omzeilt okee, maar je omzeilt ook de vakman en de kans om je set echt goed te laten klinken.
Je kunt namelijk nooit bepalen vanachter je kit wat voor dat moment en nummer werkt.
Compressen en gaten van een 2track mix is nooit een optie... dus gefeliciteerd met je mix....
Yamaha recording & sabian

paQ

het is 50/50 in dit soort gevallen.
De ene keer is alle geluid top, de andere keer is het tobben.


Gelukkig zijn er ondertussen voldoende betaalbare middelen om ZELF je eigen monitormix in beheer te hebben. (en dat geheel egscheiden van FOH)
Nadeel: heel de band moet meedoen
En als je nogal eens wisselende bezettingen hebt, of in meer formaties speelt, blijft het tobben...soms....


groovemaker

Hoe krijg ik live een kanon van mijn bassdrum?

Ik heb het wel een aantal keer meegemaakt, maar ik heb het zelf nog nooit gedaan.
Mijn broer doet het geluid wel eens en als ik hem dan vraag hoe hij het doet, kan hij het me niet uitleggen.

Kan iemand mij uitleggen hoe je stap voor stap een bassdrum chill kunt uitversterken, vanaf de mic positioning?
If it's too Loud you're too old!

Dribbel

Het begint met goede spullen. (Bassdrum, Microfoon, Kabels, Mixers, versterkers, en Speakers)
De vakman zal,als dat nodig is, ook nog gate en eventueel een compressor gebruiken.

Dan is het aan je oren... :Y
Weten wat je wil horen en weten wat je hoort zijn dan echt noodzakelijk.
Dit kan alleen als je dit veeel doet. EQ-en en mixen is echt een kwestie van veel doen.
En je zult, bij vragen, nooit kunnen zeggen: "omdat ik dat altijd zo doe" :N
Een vierkante betonnen zaal zonder podium zal anders uitmixen dan een groot podium buiten. :X
Er is dus niet een handboek "bassdrum uitmixen" -O-

En dan hebben we het nog niet eens gehad over smaak :F

Sorry, ik ga dus bij je broer staan, maar hij kan het je misschien wel laten horen....

Yamaha recording & sabian

harmen 18

Leen een setje microfoons, een mengtafel, een hand vol kabels en een koptelefoon en probeer gewoon wat je bevalt.
Meekijken met iemand kan ook zeker geen kwaad.

dunDaan


............ en een koptelefoon ................

Dat gaat dus niet werken, want PA geluid is totaal niet te vergelijken met koptelefoongeluid
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

harmen 18

Dan zet jij maar een pa bij je drumstel op standje oorlog en dan vraag je de buren hoe je bass klinkt 8)7

Nee, zonder gekheid. het idee is best goed te krijgen met een neutraal klinkende koptelefoon.

Robert-Jan

Nou nee eigenlijk niet.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

harmen 18

Dan niet, dan moet je het in een live situatie uitproberen, wat niet altijd kan of haalbaar is.

Live is ook een heel ander verhaal als studio, als een bassdrum flink dreunt is het bij de meeste gelegenheden al wel goed. Wil je het echt goed, dan moet je als vanalles hebben van geweldige kwaliteit, wat bij de meeste beginnende bandjes niet haalbaar is door budget etc.


groovemaker

Ik doe met mijn broertje ook wel es geluid in kroegen en kleine feestjes enzo....

Nou krijg ik binnenkort een drummer die triggers gebruikt.....
Hoe kan ik daar het beste mee te werk gaan? :?

Ik heb die dingen nog nooit gebruikt. :N
If it's too Loud you're too old!

paQ

alle kabeltjes er af knippen :')

dunDaan

#18
mrt 07, 2012, 14:59 Last Edit: mrt 07, 2012, 15:05 by dunDaan

alle kabeltjes er af knippen :')

Moewahahahaha, geniale opmerking.  :D :D

But seriously, de drummer zal zelf een module hebben waarop de triggers worden aangesloten. Die module kan dan middels jack of XLR pluggen aan de mengtafel worden geknoopt.
Als hij zijn hele kit met die dingen aansluit heb je als geluidsmixer dus helaas geen controle over de balans van de kit, aangezien die in de module wordt geregeld.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

groovemaker


alle kabeltjes er af knippen :')


dan toch maar......
If it's too Loud you're too old!

Omhoog