DAP DM-55 Mic geschikt voor uitversterking Cajon?

Gestart door Leloup, mrt 28, 2016, 13:42

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Leloup

Ik ben benieuwd of de DAP DM-55 bassdrum mic volgens jullie ook geschikt is voor het uitversterken vaan een cajon? Ik wil hem dan gewoon in de de Cajon gaan leggen.

http://www.bax-shop.nl/dynamische-instrument-microfoon/dap-dm-55-dynamische-kick-drum-microfoon?gclid=CjwKEAjwrOO3BRCX55-L9_WojHoSJAAPxcSPe_4xBi9P3aEC-7Lmq2KlLC2urSiuNWVbB2WYBpznJBoCiC_w_wcB

Animal baars

Voor een paar tientjes meer, koop je een SM57 op marktplaats, dat zou ik eerder doen. Een mic in een cajon leggen gaat rollen, een SM57 met een statiefje in het klankgat klinkt top en is daarnaast ook nog eens een super veelzijdige topmic. En eventueel later nog een Beta 91 voor in de cajon.

Leloup

Dat geloof ik inderdaad ook Animal Baars, maar het is zo dat ik toevallig die DAP al heb en het voor komende zondag is. Dus ik zoek even voor een snelle oplossing.

Maar jij  dat die DAP niet zo lekker zal uitpakken?

Animal baars

Oh, in dat geval, zou ik het gewoon proberen. Maar dan zou ik het wel met een statiefje in het klankgat doen, en niet los op de bodem van de cajon.

baszuidwijk

Met 1 mic een cajón versterken ...

De meeste spelers plaatsen de mic op een statief aan de achterkant. Plaats de mic op een paar centimeter afstand van het klankgat en ongeveer een centimeter boven de bovenste rand van het gat. Je pikt zo de bas goed op en ook de snare sound komt goed door.

Toch plaats ik de mic meestal aan de voorkant op zo'n 20-25 centimeter afstand van de slagplaat en gericht op de bovenste helft van het speelvlak. Dit heeft een paar voordelen:
  • Je ziet de mic en als je (net zoals ik doe) je cajón kantelt tijdens het spelen, dan kun je dus in de gaten houden hoe de positie van de cajón t.o.v. de mic is.
  • Voor mijn gevoel geeft het iets meer toon in het middenbereik en dus een iets warmer geluid.
  • Als je ook met brushes speelt, dan hoor je die ook goed. Dat lukt met een mic achter de cajón niet goed.

Mad Devil

En ook in dit geval beter een "snare" microfoon dan een bassdrum microfoon?
Ik heb een Shure M57 liggen bedoelt voor mijn snare,...ga ik dan ook maar eens proberen voor mijn cajon.
Gear: Yamaha V Power 22', 16', 13', 12'. Yamaha Recording Custom snare 14' x 7'. Paiste 2002 ride, crashes en splash. Paiste 2002 sound edge hihats

Animal baars

Ja, een SM57 pakt een veel groter frequentiebereik op dan een die DAP bassdrum mic (40Hz -15kHz vs 30Hz-10kHz). Ik heb de combinatie van een SM91 in de cajon en een SM57 ervoor vaak gebruikt. Dat werkt perfect. Mijn ervaring is dat enkel de SM91 al genoeg is voor een heel mooi geluid. Genoeg snaren en volle bas.

Maar goed, dan praat je over een heel andere mic dan een DAP. En laat dat laatste nou net zijn wat Leloup heeft...

Omhoog