drum mics

Gestart door Jenslathouwers, jun 13, 2012, 22:58

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Animal baars


Ik heb toch besloten om wat meer uit te geven en voor de duurdere mics te gaan.
Ik ben van plan om deze te kopen:

Snare: Shure SM57
Basdrum: Shure Beta52
Overhead: 2x Oktava MK012
Daarnaast nog een Zoom R16

Voor de toms koop ik tijdelijk 4 Samson Qtoms voor 70 euro. Deze ga ik later nog vervangen met waarschijnlijk Sennheiser e604.

Wat vinden jullie van deze combinatie? Raden jullie eventueel wat anders aan?

Daarnaast heb ik nog een vraag over de mic stands. Is zo een micstand van 20 euro(bv. Millenium MS-2001) goed genoeg voor de overheads? Of kan ik beter iets duurder pakken(Superlux MS200(50e)).

Ik kan je uit eigen ervaring adviseren te kijken naar een Audix D6. Een hele fijne microfoon mee een fijn geluid. Duidelijker dan een Beta52 en i.m.o. veel mooier dan een AKG D112.

Mllenium statieven ben ik zelf niet tevreden over. Kun je beter door sparen voor een setje knapp k&m statieven. De knoppen en schroeven van de millenium draaien snel dol of breken af. Erg vervelend tijdens het opbouwen als je geen vervangende statieven bij je hebt.

Verder is het setje mooi. Die oktava's zijn erg fijne microfoons, al pakken ze minder laag mee dan bijvoorbeeld AT2020's. De toms zullen minder duidelijk versterkt worden. Maar als je toch nog van plan bent tom mics te gaan kopen zou ik me daar niet te druk om maken.

harmen 18

Gewoon k&m's nemen. Maakt niet zo verschrikkelijk veel uit welke. Kijk gewoon welke voldoen aan jouw eisen.

Bedenk wel dat je met condensator microfoons bezig bent op een redelijke hoogte. Als je statief naar beneden komt, dan je microfoon ook. Kapot dus.......... ga daar niet op bezuinigen. Het kost meer dan je denkt, maar doe het wel in een keer goed.

Microfoon keuze is helemaal prima. (op de tijdelijke samsons na.......... :X .........)

Luc


Gewoon k&m's nemen. Maakt niet zo verschrikkelijk veel uit welke. Kijk gewoon welke voldoen aan jouw eisen.

Bedenk wel dat je met condensator microfoons bezig bent op een redelijke hoogte. Als je statief naar beneden komt, dan je microfoon ook. Kapot dus.......... ga daar niet op bezuinigen. Het kost meer dan je denkt, maar doe het wel in een keer goed.

Microfoon keuze is helemaal prima. (op de tijdelijke samsons na.......... :X .........)


Ik pak de K&M 210/9 zoals Animal hier eerder zei.(http://www.thomann.de/nl/km_210-9_stativ.htm). Ik pak die Samsons tijdelijke omdat het in mijn ogen altijd beter is dan toms via de overhead.
Meinl Byzance or Zildjian K Custom...

Robert-Jan

Het gaat om je oren he..niet om je ogen ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Paul

Ik pak die Samsons tijdelijke omdat het in mijn ogen altijd beter is dan toms via de overhead.

Daar vergis je je in! Kijk de trailer van Robert-Jan's eerste DVD maar eens. Opgenomen met 2 AT2020's en ter aanvulling een mic op de bass en snare.
Ik heb zelf ook goede ervaringen met slechts één AT2020 en een subkick erbij voor het laag.

Fibesman

Vond de klank van RJ zn DVD al geweldig en zit nu hard te denken aan twee at2020s. De prijs is gewoon bizar laag. Heb je vergelijkend onderzoek gedaan RJ? Zou je ze ook gebruiken voor cd opnames?

Robert-Jan

nee ik heb ze niet vergeleken met iets..ik heb ze gekocht voor op de muziekschool om wat opnames van leerlingen te maken en dit leek me een redelijke prijs kwaliteit verhouding..het pakte beter uit dan dat ik dacht.
maar bedenk wel, de zaal is erg goed qua akoestiek, en de pre amps waren ook ok, hoewel ik niet meer precies weet welke dit waren,iets wat enorm helpt. ook is er best heftig ge eq'd
sja voor cd opnames, dat hangt er helemaal vanaf wat de opzet is..het blijft natuurlijk wel zo dat je dan aan de toms an sich niets meer kan doen.

hier is het echt simpelweg alleen de atat 20's geen basmic geen snare mic, simpele tascam interface.

http://www.youtube.com/watch?v=O-TERnxgScI
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

dunDaan

Hahaha, briljant filmpje. Jij bent ook van alle markten thuis ............
Al met al vind ik het echt prima klinken met uitzondering van de bassdrum, die hoor je niet of nauwelijks.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Luc


Daar vergis je je in! Kijk de trailer van Robert-Jan's eerste DVD maar eens. Opgenomen met 2 AT2020's en ter aanvulling een mic op de bass en snare.
Ik heb zelf ook goede ervaringen met slechts één AT2020 en een subkick erbij voor het laag.


Ik ben totaal nieuw op het gebied van opnemen en wil dus eigenlijk direct alles los gaan micen om er zo ook aan te wennen.

Maar raden jullie me dan de AT2020s aan ipv de Oktava MK?
Meinl Byzance or Zildjian K Custom...

Robert-Jan

Als je uitgangspunt is dat je je toms wilt micen dan zeker de oktava's
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

harmen 18

Zo niet, dan ook................

Maar het blijft natuurlijk smaak. En de microfoons zijn totaal verschillend van elkaar.

Robert-Jan

En dat baseer jij dan op... ?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

harmen 18

Met grootmembraam condensator microfoons (dus de audio technica ook) heb je een groot opvang gebied. In gecontroleerde situaties meestal geen mega probleem maar in bijvoorbeeld een bandsetting (met een gitarist  :6 ) ga je meer last krijgen van overspraak dan met de oktava's omdat die een "smaller" oppak gebied hebben.

De at's zien er misschien wat stoerder, echter, duurder, etc. uit, maar het gaat toch om geluid. Dus zou ik persoonlijk voor de oktava's gaan. Net iets duurder, maar dan heb je ook echt waar voor je geld.


Ik zeg dus niet dat de at2020 niet wat is. Voor het geld echt een mooie microfoon. Hoe kunnen ze het er voor maken vraag ik mij dan wel eens af.

Robert-Jan


Met grootmembraam condensator microfoons (dus de audio technica ook) heb je een groot opvang gebied. In gecontroleerde situaties meestal geen mega probleem maar in bijvoorbeeld een bandsetting (met een gitarist  :6 ) ga je meer last krijgen van overspraak dan met de oktava's omdat die een "smaller" oppak gebied hebben.


ja maar luc geeft al eerder aan dat hij voor thuis wil gaan gebruiken, in combi met de zoom r16.. opnemen denk ik dan
Als je geen tom mics gebruikt dan kan een groot membraam beter uitkomen omdat je een groot opvang gebied hebt..en ik denk ( denk want ik heb nog nooit gewerkt met de oktavia's)  dat als je wel tom mics gebruikt dat dan dat een betere keuze is..

Alleen jij zegt dat je in alle gevallen dus voor de oktavia zou kiezen, maar uit je post maak ik een beetje op dat dat gebaseerd is op het prijskaartje..duurder=beter..wat natuurlijk niet het geval is aangezien het verschillende type mics zijn.

www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Animal baars

#39
jun 23, 2012, 07:17 Last Edit: jun 23, 2012, 07:18 by Animal baars
Ik gebruik live vrijwel niet anders dan m'n AT2020's als overhead. Als ik in hele grote galmende kerken speel, wordt er wel eens een SM81 of een setje oktava's gebruikt maar dat is maar zelden.

Als de versterker van de gitarist een probleem is, moet die zachter gezet worden of weg van de drums gedraaid. Dat is bij mij in de band sowieso het uitgangspunt.

Hammar

Zijn ze allround die AT2020's? Kan je er ook zang en acc.gitaar mee opnemen?

Fibesman

Volgens de thomann site kan dat, er staat zelfs een sample van een zangopname op.

drums97

#42
jun 23, 2012, 10:42 Last Edit: jun 23, 2012, 10:42 by drums97
Hier nog leuke samples van home recording en plaasting van verschillende mics op de snare en BD.

http://www.soundonsound.com/sos/jun08/articles/kickandsnareaudio.htm
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Robert-Jan


Zijn ze allround die AT2020's? Kan je er ook zang en acc.gitaar mee opnemen?


Acc gitaar is goed te doen, voor zang zou een beetje meer helderheid wel wensbaar zijn, maar des al niet te min best acceptabel..wel een plopschermpje gebruiken.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Robert-Jan


Hier nog leuke samples van home recording en plaasting van verschillende mics op de snare en BD.

http://www.soundonsound.com/sos/jun08/articles/kickandsnareaudio.htm


Oh leuk, thanks , even opslaan voor een regenachtige vakantiedag.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Paul

Akoestische gitaar gaat prima met een AT2020. Ik heb laatst een nummer opgenomen voor een bevriend zanger/gitarist. Eerst de gitaar met de AT2020, daarna ook de zang.
Gitaar is er erg goed uitgekomen vind ik. De zang is acceptabel, maar wat R-J zegt: wat meer helderheid zou niet erg zijn.
Een voordeel van de AT2020 op akoestische gitaar t.o.v. die kleine pijpjes die je normaal ziet is dat deze meer laag oppikt. In mijn situatie kwam dat erg goed uit, omdat het met alleen akoestische gitaar en zang anders snel dun klinkt.

Ik had het er laatst ook over met de vaste geluidsman op mijn werk. Hij gebruikt bijna overal een AT4040 voor - de duurdere versie van de AT2020. Bij sommige bands gebruikt hij die zelfs voor de gitaarversterker (samen met een SM57), dat werkt blijkbaar ook goed!

harmen 18


ja maar luc geeft al eerder aan dat hij voor thuis wil gaan gebruiken, in combi met de zoom r16.. opnemen denk ik dan
Als je geen tom mics gebruikt dan kan een groot membraam beter uitkomen omdat je een groot opvang gebied hebt..en ik denk ( denk want ik heb nog nooit gewerkt met de oktavia's)  dat als je wel tom mics gebruikt dat dan dat een betere keuze is..

Alleen jij zegt dat je in alle gevallen dus voor de oktavia zou kiezen, maar uit je post maak ik een beetje op dat dat gebaseerd is op het prijskaartje..duurder=beter..wat natuurlijk niet het geval is aangezien het verschillende type mics zijn.



Oktavia : Skoda
Oktava : Microfoon

:)

Ik zeg niet dat duurder beter is. Als duurder beter was, dan was ik voor neumanns gegaan. gewoon omdat ze zo duur zijn.............. Goede microfoons natuurlijk, maar wat wil je ook voor het geld. Al zijn er geluids mensen die liever 2 skoda's (oktava's) gebruiken dan 2 mclaren's (neumann's).

Ik ging even van een live situatie uit. maar voor in de studio zou ik denk ik alsnog voor de oktava's gaan. Mooie microfoons voor een goede prijs.

animal

#47
jun 23, 2012, 12:22 Last Edit: jun 23, 2012, 12:23 by animal

Hier nog leuke samples van home recording en plaasting van verschillende mics op de snare en BD.

http://www.soundonsound.com/sos/jun08/articles/kickandsnareaudio.htm


Hé leuke link, bedankt. Van dit soort vergelijkende mic opname heb ik ook nog het een en ander op de harde schijf staan, bij (veel) interesse wil ik wel eens proberen deze te delen.
Ik heb het artikel, waarnaar verwezen wordt in bovengenoemde link, nog niet gelezen, maar zo te horen zijn de opnamen zonder eq en processing (m.u.v. een lichte gate?) opgenomen. Wel zo eerlijk en het geeft meteen een idee hoeveel eq er doorgaans toegepast wordt om opnamen van drums lekker te laten klinken.

drums97

Ja graag delen. Ik ben nu bezig e.e.a. te vergelijken qua plaatsing en afregelen van de mixer, want ik drum op m'n zoldertje en dat is qua akoustiek een ramp (gezien de "rommel" die er van de vrouw op ook op moet   -O- ).

Ga nu wel voor 4 mics. Sennheiser MD441 op de BD, Shure SM57 op de snare en 2 (misschien 3) Shure 16L als overhead. Zoals al gezegd veel meer balans in de opname van de BD en snare en toms/bekkens.
Alleen krijk ik de plaatsing van de overheads nog niet optimaal, vandaar misschien naar 3.

Nu bezig die samples te beluisteren, dan ook proberen.
Ben trouwens positief verrast hoe die MD441 presteerd op de BD en de SM57 direct op de snare  *O*, had ik veel eerder moeten doen.
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Jenslathouwers

Wat vinden jullie van de shure pg 52 voor de kick?
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Omhoog