4-delig of 5-delig

Gestart door dutchdrummer, dec 11, 2011, 22:45

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Erik


totdat er wel een krasje op komt natuurlijk........


Gewoon normaal met je spullen omgaan dan duurt het ook ff voordat er een krasje op komt. Maar alleen het eerste krasje is kut. Daarna kan het je niet meer zoveel schelen, zolang hij maar goed klinkt en goed vast zit.
Tama - Sabian - Pro Mark - Evans

dunDaan

Jaren geleden begonnen op een 5 delige set, toen naar 7, toen naar 10, toen terug naar 7 (met een tom links van de hi-hat).
Nu speel ik  al een jaar of 10 op 6 delig, 2 up, 2 down (met af en toe een extra snare links langs de hi-hat). Uiteindelijk bevalt me dit het best, niet te veel, niet te weinig.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Bert koncept

Ik ben van 5 naar 6 naar 4 delig gegaan, van 5 naar 6delig was omdat ik meer ketels wilde om op te kloppen en van 6 naar 4 was omdat ik betere ketels wilde en het gezeul met zo'n grote set beu was en toch al niet meer mijn volledige 6delige drum opbouwde.

Heb nu wel terug een 10" tom op mijn verlanglijstje staan maar dat zal nog wel effe duren.

LaGrandeThaFoxy

Ik heb ook de luxe dat ik over een uitgebreide en een kleine kit beschik maar ik maak amper nog gebruik van mijn uitgebreide set. Daar waar ik vroeger ging 'voor de fill', ga ik tegenwoordig veel meer 'voor de groove'. En daar heb ik niet zoveel toms voor nodig. Vind het zelfs wel eens lekker uitdagend om zonder toms te spelen (alleen bass, snare, hh).
Ach, ik denk dat het een combinatie is van smaak, mode, luiheid maar ook muzieksoort...

FoREVer


Ach, ik denk dat het een combinatie is van smaak, mode, luiheid maar ook muzieksoort...


Niet zo zeer muzieksoort denk ik, Ik speel Metal,Hardrock etc... ook op een 4 delige set. Gaat gewoon puur om wat je het makkelijkst vind spelen
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

Rick


Niet zo zeer muzieksoort denk ik, Ik speel Metal,Hardrock etc... ook op een 4 delige set. Gaat gewoon puur om wat je het makkelijkst vind spelen


Succes met dreamtheater-achtige muziek spelen op een 4-delige set ;)

Voor more = better prog zoals Dreamtheater heb je gewoon een grote set nodig, anders kan je de helft van de fills die portnoy speelt gewoon niet spelen, omdat die toch vaak tonaal zijn opgebouwd.

Daar in tegen heb je ook Periphery, die maken prog ("djent") metal, op niets meer dan een bass, floortom en snare, en een zooitje bekkens.

Ik ben het er dus wel degelijk mee eens dat je muziekstijl meespeelt met je setup.

FoREVer


Succes met dreamtheater-achtige muziek spelen op een 4-delige set ;)

Voor more = better prog zoals Dreamtheater heb je gewoon een grote set nodig, anders kan je de helft van de fills die portnoy speelt gewoon niet spelen, omdat die toch vaak tonaal zijn opgebouwd.

Daar in tegen heb je ook Periphery, die maken prog ("djent") metal, op niets meer dan een bass, floortom en snare, en een zooitje bekkens.

Ik ben het er dus wel degelijk mee eens dat je muziekstijl meespeelt met je setup.


Nouwja oké een klein beetje dan, Overigens vin ik de set van de heer Portney op sommie momenten een beetje overdreven maarjaa. of die van terry.  8)7
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

Daniel_Skoffa

Ik speel 5 delig: 1 tom 12x8 en 2 floors. 14x12 met name voor een mooie ronde toon en de 16x12 met name voor het (extra) laag.

Rascul

Ik ben ooit overgestapt naar 1-up 2-down en sindsdien kan ik eigenlijk niet meer lekker spelen met een tweede tom op de bassdrum. Dat maakt een 4-delige set ook logischer dan een 5-delige, zeker aangezien ik heel erg vanuit de snare speel - inc fills - en veel minder vanuit toms. Heb nu 20-10-14, maar misschien dat daar nog een keer een 15 of 16 floor bij komt. Ik mis het echter niet echt. Ben het ook niet helemaal eens met de stelling dat je voor sommige dingen nou eenmaal een grote set nodig hebt. Dream Theater is misschien een uitzondering, maar wat betreft prog: als je naar King Crimson luistert hoor je zeer creatieve, spetterende fills op een vrij beperkt kitje. Olé Bruford. Spocks Beard, idem.

Animal baars

Hoewel de set van Spocks Beard niet echt klein is. Bij Dream Theater stond er een knetter van een set puur voor de show. Had 'ie het nodig? Nee. Bij Trans atlantic speelt Mike op een kleinere set (5 toms, 1 bass).

Maar ik vind ook dat je met prog niet echt de 'benodigde' hoeveelheid tonen kan maken met een 4delige set met twee crashes, ride, hihat. Ik heb dat geprobeerd met Erotomania van DT maar je komt gewoon klanken te kort in het geheel.

Zelf speel ik 5 delig met het plan om nog een 16" tom te kopen. Vooral voor de lage extra pets en om te kunnen varieren met opstellingen. Qua bekkenset kan ik nu ook varieren en kijken wat ik bij een bepaalde band wel of niet nodig heb. Je kan nooit teveel hebben, teveel mee nemen gebeurd alleen wel snel ;)

Rascul

Maar nu neem je aan dat DT model staat voor prog, en dat is nu juist waar ik het niet mee eens ben. Bovendien vraag ik me af of het geluid van DT daar nou zoveel rijker van is geworden, van die enorme hoeveelheid snaren en toms. Toegegeven, Nick D'Virgilio speelt ook zesdelig, Gavin Harrison ook zoiets (zeven zelfs), maar het gros van wat ze doen valt prima uit te voeren op een standaard vijfdelig kitje. Over King Crimson had ik het hierboven al, wat ik overigens nog veel meer 'modelprog' vind dan DT.

Paul

#61
jan 12, 2012, 12:55 Last Edit: jan 12, 2012, 12:56 by Paul
Rascul, ik ben het volledig met je eens.
Ik ben van mening dat het niet de stijl is die de grootte van je drumstel "voorschrijft", maar dat het de manier is waarop de drummer de stijl benadert.

Portnoy vindt een grote kit nodig bij Dream Theater. Een andere drummer zou misschien met een 5- of 6-delige set spelen, omdat hij (of zij) de muziek van Dream Theater anders benadert en daarbij niet meer nodig heeft cq. acht. Had die andere drummer bij DT op de kruk gezeten, was de muziek ook anders geweest. Is dat erg? Nee, allesbehalve. Juist door het verschil in benadering onderscheiden drummers zich van elkaar, in welk genre dan ook.

Animal baars

DT staat voor mij zeker niet model voor prog. Wat ik wilde zeggen, is dat bij prog een grotere set ook daadwerkelijk wat toe kan voegen door de extra klanken die gemaakt kunnen worden. En dat heb je niet bij elke muziekstijl nodig..

Verder ben ik het er gewoon mee eens :)

Odery

Het is idd belangrijk hoe je de set benaderd. Maar er zijn niet voor niets fusion, rock e.d. sets. Die zullen zeer waarschijnlijk goed passen bij de stijl waar ze voor gemaakt zijn. Voordeel grotere set: je kunt de dingen die je niet gebruikt altijd weg halen, en aangezien er veel mensen zijn die niet 1 bepaalde stijl spelen raad ik 5 delig aan.
koning

Rick

Bij Gavin Harrison heb je eigenlijk ook bepaalde tomriffs in sommige nummers die gewoon met alle 5 de toms melodisch zijn opgebouwd, die gaan gewoon compleet anders klinken of raken hun essentie kwijt met één of meer toms minder. Maar je hebt natuurlijk Porcupine Tree, en je hebt andere muziek.

Over de stelling grote set nodig voor bepaald genre muziek: De meeste "standaard" drummers hebben inderdaad niet percé 5 toms nodig voor wat ze doen. Maar daarintegen heeft iedere drummer ook weer zijn eigen stijl. Als het past bij iemand om op een 7-delige set te spelen, laat ze lekker gaan! Ik geloof dat Igor Hobus van de Heideroosjes ook op een 6-delige set speelde, en dat in dat punkachtige genre! Is het nodig? -Nee. Vond hij het prettig spelen? -Ja!

Ik ben helemaal in mn sas met mijn 4-delige set. Ik vind het heerlijk, en de beperkte opties maken mij naar mijn idee creatiever dan wat ik uit een 7-delige set zou halen.

Het blijft een mening/voorkeur verhaal, waarin dingen zoals budget en makkelijk vervoeren gewoon meetellen. Overwegen, uitproberen en open staan voor andere opties is het beste wat je kan doen, lijkt mij! Wie weer vind ik het zelf over een aantal jaar wel weer tijd voor een 7-delige set.

Machiel

Ik heb zelf een (ff tellen) 7 delige kit en ik ben op dit moment qua hoeveelheid toms meer dan tevreden. Ik speel in een prog. Rock/Metal band (Paradox Machine) en onze muziek is gewoon niet te spelen op een normale kit. ik heb ook neit echt een normale setup moet ik zeggen. voor mijn snaredrum links boven de basdrum heb ik 8"en 10" terwijl ik helemaal geen 12" heb.

mijn 2e deel van mn set is een 14" tom die links onder mn hihat hangt en een 13"die gespiegeld (tov de 14" tom) rechts van mij staat. Helemaal rechts staat een 16" floor.

Ik heb vele malen geprobeerd maar ik kan gewoon niet zonder deze setup.


Daarnaast ben ik het wel eens met de stelling dat less is more absoluut opgaat als je je creativiteit een boost wil geven! Ik heb ooit een optreden gedaan met een Jazz/fusion/rock/pop groepje met allen een basdrum/snare en 12'' tom en dat viel mij destijds vies tegen! (wel heel erg leuk)

Neem mij vooral niet te serieus.

Paul


Ik heb zelf een (ff tellen) 7 delige kit en ik ben op dit moment qua hoeveelheid toms meer dan tevreden. Ik speel in een prog. Rock/Metal band (Paradox Machine) en onze muziek is gewoon niet te spelen op een normale kit.

Nee, jij benadert de muziek op een manier waarbij je deze uitgebreide set-up nodig acht.
Als bijvoorbeeld ik bij jouw band op de kruk zitten zou ik de muziek heel anders benaderen, mijn eigen "stijl" toepassen. Mijn spel zou heel anders zijn dan dat van jou. En hoogstwaarschijnlijk zou ik een kleinere kit gebruiken, omdat dat beter bij mijn benadering past.


Nogmaals:
Het is niet de stijl die de kit voorschrijft, het is de drummer die de benadering voor de stijl kiest en daarop de keuze voor de kit (maten, stemming, aantal ketels) baseert.

vandeflosch

Ik hou er wel van om soms eens mijn kit anders op te stellen. Ik varieer tussen 4 en 6 delig. Op een optreden speel ik altijd minstens 5-delig. 2e racktom gebruik ik te vaak, das een gewoonte geworden. 2e floor kan ik wel missen.

FoREVer

[quote author=Paul link=topic=514.msg14095#msg14095 date=1326443787

Nogmaals:
Het is niet de stijl die de kit voorschrijft, het is de drummer die de benadering voor de stijl kiest en daarop de keuze voor de kit (maten, stemming, aantal ketels) baseert.
[/quote]

See I was Right Rick :P

Ik ben het helemaal met Paul eens.
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

dutchdrummer

....Nogmaals:
Het is niet de stijl die de kit voorschrijft, het is de drummer die de benadering voor de stijl kiest en daarop de keuze voor de kit (maten, stemming, aantal ketels) baseert......


Dan zijn er toch heel veel drummers die voor een bepaalde stijl exact dezelfde benadering kiezen, qua opstelling. Zie mijn allereerste bericht in dit draadje......  :)

Nog afgezien van het feit dat de racktom in hun 4-delig setje zowat horizontaal en erg ver naar links is opgesteld. Dat lijkt me toch geen prettige opstelling om tom fills mee te maken.

Maar goed, ieder het zijne. Als er drummers zijn die met de hype mee willen en dit een prettige opstelling vinden: vooral doen. Ik doe ook mijn eigen ding....  ;)

Hoefnix

Gezien op Noorderslag, 3 bands met een 3 delige set. Dus hoezo vierdelig. De nieuwe mode is 3. Met als toppunt een 3 delige set zonders bekkens (ook geen hihat).

Een 3 delige set zonder bekkens: drummen wordt ieder jaar goedkoper ;)

Nlz

Hmmzzz... En ik maar twijfelen of ik nog een 16" floor er bij wil... Daar is dus mijn antwoord, als ik hip wil blijven.
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Rick


See I was Right Rick :P

Ik ben het helemaal met Paul eens.


Er is een verschil tussen gelijk hebben, en vinden dat je gelijk hebt.  :X 8)7

Let's agree to disagree  *)

animal


Gezien op Noorderslag, 3 bands met een 3 delige set. Dus hoezo vierdelig. De nieuwe mode is 3. Met als toppunt een 3 delige set zonders bekkens (ook geen hihat).

Een 3 delige set zonder bekkens: drummen wordt ieder jaar goedkoper ;)


Ik voel het al aankomen, steeds minder drums en over een paar jaar zijn de drums vervangen door een machine (zoiets als dit http://norddrums.com/ ) ...... just like in the eighties  :')

Rascul



Een 3 delige set zonder bekkens: drummen wordt ieder jaar goedkoper ;)


Dan ben je geen drummer, dan ben je conguero en is één van je conga's omgevallen  ;)

Omhoog