Drummersprotest tegen de Belgische geluidsnormen

Gestart door Jappe, mrt 27, 2012, 09:35

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Jappe

mrt 27, 2012, 09:35 Last Edit: mrt 27, 2012, 09:37 by Jappe
Zoals jullie waarschijnlijk wel weten hebben we binnenkort in België nieuwe geluidsnormen aan onze broek, waardoor drummers in de meerderheid van de zalen verplicht achter plexiglas zullen moeten spelen. Iedereen die dat al eens gedaan heeft zal kunnen bevestigen dat dat geen lachertje is, zeker in kleine zaaltjes en café's waar er geen degelijke monitor installatie is.
Ook de andere akoestische maatregelen die zalen zullen moeten nemen zullen zo duur zijn dat vele jeugdhuizen en kleine clubs ze niet kunnen betalen, met het gevolg dat vooral kleine bands een hoop speelgelegenheid, en vooral speelplezier zullen verliezen.


Daarom is er nu zondag 1 april een ludieke actie georganiseerd, met de steun van bekende belgische drummers als Mario Goossens, Michael Schack, Davy Deckmijn, Isolde Lasoen, Stephane Misseghers en Micha Volders.

"We zijn van plan om met zoveel mogelijk drummers en percussionisten een ritmisch bezoekje te brengen aan het huis van Joke Schauvliege.

Op deze ludieke manier willen we aankaarten dat het 'not done' is om een plexi scherm rond een drum te verplichten op live optredens.

Dus bent u drummer of percussionist in een fanfare, rockband, toneelgezelschap of in de kerk? Hou u niet in en kom op zondagmorgen 1 april om 12.00h naar Ertvelde met uw drum, deel van een drum, xylofoon, vibrafoon, whatever! Als het maar lawaai maakt en ritme in zit.

Ook sympathisanten zijn welkom. Dat het pokkeherrie wordt is alvast verzekerd! Wij zijn drummers, geen zoo-dieren, hoeren of tomatenplantjes!

Dit is geen aprilgrap, ik herhaal, GEEN APRILGRAP!!!!"
https://www.facebook.com/events/389792094383418/

harmen 18

Wat is nu eigenlijk het voordeel aan een plexiglazen scherm tegenover de geluidsoverlast. Dat doet echt een heleboel niets lijkt mij.

Dan komt het kabaal van de drummer er van achter het podiumpje weer uit in plaats van er voor, waardoor je PA lekker weer harder kan/moet stampen.

Na mijn id doet het dus helemaal niets.

Succes met de actie!!!

musiqman

Het maakt het podium geluid mits goed ingeregeld een stuk rustiger. Zeker wat betreft lekken in andere mics.

Ik denk dat Karim hier wel meer over kan vertellen.

Hammar

Gaat meer om de overspraak van de drums denk ik.

harmen 18

Maar wat is het belang van de overheid (neem ik aan) daar in?
De overlast wordt er eerder meer dan minder van.

Dan kan je beter die gitarist met zijn 2 4x12" Marshalls opsluiten  :)


musiqman

#5
mrt 27, 2012, 15:23 Last Edit: mrt 27, 2012, 15:24 by musiqman
Tuurlijk niet. Als drums als hardste geluidsbron (cymbals snares) in db afnemen (eventueel de blazers ook , maar dat nu niet ter zake) en het complete volume neemt daardoor af (bijv. ook door zachtere monitoren of inears) dan is dat toch het doel van de overheid bereikt? De oplossing is een wan van een draak, en in deze tijden zou je je als regering over andere zaken zorgen moeten maken, maar ook dat nu even terzijde genomen.

Die gitarist kan zelf zn knop omdraaien op zn gitaar, of map en als dat niet gebeurd kan de tech dat nog bij sturen. Drums is een gevoels spel waar velen helaas ook geen dynamiek kennen.

drum1964

Perfect uitgelegd Wes= +1
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

Rick

Voor of achter het scherm staan scheelt 10 tot 15db, naast dat je geen directe geluidslekkage meer hebt over zang microfoons, of gitaristen die zichzelf niet meer goed kunnen horen.

Mijn persoonlijke ervaring, is zodra er met inears gespeeld wordt, hoeven de monitoren niet zo hard meer. Kan de gitaarversterker op een schappelijk volume blijven staan, en zijn de drums eigenlijk niet echt het probleem meer voor het zaalgeluid. Je voelt je als drummer alleen alsof je in een aquarium zit, je ziet geen zaal meer omdat je alleen de weerspiegeling van de lichten ziet, en als je monitormix slecht is of halverwege de show wordt veranderd, ben je ook de sjaak.

Een geluids scherm is niet alleen maar slecht. Vaak vind ik het er alleen maar chique uit zien op het podium, maar dat ben ik dan weer.

BasV


Je voelt je als drummer alleen alsof je in een aquarium zit, je ziet geen zaal meer omdat je alleen de weerspiegeling van de lichten ziet, en als je monitormix slecht is of halverwege de show wordt veranderd, ben je ook de sjaak.


Ik heb nog nooit achter zo'n scherm gespeeld, maar als je echt alleen maar (of vooral) weerspiegeling van de lampen ziet zou ik dit toch echt wel als een groot nadeel ervaren. Als ik iets belangrijk vind op het podium is het wel dat je oogcontact kunt maken met de rest van de band..

Rick


Ik heb nog nooit achter zo'n scherm gespeeld, maar als je echt alleen maar (of vooral) weerspiegeling van de lampen ziet zou ik dit toch echt wel als een groot nadeel ervaren. Als ik iets belangrijk vind op het podium is het wel dat je oogcontact kunt maken met de rest van de band..


Als ze goed uitgelicht wordern wel ja, maar als het vrij donker is en je hebt een beamerscherm achter je, of fel licht op je gericht, dan zie je niks

Jappe

#10
mrt 27, 2012, 19:52 Last Edit: mrt 27, 2012, 19:54 by Jappe
Ik lees hier reacties over in-ears en podiummixen. Ik weet niet of er hier iemand de laatste tijd nog naar een optreden van een kleine hardcore of punkband is geweest, maar in die kleine underground genres liggen de centen niet voor het rapen. Er is in veel gevallen slechts een micro voor de zanger beschikbaar, gewoon omdat die avonden zo weinig opbrengen dat er geen geld is om een degelijke PA te betalen, laat staan geld voor de band waarmee ze peperdure in-ears kunnen kopen.


En dat is het punt nu net, voor de grote bands die al dat geld makkelijk kunnen besteden zijn deze kostelijke maatregelen makkelijk te betalen, net zoals voor de grote zalen. Ik weet ook best dat je zelfs het beste resultaat krijgt met zo'n scherm, maar in veel gevallen staat het gewoon belachelijk, probeer je je in dit geval eens in te beelden dat de drummer in zo'n visbokaal zit?


http://www.youtube.com/embed/su-R9eOCZd4

Het is en blijft gewoon een zeer verkeerde oplossing, los van het feit dat 'Ons Joke' zich met zo'n dingen niet heeft te bemoeien. Muziek is voor velen de uitlaatklep om even weg te geraken van de regeltjes en wetten, en dan gaan ze zich daar ook nog eens bemoeien.


Een andere en veel betere oplossing lijkt mij het op maat maken van oordoppen laten terugbetalen door de ziekenkas, zodat iedereen voor zichzelf kan kiezen. Maar degenen die dan wel gehoorschade oplopen moeten dan wel niet meer komen klagen natuurlijk.




Bij deze mijn excuses voor mijn betoog :)

Harre

Voor de volledigheid... De bedoeling is dat er 3 categorieën komen en die lopen van 90 via 95 naar 100 dB(A) gemeten over een uur. In het laatste geval mag 102 db(A) over een kwartier genomen ook nog voor komen en dat is toch behoorlijk aan het volume. Die 90 dB(A) is dan wel weer aan de zachte kant, maar een ondernemer/organisator mag zelf kiezen in welke categorie hij wil vallen. Het is alleen zo dat de maatregelen die hij moet nemen steeds zwaarder worden naarmate het geluidsniveau toeneemt. In 2012 geldt dit nog als richtlijn, vanaf 2013 is het de bedoeling dat het wettelijk zo geregeld is en dat er handhaving plaats zal vinden.

Wat veel mensen niet weten is dat in Nederland op veel plaatsen zulke eisen ook al gesteld worden, alleen is het dan de geluidsman die met een meter aan de slag is en rekening moet houden met het maximale volume. Komen er klachten, dan trekt een gemeente de vergunning in en is het uit met de pret en ik moet eerlijk zeggen... 90 dB(A) is voor een live band niet veel, maar 100 tot 102 dB(A) is toch écht wel erg hard en schadelijk voor je oren. Wij drummers beschermen onze oren in veel gevallen, maar onze bezoekers staan wel vol in de herrie en als er regels komen om die te beschermen is het toch krom dat we daar commentaar op hebben?

Begrijp me goed, ik hou ook van lekker herrie maken maar gezien de stijgende lijn van jonge mensen met gehoorbeschadiging is het op zich niet zo gek dat een regering zich hiermee gaat bemoeien. Vorig jaar stond ik nog als vrijwilliger bij een festival waar Kane het nodig vond om op 105 dB(A) te spelen en dat deed niet alleen zeer aan m'n oren, maar was ook in strijd met de regels de de gemeente aan het festival had opgelegd waardoor ineens de mogelijkheid ontstond dat het festival niet meer door zou kunnen gaan. Kortom: het is niet nieuw en het is zeker niet alleen in België.

Persoonlijk vind ik dat een organisator wel een verantwoordelijkheid heeft, of in ieder geval zou moeten hebben als het gaat om het tegen gaan van gehoorbeschadiging. Alleen hoe je dat praktisch in het vat moet gieten weet ik niet. De keus bij het publiek laten is geen optie, want dat realiseert zich toch niet hoe schadelijk het avondje uit uiteindelijk is. Als er oordoppen zouden worden aangeboden denk ik dat er maar weinig mensen gebruik van zouden maken, dus moet je het op een andere manier aanpakken. Maar goed, zoals altijd heeft elk verhaal meerdere kanten en zal de waarheid en dus ook de uiteindelijke oplossing ergens in het midden moeten liggen...
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

harmen 18

maar ook al zet je een een drummer in een vissenkom, het geluid moet weg. Door het scherm wordt het geluid naar achter gereflecteerd (sow dan....).
Voor een zaal (of eigenlijk geluidsman) kan/zou  dat pretigger (moeten) zijn. Maar de overlast buiten het gebouw wordt er eerder meer dan minder van na mijn idee, omdat het geluid van het drumstel nu veel sneller en geconcentreerder naar buiten komt. (via de achterkant dus)

Monitor podium geluid is een groter probleem, dat komt nog boven de drums uit. Tenzij er in-ears of koptelefoons gebruikt worden.

Dj's zijn een grotere ramp:
Je monitors zo hard zetten dat Nexo ps 10en over het podium schuiven, het licht op het versterkerrack mooier is dan op het podium en de pa niet eens meer aan hoeft.......

musiqman

Een scherm zonder dikke stoffen backdrop waar het geluid in kan "verdwijnen" is ook al dweilen met de kraan open imo.

Omhoog