Subkick

Gestart door groovemaker, mrt 10, 2012, 10:56

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

groovemaker

De speaker los aansluiten gaat niet werken.....

Wij hebben er weerstandjes tussen, andere gebruiken DI's.

Je hebt inderdaad verschil in ohms bij verschillende speakers, zou je op de achterkant moeten kijken en proberen denk ik?
If it's too Loud you're too old!

Paul

De weerstand die op de speaker staat is de nominale weerstand, meestal 4 of 8 Ohm (soms ook 6). Bij speakers wordt gesproken over impedantie, ofwel frequentieafhankelijke weerstand. De nominale weerstand zegt niets over de impedantiecurve, oftewel dat zegt verder niet zoveel in het geval van de subkick.

Wattage is een leuk gegeven, maar belangrijker is de magneet. Die moet gewoon groot genoeg zijn om de spoel te controleren, zeker omdat bij gebruik als subkick de speaker een behoorlijke slag maakt.

Volgens mij is een weerstandje direct op de speaker het gemakkelijkst. (ik ga de komende weken ook weer experimenteren met een subkick).

Animal baars

Maar wat voor weerstandje moet dat dan zijn? Ik heb een aantal autospeakers en wil daar ook wel eens een XLR plug op solderen.
Heb weerstandjes zat, maar of dat ook de goede zijn.. En qua electrotechniek enzo ben ik niet de slimste ;)

Harre

Hier zijn gewoon twee 10 Kohm weerstanden gebruikt (http://www.drumchat.com/showthread.php/subkick-build-22765.html?t=22765&highlight=zeta) maar online wordt ook wel geschreven over totaal drie weerstanden, waarbij je de derde dan over de speaker zet. Wat de juiste aanpak is weet ik eigenlijk niet, maar je zou even wat leesvoer door kunnen nemen:
http://www.google.nl/#hl=nl&newwindow=1&sa=X&ei=85ofUPPtKdCb1AWbpIDwBA&ved=0CFcQvwUoAQ&q=do+it+yourself+subkick+resistor&spell=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=f6e286602767970e&biw=1280&bih=880
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Animal baars

#54
aug 06, 2012, 13:25 Last Edit: aug 06, 2012, 13:36 by Animal baars
Je bent een held. Nu even tussen m'n weerstandjes gaan zoeken naar een 1kOhm weerstand en een 8" tom op de kop tikken.

En een paar plaatjes over hoe het zit met 3 weerstandjes:
1x 150 Ohms weerstand
2x 1k Ohms weerstand

De 150 Ohms weerstand


de 1k Ohms weerstanden in de kabel:


Complete verhaal:


Bron: KLIK HIER

Heeft mij in ieder geval op weg geholpen. Binnenkort wordt het hopelijk weer regenachtig, dan ga ik een zondagje sleutelen :)

harmen 18

Past er wel een 8inch speaker in een 8inch tom? Dat betwijfel ik.

De buitenkant van een ketel is namelijk 8 inch. en het eind van de conus bij de conus ophanging is ook 8inch. en daarna komt nog het frame van de speaker.

Nijlpaard


Past er wel een 8inch speaker in een 8inch tom? Dat betwijfel ik.

De buitenkant van een ketel is namelijk 8 inch. en het eind van de conus bij de conus ophanging is ook 8inch. en daarna komt nog het frame van de speaker.


Gezien de subkick van MikeG in deze thread moet dat geen probleem zijn

http://www.drummerworld.com/forums/showthread.php?t=35920
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Animal baars


Past er wel een 8inch speaker in een 8inch tom? Dat betwijfel ik.

De buitenkant van een ketel is namelijk 8 inch. en het eind van de conus bij de conus ophanging is ook 8inch. en daarna komt nog het frame van de speaker.


De conus zal wel passen ja. De 8" van een speaker is de inbouw-maat. Maar ik kan ook een 10" tom kopen. Heb nu nog niets ;) Zit te denken aan zo'n Millenium tommetje van Thomann.de. Als ik die door midden zaag kan ik er twee maken haha. en 10x4.5" moet zat zijn voor een sub-kick.

harmen 18

Maar die die je aangeeft zit geklemd in de spanrand. dan kan er geen gaasvel voor waardoor je geen bescherming hebt.

Ik zou dus (en dat heb ik al gedaan........) een 10 of 12 inch tom kopen (millenium is daar idd goed geschikt voor) daar een plankje hout in een cirkel in maken die er precies in vastklemt. En daar dan weer de speaker in maken.

En dan kun je er een gaasvel voor maken voor bescherming en zodat de spanrand er op kan.



succes

Jenslathouwers

ik kan aan 2 speakers geraken voor een subkick, een 6" en een 8" ... is een van de 2 een betere maat of maakt het echt niks uit ?
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

groovemaker

Theoretisch gezien zou de 8" lager gaan, maar in praktijk hoor je het verschil niet...

Tenminste: ik niet....
If it's too Loud you're too old!

Jenslathouwers

werkt een 5" even goed of is dat aan de kleine kant ?
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Paul

6" of 8" maakt niet zoveel uit. Groter gaat in theorie lager maar is ook logger, vandaar dat er eigenlijk nooit groter dan 10" wordt gebruikt.
Als je de keuze hebt tussen 6" en 8", zou ik die kiezen met de grootste magneet erachter. Hoe groter de magneet, hoe meer geluidsdruk de speaker aan kan zonder te vervormen.
Of 5" ook werkt weet ik niet, ik kan me voorstellen dat dat te klein wordt. Maar als je de keuze hebt, test ze alledrie en deel je bevindingen! :Y

paQ


6" of 8" maakt niet zoveel uit. Groter gaat in theorie lager maar is ook logger, vandaar dat er eigenlijk nooit groter dan 10" wordt gebruikt.
Als je de keuze hebt tussen 6" en 8", zou ik die kiezen met de grootste magneet erachter. Hoe groter de magneet, hoe meer geluidsdruk de speaker aan kan zonder te vervormen.


naaaahhhhh.... e.e.a. is meer afhankelijk van het vermogen van de spoel. De magneet bepaalt alleen de veldsterkte.

zoals met zoveel dingen: het is een combinatie van

Paul

De veldsterkte bepaalt de maximale uitslag die de spoel, verbonden aan de conus, kan maken waarbij de slag nog onder controle wordt gehouden. Veel vermogen betekent grote magneet.

In het geval van een subkick doet het vermogen van de spoel er niet toe omdat de stroom door de spoel mechanisch wordt opgewekt (trillende lucht van de bassdrum) en vele malen lager is dan wat er normaal gesproken uit een versterker komt. De magneet is er in dit geval verantwoordelijk voor om de uitslag te controleren.

Mijn subkick vorig jaar was met een 8" 35 Watt woofer, magneet van ongeveer 7 cm. doorsnede en dat ging prima. In de praktijk zal het met veel speakers goed gaan, maar het is iets om in je achterhoofd te houden als je een kleinere speaker (5" of 6") van mindere kwaliteit gebruikt - al weet ik niet of het laatste hier van toepassing is.

paQ

Ik denk dat je je beter kunt focussen op afmeting en soepelheid in plaats van hoe groot een magneet is.... Een Audix D6 weegt ook geen drol, en sja... De meesten weten wel hoe vet die zijn.

Sluit het ding gewoon aan en kijk wat er gebeurt. Dat is superleerzaam. Als je grote golven wilt vangen, moet je een groot oppervlak hebben. 8" en meer zou ik zeggen.
En een snareside resoneert makkelijker dan een PS4... If you catch my drift

Paul

Een D6 heeft een relatief klein membraam, daar hoeft nauwelijks een magneet in ;)

Op Gearslutz.com en dergelijke fora wordt groter dan 10" voor subkick afgeraden omdat die te log zijn. Meestal wordt daar 6" tot 8" aangeraden.

Er zijn verschillende meningen dat juist goedkopere speakers beter zouden zijn omdat daarvan het membraam dunner en van slapper materiaal is, waardoor de eigenfrequentie lager is en ze meer laag opvangen. Maar minder en slapper materiaal betekent ook minder massa, waardoor de eigenfrequentie weer hoger wordt.


Oftewel: testen! Test alle speakers die je tot je beschikking hebt en luister wat je het best vindt klinken.

paQ

ik zou absoluut voor een slappe conus kiezen. (althans geen stijf stug ding) In elk geval soepele rubbers.

en v.w.b. die magneet.. Waarom is een D112 dan zo zwaar?

Jenslathouwers

http://www.soundattak.co.uk/shop/photodetail.asp?ID=6508&catID=509&sort=&offset2g=

De 'sub(e) woofer waarvan hier sprake is is dit een subkick die gwn in een 22" shell is ingewerkt of is dit nog iets anders? Ik weet dat tony royster deze (vroeger) voor zijn 2 kicks had staan.
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

harmen 18

Volgens mij zit er meestal gewoon een bassdrummicrofoon in, verder geen subkick.
Alleen resoneren de vellen natuurlijk mee met die van de bassdrum. Dat zou dan wel weer wat toevoegen denk ik.

paQ

het principe is gelijk, maar dan akoestisch  (en omdat het Amerikaans is)

Jenslathouwers

als ik het goed begrijp is het dus een soort van 'platte' basdrum waar een gewone basdrum mic inzit die vooral het laag opvangt en niet de aanslag omdat er op geen van de vellen aangeslagen wordt.

zoiets ?
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

paQ

nee
een subwoofer (zoals bij dw) laat nog een keer een (korte) basdrum meeresoneren op de lage tonen.
Daar zit niet zomaar een microfoon in.
beetje onder het motto "more is more"

groovemaker

#73
aug 18, 2012, 11:39 Last Edit: aug 18, 2012, 11:40 by groovemaker
Door een extra bassdrum er aan toe voegen is er dus meer laag.

Peter Criss had het ook tijdje:



If it's too Loud you're too old!

Jenslathouwers

Hoe wordt zoiets eigenlijk gemiked?
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Omhoog