Omschakeling elec. drum naar ac. drum?

Gestart door stitch, feb 02, 2012, 22:57

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

stitch

hey,

weet niet zeker of het hier in het juiste subforum staat maar omdat het mij vooral gaat over het instellen/aanpassen van mijn basdrumpedaal, zet ik het hier... hopelijk staat het juist.

Ik drum al een tijd thuis op een Alesis DM10 met een Pearl Demondrive twinpedaal.  Recent heb ik de conversion gemaakt om op de dm10 meshvellen te leggen.  Dit is me zeer bevallen trouwens.

Nu, ik ben recent in een band gaan spelen maar ik heb nu problemen met de omschakeling en dan vooral met het voetenwerk. Ik speel acoustisch wel met een kicktrigger en gebruik de DM10 module met dezelfde instellingen maar toch kan ik op een ac. drumstel niet spelen wat ik thuis wel kan. Thuis speel ik probleemloos bepaalde dubbelbasstukken en/of loopjes maar ik mis die "bounce" op mijn ac. vel.  Ik heb op internet gevonden dat ik mijn basdrumvel moet harder opspannen.  Ik heb dit reeds gedaan en het is een beetje beter maar niet voldoende. Moet dat vel dan echt keihard staan of moet ik ook aanpassingen doen aan mijn basdrumpedaal?

alvast bedankt!

mvg,

s.

Anserini

Ik denk dat het een combinatie kan zijn van de instelling van je pedaal en misschien nog wel meer de gewenning van jezelf. Zo'n meshhead stuitert inderdaad lekker terug, maar op een echt vel is het gevoel gewoon compleet anders.

Stokmans

Je zal een echt vel nooit zo kunnen laten voelen als een meshhead. Het echte vel is niet (merkbaar) elastisch, in tegenstelling tot een meshhead. Ik zit zelf nog met het probleem in omgekeerde richting: Ik wil mijn meshhead-bass (omgebouwde ac. set) net zo laten voelen als een echte bass, dat zal waarschijnlijk gaan gebeuren door er een blok schuim achter te monteren om het veren van het vel te verminderen.

Geen instellingen veranderen, maar oefenen ;)

Hoefnix

Je kan ook een falam slampad (mooi Nederlands ;) ) op je meshhead plakken. Bij mijn bas van de edrum hielp dat enorm. Er is nog wel een verschil met een normale set maar het is niet storend vind ik.

Dribbel

Tja dit probleem ken ik ook omdat ik thuis op een DTX4 oefen, en het dan in de rep-ruimte ineens op een a-set moet doen.
Op een e-kit kan ik meer omdat het denk ik net allemaal wat dichter bij elkaar staat, maar meer nog omdat het allemaal net ff allemaal lekker stuitert, en ook ik heb het meeste moeite om de kick goed over te zetten.
Daarom zal ik thuis oefenen tot ik het met gemak, en sneller, zal kunnen spelen, en dat alles goed voelt.
Dan kan ik naar de oefenruimte, en zal er net genoeg feel en techniek in de snellere stukken overblijven om het ook daar goed te doen.

Ik heb het dus geaccepteerd dat er grote verschillen zijn in een a-kit en de e-kit, maar dat maakt het allemaal weer net ff veelzijdiger in mijn spel.
Het is dus echt een kwestie van oefenen.... :Y
Yamaha recording & sabian

Hellwin

of koop een goedkoop setje en dan is het net alsof je op een kussen speelt, helemaal geen vering  :)
Boshout - Tshirts voor drummers
http://boshout.spreadshirt.nl

stitch

vooral oefenen op de a-drum dus eigenlijk :s lastig want deze staat in een repetitiehok dat gedeeld wordt met andere bands en ik kan daar niet altijd terecht.

Is er nog iemand die zo'n falam slam op een meshhead geplakt heeft met goed resultaat? Dat lijkt me nog wel interessant?

grohllebol

Ik heb mesh heads op m'n akoestische thuiskit liggen, ivm geluidsoverlast, en ik heb ze expres slap gespannen.
Vooral m'n snare en bass vellen staan slap, om minder hulp 'te krijgen' van de bounce van zo'n mesh head. Ik had in eerste instantie de vellen strak gezet, maar ik merkte, zoals jij dat nu ook doet, dat het verschil met akoestisch drummen in een oefenruimte gewoon te groot was. Ik kon stukken op m'n kit thuis spelen, die ik ineens niet meer kon in de oefenruimte. Door de spanning van de vellen te halen, moet je meer 'werken' en op techniek spelen. Het is nog niet akoestisch qua feel, maar 't komt enigzins in de buurt ;)

Ter info: Avatar is Elan, de bard, uit Order of the Stick. Wil eigenlijk met drumkit de dungeons in, hide check -20...
Kit: Yamaha Tour Custom. Cymbals: Paiste 602 SE high hat, Masterwork Troy 16" en 18" crash, 20" ride, 15" Wuhan China

Joris

Veren van je pedaal al strakker gezet?

Omhoog