Electrisch drumstel aansluiten @ comp maja hoe???

Gestart door DJD, jan 26, 2012, 23:13

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

DJD

Hallo, ik ben nieuw op dit forum dus maar even voorstellen.
Naam is Michel; en speel sinds een jaar HXM HD-010.
Ben best tevreden over deze kit, houdt het prima vol, veel mogelijkheden en mijn style is oldschoolrock.

Nou wil ik voor feedback, voor mezelf en eventueelvoor anderen drum sessies opnemen met de comp.

MIjn kit heeft een USD MIDI uitgang welke ik via een USB heb aangesloten op mijn computer.

Nu zoek ik een programma waarmee ik gewoon simpel drumsessies op kan nemen icm een webcam.

Ik ben in het bezit van bijvoorbeeld een programma Sonar 8; maar kan hier helemaal niets mee worden. Het programma detecteert wel de kit en als ik speel zie ik dat het programma dit wel herkent, alleen opnemen ho maar. Ik krijg het niet zo ingesteld dat ik op de `record`functie kan drukken. Laat staan een webcamstream in het programma krijg.

Heeft iemand misschien suggesties, wat voor programma ik kan gebruiken om gewoon simpel maar effectief sessies op te nemen?

Alvast bedankt! :Y

En hoop dat ik hier wel reactie krijg, drumforum.nl is dood?

Marty-B

Allereerst welkom op het forum!

Heb je in Sonar 8 wel een VST zoals BFD of superior drummer? dus als jij op je drumstel slaat, komt er dan drum geluid uit je laptop?
Ik ken Sonar 8 zelf niet maar lijkt me dat hij midi input moet kunnen opnemen, anders ff op internet zoeken naar het opnemen van midi instrumenten met Sonar 8, mits je dat nog niet gedaan heb. Of misschien dat een ander forumlid Sonar 8 wel goed kent?
Ik zou zelf de webcam met een ander programma opnemen, dan gewoon de opnamen onder de video plaatsen.

Zelf neem ik de mijn e-drums wel eens op via de line-ingang van mijn laptop, deze is via een kabeltje aangesloten op de audio uit van mijn e-drum. Ik gebruik daar voor het programma Audacity. Werkt voor mij prima.

piebe


Ik ben in het bezit van bijvoorbeeld een programma Sonar 8; maar kan hier helemaal niets mee worden. Het programma detecteert wel de kit en als ik speel zie ik dat het programma dit wel herkent, alleen opnemen ho maar. Ik krijg het niet zo ingesteld dat ik op de `record`functie kan drukken. Laat staan een webcamstream in het programma krijg.

Dat het programma reageert op de aanslagen van je kit wil alleen maar zeggen dat de kabel goed is aangesloten en meer niet. :)

Aangezien je aangeeft simpele opnames te willen maken zou je beter alleen de audio kunnen opnemen en je hoofd niet breken over midi want dat is ingewikkelde materie.

Neem een kabel van jack naar jack, plug hem in de audio out van je kit en de mic van je laptop of pc (of cassettedek) recorden en gaan met die banaan!

Het beeld kun je opnemen met een ander devies zoals je telefoon of videocam. Met een programma zoals windows moviemaker of sony vegas kun je later de audio van het filmpje vervangen met wat je tegelijkertijd hebt opgenomen op je pc of laptop.

Wat je dan krijgt is dit:


DJD

Allereerst bedankt voor de reacties.

Ben inmiddels en 4 volle middagen verder zover dat ik met Sonar kan recorden, enkel een simpel knopje uit de 1000opties... Maja nou opgenomen, gewoon domme demo maar natuurlijk geen geluid. Hij geeft aan dat mijn onboard geluidkaart dit niet ondersteund met als gevolg dat ik wel kan opnemen maar geen geluid kan horen, dat is ook fijn:P

@ Marty-B; bedankt voor je bijdrage heb het programma geïnstalleerd, maar deze record geen MIDI functies, wordt ook duidelijk in de omschrijving weergegeven. moet dus inderdaad met Line-in funties van geluidskaart gaan werken, welke ik momenteel nog niet bezit. gewoon onboard systeem, maar wil best inverteren.

@Piebe; Ben er idd achter gekomen dat MIDI stof een tweejarige cursus vereist voor je er fatsoenlijk wat mee begint. Heb enkel een USB/MIDI/headphone out op mijn drumstel zitten. Alleen de line out headphone gebruik ik voor mijn MP3 speler dus dan blijft de MIDI in and Out + usb over.  Jack naar jack zou kunnen maar dan kan ik mijn mp3 speler niet meer gebruiken!! Het beeld kan ik inderdaad los daarvan opnemen dat probleem overkom ik wel, maja gewoon simpel die audio muziek opslaan.. En welk programma en welke uitgang moet ik er dan voor gebruiken? 

Alvast bedankt!

piebe

#4
jan 29, 2012, 10:10 Last Edit: jan 29, 2012, 10:13 by piebe

@Piebe; Ben er idd achter gekomen dat MIDI stof een tweejarige cursus vereist voor je er fatsoenlijk wat mee begint.

Het is zeker niet eenvoudig nee. Gelukkig heb ik geen cursus hoeven doen maar het kostte me een kleine week en heel wat frustratie voor ik het aan de praat kreeg. Als je er niet voor de volle 100% van overtuigd bent dat je met midi aan de slag wilt, zou ik er niet aan beginnen.
Citaat

Heb enkel een USB/MIDI/headphone out op mijn drumstel zitten. Alleen de line out headphone gebruik ik voor mijn MP3 speler dus dan blijft de MIDI in and Out + usb over.  Jack naar jack zou kunnen maar dan kan ik mijn mp3 speler niet meer gebruiken!!

Ziehier het antwoord op uw gebeden! ;)



De audio jack splitter heb ik meerdere van, erg handig!

Robert-Jan

Hoe gebruik je de mp3 op je headphone out?
Om jezelf op te nemen, of werkt t ook als line in om mee te spelen met de mp3?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

paQ

kan me niet voorstellen dat het in beide richtingen werkt, want dan zou je hoofdtelefoon (ooK) als microfoon gaan fungeren.

Robert-Jan

Nou ja, zo werkt t wel op een ipad bijvoorbeeld..maar wil je dan en een input en een output dan gaat dat niet met zo n splitter..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

paQ

naja dat bedoel ik... gelijktijdig.

Een ipad heeft ook wel een stuk gecompliceerdere cinch dan het standaard 3.5 mm stereo splittertje

Robert-Jan


naja dat bedoel ik... gelijktijdig.


Ik ook vandaar de vraag.. ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Marty-B

Kan je niet je laptop als monitor gebruiken tijdens het opnemen?
Dus jack naar jack kabel tussen je laptop, je koptelefoon in je laptop. En dan gewoon de mp3 die je mee wilt spelen importeren in het opnamen programma, en dan in het programma aangeven dat het opgenome geluid gemonitoord(ofzo:P) moet worden, dus dat het opgenomen geluid meteen afgespeelt wordt door je koptelefoon. Sommige audio kaarten kunnen hardware matig de line in naar de koptelefoon uitgang sturen, dan heb je een zeer lage latency, als het, monitoren via software gaat zal de latency waarschijnlijk te groot.

DJD

#11
jan 30, 2012, 23:52 Last Edit: jan 31, 2012, 00:03 by DJD
Mensen heb het eindelijk voor elkaar!!!!

Heb alle huidige programma`s geschrapt, en zoals gezegd eenvoudig programma opgezocht. Uiteindelijk na dagen lang downloaden en proberen, en instellingen veranderen.

Ik heb nu een webcam programma; webcam record application waarmee ik mijn IN-LINE mee kan veranderen. Heb ook een microfoon op de webcam, deze pakt hij standaard. Met wat instellingen kloten, pakt hij nu mijn Line-in microfoon. Welke weer verbonden is met de Line-OUT van mijn drumstel. Heb even proefgedraaid, inderdaad via computer gewoon afspelen van muziek en opnemen met het programma. Mocht ik een Line-out splitter aanschaffen wat ik zal doen, kan ik mijn MP3 gebruiken.

Hij pakt dus mijn webcam stream+lineout van het drumstel in ene. Op het juiste moment nummer toevoegen met bijvoorbeeld windows music maker; iemand beter alternatief? heb ik alles bijelkaar zeer eenvoudig maar joh wat een werk, en nu ik er ben is het simpel. THANKZ.

Enkel het volgende probleem, mijn webcam record te langzaam. als ik speel zie je vanalles maar niet in realtime zegmaar. Dat kan aan mijn videokaart liggen(onboard) beetje lopen kloten maar wordt er niet beter op. Maar eens een audiokaart en videokaart aanschaffen voor de snelheid en me is happy? iemand nog toevoegingen?


Btw; ben niet in het bezit van een laptop dus ben elke keer dat ik wil recorden mijn computer aan het verslepen incl beeldscherm om te kunnen recorden, maar eens een laptop aanschaffen dus, wat een werk!!!!

Marty-B

Goed om te horen dat het gelukt is!

Het zou inderdaad goed kunnen dat je videokaart wat traag is waar door tijdens het realtime bekijken van de webcam, gedurende het opnemen, het beeld hapert. Het zou ook eventueel je processor kunnen zijn, die moet ook van alles doen voor het opnemen van audio en video. Of een combinatie van beide.
Een laptop is zeker een aanrader, ik neem zelf altijd mijn laptop mee naar de band repetities, neem daar wel eens wat op, en als ik me drum partij ben vergeten kan ik deze zo opzoeken (ik heb al mijn drum partijen digitaal gemaakt). Als je een redelijk goede laptop koopt ben je waarschijnlijk ook meteen van het haperende beelden af. En hoef je niet meer zo te slepen :P.

rene p

goedenmorgen,
Ik vraag me af waar de latency gebeurd en hoe je dat kan omzeilen

de setup is TD-4 met een midi naar usb kabel naar pc en daar draait mixcraft 5 als software en de latency is ongeveer 15 tot 20 ms

mijn vraag is vooral waarom gebeurd dat waar en hoe op te lossen?
alvast bedankt
" Im not nervous im a DRUMMER"

Hammar

Welke driver gebruik je?
Asio4all kan je proberen, maar anders de driver die bij de usb/midikabel hoort.

Speel eens met de buffergrootte, hiermee kan je de latency beinvloeden, echter hierdoor kunnen ook dropouts onstaan.

rene p

@hammar

driver asio4all geinstalleerd en latency verdwenen bedankt.
alleen het volgende probleem doet zich voor probeerde met windows media player een dvd te starten om mee te drummen en dan verschijnt er een conflict omdat die probeerd gebruik te maken van de standaard audiodrivers en dat gaat niet samen met asio4all.
is hier ook een makkelijke oplossing voor?

alvast weer bedankt allemaal
" Im not nervous im a DRUMMER"

leeqnl


alleen het volgende probleem doet zich voor probeerde met windows media player een dvd te starten om mee te drummen en dan verschijnt er een conflict omdat die probeerd gebruik te maken van de standaard audiodrivers en dat gaat niet samen met asio4all.
is hier ook een makkelijke oplossing voor?


Mijn eigen ervaring is dat je beter het VST gedeelte op de ene computer kan draaien en een DVD of muziek op een andere computer/dvd-speler enz.. Tot nu toe krijg ik, als ik meerdere dingen op 1 computer draai, het probleem dat mijn latency behoorlijk hoog wordt (richting 2 seconden) of dat de boel helemaal niet werkt.

Makkelijkste oplossing is dus: gebruik 2 verschillende apparaten. Alles in één gaat moeilijk.

Technobeat

Makkelijkste oplossing is dus: gebruik 2 verschillende apparaten. Alles in één gaat moeilijk.



Rene P is van plan binnen afzienbare tijd er een laptop bij te kopen , dus dan is jou optie te realiseren .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

rene p



Rene P is van plan binnen afzienbare tijd er een laptop bij te kopen , dus dan is jou optie te realiseren .


Bedankt technobeat ik wist het zelf nog niet  ;)   
Ik hoop dat er nog andere oplossingen zijn want om nu een hele rij laptops te gebruiken voor 1 apparaat vind ik ook weer zowat.
" Im not nervous im a DRUMMER"

Hammar

Ik denk dat dat ook kan, maar dan binnen cubase. Die laat je ook de asio4all driver gebruiken. Je kan MP3 importeren op een track, dan kan je dus meespelen en tegelijk je drums midi opnemen op een andere track.
Ik meen gezien te hebben dat er ook een videoplayer in cubase zit, zodat je muziek onder film kan zetten.
Dan moet video afspelen dus ook lukken.

rene p

Ok thxs ga ik weer even verder stoeien en scheelt weer een laptop erbij kopen.

Als ik het uitgevogeld heb laat ik het weten of kom weer terug met meer vragen
En de tweede optie is waarschijnlijker gok ik
" Im not nervous im a DRUMMER"

Robert-Jan


Ik denk dat dat ook kan, maar dan binnen cubase. Die laat je ook de asio4all driver gebruiken. Je kan MP3 importeren op een track, dan kan je dus meespelen en tegelijk je drums midi opnemen op een andere track.
Ik meen gezien te hebben dat er ook een videoplayer in cubase zit, zodat je muziek onder film kan zetten.
Dan moet video afspelen dus ook lukken.


Ja maar dan moet je wel de dvd rippen en de video importeren ..het is geen dvd player.
Maar als je dat doet en je gaat ook nog via midi werken met een andere klankbron dan de td 4 wordt t wel zwaar..
Als je niet wilt opnemen maar alleen lekker meespelen met de dvd zou ik een heel simpel mixertje kopen..3 tientjes..audio van de dvd in een kanaal..audio van je td 4 in de andere..voila latency vrij.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hoefnix

Ik speel vaak mee met mp3's die via cubase of met visual dj afgespeeld worden.
Het latency probleem herken ik niet, terwijl ik niet eens een hele snelle laptop gebruik.

Wel heb ik last van een of ander programma dat updates installeert. Als die loopt is de latency slecht.

rene p

Bedankt zal het doorgeven aan mijn collega hij is degene met deze setup maar kon er niet wijs uit worden. En helemaal niet uit dit forum aangezien hij amerikaan is :P en volgens mij neemt hij niet op maar het is een dvd met voorbeelden dus kijken en nadoen. Laat binnen kort weten welke oplossing hij gekozen heeft.
" Im not nervous im a DRUMMER"

Omhoog