Het "BASDRUMPEDAAL" topic

Gestart door Juniper, sep 15, 2011, 22:11

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

drum1964

Een tama cobra junior pedaal heeft een enkele ketting. :Y
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

Karim Bizid

Drummerts!

Sinds enige tijd ben ik erachter dat ik serieuze issues heb met mijn rechtervoet.
Ik krijg m'n pedal niet op een fijne manier afgesteld en voel me daardoor heel beperkt in m'n spel.
Zo erg dat ik af en toe met de standaard oefenruimte pedalen speel omdat dit beter aan voelt.

Nu speelde een maatje laatst op mijn kit en die kwam ook niet echt weg met het pedaal.
Ook hij heeft toen een ander pedaal van een ander kitje gepakt.

Nu vraag ik mij dus af of ik ten eerste niet naar een ander pedaal moet gaan kijken en ten tweede of er niet een soort basisinstructie bestaat voor het juist afstellen van je pedal.

Ik speel momenteel met een Sonor SP 473.
Zou ik er al goed aan doen een pedaal van een iets hogere klasse aan te schaffen?
|| Sonor || Vic Firth || Remo ||

Hammar


Drummerts!

Sinds enige tijd ben ik erachter dat ik serieuze issues heb met mijn rechtervoet.
Ik krijg m'n pedal niet op een fijne manier afgesteld en voel me daardoor heel beperkt in m'n spel.
Zo erg dat ik af en toe met de standaard oefenruimte pedalen speel omdat dit beter aan voelt.

Nu speelde een maatje laatst op mijn kit en die kwam ook niet echt weg met het pedaal.
Ook hij heeft toen een ander pedaal van een ander kitje gepakt.

Nu vraag ik mij dus af of ik ten eerste niet naar een ander pedaal moet gaan kijken en ten tweede of er niet een soort basisinstructie bestaat voor het juist afstellen van je pedal.

Ik speel momenteel met een Sonor SP 473.
Zou ik er al goed aan doen een pedaal van een iets hogere klasse aan te schaffen?

Alleen die toe-stopper al zou mij mateloos irriteren. Al geƫxperimenteerd met de veerspanning en de stand van de klopper? Vergelijk die eens met de pedalen die je wel lekker vind spelen.

Karim Bizid

Ja, die toe stopper heb ik er al afgesloopt ;)

Ja, ik heb al eindelijk gespeeld met vooral de veerspanning, maar hij lijkt gewoon nog
steeds heel zwaar.
Zou niet weten hoe ik het anders moet omschrijven.
|| Sonor || Vic Firth || Remo ||

Otje


Drummerts!

Nu vraag ik mij dus af of ik ten eerste niet naar een ander pedaal moet gaan kijken en ten tweede of er niet een soort basisinstructie bestaat voor het juist afstellen van je pedal.



Er zijn wel basisinstructies maar er is geen basisafstelling voor drumpedalen. Het is een beetje spelen met veerspanning en de stand v.d. klopper. Het gevoel is voor een ieder persoon weer anders. Vandaag ben ik bij Feedback geweest en toevallig is wat pedalen uitgeprobeert van Pearl en Tama o.a. . dat is de manier om tot een vergelijk te komen t.av. voor wat jezelf betreft. De duurdere uitvoeringen spelen veel beter maar onderling zijn de verschillen van de topmodellen nihil vind ik. Bij mij, maakt of ik lekker speel met een pedaal, veel meer uit hoe (hoog) ik zit achter de drums en de stand van het been, de hoek die het onderbeen maakt met het bovenbeen.Zelfs het feit dat ik sind kort over een kruk met rug leuning beschikt geeft mij veel meer kracht en controle over het pedaal.

Nijlpaard

Ik zou het niet perse in de prijs van het pedaal zoeken. Mijn eerste dubbelpedaal was een splinternieuwe ic rolling glide. Als portnoy er zo snel op kan spelen moet ik dat ook kunnen was de gedachte

De realiteit was anders.  Ik ben tijden aan het afstellen geweest maar heb er nooit fijn mee gespeeld en heb ze uiteindelijk weer verkocht.

Heb nu een stel direct drive yamaha's en deze bevallen me heel goed :Y
Als deze niet bevalt, gewoon in de winkel een stel andere proberen.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Stokmans

Ik heb diezelfde Sonor, maar dan in een dubbele uitvoering. Die is juist erg(!) soepel. Misschien de boel eens smeren?

dutchdrummer

....Mijn eerste dubbelpedaal was een splinternieuwe ic rolling glide. Als portnoy er zo snel op kan spelen moet ik dat ook kunnen was de gedachte

De realiteit was anders.  Ik ben tijden aan het afstellen geweest maar heb er nooit fijn mee gespeeld en heb ze uiteindelijk weer verkocht.....


Ik heb precies dezelfde ervaring. IC gekocht, een half jaar aangeklooid, verkocht en nu al jaren op een Eliminator, tot volle tevredenheid.

Joris

Ik snap ook niet dat mensen snel op ic's kunnen spelen, zulke trage logge dingen. Misschien dat het met extra heavy veren erop wat beter is.

Stokmans

Dat is, met 3 IC's in huis, iets wat ook bij mij begint door te dringen  -O-

Laatst een Falcon direct drive geprobeerd, daar kon ik al snel heel goed mee overweg!

djska


Ik speel momenteel met een Sonor SP 473.
Zou ik er al goed aan doen een pedaal van een iets hogere klasse aan te schaffen?

Op de foto lijkt de cam (tandwiel) me vrij klein, dan kost het meer effort de klopper over het kantelpunt te krijgen.
Pas heb ik eens gekeken waarom mijn Gibraltar direct drive zo veel lichter speelt dan een oud Pearl pedaal met strap zelfs met de veer los. Als ik alleen al een klein bekkenfiltje tussen de strap en de cam stopte speelde de Pearl al een stuk lichter. Je vergroot dan dus kunstmatig het moment.
Ik denk dat het voordeel van een DD tov. een kettingwiel is dat je alleen een kantelpunt hoeft te overwinnen maar de klopper daarna zelf naar het vel vliegt. Bij een kettingwiel zal dit meer lineair zijn en moet je zelf 'door' trappen, denk ik.

Technobeat

Zelfs het feit dat ik sind kort over een kruk met rug leuning beschikt geeft mij veel meer kracht en controle over het pedaal.



Aha Otje , je hebt nu de Pearl D-2500BR in gebruik en hij bevalt goed neem ik aan ?
Het is echt een dikke Mercedes onder de drumkrukken denk ik . :)
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Otje

#387
mrt 27, 2013, 19:51 Last Edit: mrt 27, 2013, 19:53 by Otje
Nee Tech.., tis een 1st chair van Tama. (Voor de helft van de nieuwwaarde op MP.) Maar deze zit ook lekker.

BTW. We zitte op t verkeerde Topic..!  8)7

Technobeat

BTW. We zitte op t verkeerde Topic..!  8)7



Idd, sorry mods , my bad . ;(
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Citizen Kane

Ik lees hier van allerlei reacties over het vergelijken van pedalen en mensen die vertellen dat ze een tijdje op het ene pedaal gespeeld hebben en daarna een nieuwe kopen omdat ze die lekkerder vinden spelen.

Kan me daar aan de ene kant iets bij voorstellen.

Echter ook een pedaal moet je vanaf het begin eigenlijk regelmatig onderhouden is mijn ervaring. Vooral schoonmaken en opnieuw smeren is zeer belangrijk (word geregeld vergeten) om hetzelfde speelgevoel te (be)houden.

Daarnaast: pedaallagers zijn in principe gewoon standaard industrie lagers en die worden mijns inziens ingevet met vet voor gebruik. Vet verzameld vuil en stof, na verloop van tijd gaat je pedaal zwaar lopen.

Mijn eigen oplossing: bij eerste keer onderhoud het lagervet verwijderen (met een spuitbus Remmenreiniger, verkrijgbaar bij iedere automaterialenshop) en vervolgens lagers smeren met PTFE spray (ik gebruik nat, niet droog)! Hierdoor blijft je pedaal beter lopen en slijten de lagers ook minder snel door vuil. Ook even aansluiting tussen de veer en de veerspanner inspuiten. daar komt vaak gepiep vandaan indien die droog is.

O ja: en bij twins gewoon af en toe een nieuwe koppelstang kopen.

Doe er jullie voordeel mee.

Hammar


Ik lees hier van allerlei reacties over het vergelijken van pedalen en mensen die vertellen dat ze een tijdje op het ene pedaal gespeeld hebben en daarna een nieuwe kopen omdat ze die lekkerder vinden spelen.

Kan me daar aan de ene kant iets bij voorstellen.

Echter ook een pedaal moet je vanaf het begin eigenlijk regelmatig onderhouden is mijn ervaring. Vooral schoonmaken en opnieuw smeren is zeer belangrijk (word geregeld vergeten) om hetzelfde speelgevoel te (be)houden.

Daarnaast: pedaallagers zijn in principe gewoon standaard industrie lagers en die worden mijns inziens ingevet met vet voor gebruik. Vet verzameld vuil en stof, na verloop van tijd gaat je pedaal zwaar lopen.

Mijn eigen oplossing: bij eerste keer onderhoud het lagervet verwijderen (met een spuitbus Remmenreiniger, verkrijgbaar bij iedere automaterialenshop) en vervolgens lagers smeren met PTFE spray (ik gebruik nat, niet droog)! Hierdoor blijft je pedaal beter lopen en slijten de lagers ook minder snel door vuil. Ook even aansluiting tussen de veer en de veerspanner inspuiten. daar komt vaak gepiep vandaan indien die droog is.

O ja: en bij twins gewoon af en toe een nieuwe koppelstang kopen.

Doe er jullie voordeel mee.


Zitten er serieus open lagers in jouw pedaal? In mijn goedkope Pearl twin zitten zelfs double shielded (zz) lagers!

Citizen Kane

eh, heb mijn pedaal niet bij de hand, maar zou dat kunnen op een IC van voor 2004? Ik merk dat de remmenreiniger de eerste keer zijn werk deed en dat na het inspuiten met PTFE het pedaal aanmerkbaar soepeler liep... Bovendien kruipt die PTFE toch wel waar het niet gaan kan  ;)

Stokmans

Die IC heeft zeker gesloten lagers.

Technobeat

Bovendien kruipt die PTFE toch wel waar het niet gaan kan  ;)



Dit is volgens mij een contradictie . :)
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

stick tight



Ik kende die lagers uit mijn skateboard tijd als zeer snelle en betrouwbare lagers. Nu zitten ze in mijn eliminator en ze spelen echt heerlijk. Aanrader!

Het verschil in speelgevoel tussen een dubbele ketting en enkele ketting is wel echt gigantisch, pedalen met een enkele ketting kan ik veel minder op spelen. Gevoelskwestie?

Fibesman

Lol, ik heb hetzelfde. Een dubbele ketting voelt meer solide ofzo.

Citizen Kane


Ik kende die lagers uit mijn skateboard tijd als zeer snelle en betrouwbare lagers. Nu zitten ze in mijn eliminator en ze spelen echt heerlijk. Aanrader!


|Stick Tight, heb je ze later geinstalleerd of zaten ze er standaard al in?

(kon ik niet uit je post opmaken). ben benieuwd naar je ervaringen hiermee. Ik speel nl zelf ook met een project waarbij ik mijn IC wil "opwaarderen" en vooral lichter wil laten spelen.

Joris

Dan moet je gewoon een ander pedaal kopen  :P

stick tight


|Stick Tight, heb je ze later geinstalleerd of zaten ze er standaard al in?

(kon ik niet uit je post opmaken). ben benieuwd naar je ervaringen hiermee. Ik speel nl zelf ook met een project waarbij ik mijn IC wil "opwaarderen" en vooral lichter wil laten spelen.


ik heb ze zelf geĆÆnstalleerd, als je een beetje handig bent een half uurtje werk met wat inbus sleutels, een steeksleutel en wat schroevendraaiers. Lagers heb ik gekocht bij de lokale skateshop.

naish

Ik heb sinds deze week een Roland TD-4 gebruikt gekocht. (ik weet niet of ik in het goede topic zit)

Maar er zit Stagg pedaal bij, die volgens mij een setje met de kruk zat. Ik vind het pedaal niet spelen, maakt herrie en stuitert tegen de v-kick aan. Zou ik 'm moeten vervangen (welke) of gewoon wennen na 25 jaar niets doen?

Omhoog