Het "BASDRUMPEDAAL" topic

Gestart door Juniper, sep 15, 2011, 22:11

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Paul

Hoe lang speel je al heel-down? Ik merk zelf namelijk ook dat het veel tijd kost om die kracht te ontwikkelen, ik smokkel vaak nog door mijn hak een stukje op te tillen als het echt stevig moet. Bij heel-up werkt het gewicht van het been mee, bij heel-down komt de kracht vanuit de scheenspier (ik weet de officiële naam zo niet).
De tip van mijn leraar is heel veel oefenen, gewoon op de vloer zonder pedaal zo hard mogelijk proberen te stampen met heel-down.
En kijk even hoe je been staat cq. hoever je van je bassdrum af zit. Bij heel-down is het prettiger om iets verder naar achter te zitten (grotere hoek tussen bovenbeen en onderbeen), dan kan je makkelijker stampen met heel-down.

dunDaan

Heel down is het inderdaad veel lastiger om veel power te krijgen.
Afstelling van je pedaal doet natuurlijk ook wat; zorg dat je klopper niet te dicht bij het vel staat zodat je een goede "knal" kunt maken; veerspanning is heel persoonlijk, maar zolang je geen ultraspeed hoeft te spelen zou ik zeggen niet al te strak.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Otje


Hoe lang speel je al heel-down?
(...)
En kijk even hoe je been staat cq. hoever je van je bassdrum af zit. Bij heel-down is het prettiger om iets verder naar achter te zitten (grotere hoek tussen bovenbeen en onderbeen), dan kan je makkelijker stampen met heel-down.


Ik speel 3 jaar, sinds ik weer ben gaan drummen, 'heel down', Paul. En iid, verder naar achteren zittend speelt makkelijker. De beperking van de  rechtervoet komt ook door het feit dat ik merendeels van de dag op deze voet steun ivm met mijn beenprothese links. Vermoeidheid in het rechterbeen cq voet is dan onvermijdelijk. s'Ochtend gaat het drummen -lees; baspedaal bedienen- nog goed maar na een dagje werken is de  puf er uit. Maar ik wil ook  s ávonds drummen en als de 'baspartij' dan niet meer gaat: :( ....is een 'longboard ' een uitkomst?!

Paul

#578
feb 12, 2014, 22:22 Last Edit: feb 12, 2014, 22:24 by Paul
Veerspanning is stoeien en wennen: op lage spanning is het makkelijker om meer power te krijgen door de klopper als het ware in het vel te gooien, maar dat gaat weer ten koste van snelheid.
Ik heb in ieder geval wel gemerkt dat mijn Yamaha direct-drive lichter speelt dan de IC die ik hiervoor had. Met de Yamaha heb ik nu iets meer power zonder op snelheid in te leveren, al had ik dat met de IC ook gekund met meer oefening.
De vraag is: als je power wilt, waarom dan per se heel down? Ik ben heel-down gaan spelen omdat ik juist veel zachter ben gaan spelen en met heel-down dan meer dynamiek heb. Als ik echt power nodig heb til ik mijn hak even op.
Heeft het te maken met steun (of het gebrek daaraan) van het linkerbeen?

Hoefnix

Ik kreeg altijd de opmerking dat je met heel-down preciezer kan spelen omdat je maar één beweging hoeft te maken. Je raakt de zestiende noten dan net even strakker dan zonder heel down.

Zelf mix ik ook beide methodes door elkaar. Speel meestal heel-down, behalve bij die paar stevige accenten.

Otje


Heeft het te maken met steun (of het gebrek daaraan) van het linkerbeen?

Ik heb wel steun van het linker-(boven!)been maar totaal geen balans. Zodra ik m'n rechterbeen optil of 'heel-up' ga spelen zit ik als een dronkenman achter mijn drumkit~ probeer 't maar eens:drummen met linkervoet los van hihat of vloer door je bovenbeen op een kruk te laten rusten,- rechts 'heel-up'. Alle energie gaat in het ballansern op de kruk, zitten.

Nijlpaard

Heb je een ronde kruk of een zadelkruk ?
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Otje

Tama 1stchair zadelkruk met leuning.


Nijlpaard

Hmm. Dan heeft het waarschijnlijk toch iets met jouw unieke situatie te maken. Ik moet wat meer achterover leunen op mijn Roc 'n Soc maar kan toch goed mijn balans houden. Het geeft wat meer spanning op mijn onderrug en mijn bovenbeen dus dat zal eerst wel even wennen zijn, zeker wanneer het lang achter elkaar moet, maar het kan wel.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Otje

#584
feb 13, 2014, 13:42 Last Edit: mrt 27, 2014, 21:30 by Otje
Nou Nijl, ik heb je raad om wat meer naar achteren te leunen ter harte genomen. Wel door de kruk middels blokjes wat schuin naar achteren te late hellen. Het lijkt te werken. Ik zit wat comfortabeler. Dat zeker!  *O* Ben nu net 20 minuten aan de gang, Kijken of het na 11/2 uur drummen nog steeds  verschil maakt?

~11/2 uur later ...

Yess!! Still going strong" Het lijkt te werken...  Nijlpaard, punt voor jou; +1!


Paul

Dan ga je eigenlijk meer achterover hangen zoals in dat rack dat hier al wel eens voorbij is gekomen (ben de naam even kwijt). Top als het daarmee is opgelost en je nog steeds goed zit!

Animal baars

Jij bedoelt Drumframe, Paul?

Paul

Die ja  :Y

djska

#588
feb 13, 2014, 22:42 Last Edit: feb 13, 2014, 22:48 by djska
mijn ervaringen/tips
- wees voorzichtig met opbouw van de 'scheenspier' om met de hardloop blessure 'shinsplints' vergelijkbare klachten te voorkomen.
- rek deze spieren door op bed voorzichtig op je onderbenen te hurken
- ik gebruik de zwaarste (maar wel vilten) beater die ik heb liggen, met extra gewichtje (mem lock) net onder de beater. Plaats bv. een extra paar ringen onder de moer.
- kijk even naar de stand van het voetblad, als die relatief schuin staat, en je je voorvoet dus hoger moet brengen is dat vermoedelijk
vermoeiender, probeer bv. eens of je verschil merkt tussen schoen met of zonder hakken (of op je sokken)
- klopper ver naar achteren (zonder dat deze je scheen/voet raakt)
- volgens mij is het ook gunstig voor de power als de beater voorbij de as komt, en een lichte hoek maakt als deze het vel gedrukt staat zodat de beater echt even doorzwaait.
- beater hoger zetten is meer moment en meer papier, maar zet hem niet hoger dan midden vel omdat het volume anders juist lager wordt.

taco

otje,
Je geeft zelf aan dat je wat meer steun neemt op je rechterbeen. doordat je hierdoor meer druk loodrecht naar de grond krijgt op de hiel, zal je moeilijker je enkel bewegen en daardoor meer spierspanning opbouwen, met name aan de voorzijde van je been (voetheffers of zo u wilt dorsaalflexoren). Je kruk iets kantelen kan een goede optie zijn omdat je toch al een rugleuning hebt, eventueel zou voor jou een ronde zitting beter kunnen zijn dan een zadelkruk>> meer steunvlak, minder druk op je hielbeen. en of het hakgedeeltje van je pedaal iets omhoog brengen, waardoor je voetheffers minder in een verkorte stand komen.

Otje

Jongens; bedankt voor de tips. Dit is nog is info waar ik mee verder kan. Top!

drfill

#591
feb 14, 2014, 09:30 Last Edit: feb 14, 2014, 09:51 by drfill
heb al een paar drumkrukken doorverkocht omdat de zittingen gewoon te soft zijn,
ik heb een kruk waar ik 'alles' op kan doen met mijn benen (wisselen tussen pedalen bv)
en mijn bekken blijft dan gewoon stabiel, oude tama ht430, wil ik nooit meer kwijt..
ps. met pearl eliminator pedaal kun je 4 cams met andere ratio's proberen, voor meer
power, longboards hebben vaak juist minder power..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Joris

#592
feb 17, 2014, 04:06 Last Edit: feb 17, 2014, 04:13 by Joris

longboards hebben vaak juist minder power..


Hoe kom je daar bij?

drfill

uitzondering is dan Axis AL2 met VDL..
andere longboards (die ik gehad heb) hadden minder cam ratio
(vlgs mij komt hier de power vandaan) als eliminator cams..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

willem4130

Zojuist een yamaha fp9315 besteld.

Heb afgelopen tijd veel pedalen geprobeerd maar vond de meeste niet zo heel lekker spelen. Nou ben ik niet super kritisch maar als je toch bezig bent… Heb de Yamaha pedalen, ook de eenvoudigere versies, altijd heel prettig en natuurlijk gevonden. Reageren, in mijn beleving, precies zoals je verwacht.

Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

kasper169

Ik was even wezen zoeken naar een double pedal, en toen kwam ik deze tegen: http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Drums/Hardware/Tama-Double-Pedal-Iron-Cobra-LEFT-HP900PSWLN-Power-Glide/art-DRU0023262-000

Mijn vraag is: is dit een goed double pedal. Dit word mijn eerste double pedal.

Groeten,
Kasper

Jenslathouwers

Wat 'goed' is,is voor iedereen anders, welk pedaal heb je nu? Misschien is daar een dubbele variant van als je er tevreden van bent?

Qua degelijkheid is het denk ik een prima pedaal, als je de kans hebt kan je best eens langs een muziekwinkel gaan waar ze er verschillende opgesteld hebben staan!
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Nijlpaard

Het was ook mijn eerste pedaal. Heb hem weer verkocht. Te veel instelmogelijkheden waardoor je op een gegeven moment niet meer weet of iets nou komt vanwege te weinig ervaring of door een verkeerde instelling (van het pedaal).


Heb nu een Yamaha direct drive. Al sinds een paar jaar. Werkt fantastisch :Y



Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

drfill

vond veel instellingen nooit zo erg ?.. eventueel speel je gewoon ff met je rechtervoet
op linkerpedaal om te checken..  en als het dan wel gaat.. weet je waar het aan ligt..
toch lijkt eliminators mij een beter pedaal (om mee te leren) dan iron cobra.. maar da's
mijn mening..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Joris

Veel instellingen op een Iron cobra?? Dat valt wel wat mee.

En dat je iets beter op een Eliminator dan op een ic leert mag je wel even uitleggen, want daar zie ik de logica niet van in.

Omhoog