Recorderman mic set up

Gestart door Hans, jan 09, 2012, 17:35

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

Hans

Ff opnieuw ge-experimenteerd met alleen room micing.

5 mics gebruikt : Naast de recorderman setup (dit keer met mn Se2200 en Se4) een AKG d112 op de bas en AKG c430 overheads links en rechts voor stereobeeld.

Meegespeeld met een backing track van Peter Erskine Play-along CD 1.

http://soundcloud.com/hans-drums/family-funk-5mics

drums97

WOW  :D Dat klinkt goed zeg!
Is dit een ruwe opname, of heb je dit nog nabewerkt?
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Harre

Ik ga uit van wat nabewerking, maar dan nog... dit is lekker!
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Hammar

Mooi hoor!

Hans


Ik ga uit van wat nabewerking, maar dan nog... dit is lekker!


Kanalen zijn  inderdaad door de Waves SSL channel strip gegaan (VST NATUURLIJK,  :P -> wat compressie en eq), absoluut. Maar toch, 5 micro's that's it.

drums97

Oké. Dat is een profi aanpak, maar toch impressive met zo'n mic opstelling idd.
Ook de grooves ed. zijn echt gelikt. Dan heb ik nog veel te leren  :D

Ik ben inmiddels ook over naar 5 mics.
Ben begonnen met de recorderman opstelling met MD441 en SM57. Toen 4 mics, 2 overheads en de MD4411 op de BD en SM57 op de snare. Maar was nog niet helemaal tevreden. Zolderkamer is een ramp qua akoustiek.
Dus nu links, rechts en middervoor 3 x Shure 16L overheads geplaatst (mbv vaders!).
Hij heeft ook de mixer afgeregeld, dus nu is de ruwe opname al meer in balans.
Ik heb Magix production suite (ja, ben beginner) geinstalleerd, omdat ik dan toch een nabewerking kan doen in de stereo mix. Ik had Cubase 5, maar daar kon ik echt niets mee  8)7.
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Hammar


de Waves SSL channel strip gegaan


Wat is dit precies?

drums97

Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Hans

#58
jun 26, 2012, 08:08 Last Edit: jun 26, 2012, 19:07 by Hans
Ja inderdaad. Die channelstrip VST simuleert het signaalpad van een channelstrip in een sonic state logic tafel (klassieke tafel, niet te betalen -> prijs van klein huis). Daarmee voeg je eenvoudig wat EQ en compressie toe.

Eén zo'n rijtje (kanaal) is een channelstrip :



Ik mix alles in cubase 5, maar je daar zijn vele  alternatieven voor.

drums97

Èeennn, weer terug naar recorderman mic setup.
Cubase 5 inmiddels (na opnieuw installeren Laptop), werkend gekregen  *O* *O* *O* *O*, en de ruis is weg!!!!!!  *O* *O* *O* *O*

Dus wil ik toch verder met deze setup, gezien ik alleen stereo kan opnemen, zijn de andere mics overbodig en krijg ik ze niet goed op de mixer ingesteld. Recorderman was toch het beste resultaat!

@Animal, ik moest op de IDT geluidskaart even de mic naar ander apparaat instellen en een koptelefoon op de mixer aansluiten  (volgens Phonic handleiding).
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

drums97

Dit is de eerste opname, met wat eq en compressie in cubase. Mixer staat neutraal.
Niet op het spel letten, maar het geluid/balans.
Tips met instellingen Cubase zijn altijd welkom!
Let me know?

http://soundcloud.com/drums97/ronny
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Hans

Klinkt erg LOFI ;) wel erg lekkere sound voor één of andere electro track. Ik vind wat weinig laag in de bassdrum, en wat veel galm op het geheel ? Kwaliteit van de opnames is wel behoorlijk vooruit gegaan ! Je moet gewoon zelf veel pielen, dingen later terug luisteren (en vaak huiveren) en op zoek naar een fijn geluid.

drums97

#62
jul 05, 2012, 08:31 Last Edit: jul 05, 2012, 08:55 by drums97
Bedankt Hans voor je reactie! Ga ik mee aan de slag.
Het weinig laag in de bassdrum is een van de redenen, dat ik ben terug gegaan naar deze setup (en natuurlijk de akoustiek op zolder). Ik krijg geen fatsoenlijk BD geluid met de MD 441 ervoor/erin, want daarvoor is ie echt niet geschikt. Ik had 'm op de snare geprobeerd, maar daar klinkt wel weer heel erg goed! Maar daarvoor gebruikte ik de Sm57, dus ik dacht waarom niet de best of both worlds met deze setup en ik vond dit toen al heel goed klinken.

Ik luister trouwens heel veel naar jouw filmpje op youtube als referentie, want dat klink toch wel heel erg goed!

Alleen idd nog veel pielen, hahaha. Want ik raak nu pas een beetje thuis in Cubase, na veel lezen in de manual.
Ik kan van iemand ook nog Addictive drummer en Superior Drummer 2.0 erbij krijgen, maar heb ik hier iets aan met een stereo opname?
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Paul


Ik kan van iemand ook nog Addictive drummer en Superior Drummer 2.0 erbij krijgen, maar heb ik hier iets aan met een stereo opname?

Addictive Drums en Superior zijn VST's. Zijn voornamelijk bedoeld als (real-time) sample-bibliotheek en worden aangestuurd via MIDI. Oftewel: heel tof als je je elektronische drumstel aan de computer hangt ;)
Als je akoestisch opneemt heb je er niet zoveel aan.

drums97

Dank je Paul. Dat was na enige research ook mijn indruk.
Maar Waves Mercury schijnt wel te werken?

Let op: ik neem analoog stereo op en wil deze opname bewerken met EQ en compression en evt. andere effecten. Ik wil wel een zo natuurlijk mogelijke weergave van m'n kit maken, maar zonder ruimte geluiden oid.
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Paul

Een opname staat of valt met de basis ;) Ruimte, plaats van de set, stemming en niet te vergeten de drummer!

Als je minder afhankelijk wilt zijn van de ruimte is de beste optie om te close-micen.
Heb je die mogelijkheid niet, dan is het belangrijk dat de kit goed klinkt in de ruimte.

Met nabewerking kan je niet de ruimtelijke effecten in je basisopname wegwerken. Ze zijn wellicht wat te verdoezelen, maar dan moet je waarschijnlijk al behoorlijk veel sleutelen waardoor er van een natuurgetrouw beeld van de kit niets meer overblijft.

Animal baars

In Cubase zitten die effecten ook ingebouwd toch?

Voor een zo natuurlijk mogelijke opname van je set heb je i.m.o. de ruimte juist nodig en moet je die gebruiken. Of je moet de ruimte volledig dood maken maar dan ben je al gauw aangewezen op close-micing. Maar dan praat je over een stuk meer dat twee microfoons.

Edit: precies wat Paul zegt dus...

drums97

Oké. Bedankt voor de reacties)
Ik ga wat expirimenteren met de opstelling van de kit.
Staat nu gericht naar de muur (wel met matras ervoor), onder een schuin dak.
De ruimte kan ik wel behangen met nog overgebleven gordijnen om galm er teveel kaatsing te voorkomen. Ook opnieuw stemmen zou niet verkeerd zijn (ook schoonmaken weer  :D).

Tsja dat laatste hè! Dat wordt een probleempje. Moet ik toch iemand die wel kan drummen zien op te trommelen (om maar in de terminologie te blijven).  8)7
Nee gaat aardig, met veel oefenen en wat online lessen, maar ben op dit moment nog een beetje inspiratieloos  -O- om een leuke groove en daarbij fills te produceren (luister de opname  :D).

Even mijn insteek: Ik ben een drummer (kuch), die geen ambitie heeft om (nu) in een band te spelen, maar thuis wat wil hobbyen. Nu ben ik wel zover om mezelf terug te willen horen (want dan leer ik wat ik fout doe) en straks covertjes in te willen mixen in drumless tracks.
Ik weet dat ik wat amateuristisch bezig ben, maar ben op dit moment nog niet van plan om echt geld uit te geven aan profi spullen. Ik heb hier en daar wat software gekregen om te oefenen, heb de mixer laten nakijken en alles werkt naar behoren (zover). Nu wil ik natuurlijk wel het zo goed mogelijk doen, met een zo goed als kan resultaat.
Dus elke hulp is welkom en ik heb in dit forum al ongekend veel geleerd, voor zowel techniek, oefeningen, stemmen enz. enz. (thanx guys!). dus ga weer an het werk, hahaha

PS> Jullie houden iemand wel bezig trouwens, hahaha.
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Paul

Met wat creativiteit kan je er zeker wel iets leuks van maken hoor ;)
Een schuin dak is vervelend, maar het is niet onmogelijk. Een dik doek in de nok hangen kan bijvoorbeeld al veel doen. Dat matras en een aantal doeken tactisch door de ruimte plaatsen werkt ook. En het drumstel zoveel mogelijk in de ruimte zetten, niet tegen een muur aan.

Hoe oud zijn de vellen op je kit al? (slag en reso)

drums97

Ja dat is een ander punt, de vellen!
Het zijn op zich oude pinstripes, maar niet heel veel gebruikt. De reso's is een ander verhaal. Die liggen er al eeuwen op. Ik krijg er nog (grond)toon uit, maar eigenlijk is alles aan vervanging toe.

Ik wil eigenlijk gaan voor clear Amb's als reso en Vintage emp's als batter, maar dan ben ik 150 euries kwijt, dus heb ik dit even laten liggen gezien ik nu geen baan heb (WW). Maar zodra ik weer werk heb, gaan de vellen er komen!

De kit staat wel al in de ruimte, maar gericht naar de muur met een matras ervoor, dus als ik op de zolder kamer kom kan ik meteen op de kruk gaan zitten.
Ik ga nu meteen aan de slag met de gordijnen in de nok en aan de kanten. Ook ga ik de kit weer (zo goed als kan) stemmen.
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Paul

Afgaande op de foto's vermoedde ik al dat je vellen redelijk oud waren.
Ik denk dat je daarmee, samen met wat simpele akoestische aanpassingen van de ruimte, een heel groot verschil gaat behalen. Maar alles op z'n tijd natuurlijk ;)

drums97

Zo m'n drumtentje is af. Ik blij, vrouw niet zo blij  :6

Voor:


Rechts:


Links:


En natuurlijk vanbinnen:


Mijn dochtertje houdt van tentjes en vooral als er een drumstel in staat  :D

Drumstel (zo goed als) gestemt en getest.
Nou het werkt! Veel minder galm en kaatsing.

Heb inmiddels de Waves Mercury plugins geinstalleerd en ben aan het mixen geslagen. Wat een programma's zeg. Wel moeilijk, maar echt supervet om die effecten te horen  *O* *O*
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

drums97

Mijn eerste opname in de drumtent  :D
BD afgedekt met een deken en open gemaakt voor een directe kick.

Please let me know.
Snare en bd extra versterkt met mics. Nog geen EQ en compressie, dat komt wanneer ik een langere opname kan maken. Maar wat een verschil. Nogmaals bedankt Paul!

http://soundcloud.com/drums97/ruwe-opname

@Hans (Inmiddels ook via connecties van "ons pap" waves mercury 5.0 + SSL op cubes 5) heb je tips wtb eq en comp?
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Paul

Zo, dat scheelt nogal! Klinkt het akoestisch ook een stuk anders (beter) nu?
Het geluid is nog wel wat dun, maar dat ligt denk ik deels aan de vellen en deels aan de gebruikte microfoons. Maar met wat EQ en wat reverb is hier wat leuks van te maken.

Ik zou niet te gretig aan de slag gaan met compressie, dat is echt niet nodig op deze opname. Dan gaat het alleen maar veel te opgepompt klinken. Wat subtiele reverb toevoegen om een wat voller geluid te krijgen en dan gericht EQ'en ;)

drums97

Oké bedankt Paul!  *O*
Ga ermee aan de slag en zal 't weer laten horen.

Ja de vellen zijn wel echt aan vervanging toe.
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Omhoog