Spanschroeven gaan steeds los

Gestart door Wouty, nov 12, 2021, 02:06

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Wouty

Hoi!

Ik ben nieuw hier en drum ook nog niet zo lang..

Ik heb een Gretsch Catalina Rock en de spanschroeven van mijn snare en tom trillen deels steeds helemaal los, is hier misschien een oplossing voor? Alvast mijn dank :)

Groet,

Wouter

drfill

wat ik doe (er zijn meer opties) is een paar slagen teflon tape om
mijn spanschroeven, aan de rimshot kant..
je kan ook ringen maken van leer met een doorslag, da's meer werk..
er zijn ook dingen voor 'te koop' (lug locks)
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Paul

Een bekende truc is om wat vioolhars op de schroefdraad van de spanbouten te doen. Dat geeft extra wrijving waardoor ze niet zo snel losdraaien.
Er zijn ook allerlei verschillende producten, zoals lug locks, die in feite hetzelfde doen. In mijn ogen moeten die alleen in extreme gevallen worden toegepast.

De vraag is vooral: waarom trillen ze los? In principe draaien ze niet zomaar los, er staat behoorlijke spanning op de spanbouten als het vel gespannen is.
Is de velspanning misschien heel laag? Sla je extreem veel rimshots op één plek? Daardoor zouden ze makkelijker los kunnen trillen.

Zijn het altijd dezelfde die lostrillen? In dat geval zou het ook nog kunnen dat de spanrand scheef gespannen is, of in het ergste geval niet goed vlak is (niet zo waarschijnlijk). Daardoor kan er minder spanning op bepaalde spanschroeven staan en trillen ze sneller los. De Catalina heeft triple flanged hoops, die zijn wel scheef te trekken met spannen. Altijd goed kruislings aandraaien.

FreeFloater

Ik gebruik wel eens de tension keepers van Pearl:
https://pearldrum.com/eu/products/option-accessories/others/tension-keeper
Deze plaats je op je spanboutjes, waardoor ze niet (los) kunnen draaien.

Maar oorzaak (bijvoorbeeld te slap gestemd) uitzoeken is altijd het beste.
Pearl | Paiste | Evans | Pro Mark

alhambra

Dure oplossing, een ayotte set kopen. Maar dan heb je wel meteen een top drumstel.

Geheel over naar AYOTTE, 3 stuks ayotte DS kits, ayotte keplinger snare, ayotte custom snares. Alesis strike pro kit, alesis strike multipad.

Enrico

Loctite werkt altijd goed. Maar let op je hebt verschillende soorten. Bij voorkeur 243.

djska

late, maar naar ik denk, zinvolle reactie: de metalen ringetjes vervangen door nylon ringetjes (bij de bouwmarkt te krijgen)

Omhoog