Vervanging piezo randtrigger Roland PD105

Gestart door Houtman, okt 08, 2021, 19:13

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Houtman

Hallo slagwerkers, op mijn PD105 is het niet meer mogelijk rimshots weer te geven: slagen op de rim geven hetzelfde geluid als op het vel.
Ik heb de bestaande piezo van 35 mm vervangen door een piezo van 26 mm. Het resultaat valt erg tegen: soms hoor je een rimshot maar vaak ook niet. Is dat het gevolg van een kleinere piezo of is er meer aan de hand? Een speciaalzaak als 682drums levert geen grotere piezo's. Wie heeft een goed idee hoe dit kan worden opgelost? Dank.

alhambra

Het lijkt mij niet dat 1 mm breedte verschil maakt, ik denk eerder aan dikker of dunner materiaal, andere verbinding op de ketel (lijm of dubbelzijdig plakband ?) en daar naast opnieuw afstellen.
Geheel over naar AYOTTE, 3 stuks ayotte DS kits, ayotte keplinger snare, ayotte custom snares. Alesis strike pro kit, alesis strike multipad.

Houtman

Dank voor je snelle reactie, Alhambra.
Zelf denk ik ook niet dat een kleinere piezo het verschil kan maken maar toen het resultaat tegenviel ga je toch twijfelen.
Onder de oude piezo zat een foam-plakrondje. De nieuwe is voorzien van een dun dubbelzijdig tapeje zonder foam.
Je zou verwachten dat het contact beter zou zijn. De reeds aanwezige draadjes lijken ook op die van de vel-trigger. Dus?

Houtman

Wellicht voor de technici een belangrijke aanvulling. In tegenstelling tot de oude heeft de nieuwe piezo een rode (piezo) en een zwarte (metalen rand) draad. Op de aansluiting staan twee letters W en R. Ik weet niet of het wat uitmaakt hoe de draden worden aangesloten.
Weet iemand of dat inderdaad iets uitmaakt?

drfill

±1 cm verschil maakt wel uit met een piezo output, bij drum-tec ben je met verzenden
het goedkoopst.. (een piezo zelf kost natuurlijk bijna niets,  maar de kwaliteit, moet je wel 'zeker weten')
piezo roland rim staat op deze tek  https://i.pinimg.com/originals/42/01/ce/4201ce31f91c769e309ea3f62cdfbb40.jpg
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Paul

Wellicht voor de technici een belangrijke aanvulling. In tegenstelling tot de oude heeft de nieuwe piezo een rode (piezo) en een zwarte (metalen rand) draad. Op de aansluiting staan twee letters W en R. Ik weet niet of het wat uitmaakt hoe de draden worden aangesloten.
Weet iemand of dat inderdaad iets uitmaakt?
Ja, dat maakt zeer zeker uit! Die draden zijn de + en de - van de spanning die de piëzo opwekt. Een piëzo-element werkt op het piëzo-elektrisch effect: bij beweging (vervorming) genereert het materiaal een kleine spanning, die de module detecteert. Als de draden verkeerdom zijn aangesloten, dan staat het signaal zogezegd "op de kop" voor de module. Dat gaat niet helemaal lekker.

Met die kennis zijn de details van belang: de grootte van 26 of 35 mm maakt uit voor de gevoeligheid, des te groter het oppervlakte des te gevoeliger.
Ook de foam-tape is van belang, dat isoleert de piëzo van externe, ongewenste, trillingen om valse triggers te verminderen.

Daarmee is niet gezegd dat het niet kan met je huidige 26 mm piëzo, maar je zal de instellingen moeten aanpassen op de nieuwe situatie.

Houtman

Bedankt voor jullie reacties DrFill en Paul: heldere uitleg, daar kan ik wat mee.
Krijg één dezer dagen een nieuwe piezo van 35mm en een foamrondje toegestuurd.
Ik zal nauwkeurig kijken of de aansluiting klopt en anders dat bij de nieuwe piezo veranderen.
Meld me als het resultaat bekend is.

Houtman

En het resultaat is er. Ik heb een 35 mm. piezo gesoldeerd en nauwkeurig de twee draden aangesloten. Resultaat: perfect.
Gevoelig en constant zonder haperingen. Prima. Natuurlijk bedankt voor de aanwijzingen die hebben geleid tot dit eindresultaat.

Omhoog