Edrum (ATV aD5) hoe aansluiten op mengpaneel en opnemen

Gestart door ronniev, jan 12, 2019, 09:53

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

ronniev

Hi, ik ben totaal niet bekend hiermee dus mijn excuus voor domme vragen alvast;-)

Ik wil een kleine mixer kopen voor mijn elektronische drumkit.
Nu weet ik eigenlijk niet wat ik nodig heb en of dat wat ik wil ook allemaal kan.
Dit is wat ik ermee wil doen:

  • Atv aD5 drumkit aansluiten (kan dat gewoon met 1 monokabel of moet dat perse met twee kabels?)
  • mijn iPhone aansluiten met afgebeelde kabel om met songs mee te kunnen spelen
  • een tweede koptelefoon aansluiten op de mixer met de afgebeelde plug (op mijn module wordt het geluid erg zacht zodra de tweede wordt ingeprikt)
  • de mogelijkheid om de mix simpel op te kunnen nemen, bijv. op USB stick of wat kan ik hier voor gebruiken?
  • af en toe jammen met (bas)gitarist
  • eventueel een tweede module aansluiten



Dit is wat ik tot nu toe in gedachten had:

animal

#1
jan 12, 2019, 13:08 Last Edit: jan 12, 2019, 13:22 by animal
Vraag: Atv aD5 drumkit aansluiten (kan dat gewoon met 1 monokabel of moet dat perse met twee kabels?
Antwoord: Ja dat kan, maar waarom je dat zou willen is mij een raadsel, op de afgebeelde mixer kun je op kanalen 3/4 en 5/6 eenvoudig twee modules in stereo aansluiten.

Vraag:mijn iPhone aansluiten met afgebeelde kabel om met songs mee te kunnen spelen.
Antwoord: voor het aansluiten van de iphone kun je ook de input Tape-in gebruiken, je hebt dan een kabel nodig van mini-jack naar tulp.



Vraag: een tweede koptelefoon aansluiten op de mixer met de afgebeelde plug (op mijn module wordt het geluid erg zacht zodra de tweede wordt ingeprikt)
Antwoord: Ja kan, maar ook dan bestaat de mogelijkheid dat het signaal te zacht is, de koptelefoons zijn sowieso niet onafhankelijk van elkaar in te regelen natuurlijk.

Vraag: de mogelijkheid om de mix simpel op te kunnen nemen, bijv. op USB stick of wat kan ik hier voor gebruiken?
Antwoord: Op afgebeelde mixer zie ik geen mogelijkheid op USB-stick op te nemen (die mixertjes zijn er wel en niet veel duurder), op afgebeelde mixer kun je de tape-out of main-out of aux-send gebruiken om iets op te nemen op iphone bijvoorbeeld.

Vraag: af en toe jammen met (bas)gitarist?
Antwoord: ja dat kan, maar dan heb je wel een zogenoemde DI-nodig om voldoende ingangssignaal te krijgen (of een (bas)gitaarversterker met zo'n uitgang), via de DI kun je dan kanaal 1 en/of 2 gebruiken.


kaboemba

Wat jij wil kan uiteraard, maar.

Je kan de iphone gewoon via de aux in van de atv gebruiken, dus hoeft niet via mengpaneel kan wel uiteraard.
Aansluiten van de avt kan inderdaad gewoon met mono, stereo bied net iets meer mogelijkheden, onder andere een stereo beeld van je drum.
Tweede koptelefoon geen probleem.
Mix simpel opnemen gaat kan misschien met een kleine mixer als afgebeeld maar niet op usb, want dat heeft die niet. Je kan alleen ouderwets analoog opnemen.
Jammen met bassist kan, tweede module ook, beide afhankelijk van het aantal inputs van het mengpaneel.

Ik heb geen idee wat je budget is maar persoonlijk zou ik iets meer uitgeven voor b.v. de presonus studiolive ar8 (400 euro).
Dit is een analoge mixer maar met de mogelijkheid om simpel met een sd kaart op te nemen of door middel van de usb poort op de pc.

Kost wat meer maar geeft veel meer mogelijkheden.

kaboemba

Zag de presonus overigens al voor 365

ronniev

ok, dankjewel.
Dus eigenlijk moet ik kijken voor een ander mengpaneeltje dan, als ik denk aan eenvoudig opnemen.
Animal had me eerder al eens geadviseerd om naar L-Pad te kijken.
Als ik deze set (foto) neem dan ben ik met 218 euro klaar, dus inclusief een MP3 player recorder card.
Of heb ik dan toch meer voordelen als ik bijv. die Presonus zou nemen? oa. recording file WAV op SD card. Wel 147 euro duurder dan. Maar is het dat waard?

Ik denk dat ik op het mengpaneel wat meer volume kan krijgen uit de twee koptelefoons dan uit de module zelf of zie ik dat verkeerd?
Ik kan natuurlijk altijd nog een koptelefoonversterker kopen van een paar tientjes toch?. Zo een waar je 4 koptelefoons op aan kunt sluiten en die je dan onafhankelijk kunt regelen.






Robert-Jan

Maar eeh.. je zit achter een mac nu?
En die kan je gebruiken om op te nemen?  Want dan ben je met een interface van 180 klaar.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

animal

Maar dan heb je geen autonome mixer, m.a.w. moet altijd alles via computer regelen, dat moet je maar willen.

ronniev

ja een iMac .... Maar die staat niet in de buurt van mijn drumkit.

animal

#8
jan 12, 2019, 15:09 Last Edit: jan 12, 2019, 15:27 by animal
Als ik deze set (foto) neem dan ben ik met 218 euro klaar, dus inclusief een MP3 player recorder card.
Ik denk dat ik op het mengpaneel wat meer volume kan krijgen uit de twee koptelefoons dan uit de module zelf of zie ik dat verkeerd?
Ik kan natuurlijk altijd nog een koptelefoonversterker kopen van een paar tientjes toch?. Zo een waar je 4 koptelefoons op aan kunt sluiten en die je dan onafhankelijk kunt regelen.
Ik had je geloof ik op de RCF L-pad 10C geattendeerd, in dat geval kom ik op € 171,- voor de RCF L-pad mixer + recorder, lijkt me zeer aantrekkelijk.

Je kunt de koptelefoons natuurlijk eerst met een splitter proberen, blijft echter een feit dat je het volume van de koptelefoons niet apart kunt regelen, of de koptelefoon moet zelf in die mogelijkheid voorzien.

ja een iMac .... Maar die staat niet in de buurt van mijn drumkit.
En een losse mixer kun je ook (makkelijker) even buiten de deur gebruiken.

Robert-Jan

At the end of the day gaat de opname toch naar je computer toe..
Maar goed als het niet in de buurt staat houdt het op ja.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

ronniev

Animal, ik had de prijs van RCF L-PAD 8cx ,die kost 179 euro en dan nog 39 euro voor de Card.
Deze heeft nog ingebouwde effecten tov de L-Pad 10.

animal

Ik zie het, ik had het eerder over de RCF L-PAD10C gehad. Let wel op, voor € 39,- heb je alléén een speler, geen recorder. De recorder versie is maar liefst € 10,- duurder  8)7

ronniev

Bij Musicstore krijg je hem voor 39 euro Animal

animal

Is toch bijna niet te geloven voor die prijs.

kaboemba

Het is inderdaad niet te geloven, ik heb die presonus studiolive 16 kanaals, opnemen via sd alleen de mian outs en via usb alle kanalen.
Bluethooth afspelen en weet ik wat niet meer.

Daarnaast lijkt het ook nog een redelijk mengpaneel, met korting 450 euro.
Heb ook nog pas de behringer x32 rack gekocht, mogelijk gaat die gewoon weer terug, 699 euro incl extra kaart om direct 32 kanalen op te nemen op sd kaart, of via usb op stick of schijf.

animal

#15
jan 12, 2019, 19:48 Last Edit: jan 12, 2019, 19:51 by animal
Laatstgenoemde, x32, vind ik dan persoonlijk voor dat geld 'onvoorstelbaar voor die prijs' en veel mooi mogelijkheden voor uitbreiding en (nog mooier) monitoring

Ach ja, de Presonus ook leuk maar dan toch weer jammer dat er geen EQ sectie op de line-in ingangen af kon, maar ja, te koop voor € 365,- dat is in verhouding niet duur.

ronniev

Hi meedenkers,

ik wil dan nu een keuze gaan maken uit deze twee mengpaneeltjes.
Welke zouden jullie me adviseren en waarom?
Maakt het ook nog wat uit dat de ene mp3 opneemt op USB en de ander WAV op SD?
Het prijsverschil tussen deze twee is 148 euro.


drfill

#17
jan 15, 2019, 11:27 Last Edit: jan 15, 2019, 12:44 by drfill
die rcf livepad neemt op met 192 kb/s mp3 .. dit is 'nog net te beluisteren' audio kwaliteit
(ik vind 128 te laag om iets mee te doen, nog..) het is wat je zelf wilt, maar met deze opname
kun je nooit meer 'omlaag' of een mp3 van maken,  want dan is er niks meer van over..
dit is mijn mening maar dan zou ik kiezen voor de wav opname..  (16 bit is dan al beter..)
ps. je kunt ook niet opnemen op het mengpaneel, maar op een laptop met 16 bit soundcard..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Paul

Welke zouden jullie me adviseren en waarom?
Maakt het ook nog wat uit dat de ene mp3 opneemt op USB en de ander WAV op SD?
Het prijsverschil tussen deze twee is 148 euro.
Geen ervaring met de mengpanelen, maar er zit wel een verschil in kwaliteit tussen de MP3 en WAV opnames. Of je dat belangrijk vindt, hangt af van jouw gebruik.

WAV is hoge kwaliteit zonder verlies van informatie. Nadeel is grote bestanden - vandaar dat deze ook met SD kaart werkt, omdat er hogere schrijfsnelheden nodig zijn.
MP3 is een gecomprimeerd formaat waarbij informatie verloren gaat. De hoogste kwaliteit mp3 (320 kb/s) is acceptabel (kwaliteit van Spotify Premium), daaronder wordt het al snel minder. De 192 kb/s is naar mijn mening echt minimaal. Het voordeel van mp3 is dat de bestanden veel kleiner zijn.

Je zou eens kunnen testen of de mp3 op 192 kb/s toereikend voor je is. Zoek een mooi stuk muziek in WAV, en comprimeer dat daarna naar mp3 op 192 kb/s. Dan kan je zelf besluiten of dat het verschil waard is.

ronniev

Tot dusver dik tevreden met mijn RCF L-PAD 8cx met optionele MP3 recording card.
Deze combideal kostte me 212 euro bij MusicStore.
Ik ben ook te spreken over de opname kwaliteit. En eigenlijk dient die alleen maar ter referentie, ik doe er verder niks mee.


animal

Mooi mixertje, gefeliciteerd.

Omhoog