stretch

Gestart door paulus53, jun 17, 2018, 15:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

paulus53

jun 17, 2018, 15:07 Last Edit: jun 17, 2018, 15:15 by paulus53
Even een snel vraagje
In why did you do it van stretch speelt de drum een dubbel basdrumnoot, doet hij dat nou na de 2ne en op de 3 of op de 2ne en voor de drie?
Mijn kunde en gehoor gaan niet ver genoeg om dat precies te horen.

Dank weer :)
https://www.youtube.com/watch?v=I7SloVbbzZc

Harre

#1
jun 17, 2018, 16:15 Last Edit: jun 17, 2018, 16:18 by Harre
Voor de drie, volgens mij.

Een makkelijke manier om dat uit te vinden is om gewoon op de tel met je hand en voet even de snare en bassdrum partij te spelen en met je linker voet de extra noot. Die komt er in dit geval dan voor
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

paulus53

#2
jun 17, 2018, 16:18 Last Edit: jun 17, 2018, 16:45 by paulus53
Voor de drie, volgens mij.
Ok Zeker ?
Dat wat jij zegt probeer ik maar als hij er zo dicht op zit hoor en voel ik het niet goed

Harre

Speel de extra noot in dat geval eens een paar keer voor de tel en een paar keer er na, eventueel tijdens een repetitie met de mensen waarmee je het nummer wilt gaan spelen. Je zult dan merken dat als je hem na de tel speelt er een heel andere feel in het nummer komt die niet lekker loopt. En dat naast het feit dat je bassist een beetje in het luchtledige zit te spelen  :)
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

drfill

over 'stretch' gesproken..  je kunt tegenwoordig ook tempo utube verlagen
(tandwiel symbool rechtsonder)  bv op 0.50 om dingen beter te horen ..
kan soms handig zijn..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

paulus53

#5
jun 18, 2018, 20:37 Last Edit: jun 18, 2018, 21:12 by paulus53
Als ik het goed hoor doet hij het op de 2te en 3

Robert-Jan

#6
jun 18, 2018, 20:50 Last Edit: jun 18, 2018, 20:53 by Robert-Jan
nee, hij doet op de laatste 16e van de 2 en de 3
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

paulus53

nee, hij doet op de laatste 16e van de 2 en de 3
Dacht ik ook te horen ja, alleen speelt hij in die clip die ik bijgesloten heb geen 16e op de hihat.

drfill

als je clip vertraagd, kun je horen dat Robert-jan gelijk heeft..
ik wilde het simpel houden.. maar wat de studio drummer doet is dus anders als wat je in de clip ziet..
en niet elke hi-hat zal dit zo op klinken (als je hh teveel 'stick' heeft, klinkt het minder 70's funky..)
dan kun je misschien beter 'losse' 8-en spelen ..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

stefan

als je clip vertraagd, kun je horen dat Robert-jan gelijk heeft..
ik wilde het simpel houden.. maar wat de studio drummer doet is dus anders als wat je in de clip ziet..
en niet elke hi-hat zal dit zo op klinken (als je hh teveel 'stick' heeft, klinkt het minder 70's funky..)
dan kun je misschien beter 'losse' 8-en spelen ..
Om dit het meest gemakkelijk en natuurgetrouw te spelen op de HH, raad ik je aan om alle 8e met de hals van je stok te spelen en de tussenliggende zestienden met de tip. Dan krijg je gemakkelijker dezelfde feel als het patroon wat je hoort in de clip, wanneer je deze licht accentueert. Het geheel moet echter vooral strak zijn en het kan voor de beginnende drummer behoorlijk snel aanvoelen waardoor het snel wankel kan worden.

En de bass zoals RJ al zegt... 
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

paulus53

Ik ga ook die 16e zeker oefenen, vind alleen de bassdrum op de linkerhand nog super lastig ff

stefan

Ik ga ook die 16e zeker oefenen, vind alleen de bassdrum op de linkerhand nog super lastig ff
Dan doe je de 16e toch met enkel rechts en de snare met links?
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Stokmans

Dan doe je de 16e toch met enkel rechts en de snare met links?
Ik denk dat die uitdaging ook nog wel eens te groot kan zijn ;)

paulus53

Ik denk dat die uitdaging ook nog wel eens te groot kan zijn ;)
Dat denk ik ook , want dan word de snelheid 196 bpm als ik het ff snel uitreken :)
Maar twee handig moet te doen zijn , flink oefenen.

stefan

Wat ook zou kunnen is de 8sten met de rechterhand en de tussenliggende 16es met je linkervoet. Maar zo ingewikkeld wilde ik het ook weer niet maken.  8)7
Aan de andere kant is dit een prima ritme om met zoiets te beginnen. Goed voor de onafhankelijkheid en de luie drummert...
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

paulus53

Wat ook zou kunnen is de 8sten met de rechterhand en de tussenliggende 16es met je linkervoet. Maar zo ingewikkeld wilde ik het ook weer niet maken.  8)7
Aan de andere kant is dit een prima ritme om met zoiets te beginnen. Goed voor de onafhankelijkheid en de luie drummert...
aahh dat is wel een leuke oefening ja, want een luie drummert ben ik wel.
Heb trouwens wel het tweehandig ritme met de basdrum op de linkerhand te pakken.
Nog niet op snelheid maar het groeit :)

djska

Interessant! Ik hoor geen strakke 16den maar een lichte swing, beetje 'New Orleans' tussen triplet feel en 16den in en dat maakt ook dat de bassdrumnootjes dichter op elkaar zitten.

paulus53

Interessant! Ik hoor geen strakke 16den maar een lichte swing, beetje 'New Orleans' tussen triplet feel en 16den in en dat maakt ook dat de bassdrumnootjes dichter op elkaar zitten.
Ooh, nou daar wil ik de kenners weleens over horen hier :)

Robert-Jan

Het is rommelig wat dat betreft, de ene keer is het 'geshuffelder' dan de ander, ook in de bas
Hoe langer het liedje duurt hoe meer het naar rechte 16 gaat, maar je moet er ook niet te veel achter zoeken denk ik. Ze zitten lekker te spelen en zijn daar helemaal niet mee bezig heb ik zo het idee.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

animal

Kijk, met dat laatste 'ze zitten lekker te spelen' sla je de spijker op z'n kop, wat mij betreft.
Niet denken maar doen, emotie/gevoel/inleving daar draait het om, het nummer is nog zonder metronoom/click opgenomen en daarmee niet 'kaarsrecht', daar hebben sommige hier kennelijk nog wel eens moeite mee. Het zou me niet verbazen als dit nummer een  zogenoemde 'one take(r)' is, oftewel in 1 keer opgenomen.

Maar goed, als ik dit nummer zou spelen zou ik (inderdaad) niet continue rechte zestiende spelen, maar met een beetje swing '1nML 2jML 3jML 4rML' (de tweede  zestiende speel je dus niet en met een licht accent op de hele tel)

Robert-Jan

#20
jul 01, 2018, 17:33 Last Edit: jul 01, 2018, 17:47 by Robert-Jan
Maar,
Of je kaarsrecht of geshuffled speelt heeft en sich niets met de metronoom/click te maken maar met de feel.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

animal

Zeg ik dat dan, dacht toch van niet??

Robert-Jan

ik haalde dat er wel uit, dus ik dacht ik stip t even aan .. ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

animal

Ach, je bent zelf geshuffeld  :+  :+  :+

Oetgrunn

Als ik zo wat cover filmpjes op YT bekijk loopt ie volgens mij het lekkerst met dubbelhandige 16den, hihat niet helemaal dicht, snare met rechts en bas zoals hierboven al geschreven. Er zit een soort sloomheid in het nummer die best lastig te pakken is lijkt me (ik ben 50, hoor hem dus zeker niet voor het eerst en die slome feel maakt het juist zo'n lekker nummer).

Ik luister mezelf wel eens terug en dan klinkt het soms gehaast terwijl toch het tempo niet te hoog is (maar das ook een beetje wat Animal hierboven bedoelt denk ik).

Omhoog