Roest van hoops verwijderen

Gestart door Mart098, feb 13, 2018, 14:50

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Mart098

Ik heb laatst een 13" Tom gekocht. Hierbijaar hebben de hoops aardig wat roestplekken.
Mijn vraag is:
Zijn er effectieve manieren om dit te verwijderen of kan ik beter investeren in nieuwe hoops?
Stagg - Sabian - Meinl - Remo - Vic Firth

Paul

Het is heel lastig om dit soort roest goed te verwijderen. Als de chroomlaag eenmaal aangetast is, zal deze nooit meer zo mooi zijn als nieuw.

Maar het is niet helemaal verloren. Wat goed werkt is voorzichtig met heel fijne staalwol ('0000', weet niet of elke bouwmarkt zo fijne staalwol heeft) de roest verwijderen, eventueel met behulp van wat WD-40, en vervolgens de hoop goed insmeren met chroompoets om het weer te beschermen tegen verder roesten.
Als het flink verroest is zal de beschadiging van het chroom zichtbaar blijven, maar in ieder geval veel minder opvallend.

dutchdrummer

Een truc die ik ooit gelezen heb (maar nooit zelf uitgeprobeerd) is:
aluminiumfolie tot een prop vouwen, drenken in azijn, en daarmee over de hoops wrijven.
Weet niet of het werkt maar je zou het op een onzichtbaar stukje kunnen proberen.

Terugkoppeling van het resultaat zou fijn zijn  :)

musiqman

Wij hebben lopen poetsen met cola en aluminium folie. Chroom ging er van mooi van glimmen. Het grootste gedeelte roest hadden we verwijderd na een cola bad.

drfill

idd..  wrijven met de matte kant van alu folie kan helpen met pitting verminderen..
ligt eraan hoe 'bad' het is..  als het trouwens triple flange hoops zijn, die heb je al
voor 12 -15 euro .. en soms ziet 2e hands er ook nog beter uit  .. die cast hoops zijn erg duur ..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Technobeat

#5
feb 14, 2018, 21:55 Last Edit: feb 14, 2018, 21:57 by Technobeat
Of een doekje met daarop Commandant 4 polijstpasta werkt ook goed .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Mart098

Een truc die ik ooit gelezen heb (maar nooit zelf uitgeprobeerd) is:
aluminiumfolie tot een prop vouwen, drenken in azijn, en daarmee over de hoops wrijven.
Weet niet of het werkt maar je zou het op een onzichtbaar stukje kunnen proberen.

Terugkoppeling van het resultaat zou fijn zijn  :)
Hier ben ik gisteravond even mee aan de slag gegaan. Ik heb wat schoonmaakazijn in een bakje gedaan en daar m'n propje aluminiumfolie ingedaan, met de 'zachte' kant naar buiten. Toen per hoop een kleine 10 minuten wezen schrobben.

Voor:


Na:


Ik moet tegen, het resultaat valt me niks tegen. Zeker niet voor de kleine moeite dat het is.
De roestplekken gaan niet volledig weg, maar de hoop glimt wel weer een stuk beter! Bedankt voor de tips jongens!
Stagg - Sabian - Meinl - Remo - Vic Firth

Paul

De oxidatie is weg, maar de beschadigingen in het chroom blijven zoals je ziet. Nu is het zaak om de hoop zo snel mogelijk te behandelen met chroompoets of iets soortgelijks, anders kan je volgende maand weer de roest verwijderen.

Mart098

Goed punt Paul. Ik heb ze direct ingevet.
Stagg - Sabian - Meinl - Remo - Vic Firth

drfill

flanged hoops dus..   6 gaats 2 voor 15 euro   https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/instrumenten-onderdelen/m1229269804-12-en-13-inch-flanged-hoop-spanranden-voor-rack-toms.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
5 gaats heb ik ook wel gevonden (gretsch) maar die waren 10 euro per stuk .. (2.3 mm)   maar goed,  misschien vind je het zo ook best ..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Mart098

flanged hoops dus..
Een beetje een domme vraag misschien, maar hoe je precies welk soort hoop je hebt?
Stagg - Sabian - Meinl - Remo - Vic Firth

drfill

td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Omhoog