Snaredrum - wat is nou strak

Gestart door dutchdrummer, sep 16, 2016, 17:24

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

dutchdrummer

Ik vraag me al heel lang af wat nou een losse, middel of strakke velspanning voor een snare is.

Onlangs heb ik een Pearl MMX 14*5.5" snare gekocht, en deze klinkt voor mij erg goed als ik de spanschroeven voor beide vellen fingertight aandraai, en vervolgens het slagvel 1 1/4 slag aandraai, en het resovel 1 1/2 slag.

Voor mijn gevoel is het slagvel dan redelijk slap, maar hoe ervaren jullie dat?

Hoeveel slagen na 'fingertight' draaien jullie om een snare slagvel op 'middel' spanning te krijgen?

Just curious....  :)

drfill

is voor iedereen anders.. uiteraard..  wat ik wel doe, is mijn vinger tegen de ketel en onder de hoop drukken..
bij elke lug..  je voelt dan wanneer het vel aangedraaid word over de shell,
soms is het aantal slagen tellen 'valse info' ..   ik ga pas slagen tellen als ik de hoop voel zakken..
zo krijg je altijd een meer 'even' spanning .. ook bij 'slap'
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Rascul

Ik denk dat wat je hierboven omschrijft wel zou tellen als een behoorlijk losse snarespanning. Ik stem vrij hoog, maar tik dan ook rustig 2 volle slagen na fingertight door, m'n reso-vel nog een stuk strakker dan het bovenvel. Kwestie van smaak tho, wat drfill zegt. Bovendien is het aantal slagen in zoverre ook onbetrouwbaar dat het per snare verschilt hoeveel dat uitmaakt. Hoe fijner het schroefdraad op de lugs, hoe meer je moet draaien om omhoog te komen, en hoe gevoeliger de ketel, hoe harder hij omhoog gaat per tik van de stemsleutel. Ik heb een Sonor Designer die je echt fors omhoog moet stemmen voor hij strak gaat klinken, terwijl m'n Dunnett min of meer omhoog en omlaag gekeken kan worden - die reageer megadirect. Ondiepe Kumu zelfs verhaal.

MatiZ

Ik ben van mening dat je niet naar strak of slap moet kijken maar naar het geluid wat je uit de snare wil halen. Dit moet dan wel passen bij de muziek die je maakt...

Ik gooi de stemschroeven op mijn snare na fingertight in ieder geval twee slagen rond en daarna ga ik finetunen en bepalen wat voor geluid ik mooi vind.

Het kan zijn dat er nog een volledige slag bij komt/af gaat, of een halfje, misschien een kwart...

Ik tik altijd met de stok bij elke lug of de spanning hetzelfde is.. strak of middelstrak.. i don't care!
Gretsch Renown Maple (Blue Metal) | Gretsch 13" Mark Schulman snare | Zildjian A Custom cymbals | DW hardware | Jobeky L/V Real feel cymbals | Jobeky triggers | ATV aD5 module

Joris


dutchdrummer

 :Y
Ja dat is strak....

Het gaat mij ook niet om persoonlijke voorkeur of smaak, en ik snap dat ieder z'n eigen stemmethodes heeft.
Mijn snare klinkt prima zoals ik 'm nu gestemd heb. Maar ik lees in de Slagwerkkrant over 'hoge velspanning', en 'middelhoog gestemd' etc. Dus vandaar mijn nieuwsgierigheid naar de definitie van wat nou strak (of los, of middelstrak/los) is.

Hoefnix

Ik gebruik de tune-bot.

Per snare / hoop / vel is het verschillend hoe strak het vel gespannen moet worden is mijn ervaring.
Het voordeel van de tune-bot vind ik (zoals ik werk) dat ik op gehoor een snare lekker ga stemmen.
Tijdens het aandraaien tap ik met mijn vingers tot deze goed klinkt. Dan met een paar stokken even lekker testen.
Is het ongeveer ok:
Dan pak ik de tune-bot erbij om te zorgen dat de stemming ge-finetuned wordt. Alle lugs dezelfde toonhoogte.

In mijn boekje noteer ik dan de waarden waar ik op uit ben gekomen. Dat doe ik voor laag, midden en hoog.
Zo kan ik altijd terug naar mijn favoriete stemming.


jamsmurf

Dit is strak  *O*

https://www.youtube.com/watch?v=h1EK5P1ML_o
Gorgelmetal.. met idd een strak snaredrummetje.

Zelf hou ik wel van een funky sound, dus vrij hoog gestemd. Heb een Drumgear 13x7 brass snare die lekker hoog kan, maar door de diepte toch ook wel body overhoudt.
Bij m'n Pearl maple 13x3,5 blijft er vooral een hoge crack over. Ook fijn :-)

EE

#8
sep 19, 2016, 17:13 Last Edit: sep 19, 2016, 17:30 by EE
Om de definitie strak eens te benadrukken, moet je eens luisteren naar de met kevlar vellen bespannen snare's die de doedelzakboys gebruiken. :-)

Rascul

Om de definitie strak eens te benadrukken, moet je eens luisteren naar de met kevlar vellen bespannen snare's die de doedelzakboys gebruiken. :-)
Ik heb ooit eens op zo'n vel moeten spelen bij een reguliere bandgig. Man, alsof je op een plank hout mept. Je weet plotseling hoeveel een gewoon mylar vel meegeeft als je een keer kevlar gevoeld hebt. M'n linkerhand is echt nog dagen beurs geweest, omdat je al die trillingen gewoon weer terug in je klauw krijgt.

drfill

Ik heb ooit eens op zo'n vel moeten spelen bij een reguliere bandgig. Man, alsof je op een plank hout mept.
sterker nog..  ze oefenen op een houten plank  O+
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Omhoog