Mijn DIY cymbal-project (A-->E)

Gestart door Dreamdrummer, aug 25, 2016, 10:27

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Dreamdrummer

aug 25, 2016, 10:27 Last Edit: aug 25, 2016, 10:30 by Dreamdrummer
Gisteravond eindelijke begonnen met mijn DIY Cymbal-project.
Ombouwen van akoestische bekkens naar elektrische bekkens  *O*

Na veel wikken en wegen gekozen voor 2mm PVC met dubbelzijdig tape als dempmateriaal.
De bekkens worden single-zone zonder choke.
De crashes worden 360 graden getriggerd door 5 piezo's geschakeld rond de bel te plaatsen.
Na enig testen werkt het perfect. De ride wordt 2-zone dmv Keith Raper Circuit.
De hihat controller wordt gedaan door FSR met foam geplaatst op bottomsymbal.
De topcymbal drukt de foam dan in en zo gaat de sound ook van open naar dicht.

De connectors ga ik vastschroeven met kabelbeugeltjes.

Hiervoor heb ik plastic DIY bekkens gehad en het voordeel daarvan was, dat deze gelijk doodsloegen en niet resoneren. De brass cymbals resoneren als een malle, zelfs nog met PVC.
Na enige aanpassingen op de TD9 module werkt het naar behoren!

Eerst uitmeten van de PVC:


plaatsing van piezo's:


PVC plakken op de hihat bekkens:
Bottom


Bottom


Topcymbal:


Keith Raper Circuit testen voor het aanbrengen PVC: (zwarte tape is even tijdelijk :-P )



Volgende week gaan we verder  8)  *O*  *O*

Ludwig Epic drums- Pearl Redline Eliminator Twinpedal - Masterwork Troy cymbals - DIY E-kit: Roland TD-9, EZdrummer2 + EZX, DIY Cymbals

Technobeat


Oké , ben benieuwd naar het kostenplaatje van dit alles .

Voor zo`n project hoef je niet persé een set Zildjian K cymbals te gebruiken :+ .
Een goedkoop setje van Paiste voldoet prima neem ik aan , de sound komt puur van de module en de metalen cymbals geven de looks en feel van akoestische bekkens .

laat de volgende reportage maar komen :) .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Dreamdrummer

#2
aug 26, 2016, 08:46 Last Edit: aug 26, 2016, 08:54 by Dreamdrummer
Idd Technobeat!

Kostenplaatje:

Bekkenset (los verzameld, 2e hands) € 100
Piezo's € 9
FSR € 10
Zacht PVC 100x140cm € 30
Tesa dubbelzijdig tape € 50
Projectbox (tbv KRC) € 3
Diverse elektronica € 5
Connectors: € 17.5
Rubber hhclutch € 5

TOTAAL ca. € 230,-
Ludwig Epic drums- Pearl Redline Eliminator Twinpedal - Masterwork Troy cymbals - DIY E-kit: Roland TD-9, EZdrummer2 + EZX, DIY Cymbals

Technobeat


38,33 euro gemiddeld per cymbal , netjes .....

Speelt vast lekkerder dan de rubber cymbals pads en het akoestisch geluid is nu beperkt tot een zachte tik op het metaal , zijn de buren ook weer blij :Y  .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Dreamdrummer

Totaalplaatje tot zover:



Connectors zitten nog niet netjes vastgeschroefd (nu getaped) en de hihat sensor moet nog afgesteld worden. Speel nu nog even met de FD8.

Deze week weer verder knutselen
Ludwig Epic drums- Pearl Redline Eliminator Twinpedal - Masterwork Troy cymbals - DIY E-kit: Roland TD-9, EZdrummer2 + EZX, DIY Cymbals

animal

Very nice  :Y

drfill

zeer nice..  idd,  wat is dat voor vel op je snare ?
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Dreamdrummer

thanks!

Op de snare zit een Roland MH-14 Powerply
Speelt erg goed. Voelt als akoestisch.
Ludwig Epic drums- Pearl Redline Eliminator Twinpedal - Masterwork Troy cymbals - DIY E-kit: Roland TD-9, EZdrummer2 + EZX, DIY Cymbals

Technobeat


Goed bezig DreamDrummer 8)  .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

stefan

@Dreamdrummer:
Even wat vragen (geen kritiek, maar puur nieuwsgierigheid):
- Hoe kom je aan een werkend Keith Reaper Circuit? Ik ben maandenlang bezig geweest de juiste componenten te vinden, maar helaas niets kunnen vinden. Daarbij bestaat er nogal wat discussie over de zin en onzin van dit circuit, en daarbij ook de werking ervan. Heb jij een duidelijke scheiding tussen je cup en bow triggering?
- Waarom heb je gekozen voor het gebruik van PVC onder de cymbals? EPDM folie heeft een hogere massa, waardoor het de vibraties van het cimbaal verminderd. Hierdoor krijg je minder valse triggers en een meer betrouwbaardere sensitiviteit.
- Het cymbal waaronder 5 piezo's zijn bevestigd, is dit je ride-cymbal? Waarom heb je deze zo dicht bij de cup geplaatst? Of is dit de triggering van de cup ipv de bow?
- Waarom heb je specifiek gekozen voor een FSR hihat, en niet bv voor de HALL-sensor?
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Dreamdrummer

#10
nov 18, 2016, 15:49 Last Edit: nov 18, 2016, 15:53 by Dreamdrummer
Hoi Stefan,

Tof dat je dit vraagt.
Heb je zelf ook een dergelijk project ?

KRC werkt goed. Ik heb een goede afzonderlijke bow en bell triggering.
Ik ben samen met een maat van me, die goed kan solderen, gaan zitten, met een lijst onderdelen die ik via het Vdrum-forum gevonden had.
Het was wel even een werkje.
De bottleneck zat hem vooral in de afstelling van (ik dacht) de Trimpot.
Hier kon je de gevoeligheid instelling door met een schroevendraaier een stukje te draaien.

Ik heb voor PVC gekozen ivm looks. Niet geweten dat EPDM folie een hogere massa heeft. Anders was ik daar wel voorgegaan denk ik. Dan maar een zwarte onderkant.
Ik heb namelijk flink wat op de module moeten klooien voordat alles goed stond.
De ride kreeg ik niet dubbeltrigger-vrij. Hiervoor heb ik een Cymbomute aangeschaft (thanks to Nijlpaard). Deze dempt net genoeg, zodat de ride natuurgetrouw te bespelen is.
De splash en crashes zijn ook dubbeltrigger-vrij. Al zijn hele snelle aanslagen niet mogelijk ivm de threshold/masktime instelling.
Dit vang ik op door te wellen (of hoe noem je het) op 2 bekkens.

De 5 piezo's zitten onder de crashes. Als ze gaan draaien, blijf ik goed signaal houden.

Ik heb voor FSR gekozen, puur voor het gemak.
Kwestie van connector eraan solderen en plaatsen met dubbelzijdig tape.
Vervolgens cone maken van foam (schuurblok) en klaar.

Dit laatste moet ik nog steeds uitvoeren ivm tijdsgebrek.
Speel nu nog met de FD-8

Ludwig Epic drums- Pearl Redline Eliminator Twinpedal - Masterwork Troy cymbals - DIY E-kit: Roland TD-9, EZdrummer2 + EZX, DIY Cymbals

stefan

Ja ik heb zelf ook een dergelijk project, enkel gebruik ik geen echte cymbals deze keer maar PMMA (plexiglas-achtig spul).

Vwb je KRC, heb je ergens een lijstje wat je hebt gekocht en het schema hoe je dit in elkaar hebt geknutseld? Ik heb 2x een KRC getracht te bouwen, maar werkte gewoonweg niet.
Maar betekend dit dat je wilt zeggen dat - ongeacht hoe hard je ook op je cymbal cup of bow slaat - de andere zone nooit mee triggert?

EPDM bedoel ik dan wel EPDM-rubber mee. Dus dat spul waar bv yoga-matjes van zijn gemaakt. Het allerbeste is als je aan ontdreuningsplaten kunt komen van EPDM-rubber (6mm, net als je ouderwetse muismat!), hiermee kun je de zones zelfs zonder KRC scheiden wanneer je echte bekkens gebruikt. Simpelweg 2 piezo's plakken, even solderen en klaar ben je.
Dat het niet 1-2-3 werkte had ik ook niet verwacht. Maar het uiteindelijke resultaat is vaak vele malen beter dan bv een kant-en-klaar e-cymbal te kopen. En daarbij is het gewoon leuk om te doen, toch?

Vwb je ride raad ik je echt aan eens EPDM-rubber te proberen. Het zal zeker een groot verschil maken, qua dubbel tripleren maar ook nog kwa akoestische sound (= stiller).
Vwb je splash en crashes geldt eigenlijk hetzelfde. De massa haalt de vibratie uit de cymbals waardoor de threshold weer naar normale waardes kan.
Wat je met wellen bedoeld snap ik even niet... Sorry...

Vwb de 5 piezo's onder de crashes lijkt me een beetje teveel van het goede. 3x 15mm piezo's , bevestigd met 3M dubbelzijdig tape (1-2mm dik) is meer dan voldoende. Dichtbij de bell/cup zorgt ervoor dat je geen hotspots hebt. Heb je overal 27mm piezo's gebruikt? Of 35?
Maar als je bekken gaat draaien raak je toch in de knoop met je kabels? Wanneer je bv EPDM-rubber gebruikt, kun je het bekken een extra zware zijde (meer massa) geven, zodat het bekken altijd in onbalans is en draaien niet voor zal komen.

Oké, klinkt als een weloverwogen keuze. Welke module of interface gebruik je?

Leuk project! Ik ben op zoek momenteel naar een goedkoop setje bekkens die ook nog eens lekker smoelen om om te gaan bouwen.
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Dreamdrummer

KRC heb ik van dit schema exact nagemaakt:



Zoals ik zei, de bottleneck zat m in de trimpot, die je gevoeliger kan instellen.
Ik heb nu perfecte zone-isolatie.

EPDM-rubber van 6mm is wel heul dik! Dan dempt het wel goed, maar dan zijn je bekkens gelijk 4x zo dik haha! Ik heb nu 2mm PVC.
Blijven ze dan wel de natuurlijke swing houden?
Met wellen bedoel ik het geluid "woooooooooooooooossssssssssshhhh" snap je?haha :+

Ik heb voor 5 piezo's gekozen omdat het 18" crashes zijn, dus wat groter in diameter. Wellicht was 3 ook een optie, I'll never know ;-)
Alle piezo's zijn 27mm.
Het draaien valt wel mee, omdat de connector ook wat gewicht heeft, is er idd een onbalans, wat draaien minder maakt.
Hierdoor gaan de kabels ook niet in de knoop. Mocht een crash toch gaan draaien en de kabel in de knoei komen, draai ik m terug tussen 2 songs in.

Ik gebruik een Roland TD9 met een Steinberg UR22 Mk 2 USB Audio-Interface.
Laptop met EZdrummer2+expansion packs.
Klinkt mega vet.

Ik heb mn bekkens gewoon 2e hands via MP e.d. gekocht.

Ludwig Epic drums- Pearl Redline Eliminator Twinpedal - Masterwork Troy cymbals - DIY E-kit: Roland TD-9, EZdrummer2 + EZX, DIY Cymbals

stefan

Hey thanks, Dreamdrummer! hoewel ik dat schema al kon, toch bedankt!Hoe heb je dan op een gegeven moment die regelbare weerstand juist ingesteld gekregen (trimpot)?
Heb je ergens een filmpje hoe gevoelig je bekkens zijn qua sensitiviteit?
6mm EPDM is idd erg dik, de helft voldoet ook.. maar 6 mm heb je echt gegarandeerd totaal geen last van valse retriggers. :-) 
De swing is uiteraard minder (massa dempt de vibraties en dus ook de swing). Met 1-2mm zou je wel een heel eind moeten komen denk ik en het beste van beide te bewerkstelligen. En swing, en gedempte vibraties.
Kijk, nu snap hem... :-)

Voor cymbals zijn 27mm piezo's voor het mooiste resultaat eigenlijk te groot (en meer bedoeld voor rim-triggering of als center trigger van trommels). Dan moet je teveel gaan dempen om valse retriggers tegen te gaan. 10mm is prima voor zowel blad als bell/cup.
Aha! Ikzelf gebruik momenteel een MegaDrum als TMI. Prima ding, en een hoop afstelmogelijkheden.
Ik ben nooit fan geweest van de de Roland/Yamaha modules omdat de samples zo ontzettend slecht zijn. EZ Drummer, Superior Drummer of Addictive Drums is dan een veel betere optie in mijn optiek, zoals je zelf ook zegt.
Ik heb een setje Bosphorus Turk op het oog om dit nogmaals mee te gaan proberen, en als die deal niet doorgaat een setje Bosphorus Antique.
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Dreamdrummer

Je kan in de trimpot en kleine platte schroevendraaier steken en draaien.
Hierdoor veranderd de gevoeligheid.

Roland samples zijn idd niet best. EZdrummer2 was een uitkomst!

Als ik nog eens zo'n project heb, zal ik je tips over demping en piezo meenemen Stefan!

Ik ga vanavond de FSR hihat afmaken.
Zal morgen wat foto's posten.
Ludwig Epic drums- Pearl Redline Eliminator Twinpedal - Masterwork Troy cymbals - DIY E-kit: Roland TD-9, EZdrummer2 + EZX, DIY Cymbals

stefan

Top! Ik kijk ernaar uit...
---
Olleke-bolleke-olleke-bolleke-prak!

Technobeat

#16
nov 22, 2016, 20:02 Last Edit: nov 22, 2016, 20:05 by Technobeat
Met wellen bedoel ik het geluid "woooooooooooooooossssssssssshhhh" snap je?haha :+
Ja ja ...... ;)  , ook wel in het Engels Cymbal Swells genoemd :



DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Dreamdrummer

Gister weer verder geknutseld

FSR plaatsen:


Cone plaatsen: (ziet er niet echt profi uit haha)


Klaar:


 *O*
Ludwig Epic drums- Pearl Redline Eliminator Twinpedal - Masterwork Troy cymbals - DIY E-kit: Roland TD-9, EZdrummer2 + EZX, DIY Cymbals

Dreamdrummer

Ja ja ...... ;)  , ook wel in het Engels Cymbal Swells genoemd :




Dit ja ;-) haha!
Ludwig Epic drums- Pearl Redline Eliminator Twinpedal - Masterwork Troy cymbals - DIY E-kit: Roland TD-9, EZdrummer2 + EZX, DIY Cymbals

Dreamdrummer

Toch een VH-11 Motion sensor aangeschaft, omdat ik de FSR niet goed werkend kreeg.

Omdat ik geen VH11 clutch heb, moest ik wel wat aanpassingen doen.
Gat bottomcymbal groter gemaakt zodat deze over de sensor valt.
Dan nog de afstand overbruggen van de clutch naar de sensor.
Het holle pijpje heeft dezelfde diameter als de sensor, dus deze kan ver genoeg ingedrukt worden.

Gister getest en werkt super zo.
Eindelijk een hihat met 2 bekkens *O*









Ludwig Epic drums- Pearl Redline Eliminator Twinpedal - Masterwork Troy cymbals - DIY E-kit: Roland TD-9, EZdrummer2 + EZX, DIY Cymbals

Technobeat


Dat ziet er super netjes uit Dreamdrummer , en ook gelijk een luxe VH-12 evenknie dus met twee op en neer bewegende hihat-cymbals *O*  .
Tevens de binnenkant van de cymbals met dempingsmateriaal bekleed :)  .

DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Omhoog