Minimaal uitversterken drumkit.

Gestart door Mad Devil, feb 07, 2016, 12:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Mad Devil

feb 07, 2016, 12:07 Last Edit: feb 07, 2016, 12:34 by Mad Devil
Ik heb nog geen ervaring met het minimaal uitversterken van een drumkit middels een snare/hihat en kick microfoon, en wil graag weten wat er nodig is naast deze 2 mics.

Ik kom veel tegen over opnamens maken in verschillende settingen, maar ben nog niets tegen gekomen, waar je evt. de 2 mic's op aansluit bij optredens.
Is dat rechstreeks op de zanginstallatie/mengpanel, of werk je via een eigen mengpaneel/mixer?
En als je via een eigen mixer werkt, gaat deze dan naar "hoofd"mengpaneel?
Lees ook dingen als "compressor" maar heb geen idee wat hiermee bedoelt wordt. Je moet je vaak als beginner worstelen door topic's heen, waar de ene technische term na de andere volgt, misschien daarom zie ik dingen over het hoofd.

Als je dus een eigen mixer, met bijv. 4 XLR ingangen moet gebruiken, welke geeft dan de voorkeur?

Gear: Yamaha V Power 22', 16', 13', 12'. Yamaha Recording Custom snare 14' x 7'. Paiste 2002 ride, crashes en splash. Paiste 2002 sound edge hihats

Harre

Alles hangt eigenlijk af van de vraag of je een eigen PA hebt. Als je die niet hebt zou ik niet eens in microfoons gaan investeren, aangezien elk verhuurbedrijf wel goede meeneemt. In dat geval gaat je kit direct de mengtafel in, wordt er een mix van gemaakt met de diverse nodige effecten en komt je geluid in de zaal terecht.

Heb je zelf wel een PA, dan werkt het eigenlijk hetzelfde want zelf een goede mix maken van je kit op het podium zodat hij in de zaal goed klinkt is praktisch gezien onmogelijk. Daarnaast kun je tijdens het spelen ook geen dingen aanpassen mocht dat nodig zijn, dus gewoon alles direct naar de PA, daar mixen en klaar.

Wat betreft de compressor... de naam zegt het eigenlijk al: het is een setting in een effectprocessor (die soms in eenvoudige vorm in een mengpaneel gebouwd zit) die het geluid zal comprimeren = samenpersen waardoor harde aanslagen zachter gemaakt worden en er mits de juiste instellingen gebruikt worden een mooi egaal geluid ontstaat. Laat je een compressor te veel doen, dan blijft er niks van je zacht geslagen noten over en laat je hem te weinig doen hoor je te veel 'bijgeluiden' om het zo maar te noemen. Meer info hier:
http://www.popschoolmaastricht.nl/college_compressor_limiter_gate_expander.php
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Mad Devil

#2
feb 07, 2016, 13:32 Last Edit: feb 07, 2016, 14:02 by Mad Devil
Dank voor de reactie Harre,
ik bedoel nog kleine gelegenheden, waarbij het toch net nodig is om de snare en bass wat te versterken, en waarbij je geen PA hoeft in te huren.
We kunnen dit dan waarschijnlijk nog zelf doen op een kleine installatie,? ook omdat we alle drie een zangmicrofoon nodig hebben. Mijn vraag is, "plug je de bass en snare microfoons regelrecht op de zang/mengpaneel"?
Of is het zowiezo verstandig om het op een eigen PA te koppelen, en dus òòk eigen aparte speakers?

by the way, ik was niet van plan om een hoop geld uit te geven aan dure mic's, maar heb voor een klein bedrag een set AKG Grove pack mic's en een Shure snare mic overgenomen,  incl. stands en snoeren.
Gear: Yamaha V Power 22', 16', 13', 12'. Yamaha Recording Custom snare 14' x 7'. Paiste 2002 ride, crashes en splash. Paiste 2002 sound edge hihats

Harre

Wat bedoel je precies met 'eigen aparte speakers'? Aparte speakers voor de zang en aparte voor de drums? Dat is in principe niet nodig, al heb je voor een beetje goede klank van bijvoorbeeld je bassdrum natuurlijk wel meer laag nodig dan voor zang. In dat geval zou je even moeten proberen wat de zanginstallatie doet met het uitversterken van je drums en als dat naar je mening niet voldoet zullen er andere speakers moeten komen. Op zich om je drums 'er bij' te doen in kleine gelegenheden voldoet het naar mijn idee al snel omdat het echt alleen maar voor 'er bij' gaat en niet voor een volledig uitversterkte kit. Met andere woorden: in een kleine kroeg hoef je die dreunende bassdrum gewoon niet te hebben. Maar ja, dat is mijn persoonlijke mening  :)

En wat betreft je andere vraag: drums gaan altijd in hetzelfde mengpaneel als de rest, dus gewoon alles bij elkaar. De geluidsman heeft dan letterlijk alles onder handbereik en kan makkelijk dingen inregelen of tijdens het spelen aanpassen mocht dat nodig zijn. Je zanginstallatie doet in dit geval dus eigenlijk gewoon dienst als PA, zij het in het klein maar voor de naam en wat het doet maakt het formaat niet uit en in wezen is het gewoon leuk om in het klein te beginnen zodat je de basis snapt en van daaruit verder te werken naar iets groters. De basis van elke PA is namelijk altijd wel hetzelfde, of het nu om het kleine ding in een kroegje gaat wat dienst doet om wat zang uit te versterken en te zorgen voor wat spreiding van andere instrumenten of dat het gaat om de loeier van een PA die bijvoorbeeld gebruikt wordt in het Gelredome om grote bands met veel muzikanten en zangers/zangeressen uit te versterken. Als je de basis snapt, dan snap je het grote spul ook. Vandaar van dezelfde site als eerder nog wat meer leesvoer:
http://www.popschoolmaastricht.nl/college_pa_techniek.php
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Mad Devil

Ahaaaa,......dat wilde ik horen. Ik wilde weten of de "minimale" uitversterking van de drums, over dezelfde PA gaat als de rest/zang, en dus ook over dezelfde speakers. Ik ga een volgende keer wat experimenteren met de installatie.
Bedankt voor je uitleg Harre,..en thanks voor de link.

Grtz. Nico
Gear: Yamaha V Power 22', 16', 13', 12'. Yamaha Recording Custom snare 14' x 7'. Paiste 2002 ride, crashes en splash. Paiste 2002 sound edge hihats

Omhoog