Ervaringen met compacte drumkits

Gestart door Bacchus, jan 30, 2016, 21:50

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Bacchus


Ik speel met het idee om een compact kitje aan te schaffen om wat makkelijker mee te kunnen nemen naar de oefenruimte en thuis eenvoudig op te slaan.
Ik noem een:

Ludwig breakbeats
Sonor martini
Tama metro jam

Met basdrums van 14-16"
Het voordeel lijkt me dat door de afmetingen alles wat makkelijker meeneemt en opbouwt.
Het nadeel lijkt me dat het allemaal wat ieler klinkt, al lijken de filmpjes op youtube het tegendeel te laten zien. En het ziet er wat raar uit, een vent van 1,90m achter zo'n klein setje.

Wie heeft er zelf ervaring met dit soort kits? En wat zin de ervaringen (+ en -)?
Grt, Bacchus

djska

Ik speel met het idee om een compact kitje aan te schaffen om wat makkelijker mee te kunnen nemen naar de oefenruimte en thuis eenvoudig op te slaan.
Ik noem een:

Ludwig breakbeats
Sonor martini
Tama metro jam

Met basdrums van 14-16"
Het voordeel lijkt me dat door de afmetingen alles wat makkelijker meeneemt en opbouwt.
Het nadeel lijkt me dat het allemaal wat ieler klinkt, al lijken de filmpjes op youtube het tegendeel te laten zien. En het ziet er wat raar uit, een vent van 1,90m achter zo'n klein setje.

Wie heeft er zelf ervaring met dit soort kits? En wat zin de ervaringen (+ en -)?
Grt, Bacchus
Ik zie er het nut niet van in: de footprint van zo'n kitje is niet kleiner dan dan dat van een kit met meer normalere maten (met 18 of 20" bass). Hooguit scheelt het wel of je een 20x14 of 20x20 bassdrum hebt (ook qua vervoer in auto).
Waarschijnlijk wil je toch wel min. een 4 delig setje gebruiken en het enige wat dan wel ruimte en opzettijd bespaard is minder bekkens, alleen ride en crash of crash-ride.

baszuidwijk

Ik speel zelf op een minimalistische kit. Op de foto zie je een 15" kick, 14" snare, 20" ride en 14" hihat. Verder (niet op de foto) heb ik er nog een beatring bij en zet ik vaak een 8" splash als piggy back boven op de ride. Ik heb niet zoveel met toms. Er komt binnenkort nog wel een piccolo snare bij.

Ben het wel met DJSka eens. Qua fotoprint scheelt het niet veel. Qua zeul-factor ga je pas echt winst boeken als je minder toms meeneemt. Belangrijk bij je de overweging is welke muziekstijl je speelt. Op mijn akoestische kit speel ik voornamelijk funk, breakbeats, jungle en jazz. Dan kan ik met mijn minimale setup prima uit de voeten.


willem4130

Ik heb zo'n Ludwig Breakbeat kitje.

De klank vind ik heel behoorlijk (gezien de maten en het prijskaartje) - behoorlijk wat body. Alleen de snare gebruik ik nooit. Die is merkbaar van mindere kwaliteit (maar niet persé onbruikbaar).

De footprint is misschien niet revolutionair kleiner (maar toch aanzienlijk kleiner dan m'n andere drumkits) maar vooral het verplaatsen kost veel minder tijd. Met twee keer lopen heb ik alles in de auto. Normaal loop ik een keer of 6 a 7 i.v.m. het gewicht en de afmetingen. Ik zou dan ook een licht setje hardware erbij kopen voor eventuele cymbals.

Voor het geld (circa 400e volgens mij) een meer dan prima kit.
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

animal

Ik heb ook een jaar lang gewikt en gewogen over of ik één van de door Bacchus genoemde sets zou kopen of een Jazz/Bebop- kitje.
Het is, ook door 'omstandigheden', de laatste geworden, een Jazz-kitje vind ik breder inzetbaar en mijn ervaring is dat ze waardevast(er) zijn.
In 2006 heb ik m'n Pearl World-series jazz-kit verkocht (voor dezelfde prijs als ik hem ooit nieuw had gekocht) en een OCDP-set in compacte maten aangeschaft, zie afbeelding.
Wat je hier ziet vervoerde ik in 2 bags, super handig.
Onlangs, na 10 jaar, de OCDP geruild met iemand tegen een volledig nieuwe Pearl Vision Birch Bebop-kitje met 18"bassdrum, gewoon omdat ik daar zin in had maar geen zin in een achtste drumkit  8)7   .
Terug bij af dus, hoewel de Pearl van nu kwalitatief heel wat beter is dan de World series van toen.
Het compacte zoek ik nu in het 'afschaffen' van grote (zware) standaards, die ik bij de OCDP wel nodig had. Ik vervang de standaards door gebruik te maken van Ludwig Atlas Mounts i.c.m. cymbal arms.
Van mijn laatste aanwinst heb ik nog geen foto's.




Bacchus

Ik heb zo'n Ludwig Breakbeat kitje.

De klank vind ik heel behoorlijk (gezien de maten en het prijskaartje) - behoorlijk wat body. Alleen de snare gebruik ik nooit. Die is merkbaar van mindere kwaliteit (maar niet persé onbruikbaar).

De footprint is misschien niet revolutionair kleiner (maar toch aanzienlijk kleiner dan m'n andere drumkits) maar vooral het verplaatsen kost veel minder tijd. Met twee keer lopen heb ik alles in de auto. Normaal loop ik een keer of 6 a 7 i.v.m. het gewicht en de afmetingen. Ik zou dan ook een licht setje hardware erbij kopen voor eventuele cymbals.

Voor het geld (circa 400e volgens mij) een meer dan prima kit.
Het maakt dus wel iets uit. Niet
Zozeer in footprint, maar wel een klein beetje qua sjouwen. Een breakbeats past in 2 grote tassen. hi'-hat, snarestand en pedaal in een derde tas, bekkens in tas 4....Toch 4 grote tassen.
Ik ga piccolo spelen denk ik...

Bacchus

Ik speel zelf op een minimalistische kit. Op de foto zie je een 15" kick, 14" snare, 20" ride en 14" hihat. Verder (niet op de foto) heb ik er nog een beatring bij en zet ik vaak een 8" splash als piggy back boven op de ride. Ik heb niet zoveel met toms. Er komt binnenkort nog wel een piccolo snare bij.

Ben het wel met DJSka eens. Qua fotoprint scheelt het niet veel. Qua zeul-factor ga je pas echt winst boeken als je minder toms meeneemt. Belangrijk bij je de overweging is welke muziekstijl je speelt. Op mijn akoestische kit speel ik voornamelijk funk, breakbeats, jungle en jazz. Dan kan ik met mijn minimale setup prima uit de voeten.


Op zich hou ik wel van minimalisme. Dit is zeer minimalistisch. Ik zou door de mand vallen, want met zo'n kit moet je denk ik écht kunnen drummen. Anders raak je altijd wel wat....toch?

baszuidwijk

#7
jan 31, 2016, 15:19 Last Edit: jan 31, 2016, 15:21 by baszuidwijk
Op zich hou ik wel van minimalisme. Dit is zeer minimalistisch. Ik zou door de mand vallen, want met zo'n kit moet je denk ik écht kunnen drummen. Anders raak je altijd wel wat....toch?
Haha, de beoordeling van mijn drum-skills laat ik graag aan anderen over. Ben begonnen toen ik 8 was en ben nu 47. Tot nu toe geen klachten gehad van de mensen met wie ik regelmatig projecten doe. :+

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik naast dit akoestische pareltje (of kiezelsteentje, zo je wilt) ook nog een e-kit heb waarmee ik het meeste studiowerk doe.

Hammar

Ik sla te vaak mis....

Bacchus

Ik sla te vaak mis....
Dat heb ik dus soms echt hè! Vliegt er n drumstok tegen de bassist aan....
Ach ja. Ik vind dat ik het best aardig doe met mn 5 jaar ervaring. Krijg ook weinig klachten.
Maar wat ik bedoelde...met weinig materiaal een goede basis neerzetten, dat vind ik knap.

djska

#10
jan 31, 2016, 18:21 Last Edit: jan 31, 2016, 19:29 by djska
Ik heb zo'n Ludwig Breakbeat kitje.

De klank vind ik heel behoorlijk (gezien de maten en het prijskaartje) - behoorlijk wat body. Alleen de snare gebruik ik nooit. Die is merkbaar van mindere kwaliteit (maar niet persé onbruikbaar).

De footprint is misschien niet revolutionair kleiner (maar toch aanzienlijk kleiner dan m'n andere drumkits) maar vooral het verplaatsen kost veel minder tijd. Met twee keer lopen heb ik alles in de auto. Normaal loop ik een keer of 6 a 7 i.v.m. het gewicht en de afmetingen. Ik zou dan ook een licht setje hardware erbij kopen voor eventuele cymbals.

Voor het geld (circa 400e volgens mij) een meer dan prima kit.
Ik hoef nu ook maar 2x te lopen voor mijn 4-delige set in normale maten. Ik durf te beweren dat het hem gewoon niet echt in de grootte van de drums zit.

1e keer: met 2 handen plastic box met daarin snare, pedaal, zitting kruk, stokkentas, hihat, muziekmap, en aan weerzijden houd ik dan met elke hand de 12 en 14" toms aan de hengels van de tassen vast.
2e keer: 1 hand: bassdrumtas aan hengsel, bekkenkoffer (2x20+1x17), met andere hand trek ik zware hardwaretas mee en daarop liggend een matje.
Ik gebruik af en toe een karretje als ik van te voren weet dat ik verder moet lopen, maar gebruik die steeds minder vaak, omdat dat weinig zin meer heeft nu ik het setje in 2x lopen weet te pakken.

De hardwaretas laat ik tegenwoordig gewoon in de auto of de schuur liggen, drums en bekkens gaan na spelen de kelder in en blijven ingepakt staan.
Alles kan makkelijk in mijn Peugeot 308sw die ik min of meer mede voor drums vervoeren heb gekozen, niet te groot, maar alles kan achterin waarbij de zaak laag ligt en niet meer zichtbaar is. De bak voor het reservewiel (die ik niet heb) heb ik er ook uitgehaald, levert nog meer ruimte.

Wel kijk ik nog wel eens rond of ik lichtere bekkenstandaards kan vinden, daar zit veel gewicht in, een dubbelbenige 3 delige boomstandaard weegt flink meer dan een compacte 2 delige enkelbenige standaard. Ik heb ze trouwens allemaal flink ingekort met een pijpensnijder, niet dat dat echt heel veel scheelt ;-).

willem4130

Ik hoef nu ook maar 2x te lopen voor mijn 4-delige set in normale maten. Ik durf te beweren dat het hem gewoon niet echt in de grootte van de drums zit.

Daar heb je wellicht wel gelijk in. Hangt er ook een beetje vanaf waarmee je het vergelijkt. Als je het vergelijkt met een andere 4-delige kit (wel zo eerlijk) dan klopt dat wel.Dan zit het voornaamste verschil denk ik in de hardware.
Ik maakte een vergelijk (impliciet weliswaar) met mijn andere kits die allemaal hangen aan zware hardware met tig multiclamps die ik nooit verwijder (anders duurt opbouwen weer zo lang).

Het is een aanmerkelijk verschil om 3 stukjes flatbase hardware (bijvoorbeeld) te slepen of zware boomstands/HH-pedalen. Daarnaast vind ik qua looks - als je dat belangrijk vindt - lichte stands ook mooier staan bij een kleinere kit.

Los van praktische invulling geeft spelen op zo'n kitje me wel altijd een heel ander en leuk speelgevoel. Wat dat betreft en qua sound ben ik heel tevreden met de Ludwig.

De Sonor Martini heb ik ook een aantal keren bespeeld en vind ik wel weer héél klein, en daarmee ook in sound. Daarmee, vind ik, minder allround inzetbaar (en daar ben je denk ik wel een beetje naar op zoek).

De Tama metro jam heb ik nooit bespeeld maar vind ik er prima uitzien. 

Overigens staat me bij dat hier nog een topic over is met de nodige info. Ik zal eens zoeken...
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

willem4130

Here you go (met nog meer alternatieven). Notabene door mijzelf opgezet (was ik even vergeten)  :w

http://www.drum-forum.nl/index.php?topic=2867.0
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Bacchus

#13
feb 04, 2016, 19:11 Last Edit: feb 04, 2016, 19:41 by Bacchus
Here you go (met nog meer alternatieven). Notabene door mijzelf opgezet (was ik even vergeten)  :w

http://www.drum-forum.nl/index.php?topic=2867.0
Dat is een leuke link. Daar staat voor mij het antwoord in verscholen dat ik het niet ga doen. Ik had visioenen van 2 tassen voor de shells een rugzakje met wat bekkens een pedaal en gaan. Dat is gewoon niet zo en dan investeer ik liever in een kit met meer "maat". Een Ludwig club date 18" of iets anders leuks. Had ik maar triangel moeten gaan spelen

Robert-Jan

Een 'nesting kit' is wel wat je zoekt, maar daar hangt meestal een ander prijskaartje aan.
Een nesting kit is een set waar de basdrum open kan en daar kan je je toms/snare indoen.
Bijv een yamaha hipgig marotta of al foster.
Google maar eens op nesting kit, er zijn ook een hoop custom merkje die ze hebben.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Nijlpaard

Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Bacchus

Kon het niet laten en heb een Breakbeats gekocht. Kon er eentje voor n mooie prijs overnemen.
Ik moet zeggen: I"m impressed! Ik vind de sound van n 16" kick gewoon lekker!
Sjouwen: ja.

Ben er blij mee. Leuk ding voor die prijs!

jamsmurf

Beeld of geluidfragment graag :-)

Bacchus

Beeld of geluidfragment graag :-)
Ik zou niet weten hoe je een foto moet plaatsen op dit forum.
Ik kan ook veel geplaatste foto"s niet zien.
Ik kan andere fora op tapatalk volgen. Deze niet.
Dus: 2 linkerhanden

willem4130

Haha mooi :)

Tweedehands moet het helemaal een koopje geweest zijn en die dingen zijn echter behoorlijk te stemmen. En als je het toch niets vindt, maak je hooguit een paar tientjes verlies...
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

leeqnl

Hallo Bacchus,

Voor uitleg (en testen) hoe foto's op het forum geplaatst moeten worden hebben we dit topic. Wat betreft TapaTalk, tijdens de update naar de nieuwe forum software is de keuze gemaakt om dit niet meer te ondersteunen. Het forum functioneert nu zonder tapatalk namelijk al goed op telefoons enzo. Mocht je er met de foto's niet uitkomen, laat het dan gerust even weten.

Nijlpaard

het werkt voldoende. Plaatjes, filmpjes etc werken niet altijd. Bij bijvoorbeeld het opvragen van een lijstje van likes op een post valt de knop om het scherm te sluiten buiten beeld. 

En zo zijn er nog wat schoonheidsfoutjes

Er is dus nog wel ruimte voor verbetering :)
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Bacchus

Haha mooi :)

Tweedehands moet het helemaal een koopje geweest zijn en die dingen zijn echter behoorlijk te stemmen. En als je het toch niets vindt, maak je hooguit een paar tientjes verlies...
Klopt! Ik vind het echt n prima ding voor het geld.
Bouwkwaliteit ok. Goed geluid. Redelijk te handelen. Top!
Ik ga proberen n plaatje te plaatsen in het weekend.

dikkeminne

heb zelf een bebop kit van Gretsch, new classic.
18/12/14, erg handig met opzetten en zeer makkelijk te stemmen van vet tot jazz.

greetz

http://myalbum.com/album/sQJhydrNkOWu

baszuidwijk

heb zelf een bebop kit van Gretsch, new classic.
18/12/14, erg handig met opzetten en zeer makkelijk te stemmen van vet tot jazz.

greetz

http://myalbum.com/album/sQJhydrNkOWu
Mooie kit!
Speel je jazz ook op de Paiste Alpha's?

Omhoog