Vellen op een jazz-setje

Gestart door EE, dec 28, 2015, 10:14

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Omlaag

EE

Hoi allemaal,

Ik heb onlangs een Gretsch Catalina Club jazz setje op de kop getikt, om eens wat anders dan zware vette klappen te kunnen spelen.
Punt is nu dat de (originele)vellen compleet zijn opgespeeld en er dus nodig wat anders op moet.

Maar...... Erik en Jazz setjes is een vooralsnog vreemde combinatie, en nu is mijn vraag..... wat leg ik er op?

Ik ben van plan om 'm redelijk hoog te stemmen.
Voor de duidelijkheid:
Het gaat om een de volgende maten, 12"tom, 14"floor, 18"bas, en 14"snare.

Groet'n, en alvast een heel goed 2016 toegewenst,


Erik.


Hoefnix

Jazz en Jazz zijn hele verschillende dingen. Het gaat van bebop over bigband en swing naar hardbop tot free jazz.
Het advies is dus maar heel algemeen.

Veel gebruikt is:

Snare:
top coated ambassador, hazy bottom

toms:
top coated ambassador, bottom clear of coated ambassador
of
top coated emperror, bottom coated ambassador

Bas:
2x smooth ambassador met viltstroken om te dempen

Dat zijn de vellen die ik gebruik op mijn Royal snare en Genista set voor jazz.


baszuidwijk

Ik houd erg van het geluid van de Remo Fiberskyn3 voor mijn jazzy momenten :Y

Hoefnix

FiberSkyn3 op alle trommels? of op bas?

baszuidwijk

Fiberskyn op mijn snare. Op mijn 15" kick gebruik ik een Emperor. Ik vind het klankverschil op de kick tussen de Fiberskyn en de Emperor te verwaarlozen. Zou dan alleen voor de looks een Fiberskyn erop zetten. Als de huidige Emperor het begeeft, dan doe ik dat zeker. Toms heb ik niet. Voor de klank van de kick zou ik vooral kiezen voor een andere beater; lekker fluffy.

Rascul

Ik heb jaren afgewisseld tussen Ambassadors, Fyberskins en Aquarian Modern Vintage voor jazzgigs (zowel bigband als meer bop bezettingen), maar gisteren voor het eerst de Remo Vintage A geprobeerd en ik ben redelijk verkocht. Net een tikje warmer dan een Ambassador, maar niet zo droog als een Fyberskin. Ergo, zou ik zeker ook eens proberen.

djska

Mijn ervaring: Coated Ambassador, clear onder is een goed uitgangspunt,  evt. Fiberskyn als voor op bassdrum voor de looks, heel klein kussentje evt. tegenaan.
Evt die iets dikkere Vintage A voor floortom.
Als je nog wat 'klik' uit de bassdrum wilt halen voor als je er ook nog een beetje pop/funk mee wilt kunnen spelen: gebruik dan een clear ambassabor of emperor, als slagvel open of met viltstripje.

zildjianboy

Evans g1 super goede vellen veel beter en veelzijdiger dan remo vind ik!!

Animal baars

Meh, ik heb altijd Evans gehad, en speel nu op remo. Wist niet wat me overkwam qua sound, veel meer klank en diepte dat ik bijna zou vergeten dat het nog steeds mijn set is. En de geluidstech merkte het verschil ook goed.

zildjianboy

ik  heb juist het idee dat evans 360 serie zich stemt naar de trommel, en niet zoals bij Remo de trommel aanpassen naar het vel......

Hoefnix

Snap ik niets van.. mijn trommels hebben zich nog nooit aangepast aan het vel. :)

Ik heb van alles geprobeerd: evans, remo, aquarian, taiwanese merken, gretsch, ludwig, kalfsvellen etc etc
Van heel modern tot vintage.

Het lekkerste geluid en prettigst te stemmen vind ik Remo.
Alhoewel een Ludwig heavy op mijn Ludwig snare top is.

Gewoon blijven proberen en testen. Dan naar smaak kiezen :).

Omhoog