Opnemen met één studiomicrofoon / portable recorder ?

Gestart door KadumPssh, okt 29, 2011, 20:48

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

KadumPssh

Hallo iedereen,

Ik zou graag mijn drums opnemen, hiervoor heb ik een jaar geleden een goede camera gekocht.
Maar ik ben (uiteraard) niet tevreden met het geluid van de camera alleen.

Allereerst wil ik zeggen dat de akoestiek van mijn 'drumkamer' niet goed is, dus het heeft geen zin (denk ik) om een mega dure microfoon aan te schaffen, omdat het geluid in de kamer zelf niet mooi is.

Nu ben ik dus op zoek naar een microfoon / portable recorder die makkelijk te gebruiken is, waarmee ik mijn drums kan opnemen en daarna op de laptop zetten. Nu ben ik uitgekomen op de Samson G-track, hebben jullie hier ooit van gehoord / lijkt dit jullie wat?

Ook heb ik van Nijlpaard gehoord dat hij de bandrepetities opneemt met een Tascam DR-07, is dit een goede portable recorder?

Wat prefereren jullie, één studiomicrofoon of een portable recorder?

Is er ook een mogelijkheid om de akoestiek van de ruimte te bevorderen? (eierdozen etc.)

Hoor graag jullie advies :)

Tama - Sabian - Zildjian - Remo - Evans - Vic Firth

BasV


Hallo iedereen,

Ik zou graag mijn drums opnemen, hiervoor heb ik een jaar geleden een goede camera gekocht.
Maar ik ben (uiteraard) niet tevreden met het geluid van de camera alleen.

Allereerst wil ik zeggen dat de akoestiek van mijn 'drumkamer' niet goed is, dus het heeft geen zin (denk ik) om een mega dure microfoon aan te schaffen, omdat het geluid in de kamer zelf niet mooi is.

Nu ben ik dus op zoek naar een microfoon / portable recorder die makkelijk te gebruiken is, waarmee ik mijn drums kan opnemen en daarna op de laptop zetten. Nu ben ik uitgekomen op de Samson G-track, hebben jullie hier ooit van gehoord / lijkt dit jullie wat?

Ook heb ik van Nijlpaard gehoord dat hij de bandrepetities opneemt met een Tascam DR-07, is dit een goede portable recorder?

Wat prefereren jullie, één studiomicrofoon of een portable recorder?

Is er ook een mogelijkheid om de akoestiek van de ruimte te bevorderen? (eierdozen etc.)

Hoor graag jullie advies :)


Als je budget het toelaat zou je eens kunnen kijken naar één (of beter nog: twee) AT2020 van Audio Technica. Dat zijn de mics die je maandag boven mijn set hebt zien hangen. Met deze microfoons kun je  al een vrij mooi beeld van je set krijgen, zelfs ik kreeg op mijn zoldertje bruikbare opnames. Nadeel is dat je daarbij wel een mixertje aan zult moeten schaffen, maar er zijn genoeg goedkope een- of tweekanaalsmixers op de markt.

NathanR

Ik neem al mijn drumcovers op met maar 1 Rode condensator microfoon.
Werkt prima, wel zorgen dat je hem zo hebt staan dat je en kick en bekkens goed opvangt.

Paul

#3
okt 29, 2011, 22:57 Last Edit: okt 29, 2011, 22:58 by Paul
Wat BasV zegt. Een AT2020, als je budget het toelaat 2 maar het is niet noodzakelijk. En voor het extra low-end (wat dat komt de AT2020 toch te kort) een oude speaker gebruiken als subkick.
Heb ik zelf prima resultaten mee behaald. (voorbeeld)

Afgezien van de ruimte is ook een goed gestemd drumstel belangrijk (stem 'm in de ruimte zodat het daar zo goed mogelijk klinkt) en uiteraard de drummer.

FoREVer


Wat BasV zegt. Een AT2020, als je budget het toelaat 2 maar het is niet noodzakelijk. En voor het extra low-end (wat dat komt de AT2020 toch te kort) een oude speaker gebruiken als subkick.
Heb ik zelf prima resultaten mee behaald. (voorbeeld)

Afgezien van de ruimte is ook een goed gestemd drumstel belangrijk (stem 'm in de ruimte zodat het daar zo goed mogelijk klinkt) en uiteraard de drummer.


Klinkt erg lekker Paul!  *D
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

Paul


Nijlpaard

Ik zal vandaag ff kijken of ik nog een opname van de tascam heb.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Hoefnix


Thanks! 8)


Gaaf nummer en mooi gedrumd!
Speelde je met een track mee of alle muzikanten in één take?

Paul

#8
okt 30, 2011, 09:49 Last Edit: okt 30, 2011, 09:50 by Paul
Dit is een drumless track die ik van forumlid Hans heb gekregen.
Maar het gaat nu niet om mijn spel, ik postte 'm om te laten horen dat je met 1 echte en een diy-mic een - naar mijn mening - acceptabel resultaat neer kunt zetten.

Hoefnix

Yep ik begrijp het.
Mooi resultaat met minimale setup.

KadumPssh

Bedankt voor alle snelle reacties! Zal eens kijken naar 2 van die microfoons, binnenkort verjaardag en sinterklaas, dus dat zit wel snor  *O*

@Paul
Ik snap alleen niet wat je bedoelt met een oude speaker als sub-kick, kun je me dit misschien wat uitgebreider uitleggen? :X
Erg mooi voorbeeld trouwes  :D

Tama - Sabian - Zildjian - Remo - Evans - Vic Firth

KadumPssh

- Sorry voor dubbelpost -


Ik zal vandaag ff kijken of ik nog een opname van de tascam heb.


Zou het super fijn vinden als je dat hier kan posten  *O*
Tama - Sabian - Zildjian - Remo - Evans - Vic Firth

harmen 18

tada:

http://lmgtfy.com/?q=homemade+subkick


Er is echt erg veel info over zelfgemaakte subkicks te vinden en zeker ook filmpjes hoe dat te doen (youtube)

animal

#13
okt 30, 2011, 16:50 Last Edit: okt 30, 2011, 16:52 by animal

Dit is een drumless track die ik van forumlid Hans heb gekregen.
Maar het gaat nu niet om mijn spel, ik postte 'm om te laten horen dat je met 1 echte en een diy-mic een - naar mijn mening - acceptabel resultaat neer kunt zetten.


Klinkt overtuigend deze opname. Mag ik  toch de naam van de drumless track hebben?? .... deadsexy dus :F

FoREVer

Wat is nou het beste een portable recorder zoals byvoorbeeld een Zoom H4N, of gewoon 1 mic met usb mengpaneel of een directe pc input.

Met beste bedoel ik ook,
- meest waar voor je geld
- niet de duurste
- om mee te beginnen, want ik weet dus helemaal niks van dit onderwerp
Anthony Eckhard | Drummer and Teacher | My brands are Aquarian, Vic Firth, Sonor and Dream Cymbals | Ask for anything at anthonyeckhard@aol.com or (+31) 06 41792912 | Don't let your motivation become frustration |

Nijlpaard


- Sorry voor dubbelpost -

Zou het super fijn vinden als je dat hier kan posten  *O*


Alles op de kop gehad maar helaas -O- Kan niets meer vinden. Zal eens kijken of ik morgen wat op kan nemen. Moet toch nog wat doorspelen voor de repetitie van morgenavond
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

KadumPssh

@ Nijlpaard
Ja is helemaal goed, ik zie wel een keer iets verschijnen(:
Alvast bedankt, ben benieuwd!

@ AEDrumsA7x
Idd, even weer on-topic  :Y
Tama - Sabian - Zildjian - Remo - Evans - Vic Firth

Jochem

En wat about de ZOOM Q3 HD, of wil je echt alleen het geluid opnemen? Van de zoom Q3 HD heb ik echt alleen maar positieve reacties gehoord. http://www.thomann.de/nl/prod_zoom_AR_254939.html

KadumPssh

Het liefst alleen geluid, een goede camera heb ik al  :Y
Tama - Sabian - Zildjian - Remo - Evans - Vic Firth

Nijlpaard

Nou, bij deze dan. De DR07 stond nu achter me opgesteld op een standaard. Ongeveer op 1.80 hoogte.

Dit is het resultaat

http://dl.dropbox.com/u/6502179/Drums/DR000123.mp3
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Paul


@Paul
Ik snap alleen niet wat je bedoelt met een oude speaker als sub-kick, kun je me dit misschien wat uitgebreider uitleggen? :X
Erg mooi voorbeeld trouwes  :D

Google eens op 'DIY subkick'. Veel uitleg wat het is en hoe je het kan bouwen. Het trucje om een speaker tegen de bassdrum aan te zetten en omgekeerd aan de sluiten wordt al lang gebruikt in studio's. Yamaha heeft het uiteindelijk commercieel gemaakt, de bekende Yamaha SubKick. Maar het concept is niets meer dan een speaker als microfoon gebruiken; sluit je de + en - pool andersom aan, dan werkt de speaker ineens als een microfoon. Kan met elke 6-8" speaker.
Op het oude forum is er ook wat over geschreven: http://www.drumforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=11939

@Animal
Deadsaxy!

Ruud

Ik heb een Zoom H2, verrassend goeie opnames, erg goedkoop, en best veel mogelijkheden! Zitten 4 ingebouwde mics in..
you do mind about your make up, but you better make your mind up now

animal


@Animal
Deadsaxy!


Ach so, ik vond het al zo'n necrofiele titel. 8)7

animal


Wat is nou het beste een portable recorder zoals byvoorbeeld een Zoom H4N, of gewoon 1 mic met usb mengpaneel of een directe pc input.

Met beste bedoel ik ook,
- meest waar voor je geld
- niet de duurste
- om mee te beginnen, want ik weet dus helemaal niks van dit onderwerp


Bij weinig ervaring zou ik de Zoom H4N adviseren, daar zijn op eenvoudige wijze mooie stereo-opnamen mee te maken.

KadumPssh


Nou, bij deze dan. De DR07 stond nu achter me opgesteld op een standaard. Ongeveer op 1.80 hoogte.

Dit is het resultaat

http://dl.dropbox.com/u/6502179/Drums/DR000123.mp3


Bedankt! heb nu beetje idee van wat hij kan, vind de kit zelf wel goed klinken, maar de bekkens. :X welke bekkens gebruik je?
Tama - Sabian - Zildjian - Remo - Evans - Vic Firth

Omhoog