Niet tevreden sound Snaredrum, snaren vervangen?

Gestart door Mart098, sep 30, 2015, 17:59

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Mart098

Hoi,

Op dit moment ben ik niet tevreden met het geluid wat er uit mijn snaredrum komt.
Ik hoor de snaren een beetje te veel, en krijg geen strakke klank.

Mijn snaredrum is een Stagg 14''x6'' houten snaredrum, met 20 metalen snaren.
Op de bovenkant zit een Remo Coated Ambassador, en op de onderkant zit de standaard doorzichtige, merkloze resonantievel.

Ik heb wat dingetjes gedaan om de sound aan te passen, maar het heeft niet echt geholpen:
- Ik heb al geprobeerd om de snaren er strakker te zetten (de snaren zitten trouwens vast met een strip van plastic, zoals de meest snares).
- Ik heb het resonantievel iets strakker aangedraaid, die zit er nu behoorlijk strak op.
- Verder heb ik twee stukjes tape tussen het vel en de snaren geplakt, dat ziet er zo uit:
  http://s19.postimg.org/jquykhcqb/P1010045.jpg

Ik vraag me af hoe ik een 'dry, dead sound' krijg, als je begrijpt wat ik bedoel.
Moet ik dan de snaren vervangen?
Zoja, naar meer of minder snaren?
Moet ik een snaredrum met stalen shell kopen?

Ik hoop dat iemand hier meer van weet.
Mart.




Stagg - Sabian - Meinl - Remo - Vic Firth

Harre

#1
sep 30, 2015, 23:00 Last Edit: sep 30, 2015, 23:04 by Harre
Je zou om een droog en dood geluid te krijgen het slagvel van de snare wat losser kunnen zetten, of eventueel het slagvel ergens mee dempen. Afgelopen week kwam er een aparte stemtechniek voorbij in een video, alleen weet ik uit m'n hoofd niet meer precies waar hij staat maar wellicht kun je die manier eens toepassen. Als je echt een dood geluid wilt moet je naar mijn idee zo'n ring over het slagvel heen leggen. Die zijn te koop, maar ook makkelijk zelf te snijden/knippen uit een oud vel.

Een stalen drum klinkt veel scheller dan een houten, dus die kant zou ik juist niet op gaan.

Edit: het ging om deze video https://www.youtube.com/watch?v=ht2JgVdHQdw
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Mart098

Top, dankjewel!
Ik heb er nu een pasje op liggen, dat helpt al flink.

Nog steeds heb ik een beetje 'buzz' van de snaren. Ik hoor ze te veel.
Is daar nog een oplossing voor?
Stagg - Sabian - Meinl - Remo - Vic Firth

djska

Top, dankjewel!
Ik heb er nu een pasje op liggen, dat helpt al flink.

Nog steeds heb ik een beetje 'buzz' van de snaren. Ik hoor ze te veel.
Is daar nog een oplossing voor?

Top, dankjewel!
Ik heb er nu een pasje op liggen, dat helpt al flink.

Nog steeds heb ik een beetje 'buzz' van de snaren. Ik hoor ze te veel.
Is daar nog een oplossing voor?

- plakbandjes weer er af halen
- ondervel nog strakker
- 4 lugs naast snaren kwart slag losser

havezet


MatiZ

Mijn ervaring is dat de Puresound Equalizer snaren al een stuk minder buzz geven. Ik heb ze onder een 14" metalen snare liggen en scheelt echt een hoop.
Gretsch Renown Maple (Blue Metal) | Gretsch 13" Mark Schulman snare | Zildjian A Custom cymbals | DW hardware | Jobeky L/V Real feel cymbals | Jobeky triggers | ATV aD5 module

Mart098

Mijn ervaring is dat de Puresound Equalizer snaren al een stuk minder buzz geven. Ik heb ze onder een 14" metalen snare liggen en scheelt echt een hoop.
Weet je ook nog welk type Puresound Equalizer je hebt? :S
Stagg - Sabian - Meinl - Remo - Vic Firth

djska

Weet je ook nog welk type Puresound Equalizer je hebt? :S

Dan heb ik nog een suggestie voor Mart:
Pak je huidige 20 snaren mat, pak een klein kniptangetje en knip de middelste 4 snaren eruit. Bespaart 20 euro en besteltijd.

djska

Probeer dit eens:

https://www.youtube.com/watch?v=ht2JgVdHQdw
Ook gezien en wil ik wel eens proberen, maar ik zie wel de volgende nadelen:
- grote verschillen in spanning op de lugs, misschien niet zo lekker voor je ketel/rim
- vel wordt zeer ongelijk gespannen en opgerekt, dus dat vel moet je niet meer verdraaien of op-een andere trommel, bv. een floortom willen gebruiken
- spanningverschil is mogelijk merkbaar in de rebound
- zonder snaren waarschijnlijk geen enkele normale toon meer, maar kartonnen doosgeluid, niet mooi als je de snare als timbale, tom of met brushes bespeelt.

drfill

als je veel buzz hebt (door versterkers b.v) vlecht een sigaretten vloetje door je snaren.. schuiven voor sound.. voor een 'dry dead' sound.. 2 vloetjes : p  ..
td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Mart098

Ook gezien en wil ik wel eens proberen, maar ik zie wel de volgende nadelen:
- grote verschillen in spanning op de lugs, misschien niet zo lekker voor je ketel/rim
- vel wordt zeer ongelijk gespannen en opgerekt, dus dat vel moet je niet meer verdraaien of op-een andere trommel, bv. een floortom willen gebruiken
- spanningverschil is mogelijk merkbaar in de rebound
- zonder snaren waarschijnlijk geen enkele normale toon meer, maar kartonnen doosgeluid, niet mooi als je de snare als timbale, tom of met brushes bespeelt.
Dat had ik ook al opgemerkt.
Eigenlijk wilde ik dat mijn vel ook niet aan doen.
Ik ga dat sigarettenfilter even uitproberen. :)
Stagg - Sabian - Meinl - Remo - Vic Firth

Technobeat

Ik ga dat sigarettenfilter even uitproberen. :)
sigaretten vloeitje ;) :)  .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

drfill

#12
okt 15, 2015, 13:08 Last Edit: okt 15, 2015, 13:18 by drfill
@mart   ..klik nu pas op die foto met 2 stukjes tape onder snaren..
dit moet je m.i. nou juist niet doen.. hierdoor maak je een brug onder je snaren waardoor ze langer buzzen..
plak dan tape (of stukje moongel 1x1 cm met 10 sec lijm) naast je snaren.. doe ik ook wel bij 6,5" diepe snare's..
als snaren gespannen staan, 'strijk' eens over snaren of ze allemaal 'aan' zitten (geen losse ertussen)..

het kan ook dat 20 snaren teveel is, voor jouw smaak..   gavin harrison speelt bv met 8 of 12 snaren..
(voor mij kan buzz nooit genoeg zijn..   wel een 'korte' buzz..  dan)

td20diy    gronor drums    zilbian cymbals

Mart098

als je veel buzz hebt (door versterkers b.v) vlecht een sigaretten vloetje door je snaren.. schuiven voor sound.. voor een 'dry dead' sound.. 2 vloetjes : p  ..
Ik heb er inmiddels twee sigaretten vloeitjes doorheen gevlochten, dan helpt enorm. Heb nu bijna geen buzz meer. :)
Bedankt!
Stagg - Sabian - Meinl - Remo - Vic Firth

HHBBXX

Dat is een goeie tip dus, met die vloeitjes maarre....
Hoe doe je dat dan als je niet rookt? :6  8)7
Gear: Tama Starclassic, Yamaha Stage Custom, Zildjian, Ludwig, Natal, Pearl, DW

kend

Ga ik ook eens proberen met m'n pearl export snaredrum die nogal redelijk doorbuzzt. :)

Dat is een goeie tip dus, met die vloeitjes maarre....
Hoe doe je dat dan als je niet rookt? :6  8)7
Doe net als ik, vraag er een paar aan vrienden/collega's die wel roken. ;)
CEO bij Blackbeats Music Studio.
Speelt op: Pearl kits, Sabian en Zildjian bekkens, Vic Firth en Ahead drumsticks.

HHBBXX

Ga ik ook eens proberen met m'n pearl export snaredrum die nogal redelijk doorbuzzt. :)
Doe net als ik, vraag er een paar aan vrienden/collega's die wel roken. ;)
Hahaha, het was geen serieuze vraag van mij hoor, wel de juiste oplossing in elk geval   *O*  *O*  *O*
Gear: Tama Starclassic, Yamaha Stage Custom, Zildjian, Ludwig, Natal, Pearl, DW

Mart098

Ik rook zelf ook niet, heb gewoon heel dun papier gebruikt. ;)
Stagg - Sabian - Meinl - Remo - Vic Firth

kend

Ik rook zelf ook niet, heb gewoon heel dun papier gebruikt. ;)
Ga ik eens proberen met kalkpapier, is in theorie dun en sterk genoeg. :p
CEO bij Blackbeats Music Studio.
Speelt op: Pearl kits, Sabian en Zildjian bekkens, Vic Firth en Ahead drumsticks.

dunDaan

Of koop gewoon een heel pakje vloeitjes. Zal je toch al gauw 25 cent kosten  8)7
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Technobeat

Of koop gewoon een heel pakje vloeitjes. Zal je toch al gauw 25 cent kosten  8)7
Het is even een uitgave maar dan heb je wél wat :+  .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

kend

Of koop gewoon een heel pakje vloeitjes. Zal je toch al gauw 25 cent kosten  8)7
Was ik al van plan, maar omdat ikzelf 16 ben en m'n ouders zwaar tegen roken zijn is het nogal moeilijk om duidelijk te maken dat ik sigaretten vloeitjes nodig heb voor m'n snare drum. ;)
CEO bij Blackbeats Music Studio.
Speelt op: Pearl kits, Sabian en Zildjian bekkens, Vic Firth en Ahead drumsticks.

Boudewijnow

Wel drum-vloeitjes gebruiken hè :')

kend

Wel drum-vloeitjes gebruiken hè :')
:R

Werkt met kalkpapier of zelfs gewoon dun papier ook perfect. ;)
CEO bij Blackbeats Music Studio.
Speelt op: Pearl kits, Sabian en Zildjian bekkens, Vic Firth en Ahead drumsticks.

Jazz

Het is dan wel 2 maanden verder maar afgelopen spelen gaf zoveel buzz door
de boxen in de omgeving. Was enorm vervelend.
Over 2 weken weer spelen dus ik koop van te voren wel n pakje vloeitjes.
Ben benieuwd.
There is no music without jazz

Omhoog