Catalina club vs Stage Custom

Gestart door JackStrikeII, jan 17, 2015, 14:06

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

JackStrikeII

Hey

even snel een vraagje, maar heeft iemand ervaring met zowel de stage custom (yamaha) als catalina club jazz (gretsch). Ik overweeg over te stappen naar een driedelige gretsch (18"/12"/14") in plaats van mijn huidige yamaha set. Ik ben zelf op dit moment een beetje op zoek naar het warme geluid, een beetje 60/70's sound.

Zou een verkoop van de stage custom en aankoop van de catalina club jazz dan een goede investering zijn, of niet? Zelf is het feit dat gretsch mahonie (goedkoper) ketels heeft en yamaha berken (duurder) een klein struikelblok. Is dit ook echt zo???

Thanks

MatiZ

Ik heb geen ervaring met beide maar toevallig zat ik net een topic te lezen over houtsoorten en de klank hiervan...

http://www.drum-forum.nl/index.php/topic,1701.0.html?PHPSESSID=abfc6c67984bc3273b0f050674c0dca2

Het is meer  het 'karakter' wat een houtsoort maakt, of mahonie goedkoper is dan berken doet er niet toe.

Ik denk dat je gewoon bij jezelf na moet gaan welke klank je in een set zoekt of het verkopen van je Yamaha te verantwoorden is, en niet te vergeten wat je van een kit verwacht. Moet ie lekker klinken, makkelijk te vervoeren zijn etc.

Toevallig ga ik maandag naar een Catalina Club kijken en kan je dan meer vertellen over de sound van die kit, maar ik kom ook van een berken (weliswaar chinees goedkoop) af.

Naar het schijnt zijn juist die Gretsch Catalina's erg warm qua geluid en hebben een vintage look.

Ik post maandag mijn resultaten van mijn zoektocht :)
Gretsch Renown Maple (Blue Metal) | Gretsch 13" Mark Schulman snare | Zildjian A Custom cymbals | DW hardware | Jobeky L/V Real feel cymbals | Jobeky triggers | ATV aD5 module

Cas

Ik heb beide bespeeld, al dan niet heel veel (de catalina club een paar keer in de winkel en de stage custom twee keer in een theater uitvoering), wel waren ze allebei 18-12-14.

Van wat ik heb ervaren vond ik de toms van de Catalina club warmer klinken, en die van de stage custom iets veelzijdiger (wat meer focus). Dus als je een warmer, meer vintage geluid zoekt dan is de overstap wellicht een goede.
Wat me vooral bij is gebleven van beide sets is de bassdrum. Bij de catalina club dacht ik "wauw, das niet mis voor een 18", een stevige, maar niet overdreven sound! De bass van de stage custom had ik daarentegen meer moeite mee, alhoewel dat waarschijnlijk aan het gebruikte vel lag. Het was moeilijk om er iets gefocust uit te krijgen zonder al het laag te verliezen, maar nogmaals lag dat denk ik aan het gebruikte vel (coated ambassador geloof ik), en het feit dat ik weinig tijd had om te stemmen, en dus de bladmuziek als demping moest gebruiken  8)7

djska

Zo'n Catalina Club is niet duur, maar voor dit merk dan ook maar een budget setje en niet meer dan dat. Ik zou dat dan ook absoluut niet beschouwen als een referentie voor een bepaalde sound.

Cas

Het hangt er ook van af wat je er mee wilt, als je echt van een meer warme sound houdt, en het is je enige kit waar je ook lang mee vooruit wilt, dan is het wellicht ook een idee om te sparen voor/investeren in een wat duurdere set, met bijvoorbeeld maple ketels.

MatiZ

Als gezegd zou ik een verslagje doen van mijn bevindingen:

Wat mij als eerste opviel aan de Catalina setjes is de afwerking... deze is niet zo goed als je zou verwachten. De lak of wrap is prima in orde maar de bassdrum lugs zitten bijvoorbeeld kaal op het hout van de hoop ipv. een klein rubbertje er tussen, de tomophanging is ook een beetje flimsy in mijn opinie. Het geluid darentegen was wel erg goed. Je kreeg een goede doffe klap uit de bassdrum (22"). De 18" was alleen erg hoog gestemd dus in die situatie wat meer geschikt voor Jazz muziek. Ik weet niet of je met wat stemming de toon lager kan krijgen.

Dit alles bij elkaar heeft MIJ er toe gedreven iets meer geld uit te geven en voor een Renown te gaan. De afwerking daarvan is subliem en het geluid....  *D
Gretsch Renown Maple (Blue Metal) | Gretsch 13" Mark Schulman snare | Zildjian A Custom cymbals | DW hardware | Jobeky L/V Real feel cymbals | Jobeky triggers | ATV aD5 module

Omhoog