Bassdrum Beaters

Gestart door Rick, sep 04, 2014, 17:08

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Rick

Sinds kort ben ik een beetje aan het experimenteren met wat verschillende bassdrum beaters precies met je geluid doen.

Voor mijn jazz kitje heb ik een vater "vintage bomber" beater gekocht

Het eerste wat mij op viel is dat je door het wat wollerige laag wat er uit je kick komt ineens veel beter wegkomt met een kleinere kick. Doordat hij wat warmer klinkt lijkt het alsof je meer laag hebt. Toch heeft deze klopper een kern van kurk. Als je iets meer kracht zet blijf je nog flink wat attack houden, ook bij snel spel.


Voor mijn andere kit die ik regelmatig met mijn Ska band gebruik heb ik de Danmar "Zoro" beater gekocht. Dit is een massief blok vilt wat plat tegen je bassdrumvel komt (maar ook echt plat, anders raak je het effect kwijt). Doordat je meer contact maakt lijkt hij wat meer laag te produceren, maar met genoeg attack. Deze klopper wordt ook o.a. door Joost Kroon gebruikt bij Sven Hammond Soul.

Houd er wel rekening mee dat een andere klopper anders kan wegen, een andere impact heeft op het vel en dus een ander speelgevoel heeft.

Hebben jullie nog ervaringen met andere kloppers dan de "standaard" kloppers die bij de pedalen zaten?

Jip

#1
sep 04, 2014, 22:58 Last Edit: sep 04, 2014, 23:07 by Jip
Ha! Interessant, ik zat er ook over te denken om zo'n wollige klopper te kopen. Vind de standaard vilten klopper teveel "pok" voor de Coated Ambassador die ik op mijn basdrum heb liggen (ook jazz).
Heb je bij die "vintage bomber" ook een ander speelgevoel, of is het alleen het geluid dat een ander resultaat geeft? Hoe zit het bijvoorbeeld met "feathering"? (Of "four on the floor", of hoe je het ook wilt noemen.) Dit lijkt mij makkelijker te doen met de zachte aanslag van zo'n wollige klopper dan wanneer je die vilten knuppel op het vel zit te bonken.

willem4130

Misschien samenvoegen met dit topic?
http://www.drum-forum.nl/index.php/topic,1604.0.html

Eigenlijk wel bizar hoe weinig aandacht er aan beaters wordt besteed. Ik denk er zelf eigenlijk nooit bij na, terwijl ik een vreemde beater gebruik (die van de speed cobra).

Gaat opzicht prima maar met een andere beater zou ik denk ik een heel andere sound krijgen. Het is natuurlijk het contact moment tussen je pedaal en het vel. Net als dat stokken en tips invloed hebben op de sound, geldt dat hiervoor natuurlijk ook. Misschien zelfs wel in grotere mate.

Misschien maar eens een paar varianten aanschaffen...
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

Rick

Ah, dat topic kon ik niet vinden. Ik had ook nog niet bij hardware gekeken om heel eerlijk te zijn. Weer wat om onze mode bezig te houden :)

Het is makkelijker om subtiel te spelen met een zachte klopper, het featheren zoals jij het noemt. Voorheen deed ik dat met een oude sok om mijn klopper die ik vast plakte met wat tape, een trucje van Benny Greb afgekeken. Ik heb wel begrepen dat je de Vintage Bomber beater wat makkelijker afslijt op een gecoat vel. Als je een patch gebruikt is het geen probleem lijkt me.


Maar inderdaad Willem, het is echt het proberen waard. Een klopper kost ongeveer evenveel als 2 tot 3 paar A-merk stokken,  maar gaan natuurlijk ook wat langer mee. Zelf ben ik ook heel benieuwd naar de kloppers die Vic Firth nu op de markt heeft gebracht.

Rens

Inderdaad een volledig onderbelicht onderdeel van je drumspel. maar tot nog toe ben ik hier ook behoudend in geweest;

@Rick;
Ik heb ook naar die danmar gekeken, heb jij geen probleem dat je snel deuken in je velt drukt?
ik speel ook ska en ben qua sound nog wel aan het zoeken, maar heb deze nog niet aangedurft, mede omdat ik met een vrij lage velspanning speel.
Adams, Sabian, Vic Firth, Roland, Craviotto, Brady

Rick

#5
sep 07, 2014, 11:25 Last Edit: sep 07, 2014, 11:29 by Rick
Hoi Rens, ik heb even een foto voor je genomen van hoe de klopper tegen het vel komt!



Ik heb een best wel flinke remo patch er op zitten ter bescherming. Klinkt wel echt super zo!

Rens


Hoi Rens, ik heb even een foto voor je genomen van hoe de klopper tegen het vel komt!


Thanks;
ik ga m snel proberen.
Adams, Sabian, Vic Firth, Roland, Craviotto, Brady

baszuidwijk

Ik zal op de KD-9 van mijn Roland V-Drums kit ook eens experimenteren met de beater voor een andere sound  :+

baszuidwijk


Het eerste wat mij op viel is dat je door het wat wollerige laag wat er uit je kick komt ineens veel beter wegkomt met een kleinere kick. Doordat hij wat warmer klinkt lijkt het alsof je meer laag hebt. Toch heeft deze klopper een kern van kurk. Als je iets meer kracht zet blijf je nog flink wat attack houden, ook bij snel spel.


Wat is de size van je kick? Ik speel zelf met een 15" kick. Voor breakbeats/jungle vind ik de punch lekker, maar voor de jazzy-momenten is een wolliger en warmere sound interessant.


Otje


Ik zal op de KD-9 van mijn Roland V-Drums kit ook eens experimenteren met de beater voor een andere sound  :+


Ik ga dat binnenkort ook eens doen. Maar meer omdat ik de laatste tijd nog al last heb van het stuiteren van de beater tijdens het spelen. ( heeft ook met techniek te maken ?)  Voor wat de 'sound' betreft zal het niet veel uit maken op een e-kit vermoed ik. Het gaat mij ook meer om het speelgevoel.
Onderstaande beater staat op m'n verlanglijst


Hoefnix

De sound van een VST of module verandert niet door een beater :)
De attack op de bassdrum wel natuurlijk, met een hele zachte beater zal je harder moeten trappen om dezelfde niveaus te triggeren.

Dus ja er verandert wel iets maar niet de sound :)

djska


Ik ga dat binnenkort ook eens doen. Maar meer omdat ik de laatste tijd nog al last heb van het stuiteren van de beater tijdens het spelen. ( heeft ook met techniek te maken ?)  Voor wat de 'sound' betreft zal het niet veel uit maken op een e-kit vermoed ik. Het gaat mij ook meer om het speelgevoel.
Onderstaande beater staat op m'n verlanglijst



Een polsbandje of een sok is een stuk goedkoper!

baszuidwijk


De sound van een VST of module verandert niet door een beater :)


Joh, je meent het!  :+

Hoefnix

haha *lol*

Rick


Wat is de size van je kick? Ik speel zelf met een 15" kick. Voor breakbeats/jungle vind ik de punch lekker, maar voor de jazzy-momenten is een wolliger en warmere sound interessant.




Ik heb een 18" kick op mijn jazz kit. Normaal speel ik 20s, maar die 2" is echt een mega verschil. Veel groter dan het verschil tussen een 20 en een 22.

musiqman

Mijn kleine collectie.



De Danmar Red Wood, Yamaha BT914A (2x), Yamaha BT910, Yamaha '67, Yamaha BT950 (2x), Vater Vintage Bomber en sinds gisteren ook de Vic Firth Vic3.

Technobeat


Het '' klopt '' goed bij jou Musiqman :Y :) .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

musiqman

Iedere beater kent z'n plaats. Met dank aan dit topic werd ik me daar weer bewust van.

Joris

Iemand enig idee wat voor beater dit is?
Ik heb er maar een, en ik wil er nog wel een bij maar heb geen flauw idee wat voor een het is.






musiqman

Lijkt een Yamaha BH80R (rubber) met een BST80 shaft.


Joris

Oh mooi, heeft iemand er nog een liggen toevallig?

Omhoog