monitoring >> Aansluiten / (in)mixen

Gestart door GirlOnDrums, okt 12, 2011, 09:35

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

GirlOnDrums

okt 12, 2011, 09:35 Last Edit: okt 12, 2011, 20:33 by paQ
Commentaar van de forumbeheerder Afgesplitst van het in ear monitor topic



Een simpel Behringer mengtafeltje erbij en klaar was Cookie!  ;)


En hoe werkt dit dan precies? Ik ben een no-no op het gebied van versterkers/PA ed.
En hoe moet je alles dan inpluggen als je met een click track een liedje van je iPod wilt meespelen.
Zou je mij dit stapsgewijs kunnen uitleggen Cookie, alvast bedankt!

Fibesman

#1
okt 12, 2011, 09:48 Last Edit: okt 12, 2011, 20:33 by paQ
En wat ik me ook afvraag, als je niet met een pa speelt gebruik je ze dan ook?

Stokmans

#2
okt 12, 2011, 09:53 Last Edit: okt 12, 2011, 20:34 by paQ
Het idee van het mixertje is dat je de verschillende geluiden die je wil horen allemaal een eigen kanaal geeft op die mixer. Zodanig kan je zelf een mix maken en bepalen welk geluid je harder wil horen (of juist zachter) dan de andere.

iPod op kanaal 1, clicktrack op kanaal 2 en zo kan je onafhankelijk de volumes bepalen. Maarrrr.... Op die manier zal de click nooit gelijk lopen met het nummer op je iPod. En waarom zou je dat willen, bij het afgespeelde nummer zit toch al drums? Heb je geen click meer nodig.

Wil je wel een click bij het nummer, dan zal je iets met een computer moeten doen, en dat snap ik dan weer niet ;)

Kortom, wil je gewoon een nummer van je iPod meespelen, dan heb je geen mixer nodig als je dit gewoon op je in-ears/koptelefoon wil doen. Heb je een e-kit waar je iPod in kan prikken, dan zou je je kit op 1 kanaal kunnen doen en je iPod op een 2e kanaal op een mixertje.

musiqman

#3
okt 12, 2011, 10:36 Last Edit: okt 12, 2011, 20:34 by paQ
Ik wil nog wel wel eens meespelen met nummers en dan soms wel de click mee laten lopen (gewoon als metronoom oefenroutine) De meeste hedendaagse muziek heeft een vastgelegd tempo zodat locken met de click een fluitje van een cent is. Zo gebruik ik de mixer thuis.

GirlOnDrums

#4
okt 12, 2011, 11:51 Last Edit: okt 12, 2011, 20:34 by paQ

Ik wil nog wel wel eens meespelen met nummers en dan soms wel de click mee laten lopen (gewoon als metronoom oefenroutine) De meeste hedendaagse muziek heeft een vastgelegd tempo zodat locken met de click een fluitje van een cent is. Zo gebruik ik de mixer thuis.


Dit is precies wat ik bedoel!
Dus als ik het goed begrijp kun je het nummer en de click tegelijkertijd horen via je in-ears/koptelefoon. Mits je ze apart op een kanaal zet in je mengpaneel/mixer.
(Wat is eigenlijk het verschil tussen die twee?)
Misschien een rare vraag musiqman, maar zou je daar een foto van kunnen maken zodat alles voor mij duidelijk wordt en ik zeker weet dat ik het goed begrijp...

Bedankt!


Hammar

#5
okt 12, 2011, 16:44 Last Edit: okt 12, 2011, 20:34 by paQ

Ik wil nog wel wel eens meespelen met nummers en dan soms wel de click mee laten lopen (gewoon als metronoom oefenroutine)


Ja MM, hoe sync je dat?

musiqman

#6
okt 12, 2011, 16:57 Last Edit: okt 12, 2011, 17:09 by musiqman
De Tap-functie op mijn metronoom. Dat bedoelde ik met het feit dat veel nummers tegenwoord vastgelocked zitten op een bepaald tempo. Via de tap-functie even intoetsen en klaar. Zo heb ik en het nummer en een steady click zodat ik niet alleen met de click hoef te oefenen.

Het maakt het oefenen wat leuker.


@GirlOnDrums:
Met een mengpaneel /mixer word hier hetzelfde bedoeld.

Deze hebben meerde (soms 1 of 2 tot heel veel meer) kanalen, channelstrips genoemd.


(dit is een wat uitgebreide versie zodat je goed de diverse channelstrips ziet.


Per kanaal kan je zaken instellen zoals volume, balans en soms ook klankkleur (laag, soms midden en hoog) ik heb dan bijv. 1 kanaal voor de click en 1 voor de mp3 (live komt er op dit kanaal een monitor lijntje zodat ik hoor wat ik speel zonder grote speakerkast naast me) samen gaan deze inputs naar de koptelefoon output. Hier hoor de je signalen gemixed (mixer) uit komen op je koptelefoon.

(correct me if im wrong ;) )

Robert-Jan

#7
okt 12, 2011, 16:57 Last Edit: okt 12, 2011, 20:34 by paQ
het lukt alleen als je zeker weet dat de track ook op click is ingespeeld en retestrak is..
dan is het een kwestie van tempo uitvogelen ( sommige software heeft bet detecor of tap functie ) en strak in de grid zetten in je muzieksoftware.
click op het goede tempo en gaan..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Cookie

#8
okt 12, 2011, 20:29 Last Edit: okt 12, 2011, 20:34 by paQ
Ik denk dat STOKMANS al duidelijk heeft uitgelegd hoe je e.e.a. aansluit.
Normaal gesproken plug je, in plaats van je iPod, de monitor-kabel in.

Wat je ook kunt doen (komt stoer over) is beginnen met een drumsolo die overgaat in het volgende nummer of eindigt in een samenspel met een orkest o.i.d. op je iPod.
Werkwijze: Bepaal vantevoren hoelang te ongeveer wil 'soleren' (bv. 2 minuten). Maak dan in je muzieksoftware een nummer dat bestaat uit: '2 min stilte' + 'aantal tellen de click in de maat van je muzikale einde' + 'het door jouw gekozen muzikale einde'.
Zorg dat je het zo mixt dat de click alleen op het linkerkanaal te horen is en de rest links en rechts.
Frot een kabeltje in je iPod die het stereo-signaal splitst in bv. 2 tulpstekkers (links en rechts). Links gaat naar het mixertje voor je inear en rechts naar de mengtafel.

Start het nummer op de iPod en ga soleren. Na twee minuten krijg je je click te horen. Zorg nu dat je in het juiste tempo gaat soleren en dat je mee telt zodat je weet wanneer de click stopt en je muzikale einde begint.
Het publiek zal verbaasd zijn hoe je dat krijgt getimed!

En de click met je iPod mee laten lopen door te timen? Klinkt riskant.
Om een vorige band te laten oefenen met de click heb ik een aantal nummers met een click gemixed. De click begon 4 tellen vantevoren en spelen maar!
Als het nummer niet met een click is wordt het (RJ zei het al) een ander verhaal. Persoonlijk zou ik dan al niet meer met een click beginnen.
Drummer van Sick Pistons - Balbex drumsticks, Amedia cymbals, Roland SPD-SX, Remo drumheads & Pearl Export / Natal acryl / Millenium MPS-1000 e-Kit

Cookie

#9
okt 12, 2011, 20:31 Last Edit: okt 12, 2011, 20:34 by paQ

En wat ik me ook afvraag, als je niet met een pa speelt gebruik je ze dan ook?

Ik meestal wel.

We hebben wel met de band afgesproken dat iedereen zijn instrument via de tafel moet laten lopen. Onze geluidsman bepaalt dan of hij het signaal wel/niet gaat gebruiken.
Op deze manier kan ik dus mijn inears gebruiken, ook als we niet alles versterken.
Drummer van Sick Pistons - Balbex drumsticks, Amedia cymbals, Roland SPD-SX, Remo drumheads & Pearl Export / Natal acryl / Millenium MPS-1000 e-Kit

Dribbel

wij repeteren ook met de meeste kanalen op de tafel en kan ik dus gewoon mijn in-ears gebruiken.
Alleen de gitaren staan in de oefenruimte niet in de mix, want die hebben voor mijn mix genoeg overspraak op de 5 zangmic's.
De rest van de band speelt niet met IEM maar met vloermonitoren en dopjes in.
Yamaha recording & sabian

paQ

#11
jan 12, 2012, 15:24 Last Edit: jan 12, 2012, 15:25 by paQ
niet echt nieuw-topic waardig, dus een tipje:
Bij Feedback R'dam in de koopjeshoek, staan een aantal Superlux SF12A actieve monitors
Ik heb die dingen al eens eerder vol verbazing staan beluisteren. ICM een 12"subje schoppen ze kont!
volgens mij 200W RMS (alleen) en 400 piek.

Normale prijs is slechts EUR 169, dus geen idee wat ze in de koopjeshoek moeten doen, maar doe er je voordeel mee! (of niet)

harmen 18

Ik denk dat ik hier wel in terecht kan.

Wat voor versterker gebruiken jullie achter jullie butt kicker?

Het liefst zo klein mogelijk, ik heb geen zin om er een 19" versie voor mee te nemen. Dat lijkt me niet echt handig.

peachy

Sinds dit topic net omhoog geschopt is, kan ik dit ook nog wel even vragen...  :+

Het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe een in-earsysteem precies werkt tijdens live-optredens. Stel ik haal een set in-ears en een mixer --- hoe sluit ik dit dan aan tijdens optredens? Ik neem aan via de geluidsdesk ergens in de zaal?

paQ

in de zaal?  nee...
Van de monitortafel.

Je monitor mix vanuit de meneer die het FOH is alles behalve ideaal, tenzij je voldoende lijnen kunt krijgen om zelf je mix nog samen te stellen op je eigen mixer. Maar AUXen zijn meestal schaars, dus reken daar niet zo maar op.

dunDaan

Afhankelijk van hoe uitgebreid de PA is komt je monitor mix óf rechtstreeks vanuit het FOH mengpaneel (niet ideaal, maar vaak wel het geval) of van een aparte monitor mixer die op / bij de bühne staat.
Je moet dus aan de geluidsman of monitormixer aangeven wat jij graag wilt horen. Het is dus NIET zo dat je je eigen mixje kunt gaan maken, althans, dat wordt heel erg lastig.
Je zegt "ik haal een set in-ears en een mixer" maar die mixer kun je beter vervangen door koptelefoonversterker, want uiteindelijk krijg je 1 lijntje waar jouw monitor signaal opstaat.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

Harre

Tenzij je alle lijntjes die je wilt hebben direct van het stageblok afhaalt en op die manier zelf een mix maakt. Maar ja, ook dan heb je die koptelefoonversterker wel nodig lijkt me.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

peachy

Ik had dat ook maar ergens gelezen... maar ik hoef niet per se een eigen mix te maken. Het ging mij vooral om het betere geluid/betere gehoorbescherming ipv een monitor die in je oor staat te brullen. Dus waar je met je in-ear-oortjes naartoe moet dan :)

Nijlpaard

Fischer Amp halen en dan 1 aux van de tafel naar je amp. Kan je op het andere kanaal nog een klik inmixen :Y

Met het voordeel dat er een limiter op de Fischer Amp zit :)
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Harre


Ik had dat ook maar ergens gelezen... maar ik hoef niet per se een eigen mix te maken. Het ging mij vooral om het betere geluid/betere gehoorbescherming ipv een monitor die in je oor staat te brullen. Dus waar je met je in-ear-oortjes naartoe moet dan :)

In je oren natuurlijk!  :Y

(sorry  8))

Meestal is het zoals DunDaan omschrijft: je krijgt één lijntje van een monitormixer (of dat nou vanaf de zaal is of naast het podium doet er in dit geval niet zo heel veel toe), die doen je in een koptelefoonversterkertje en daar doe je dan je in-ears in. Zo'n koptelefoonversterkertje is overigens maar een klein kastje wat je bij wijze van spreken in je jaszak mee kunt nemen en dat zijn de kosten niet en een zware versterker sjouwen is (gelukkig) niet nodig.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

peachy

OK, duidelijk  8) Bedankt mensen!

Omhoog