Diepte basdrum

Gestart door GreenHorn, mei 27, 2014, 21:36

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

GreenHorn

Dag iedereen,

Weet iemand me de totale maat te zeggen van de dieptemaat van een basdrum?

Ik ga binnenkort overschakelen van elektronisch naar akoestisch, en dit gaat doorgaan in mijn zolderkamertje met maar een zoldertrap opening van 55cm (+/-21,5").
Het zal wrsch een 20" a 22" basdrum Ø worden.
Ik weet dat bv 14" een courante dieptemaat is en dit zou voldoende moeten zijn, maar ik heb om te testen een drumstel mogen lenen van de leraar en deze ging er maar net door (was een 20"Ø, wel met hoes er rond).
De bv 14" dieptemaat is van vel tot vel, en ik kan nergens de totale dieptemaat vinden.

Is er bv een vast getal dat bij de standaard aanduiding van diepte geteld kan worden om de totale maat te bekomen? En wat zijn totale maten van bv 14", 16", 18" dieptemaat basdrum (mss zelfs merk afhankelijk?)?

Ik kan het evt simpelweg gaan opmeten in een winkel, maar die zijn dikwijls gesloten tegen dat ik thuis ben.
Het is op zich een stomme vraag vind ik, maar dan weet ik dat basdrums met bv 18" diepte al afvallen van het lijstje en niet voor verrassingen kom te staan.

Ik heb hiervan niets gevonden op het forum, dus dan maar een nieuw topic dacht ik zo :).

Alvast bedankt!



Groeten,

Tom

Hans

#1
mei 27, 2014, 21:42 Last Edit: mei 27, 2014, 21:49 by Hans
Gemiddeld is een bd hoop een cm of 4 diep.

Edit : niet te diep jôh die bassdrum. Klinkt veel dikker als ie niet te diep is.

Paul

Tel 2-2.5" bij de diepte op. Hoops zijn breder dan dat, maar ze schuiven natuurlijk ook weer een stukje over de ketel heen.
Maar.. je kan natuurlijk ook de hoops eraf halen als-ie door het trappengat moet. *)

Hoefnix

#3
mei 28, 2014, 08:03 Last Edit: mei 28, 2014, 08:14 by Hoefnix
Trapgat tijdelijk vergroten?
Pannen eraf en dakbeschot even weghalen?
basdrum in de hoogte halveren en een paar excenter sluitingen om deze aan elkaar te zetten?


Lol.. nee

Als je op de trap een draai moet maken is de niet alleen de diepte van belang. Zeg ik uit ervaring, bij de opslag is het trapgat groot genoeg maar de draai is net te halen mijn 22".

Rascul

Tot 18" diep zou je het nog wel moeten kunnen redden, als je voorzichtig bent - maar daar kom je in de praktijk niet eens aan. De meeste 22" zijn 16" diep, en zonder hoes moet dat goed te doen zijn. Het hangt er ook een beetje vanaf wat voor muziek je wil spelen natuurlijk.

Technobeat


GreenHorn , ik ken jou (thuis)situatie natuurlijk niet , maar is het niet handiger om van kamer te ruilen met een broer of zus , of ben je student en woon je op kamers ?
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

GreenHorn

Dag iedereen,

Bedankt! Ik ben al een heel stuk wijzer!
@Hans: 14" à 16" lijkt me prima dus dieper moet voor mij zeker niet, maar ik ga een drumstel tweedehands kopen en dan is de optie om alle maten zomaar te kiezen er niet en zou het dus kunnen dat ze dieper is dan ik zou willen.

@Hoefnix: Het is geen draaitrap, gewoon een simpel zoldertrapje, bijna recht omhoog.
Anders zal ik misschien het dak eraf halen en met de kraan het drumstel laten plaatsen  :).

@Rascul: Het zal vooral Rock, Pop zijn. Zeker geen metal waar je de grotere 24" basdrums voor moet hebben.

@Technobeat: Nog thuiswonend met nog 2 broers, maar die gaan dat zeker niet zien zitten om van kamer te ruilen. Eén ervan gaat binnen een half jaar het huis uit, dus kan ik dan die kamer als drumkot gebruiken. Maar ik ga daar niet op wachten en wil tegen dan liefst al in een band zitten.

Zoals ik al zei ga ik mijn drumstel tweedehands kopen, en ik heb al gemerkt dat tegen de verkoper de maat opgemeten heeft iemand anders met minder eisen ze al is komen ophalen.
Nu weet ik dus dat ik met een max 22" basdrum het normaal geen probleem zal zijn en sneller kan toehappen.

Bedankt iedereen voor de vele en snelle reacties!

Omhoog