Roland V-Drums clinic door Michael Shack in de muziekwinkel van Bax-shop.nl

Gestart door drums97, apr 27, 2014, 14:34

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

drums97

Echt wel gaaf hoor:


Over n kwestie van een e-kit mishandelen en de Roland kan t allemaal hebben.

Ook n leuke kwoot:
da kunnuh ze bij dat motormerk nie nahmoakuh  :D
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Machiel

Ik vind edrums nog steeds altijd als een natte pannenkoek klinken...
Neem mij vooral niet te serieus.

Joris

Ik ben ook geen fan. Al zou ik wel een willen hebben voor thuis om op te oefenen.

67Deadman

Gedoe altijd. Alsof een akoestisch drumstel alles is. Er zijn een inderdaad slecht klinkende edrums maar van de betere kan je geblinddoekt niet eruit halen of het een akoestische is of een edrums is.

Wouter


Gedoe altijd. Alsof een akoestisch drumstel alles is. Er zijn een inderdaad slecht klinkende edrums maar van de betere kan je geblinddoekt niet eruit halen of het een akoestische is of een edrums is.


Als je geblindoekt aan het spelen bent in ieder geval wel... E-drums hebben zeker voordelen, maar persoonlijk denk ik dat je geen afweging moet maken, ik zie het als afzonderlijke instrumenten met beide voor- en nadelen. Of heb ik nu weer een eindeloze discussie opgewekt?...

Machiel

Hahaha te gek! -5 op een post.
Neem mij vooral niet te serieus.

Machiel

Ontopic: Ik vind jammer dat Roland nog steeds met drumsynths werkt in plaats van goeie samples te gebruiken. Het ontwikkelen van een goeie synth is enorm veel werk omdat je het hele typische gevoel van een geluid moet nabootsen.

Ik bedoel er zijn al mensen die zeiken over verschillende lagen en lamineringen van trommels... voor die mensen is een drumsynth gewoon altijd per definitie inferieur.

Naja ik ben dus zo iemand die niet zonder A-kit wil spelen :) Ik ben een hard-hitter, en niet omdat ik dat bewust doe om hard te spelen, maar omdat ik denk dat hard slaan nou eenmaal een lekker geluid geeft. Op een E-kit heb je niet het onderbuik gevoel en de feel van een echte trommel met de daar bijbehorende feedback naar je stok. Het valt qua speelgevoel niet te vergelijken!

Let wel: Ik zie absoluut de voordelen van een E-kit. Het maakt niet zoveel geluid, ze zijn breed inzetbaar en voor oefenen en opnemen van demo's e.d. is het te gek! En als je opnames van onder andere Periphery terug luistert dan hoor je het verschil met een echte kit gewoon niet/nauwelijks.
Neem mij vooral niet te serieus.

Hoefnix

Ik heb beide en speel net zo graag op de e-kit als de a-kit.
Heerlijk om 's avonds op de e-kit te kunnen spelen en als het kan op de a-kit. Geeft gewoon kans om meer te spelen dan alleen op de a-kit.

Met addictive drums klinkt het (voor mij) fantastisch goed.

Rick

Ik kan maar niet wennen aan het gevoel van de pads. Hoewel ik met die hele dure Yamaha siliconen pads wel overweg kon. Toch blijft het grootste zwakke punt aan zo'n set de bekkens. Daarnaast voor je techniek dat het eigenlijk niet meer uit maakt hoe je slaat, alleen maar hoe hard je slaat, is ook funest voor mensen die alleen maar electrisch spelen.

drums97


Ik ben een hard-hitter, en niet omdat ik dat bewust doe om hard te spelen, maar omdat ik denk dat hard slaan nou eenmaal een lekker geluid geeft. Op een E-kit heb je niet het onderbuik gevoel en de feel van een echte trommel met de daar bijbehorende feedback naar je stok. Het valt qua speelgevoel niet te vergelijken!


Volgens mij is Michael Schack ook niet echt een "soft-hitter" gezien dit (en ook andere) filmpje(s).  ;)


Ik heb vroeger genoeg op een Ddrum 3 Turbo gedrumd van mn vader en daarvoor op een Roland PD10/PD20  :D en ik vond dat echt wel vet hoor, die geluiden en mogelijkheden.
Maar wat Michael hier toch allemaal tentoonstelt, pffff   :? 8)7 wat n mogelijkheden zeg! :Y
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Robert-Jan


Daarnaast voor je techniek dat het eigenlijk niet meer uit maakt hoe je slaat, alleen maar hoe hard je slaat, is ook funest voor mensen die alleen maar electrisch spelen.


Dat valt reuze mee hoor, natuurlijk voelt het anders..het is ook anders. Maar funest voor je techniek is het ook weer niet. Bedenk dat hele volkstammen hun techniek juist op oefenpads en kussens oefenen.
Ook als je alleen maar a sets speelt, kan het verschil enorm zijn. Als je normaal op een dunne light ride speelt en je op een sessie opeens achter een set met een Z megabell ride mag plaatsnemen dan is dat opeens heel anders. Dan is het dus aan de drummer om op dat moment snel te leren roeien met de riemen die je dan hebt. Je doet er ook slim aan om niet te blijven hangen in, 'het is niet zoals mijn  a set' ..want dat is het inderdaad niet.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

baszuidwijk

Ik ben een overtuigd V-Drums speler en heb zelfs geen akoestische kit meer. Mijn Roland TD-11 biedt me een zee aan mogelijkheden die ik met akoestische drums niet heb. Ik ben er een ander soort drummer door geworden en vind Michael Schack een waanzinnige baas en een goed voorbeeld van hoe een drummer zijn leven kan verrijken met e-drums.

Zijn e-drums niet meer dan dat (electronic drums) of is het een wezenlijk ander instrument? Is een elektrische gitaar slechts een akoestische gitaar met een draadje of is het een ander instrument? Het is inderdaad een discussie die op dit forum met enige regelmaat de kop op steekt. En we zullen het wel nooit met elkaar eens worden.

Wat je mening hier ook over is, laten we voorkomen dat we in twee kampen belanden. Standpunten zijn een soort mentale loopgraven. Je komt er geen meter door dichter bij elkaar. Een goede drummer is een goede drummer en verdient waardering en respect. Ik kan van iedere goede drummer enorm genieten en of hij/zij dan van het E-type of het A-type is, maakt voor mij geen bal uit.

Hoefnix

Ik snap Rick wel dat de bekkens heel anders aanvoelen, zelf heb ik er geen moeite mee. Mijn splashjes voelen ook anders als mijn 24" medium ride of 20" crash.

Zou de gen-16 cymbals van Zildijan wel eens willen proberen. Daarmee verwacht ik dat mijn TD-20 heel dicht bij een a-kit komt qua gevoel.

Veel mensen vergeten dat je de meshheads ook moet "stemmen" om het juiste speelgevoel te krijgen. Vaak staan ze veel te slap waardoor het voelt alsof je op een kussen speelt.

Anserini

De vergelijking met de gitaar vind ik toch vaak scheef gaan; Elektrische drums worden meestal gekocht omdat acoustische drums niet mogelijk zijn, door geluid of welke reden dan ook. Dus is de grote wens om deze elektrische zo dicht mogelijk bij de acoustische kit te krijgen, qua feel, geluid etc.
Een elektrische gitaar wordt niet gebruikt om zoveel mogelijk te laten voelen en klinken als een acoustische gitaar. Het heeft een heel ander doel, of het nou de dikke distortion in de rock en metal is of de slick bluesy sounds van een Eric Clapton of een BB King, ze halen er geluiden uit die (normaal) niet mogelijk zijn met een acoustische gitaar.
Dus de e- en a-gitaar hebben een totaal ander doel dan de wens bij e- en a-drums.

Het mooie van Michael Schack is dan juist dat hij het wél als een 'ander' instrument gebruikt en niet alleen om een acoustische kit te vervangen vanwege 'onhandigheden' zoals de overlast, of ruimte, of vervoer, of of of...
Maar het past dan ook bij zijn doel, de elektronische muziek.

baszuidwijk


De vergelijking met de gitaar vind ik toch vaak scheef gaan; Elektrische drums worden meestal gekocht omdat acoustische drums niet mogelijk zijn, door geluid of welke reden dan ook. Dus is de grote wens om deze elektrische zo dicht mogelijk bij de acoustische kit te krijgen, qua feel, geluid etc.
Een elektrische gitaar wordt niet gebruikt om zoveel mogelijk te laten voelen en klinken als een acoustische gitaar. Het heeft een heel ander doel, of het nou de dikke distortion in de rock en metal is of de slick bluesy sounds van een Eric Clapton of een BB King, ze halen er geluiden uit die (normaal) niet mogelijk zijn met een acoustische gitaar.
Dus de e- en a-gitaar hebben een totaal ander doel dan de wens bij e- en a-drums.

Het mooie van Michael Schack is dan juist dat hij het wél als een 'ander' instrument gebruikt en niet alleen om een acoustische kit te vervangen vanwege 'onhandigheden' zoals de overlast, of ruimte, of vervoer, of of of...
Maar het past dan ook bij zijn doel, de elektronische muziek.


De vergelijking met de elektrische gitaar is juist spot-on ... Tenzij je e-drums ziet als een elektronische versie van een akoestische kit die je koopt om 'stil' te kunnen spelen. Het is dan alsof je een elektrische gitaar verwijt dat hij niet als een akoestische gitaar klinkt en voelt.

Ik zie mijn V-Drums als een 'elektrische gitaar' die zoveel andere mogelijkheden biedt ten opzichte van een akoestische gitaar. Zolang we vanuit een verschillende referentiekaders redeneren, krijgen we pannenkoek-opmerkingen.

Technobeat

Zou de gen-16 cymbals van Zildijan wel eens willen proberen. Daarmee verwacht ik dat mijn TD-20 heel dicht bij een a-kit komt qua gevoel.



:Y




Met '' pannenkoeken '' - '' Stroopwafels '' en '' aardappelen '' kun je als beginner touwens prima leren Drummen  ;) 
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

mangoie

Ik heb om thuis meer te kunnen oefenen een Yamaha DTXplorer gekocht, heeft van die rubberen pads. Daarvoor 6 jaar alleen maar akoestisch gespeeld. Ik kreeg de eerste 2-3 maanden na aanschaf elke keer na 30 minuten oefenen last van mijn pols, nog nooit gehad op a-kit. Daarnaast mis ik echt de kick van het drummen die ik wel heb op een akoestische kit, spelen op m'n normale kit is altijd een opluchting! Daarnaast bij een vriend op een Roland met mesh-head kunnen spelen, stuk beter maar de rebound van de stok is op z'n minst vreemd te noemen.
Overigens zie ik ook vaak dat mensen die zelf hebben leren drummen op een e-kit toch een relatief slechte techniek hebben. Op dit forum is laatst een video gepost met een treffend voorbeeld.

Daarnaast ben ik het met Anserini eens dat met een elektrisch drumstel niet een analogie kan worden getrokken met een elektrische gitaar. Elektrische gitaar vergt een andere techniek, e-kit (hopelijk...) niet, maar de vergelijking is sowieso moeilijk te maken. Michael Schack zie je ook alleen maar "traditioneel drummen" in het filmpje. Hij laat alleen maar zien hoe veelzijdig een e-kit is qua sounds/kits in meerdere toepassingen. Het enige dat het (voor mij) interessant maakt is zijn techniek en het gebruik van samples en backing tracks tijdens het (live) drummen.     

67Deadman


Als je geblindoekt aan het spelen bent in ieder geval wel... E-drums hebben zeker voordelen, maar persoonlijk denk ik dat je geen afweging moet maken, ik zie het als afzonderlijke instrumenten met beide voor- en nadelen. Of heb ik nu weer een eindeloze discussie opgewekt?...


Nee hoor Wouter. Ik ben het met je eens, qua aanslag is het een wereld van verschil. Op een akoestische moet je veel harder werken. Maar ik zie in een e-drum nu eenmaal meer mogelijkheden qua geluid. En dat is een eindeloze discussie die we eigenlijk niet aan moeten gaan. Maar om zomaar te stellen dat het geluid van een e-drum niets is vind ik weer te ver gaan.

Wouter


Nee hoor Wouter. Ik ben het met je eens, qua aanslag is het een wereld van verschil. Op een akoestische moet je veel harder werken. Maar ik zie in een e-drum nu eenmaal meer mogelijkheden qua geluid. En dat is een eindeloze discussie die we eigenlijk niet aan moeten gaan. Maar om zomaar te stellen dat het geluid van een e-drum niets is vind ik weer te ver gaan.


Ik benadruk ook dat je juist wél het verschil voelt! Lees maar even terug, ik citeerde een stuk van jou, en schreef dat je als je geblindoekt aan het spelen bent je verschil gaat voelen.

Maikelk

Die Michael Shack zit altijd op die dingen te rammen alsof hij er doorheen moet. Dus lijkt me dat het met de kwaliteit wel goed zit bij Roland. Valt me altijd op dat de hele set altijd staat te schudden net als bij een a-set. En die typische bek is ook wel grappig. Maar zeker een goede drummer.

Otje

#20
jun 27, 2014, 09:02 Last Edit: jun 27, 2014, 09:06 by Otje

Die Michael Shack zit altijd op die dingen te rammen alsof hij er doorheen moet.


Ik bedenk net: Is dat niet ín gegeven door Roland zelf

Maikelk


Ik bedenk net: Is dat niet ín gegeven door Roland zelf.


U bedoelt?

Otje

Zoals jezelf als zei "het lijkt me dat het bij Roland met de kwaliteit wel goed zit", is denk ik datgene wat ze  er mee willen aantonen. Ik zal er niet gek van op kijken als de verkoop managers van Roland dit zo 'zijdelings' bij Michael Shack hebben ingefluistert, zo van " Flink hard slaan, wel alles hèel laten, laat zien hoe solide onze drums gemaakt zijn dan zijn we de concurentie een slag (!) voor"!
Afijn, misschien hebbik t ook wel helemaal mis hoòr, maar ik zie dat zo voor me (de concurentie is moordend in deze branche)

Maikelk

Misschien is dat ook wel zo. Als Michael shack er een uur mee kan drummen kan iedereen er jaren mee voort.  :)
Heb aantal keren achter zo'n set gezeten maar heb nooit de behoefte gehad om zo hard te slaan. Heeft ook geen nut met een e-drum maar dat terzijde. Misschien is het iets wat hij over heeft gehouden uit het a-drummen.

drum1964

Michael Shack heeft altijd al zo enthousiast gespeelt, zowel op e-kits als op a-kits.
Dat is nu eenmaal de manier hoe hij drumt.
Het zou mij verwonderen dat iemand van Roland hem aanspoort om zo te spelen, want dat deed hij al lang voordat hij bij Roland werkte. :Y
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

Omhoog