Laptop of pc?

Gestart door Ggdebb, apr 20, 2014, 14:18

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Ggdebb

Hoi, als ik mijn drums ga opnemen en mixen, kan ik dan het best een pc of laptop gebruiken?
Heb veel gelzen dat pc beter is maar waarom laptop dan slechter? Greetz.

kasper169


Hoi, als ik mijn drums ga opnemen en mixen, kan ik dan het best een pc of laptop gebruiken?
Heb veel gelzen dat pc beter is maar waarom laptop dan slechter? Greetz.

Een pc is goedkoper met dezelfde prestaties, een laptop wordt ook nog eens heel warm. Voor de rest weet ik het niet.

Animal baars

Maakt geen fluit uit. Als je een laptop met i5 en 8gb geheugen hebt kun je heel goed mixen. Voor opnemen heb je minder nodig.

En laptop kost wel iets meer vergeleken met een desktop. Ik zou voor een laptop gaan omdat je dan evt. ook op locatie prima kan opnemen.

Jenslathouwers

Het zal er inderdaad vooral van af hangen wat en waar je ermee wil recorden. En waarschijnlijk ook van wat je nu al hebt? Heb je een laptop die goede specs heeft? Of misschien al een pc? Zijn allemaal zaken die meespelen.
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Ggdebb


Het zal er inderdaad vooral van af hangen wat en waar je ermee wil recorden. En waarschijnlijk ook van wat je nu al hebt? Heb je een laptop die goede specs heeft? Of misschien al een pc? Zijn allemaal zaken die meespelen.
ik heb nog geen van beide dus daarom wou ik het even weten. :) ik wil natuurlijk drums opnemen.

Paul

Een laptop werkt net zo goed als een PC met gelijkwaardig specs. Alleen een laptop met gelijkwaardige specs als een PC is doorgaans een stuk duurder.
Een ander voordeel van een PC is dat je gemakkelijk kan uitbreiden of upgraden; beetje extra werkgeheugen, SSD erbij etc.
Voordeel van de laptop is dan weer de compactheid en de mobiliteit.

paQ

koop een macbook, dan is dit hele vraagstuk ook in 1 keer opgelost :)




*rent snel weer weg uit dit topic

Robert-Jan

www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Paul

Maarja, die zijn 2x zo duur als een vergelijkbare PC.
Het is prijs en flexibiliteit (v.w.b. uitbreiden/upgraden) vs. mobiliteit.

paQ

#9
apr 20, 2014, 21:19 Last Edit: apr 20, 2014, 21:23 by paQ

Maarja, die zijn 2x zo duur als een vergelijkbare PC.
Het is prijs en flexibiliteit (v.w.b. uitbreiden/upgraden) vs. mobiliteit.


en DAT is dus precies de misvatting ;)
Maar daar komen mensen pas achter als het moment eenmaal daar is  :+

ennuh... wat kost cubase oid nou?  eurootje of 600  525 ?
en windows updates...


(see where this is going? ;) )

Hoefnix

Windows updates zijn gratis...
Kom maar op met de apple versus windows flamewars... I'm ready to watch it  :6.

Wouter

ooo god. De eindeloze Mac vs PC conversatie begint ook hier...

kasper169


koop een macbook, dan is dit hele vraagstuk ook in 1 keer opgelost :)




*rent snel weer weg uit dit topic


1 derde van de prijs betaal je voor het logo.

Paintpro

#13
apr 20, 2014, 22:20 Last Edit: apr 20, 2014, 22:27 by Paintpro

1 derde van de prijs betaal je voor het logo.


Gesproken door een Windows gebruiker zeker?

Edit: Vrouwlief hier is altijd Windows fan geweest, op een gegeven moment tegelijk een nieuwe laptop gekocht.
Zelfde specs intern, zij een 15" Acer, ik een standaard 13" MacBook Pro.
Na 2 jaar heb ik een MacBook voor haar gekocht, Acer was gestorven.
MacBook Pro liep zelf na een Machiatto met suiker nog soepel door.

Opnemen/mixen kan op allebei, PC/Laptop, Mac/Windows.
2 Simpele vragen:
Wil je mobiel zijn? [Ja=laptop, nee=desktop]
Wil je er lang mee doen? [ja=Mac, nee=Windows]

En kijk anders gewoon wat andere muzikanten gebruiken. [9/10 Mac]

paQ




En kijk anders gewoon wat andere muzikanten gebruiken. [9/10 Mac]


en dat heeft een reden.
En dat is een hele andere reden dan iphone vs samsung Galaxy

Paul


Zelfde specs intern, zij een 15" Acer, ik een standaard 13" MacBook Pro.
Na 2 jaar heb ik een MacBook voor haar gekocht, Acer was gestorven.
MacBook Pro liep zelf na een Machiatto met suiker nog soepel door.

Opnemen/mixen kan op allebei, PC/Laptop, Mac/Windows.
2 Simpele vragen:
Wil je mobiel zijn? [Ja=laptop, nee=desktop]
Wil je er lang mee doen? [ja=Mac, nee=Windows]

En kijk anders gewoon wat andere muzikanten gebruiken. [9/10 Mac]

Sorry, maar dat is te kort door de bocht.
Acer laptops staan niet echt bekend om hun duurzaamheid, evenals Dell. Mijn, zakelijk model, HP laptop gaat al 5,5 jaar mee en begint nu pas af te takelen terwijl die het bijna elke dag zwaar te verduren krijgt met wiskundige modellen en 3D modelleren. Niet voor niets bestelt mijn universiteit elk jaar zo'n 1500 van dit soort zware laptops voor de eerstejaars. Acer zou een stuk goedkoper zijn..

Onder andere HP en Lenovo zijn degelijk laptops die wel lang meegaan, maar qua prijs komen die ook in de buurt van een Mac.
De duurzaamheid staat los van de OS, die laatste statement is wat mij betreft ongegrond.


De Windows vs. Apple discussie is ook niet echt aan de orde hier. Het gaat hier om PC vs laptop en feit is dat een PC met vergelijkbare specs goedkoper is dan een laptop - ongeacht of die laptop een Mac is of niet.
Wat mij betreft is het beste qua prestaties (niet per se meest gebruiksvriendelijke) een zelfbouw PC met Linux; dat is de enige OS die volledige controle geeft over de prioriteiten van processen zodat je vlekkeloos kan opnemen.

paQ

En welke bewezen opnamesoftware is er voor Linux?

Hans



ennuh... wat kost cubase oid nou?  eurootje of 600  525 ?
en windows updates...



Reaper kost je 60€ ofzo, of niks (hun fair use policy). De laatste plaat van Caro Emerald is er ook mee opgenomen (philharmonisch orkestje en heel de rataplan).

Overigens kun je reaper dan ook weer installeren op zo'n dinges... Eh zo'n mac. Dus niet echt een argument :(

Hoefnix

dat 9/10 muzikanten een apple gebruiken zegt niet veel, hoeveel muzikanten hebben verstand van computers? Ik denk dat bijna geen enkele muzikant onderzoekt wat voor hem de beste keuze is.

Ze kiezen wat ze veel om zich heen zien :)

Hoefnix

Als de apple echt een lager TCO zou hebben dan zouden alle grote accountsfirma's met apples werken. Als ze ergens uitrekenen wat het goedkoopst is, dan is het daar wel.

Het feit dat Ernst & Young en Arthur Andersen geen Apple gebruiken zegt mij genoeg. Het kan in een specifieke situatie natuurlijk best anders uitvallen maar in het algemeen is Apple duurder.

Rick

Tegenwoordig zijn er voor Apple net zo goed virussen als voor een PC. Als je een beetje normaal nadenkt over wat je doet op een pc of mac heb je nergens last van.

Robert-Jan

#21
apr 21, 2014, 11:20 Last Edit: apr 21, 2014, 11:48 by Robert-Jan
Reaper is $60 voor de fair policy en $225 voor commercieel gebruik
Voor €150 heb je logic pro x wat ik, los van de tig gig aan loops en software instruments die je dan ook hebt, een veel fijner programma vind. Nu hoor ik je denken, wat moet ik met loops? Ja dat dacht ik ook eerst, totdat ik me bedacht dat ik daar mn playalongs mee kon maken..dat gecombineerd met de gratis software om ibooks te maken..voila een ibook :)
Ik kan nu mn edrums gewoon met usb aansluiten en zelfs zonder extra audio kaart werkt het als een trein en speel ik gesampelde (!) sounds af..of neem ik ze op en mix ze per track af..ok het is nog geen superior drummer maar poe..het klinkt te gek. De standaard eq/compressor pre sets zijn een zegen voor de 'home recorder'..

Natuurlijk kan je een computer set up maken die qua prestaties beter presteert dan wat dan ook, maar ik stop mijn tijd wat dat betreft liever in hetgeen ik wil opnemen en niet in hoe het systeem optimaal functioneert. Ik wil graag een set up die gebruiksvriendelijk is, maar wel op high end level produkties kan afleveren en me eigenlijk ook 'creatief ondersteund'.
Daarom heb ik een apple omgeving gekozen, niet om de de pure cijfertjes qua snelheid, processor snelheid aantal gigs etc..dat is niet hetgeen waar je naar moet kijken als je een keuze wilt maken naar mijn bescheiden mening.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

paQ

#22
apr 21, 2014, 12:05 Last Edit: apr 21, 2014, 12:09 by paQ
Wat veel mensen over het hoofd zien bij een PC, is dat je een geluidskaart hebt van 60 euro... een van 110, een van 180, een van 390 enz enz
idem voor video
HDD
Moederbord
en ga zo maar door.
Dus het is supereenvoudig een PC te maken die specswise elke mac aan de kant schuift...

voor zolang hij het (stabiel) doet dan....

Zo zijn er ook PC's die het op een specifiek grafisch/render vlak gewoon uitmuntend doen, maar die hebbend dan ook niet de prijs van een ACER.
Alle kwaliteit naar zijn waarde zeg maar.

maar goed... I learned the hard way, net als vele vele anderen.
Muzikanten zijn zo dol op een macbook, omdat het ding uit 1 stuk aluminium is gemaakt. Het apparaat is superrigide, stevig, duurzaam, hoge kwaliteit, snel en vreselijk courant. En ohja... hij doet het altijd!
Voor veel mensen is dat de meerprijs dubbel en dwars waard.  Ik kan alleen voor mezelf spreken dat sinds hier de PC's de deur uit zijn, mijn IT-leven  (  :P ) een stuk relaxter is geworden :z

En op een Meridian kun je ook drummen. Alleen een SQ2 tourt lekkerder

Robert-Jan

Men zou eens moeten weten wat Paq tegen me zei toen ik een macbook kocht en hij nog de pc's had.. :X
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

paQ

toen was er nog helemaal geen meridian  :/



:R

Omhoog