Snarenmatje / Strainer

Gestart door Karim Bizid, okt 10, 2011, 17:22

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Karim Bizid

Guys,

Het stemmen van mijn Snares is tot nu toe altijd goed gekomen, maar ik zit nu een beetje in de knoop met mijn snarenmatje...

Ik heb 1 van mijn snares laatst uit elkaar gehaald, omdat hij al heel lang op de plank stond en ik hem weer eens nodig had...
Hij zag er niet meer uit.. Dus werd het tijd om hem eens uit elkaar te halen en op te poetsen...

Daarna ontdekte ik dat ik eigenlijk niet weet hoe ik een snarenmatje (fatsoenlijk) afstel..

Daarnaast is het ook wel eens tijd voor een nieuw matje (begint aardig te resoneren).
Ik heb wel al eens gehoord dat ik het beste voor een handgemaakt matje kan gaan, maar hoe maak ik een keuze in de matjes?
Wat zijn de verschillen?

Hoop dat er iemand is die mij hierbij kan helpen!

Hoor het graag!
|| Sonor || Vic Firth || Remo ||

Fibesman

Is niet echt rocket science hoor. Het belangrijkste is dat het matje intact is (dat er geen snaren krom zijn of missen) en dat je hem recht monteert. Ik zou me niet blind staren op dure matjes. Het verschil in geluid is minder groot dan bij vellen. Naar mate je vaker matjes los haalt en er weer opzet krijg je er steeds meer handigheid in en gaat het steeds sneller.  Persoonlijk stem ik ondervellen van m'n snaredrums hoger dan het bovenvel en dan span ik het matje niet te strak zodat je nog wat toon overhoudt.

Paul

Wat Tanco zegt. Recht monteren kan op het begin nogal lastig zijn, na een paar keer krijg je daar handigheid in. En probeer het matje ook ongeveer in het midden van de ketel te leggen, op het moment dat ze gespannen zijn. Met name dat laatste is een kwestie van trial and error, maar daarbij leer je het eerste gelijk.

Een richtlijn die ik wel eens heb gekregen - en die het voor mij vaak goed doet - is om vanaf hele slappe spanning de spanning op te voeren tot het punt dat de snaren net niet meer rammelen. Op dat punt dempen de snaren de ketel het minst. Desgewenst kan je dan de snaren iets strakker zetten voor een iets kortere sound en minder buzz.

stick tight

Er zijn op youtube een hoop filmpjes te vinden hoe je dit het beste kan doen. Ik sluit me aan bij wat de heren boven me zeggen.

Wat ik meestal doe:
1. Leg de snare met de reso kant naar boven.
2. Draai de strainer los zodat hij net niet uit elkaar valt.
3. Leg het (nieuwe) snarenmatje op het reso vel en let erop dat hij goed in het midden ligt.
4. Doe het bandje (ik prefereer nylon, maar dat is persoonlijk) door de bud-end van je snare.
5. Draai die vast, let erop dat de snaren recht en in het midden liggen. Gewoon van bovenaf kijken en zorg dat er aan beide kanten even veel ruimte is tussen het snarenmatje en de bearing edge.
6. Zorg dat de strainer dicht is als je die aan het snarenmatje vast maakt. zorg dat ook die kant recht zit en trek het niet te strak aan, dat doe je later.
7. Controleer nog een keer of alles recht zit.
8. Draai je snare om zodat de slag kant boven komt.
9. Breng de snaren op spanning door de schroef van je strainer aan te draaien. Ik draai net zo lang tot de snaren nog net aanspreken als ik met een vinger in het midden tik. Maar dit is een smaak kwestie.

Oefening baard kunst.

Air Piet

#4
okt 10, 2011, 22:49 Last Edit: okt 10, 2011, 22:50 by Air Piet
Ik weet niet of je er wat aan hebt. Maar Pure-Sound ontwikkelt snarenmatjes met de zogenaamde " Speed-Release" systeem. Hier zit het snarenmatje met een strap vast aan het snarenmatje. Deze kun je dan weer losmaken met een splitpen. Zo kun je dus een resonantie vel losmaken of een snarenmatje wisselen zonder aan je strainer-instellingen te pielen.. :) Aan de straps zelf zit ook een indicatie in de vorm van streepjes, zo weet je dus of je de 2 straps op gelijke waardes aanspant.  Ik heb zelf ook een setje besteld en krijg het als het goed is morgen binnen :+ Morgen eventjes proberen dus

Robert-Jan

Hee die kende ik nog niet..goed idee..
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

musiqman

Benieuwd naar de ervaringen. Klinkt interessant (al heb ik op beide snares aan weerszijde een verstelbaar mechaniek, lijkt me toch extra handig)

Air Piet

Zojuist het prosound setje binnen gekregen... Heb ik een 14" matje gekregen terwijl ik duidelijk vermeld had een 12" te willen...... dankjewel musicallin.nl..... ;( :N

Sander?

Voor de adler snare piet? En hoe klinkt dat? Ikzelf zit er aan te denken om op mijn Adler een ander matje te doen, vandaar....

Rick


Voor de adler snare piet? En hoe klinkt dat? Ikzelf zit er aan te denken om op mijn Adler een ander matje te doen, vandaar....


Ik kan het alleen maar aanraden. Ik ben op mijn 14x6.5 black panther ook overgestapt op een andere snarenmat, meer omdat hij standaard geleverd werd met een 42 strand snarenmat. Nu heb ik een puresound blaster erop zitten, op aanraden van Gijs van RDD. Anders was ik voor een puresound custom gegaan, maar ik ben nu heel blij dat ik dat niet gedaan heb!
De blaster is iets grover gewonden dan de custom. Hij klinkt daarom wat korter dan een normale snaren mat. Dus je kan je snaren relatief los laten, zonder dat je gek word van ramelende snaren en snarebuzz, en toch een lekkere responsieve crisp snaresound eruit halen, zonder dat het je ketel en vellen choked.

Mijn ervaring met de CA BP snare is dat hij nogal rammelt met de snaren, ik kreeg ze zelf ook nooit echt lekker afgesteld zonder de ketel te choken. Ik zou inderdaad naar een ander matje gaan kijken!


Air Piet


Voor de adler snare piet? En hoe klinkt dat? Ikzelf zit er aan te denken om op mijn Adler een ander matje te doen, vandaar....


Ik kan hier niet geheel objectief over oordelen. Ik ben gelijktijdig met de snarenmat wissel, ook voor andere vellen gegaan.

Wel wil ik even melden dat het assortiment van 12" puresound-snaren matjes heel erg beperkt is. Wat ik dus wil zeggen is dat het heel basic is in vergelijking met die 14" matjes.

Wat Rick zei klopt wel, de snaren rammelen al gauw bij de originele snarenmat...

Maar even to the point. Ik heb nu een Remo-Ambassador-Snare-Hazy resonantievel, Emperor Coated X vel, en een puresound 16-strands matje, en ik moet wel zeggen dat ik nu minder last heb van rammelende snaren.

Nadeel/voordeel(hoe je het zelf interperteerd)  is dat deze iets 'droger' klinkt omdat het een 16 strand ipv 20 (origineel) is. Maar de Emperor draagt ook zeker een grote bijdrage tot het 'droge' geluid.

Mijn bevinding is dat de snare nu beter klinkt, alleen ondervinding is de beste leermeester, dus ik denk dat je het toch zelf moet proberen.

Ik hoop je een beetje geholpen te hebben hiermee  :+


Christian

Heeft iemand trouwens wel een problemen met los rakende snaren?
Ik had op mijn Cadeson snare een standaard snare matje, hiervan zijn in een jaar tijd 4 snaren los geraakt, en nu heb ik er sinds een jaartje Puresound Blasters op zitten, waarvan ook 2 snaren los zijn.
En naar mijn idee heb ik mijn snaren niet extreem strak oid?

harmen 18

(Hoe) vervoer je ze?

Christian

Ik vervoer ze niet heel vaak. Denk in 2011 zo'n 10 keer ofzo?
Wel zonder case of bag, maar altijd wel met de snaren los, en theedoeken erom.

Hoefnix

Zit je snarenmatje netjes recht?
Of heb je resonantie vel heel strak aangespannen?

Christian

Snaarmatje zit gewoon netjes recht.
Ik ben wel veel in de weer geweest met verschillende velspanningen wegens verschillende muziekrichtingen. Dus dat zou het misschien kunnen zijn. Maar de laatste tijd heb ik een redelijk lage velspanning. Binnenkort maar een nieuw matje halen, kijken of die het nu wel lang vol houd.

Hoefnix

Soms kan het matje ook verkeerd om (op de kop) gemonteerd zijn. Dan liggen ze niet netjes vlak en dan knappen de snaren ook wel eens.

Rick

Ik heb wel eens gehad, omdat ik vrij dikke hoops heb, het midden van mijn snarebasket tegen mijn snarenmat aan zat. Dat is ook niet heel erg bevoordelijk voor je snaresound.

En ik zou wel investeren in een case voor je snare. Theedoeken zullen niet bepaald beter voor je snare zijn. Het zou zonde zijn als je schade oploopt (wat waarschijnlijk duurder zal zijn dan een case), dan wanneer het door het aanschaffen van een hoes/hardcase makkelijk voorkomen had kunnen zijn. Naast dat je dan bij het optillen van je case ook niet aan je snarenmar kan zitten, en met theedoeken wel, omdat die gewoon dunner zijn.

Christian

Je hebt helemaal gelijk. Dus daar maar eens in investeren.

Paintpro


Hee die kende ik nog niet..goed idee..


Dat goeie idee valt wel mee.
Heb zo'n mat op m'n Acro liggen, maar ben er geen fan van.
Om je snarenmat los te krijgen werkt het prima, maar het weer vastzetten ervan gaat niet zo vlot als je zou hopen. Vooral omdat het een gepiel is met het pinnetje.

Rick

En vandaag ben ik er weer achter gekomen van hoeveel belang een goede snarenmat wel niet is voor je snaresound. De standaard snarenmat op een blackbeauty bleef kil en gruizig klinken. Toevallig dat ik nog een 24-strand puresound custom liggen, die er onder gezet. Wereld van verschil! De snare ligt gelijk veel prettiger in het gehoor.

Paul

Zeker weten. Die Puresound Custom vind ik ook erg lekker. Twee weken geleden een Puresound Custom 30-strand gekocht en gemonteerd, klinkt lekker! (stukken beter dan versleten mat).

Nlz

Klinkt bekend! Mijn MCX-snare had ook een standaard snarenmatje er onder hangen. Bij thuiskomst een Puresound Metrix 40-strand onder de snare gehangen, een wereld van verschil! Al wil ik ook nog wel eens kijken naar een wat 'warmer' matje.
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Hoefnix

#23
jan 21, 2012, 14:43 Last Edit: jan 21, 2012, 14:46 by Hoefnix
Onder de Mapex snare ligt al een tijdje een ontzettend fijn tama starclassic brass matje. Als je iets warmer geluid zoekt is dat het proberen waard.

Nlz

Een brass matje is inderdaad wel wat ik in mijn hoofd heb om er onder te slingeren. Zal waarschijnlijk ook een Puresound worden, klinken erg goed die matjes!
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Omhoog