Waar op letten bij in-ears?

Gestart door baszuidwijk, jan 04, 2014, 11:52

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

baszuidwijk

Momenteel speel ik op mijn V-drums met een hoofdtelefoon van AKG; geen hele dure. Kostte iets van €60 of zo een paar jaar terug. Hij dempt het omgevingsgeluid best goed, maar als ik lang zit te spelen, krijg ik toch behoorlijk warme oren en dat is niet zo prettig. Bovendien gaat mijn haar ervan in de war ;)

Reden genoeg om me eens te verdiepen in in-ears ... Maar dan beland ik in een wereld waar ik door alle bomen, struiken, lianen het hele oerwoud binnen de kortste keren kwijt ben. Op de site van Bax zie ik bijvoorbeeld een paar Shure SE215-CL voor €90. Deze zeggen 90% van het omgevingsgeluid te dempen. Maar ik zie ook 'dopjes' voor zo'n €400 met allerlei hi-tech shizzle erin.

Ik ben op zoek naar een paar in-ears die het omgevingsgeluid zoveel mogelijk dempen en die het geluid van mijn TD-11 module zo mooi mogelijk weergeven. Wat zijn specs waar ik dan op moet letten? Iemand tips?

Robert-Jan

Zoveel mogelijk dempen = op maat gemaakt.
Op maat gemaakt = cinepaq.

*O*
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Nlz


Bovendien gaat mijn haar ervan in de war ;)

Woehaha, heerlijk, eindelijk een reden om deze een keer te gebruiken ;)



Op de site van Bax zie ik bijvoorbeeld een paar Shure SE215-CL voor €90. Deze zeggen 90% van het omgevingsgeluid te dempen.

Dit is onmogelijk. De maximale demping bij een compleet afgesloten gehoorgang zit rond de 30-35dB.
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

Paul

Voor e-drums zou ik niet per se naar op maat gemaakte kijken. Tenzij je ook van plan bent ze live te gaan gebruiken.

Waarschijnlijk dempt elk setje in-ears van boven de €40,- al genoeg voor jou doeleinde.

Robert-Jan

Wat maakt het 'live' gebruiken dan uit Paul?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Paul

Ik bedoel als je live op een akoestische set speelt. ;)
Dan wil je waarschijnlijk meer demping dan de standaard in-ear dopjes bieden.

Robert-Jan

#6
jan 04, 2014, 12:32 Last Edit: jan 04, 2014, 12:41 by Robert-Jan
Ok,maar hij vraagt specifiek naar in ears met de meeste demping.
Daarbij, iets wat nog irritanter is dan lang met een koptelefoon spelen, is lang met standaard in ear dopjes spelen..trust me on this one ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

paQ

Daarbij heeft de 215 een dynamisch element. Dat zou ik (zeker voor drummen, want hoge druk pieken in bas) toch al vermijden voor serieuzere toepassingen.
Bij Shure begint het zo vanaf de 425 leuk te worden, maar dan kom je ook weer in een hele andere prijscategorie.

Los daarvan heb je het (gebrek aan) draagcomfort en optimale afsluiting inderdaad.
Denk maar zo: een generieke in ear die goed sluit, drukt dús altijd tegen je gehoorgang. En dat gaat al heel snel heel erg vervelen.   (dankzij universele oortjes krijg ik dan ook best veel klanten :P 8)7 )

djska

Persoonlijk zie ik het nut niet in van in-ears voor thuisgebruik. Probeer een andere gesloten koptelefoon zou ik zeggen. Koop ook meteen een tondeuse zodat je voor eens en altijd kan afrekenen met slechtzittend haar! :-)

willem4130

Voor live monitoring gebruik ik zelf een De Sennheiser HD-25c-II. Sluit heel goed af en ook nog enigszins betaalbaar in vergelijking met in-ears.

Heb hem nooit op een e-kit geprobeerd maar dat kan ik binnenkort wel even voor je uittesten.
Gretsch Renown Purewood Cherry ll Noble and Cooley CD maple ll  Ludwig Breakbeat

dunDaan


Persoonlijk zie ik het nut niet in van in-ears voor thuisgebruik.

Nou, sinds ik ze heb gebruik ik niets anders als ik thuis achter mijn kit kruip om met muziek mee te spelen. De buitenwereld wordt goed gedempt, waardoor de muziek behoorlijk zacht kan om toch lekker te kunnen meppen. Die rust op je oren is een hele verademing als je een uur (of meer) zit te spelen.
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

baszuidwijk


Nou, sinds ik ze heb gebruik ik niets anders als ik thuis achter mijn kit kruip om met muziek mee te spelen. De buitenwereld wordt goed gedempt, waardoor de muziek behoorlijk zacht kan om toch lekker te kunnen meppen. Die rust op je oren is een hele verademing als je een uur (of meer) zit te spelen.


Welke in-ears gebruik je en waarom heb je voor deze gekozen?

dunDaan

#12
jan 04, 2014, 15:47 Last Edit: jan 04, 2014, 15:49 by dunDaan
De Cinepaq IEM-C3 als ik me niet vergis.
Deze hebben m.i. een hele goede prijs kwaliteit verhouding. Qua geluid klinken ze denk ik allemaal goed, wellicht dat de duurdere nog iets meer definitie hebben, maar daar merk ik onder het drummen toch niets van  :O en om er "gewoon" muziek mee te gaan zitten luisteren gaat  bij mij niet gebeuren.
Dus voor mij zat het belang voornamelijk in een goede afsluiting van buitengeluid en een goede (maar niet persé sublieme) geluidskwaliteit. Beide criteria zijn gehaald.
Oh, en als je de in-ears van cinepaq vergelijkt met bv. Ultimate Ears dan weet je dat je bij UE gewoon een oor aan genaaid wordt  :F
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

musiqman

Ik gebruik zelf de ears4u (Nederlands bedrijfje uit Dieren) triple-zone in-ears voor thuis en live gebruik.

Voor onderweg heb ik een setje single drivers.

Ik heb uiteindelijk mn Amperior (HD25 2.0) verkocht odat deze overbodig was geworden.

Wat belangrijk is, is dat je oren goed uitgespoten/zogen zijn zodat er een goede afdruk gemaakt kan worden. Heb wel eens een nieuwe afdruk moeten laten maken daardoor (paar dagen goed oliën voor je de afspraak hebt)

Voor de rest goed onderzoek doen naar de service, after service, prijs en snelheid van levering.

Robert-Jan

#14
jan 05, 2014, 12:00 Last Edit: jan 05, 2014, 12:03 by Robert-Jan
Ik vind het raar dat je nogmaals afdrukken moest laten maken omdat je oren niet schoon waren,dat had de beste man toch moeten zien voordat hij uberhaupt aan de afdrukken begon?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

djska


Woehaha, heerlijk, eindelijk een reden om deze een keer te gebruiken ;)


Dit is onmogelijk. De maximale demping bij een compleet afgesloten gehoorgang zit rond de 30-35dB.

Dat is wel mogelijk: 10dB minder is al 50% perceptie van het volume voor het menselijk gehoor.

paQ

Dan nog is het algoritme van dBa's zelf ook onderhevig aan een algoritme.
Het accumuleert twee kanten op.  Dit soort harde beweringen zijn gewoonweg nooit hard te maken.

Nlz

Juist, en ga je dan uit van de geluidsintensiteit of de geluidsdruk, zijn ook weer andere getallen, bij hetzelfde aantal dB.
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

musiqman

Dat dachten we ook na controle, maar er zat achterin nog een miniem stukje wat niet te zien was met de otoscoop maar wat net niet voor genoeg afsluiting zorgde. Geen man overboord, nieuwe afdruk en het was opgelost.

paQ

Vaag verhaal...

Robert-Jan

Je krijgt toch eerst watjes in je oren.. Dan springt er toch niet opeens een stukje oorsmeer voor?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Nlz

Meestal duw je oorsmeer met het watje opzij, of blijft het in de afdruk zitten. Maar een afdruk over doen wegens oorsmeer klinkt mij in de oren als een 'monkey sandwich'.
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

paQ

Lol :p

Nou ja. Ik maak ca 400 paar afdrukken per jaar. En daar zitten er echt wel een paar bij waarvan ik denk: ja die miet even opnieuw.

Maar ik heb nog nooit oorsmeer niet gezien met een otoscoop, dat later wel in de afdruk zat, en dan ook nog dusdanig dat dat onreparabel was.

Nlz

Naja, dat dus. Ook bij iemand met een bijna haakse knik in de gehoorgang is evt aanwezig oorsmeer gewoon te zien bij de otoscopie. Tenzij je daar niet goed bij oplet natuurlijk, maar als je toch niet goed kijkt kun je net zo goed helemaal niet kijken ;-)
Your problems with me, are not my problems. They are yours.
www.LEGOsieraden.nl

musiqman

Mischien is lezen hadig mannen voordat je een concullega wil gaan afbranden.  Beetje jammer. Alsof cinepaq hier een alleenheerserij heeft   Omdat het het bedrijf van de forum lead mod is.

Doordat dat stukje er in zat was de afdruk niet diep genoeg gemaakt waardoor deze niet goed afsloot.

Niet omdat er een stukje in was blijven hangen oid.

Omhoog