zelfbouw E-drum

Gestart door Rashid, okt 04, 2011, 17:32

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Rashid

Hoi allemaal,

Ik ben bezig om zelf een E-drum te maken. Ik bezit nu een DTXpress 3 set, maar ik wilde graag op meshheads spelen.
Nu zijn de "goede" drums met Meshheads zoals die bv Roland erg duur..
dus ik dacht ik ga het zelf proberen.. Na een aantal topics door gelezen te hebben ben ik maar van start gegaan.

Ik wil mijn set maken uit oude toms, op deze manier kan ik veel hergebruiken en de kosten toch in de hand houden.

Nu heb ik toch nog een aantal vragen, hopelijk kan hier iemand mij advies geven.

Aangezien ik in een appartement woon moet ik rekening houden met geluidsoverlast.
Nu heb ik drumtec al om advies gevraagd maar ik wil ook graag jullie mening/advies weten.
Welke meshheads kan ik het beste gebruiken? ze moeten natuurlijk aanvoelen, stil zijn en natuurlijk tegen een stoot kunnen...
De afmetingen die ik gebruik zijn: 14" snare, 8-10-12" Toms, 13" Floortoms en een 16" Bassdrum..
Vooral de BD is belangrijk.. wat kan ik hiervoor het beste gebruiken zonder dat ik na 1 keer trappen er doorheen zit.

Tevens wil ik mijn set gaan schilderen, nu wil ik graag een mat zwarte kleur op mijn shells... Welke verf kan ik hiervoor het beste gebruiken???(weet iemand precies welke kleurcode of o.i.d. van matzwart) Moet ik de ondergrond eerst behandelen met grondverf of iets anders??

Graag hoor ik van jullie..

Gr,
Rashid
(ps eerste foto's komen zo spoedig mogelijk)

Technobeat


Hallo Rashid .

Allereerst hartelijk welkom op dit forum .

Als je zelf aan de slag gaat om een E-kit te maken moet je zowiezo gebruik gaan maken van DUBBELLAAGS gaasvellen.
Deze zijn steviger natuurllijk dan enkellaags ( Pearl ) , want enkellaags zijn op een gegeven moment niet meer aan te spannen omdat de rek er uit is.
Dubbellaags ( Hart Dynamics ) zijn wat duurder maar ook steviger en gaan derhalve langer mee .

Wilde je de ketels maken van een A-kit ?
Misschien is het een idee om de A-set intact te laten en over te gaan tot het '' ombouwen '' van A-kit naar E-kit .
Daar hebben we hier een mooi topic voor : http://www.drum-forum.nl/index.php/topic,204.0.html
En ook op het oude forum is er destijds een topic voor geopend : http://www.drumforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=10564

Succes , en ben benieuwd naar de foto`s en de vorderingen .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Rashid


Hallo Rashid .

Allereerst hartelijk welkom op dit forum .

Als je zelf aan de slag gaat om een E-kit te maken moet je zowiezo gebruik gaan maken van DUBBELLAAGS gaasvellen.
Deze zijn steviger natuurllijk dan enkellaags ( Pearl ) , want enkellaags zijn op een gegeven moment niet meer aan te spannen omdat de rek er uit is.
Dubbellaags ( Hart Dynamics ) zijn wat duurder maar ook steviger en gaan derhalve langer mee .

Wilde je de ketels maken van een A-kit ?
Misschien is het een idee om de A-set intact te laten en over te gaan tot het '' ombouwen '' van A-kit naar E-kit .
Daar hebben we hier een mooi topic voor : http://www.drum-forum.nl/index.php/topic,204.0.html
En ook op het oude forum is er destijds een topic voor geopend : http://www.drumforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=10564

Succes , en ben benieuwd naar de foto`s en de vorderingen .


Hoi,
ik heb geen A kit... ik scharrel oude toms bij elkaar.. en bouw deze om...
Allen ketels nu zijn gratis afdankertjes hahaha....
Zijn alle vellen van harts dy...dubbellaags... en welke op de site van drumtec zijn dat ook?
Gr, Rashid

Technobeat

#3
okt 05, 2011, 20:25 Last Edit: okt 05, 2011, 20:27 by Technobeat
Hallo Rahid .


Deze set van Drum-Tec zelf zijn dubbellaags : http://www.drum-tec.de/meshheads-drumtec-design-c-57_110.html

De Roland meshheads zijn ook dubbellaags meen ik , maar die gaan '' maar '' tot 12 inch : http://www.drum-tec.de/meshheads-drumtec-design-c-57_110.html

Bij Thomann kun je ook van alles vinden , ook deze kant en klare sets : http://www.thomann.de/nl/news_msg_millenium_transformer_e-drum-set_akoestisch_instelbaar.html

ik zou zo zeggen kijk bij deze gasten eens uitgebreid rond , en stuur hen als je vragen hebt over een bepaald product gerust een mailtje , zij weten presies wat ze verkopen  :)
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Rashid

Ik ben ondertussen weer wat verder met mijn E-drum..

Ik heb de bruggen gemaakt en nu ben ik aan het uitvogelen waar ik de trigger(cones) moet plaatsen.

Ik zit toch hiermee met wat vragen:
hoe moet de plaatsing van de triggers?

Ik heb vernomen dat bij de BD de trigger(cone) niet in het midden moet maar richting de zijkant, klopt dit?
Hoe zit dat met de toms/snare.. in het midden of aan de zijkant?

Hoe dicht/strak moet de cone tegen het Meshhead aan zitten??

Graag hoor ik van jullie...

Mvg,
Rashid

(ps, hoe krijg ik foto's geupload en hier gepost?)

Stokmans

Rashid, kijk hier eens:

http://www.drum-forum.nl/index.php/topic,288.0.html

Enneh, ben heel benieuwd naar wat je gedaan hebt!

Rashid

#6
okt 16, 2011, 17:53 Last Edit: okt 16, 2011, 18:25 by Rashid
Nogmaals dit is voor mij de eerste keer dat ik dit doe, maar volgens mij ben ik goed op weg..

Genoeg van dat nu de foto's. ;)

We beginnen met het demonteren van de 13" tom:






Hierna het demonteren van de 16" BD:



De 13" markeren met tape waarlangs ik hem doormidden zaag:


Een heerlijk klusje NOT  8)7 Chroom poetsen, maar het resultaat mag er wezen (is maar een klein gedeelte van al het chroom:





Helaas geen foto's van het zagen en het ontleden van de 12" en 14" snare
Zal later wat foto's maken van stand van zaken nu rondom de 12" & 14"

Er komt nog meer  :) :)


Rashid

#7
okt 16, 2011, 17:54 Last Edit: okt 16, 2011, 18:47 by Rashid
Vervolg:

Snel even kijken of de meshheads passen:



We gaan maar eens verder met het afmeten en het maken van de bruggen:





En het aftekenen waar de 6,3mm Jack aansluiting komt:


Zodra ik weer wat foto's heb, zal ik ze posten...

Mvg,
Rashid

Technobeat

#8
okt 16, 2011, 19:48 Last Edit: okt 16, 2011, 19:48 by Technobeat
Hey Rashid .


Je bent bent goed bezig met alles wat ik tot nu toe zie .  *O*
Ga je de ketels nog beitsen o.i.d. ?
Ben erg benieuwd naar het verdere verloop van dit project , Succes en don`t give up the good work !
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

NathanR

Mooi om te zien hoe dit al in zijn verloop gaat!! Ziet er goed uit :)

Rashid

Ik wil de ketels mat zwart maken... samen met het chroom ziet dat er wel strak/chic uit...

Kan iemand me zeggen hoe strak/dicht de trigger cones tegen het gaasvel aan moet zitten??

Moet er tussen de 6,3mm jack aansluitplug en de trigger(piezo) een weerstandje of kan ik ze zo rechtstreeks aan elkaar solderen??

Wat nu op de planning staat:
* De aluminium latjes, primen en dan zwart verven...
* Wachten op de koerier (dpd) tot mijn 1e test bestelling van stdrums binnen komt..
* Alles herbevestigen en inventariseren wat ik nog nodig heb en dit bestellen bij stdrum/thomann/drum-tec.





Stokmans

De truuk met dit soort bevestigingen is dat je die bars die je gemaakt hebt in hoogte verstelbaar maakt. Met dit systeem kan je varieren hoe strak die cone tegen het vel aan zit. Een beetje googlen en je vindt de nodige voorbeelden.

Rashid

Ik heb al een manier gevonden....om de bruggen in hoogte te verstellen.....ga na mijn werk hiermee aan de slag...

Stokmans

Daar ben ik erg benieuwd naar dan! Ik heb zelf bij 682drums een trigger en vel besteld om te testen.

Rashid

Is niet heel erg bijzonder hoor stokmans. Ik ga die 4 schroefgaten van den hoekprofiel met elkaar verbinden.
je krijgt dan 2 sleuven/gleuven...zodoende kan je ze in hoogte verstellen en met moertjes vastzetten..

Stokmans

Simpel, maar doeltreffend :)

Ik heb met een beetje geluk vandaag een TD-20 module op de kop getikt  :D

Rashid

Kijk das ook mooi... een td20

Rashid

zo mijn bestelling van stdrums is eindelijk binnen en de 5 ketels zijn zo goed als "klaar"..

Nu zat ik te kijken hoe ik de triggers moet solderen aan de 6,3 jack... kan iemand mij precies uitleggen welke kabel waar moet??
Evt welke kabel jullie gebruiken om het te verlengen??

Tevens zou ik graag willen weten waar de triggercones geplaatst moet worden.
Moet ik bij alle ketels de cone in het midden plaatsten of juist meer naar de zijkant??

mvg,
Rashid





Rashid

Zo nog even 3 foto's geĆ¼pload...

Twee foto's van de 14" snare, ik heb hiervoor kleine lugs gebruikt (komen af van de 12" Tom)..
Zo ziet het er wat strakker uit... Tevens is er al een gat gemaakt voor de 6,3mm Jack..



De 12" Tom, de 6.3mm jack zit hier er al tijdelijk in.. Tevens zie je dat de zaaglijn al is afgetekend.
Deze word straks met schilderstape verduidelijkt..


Tot zover de update...
Mvg,
Rashid

Ps, als iemand me antwoord kan geven op me vragen in mijn vorige post.. dan hoor ik ze graag  :) :)

Stokmans

Wat ik begrepen heb is dat de cone in het midden moet (heb ik ook op alle foto's gezien op internet). Hierdoor krijg je een realistische aanslaggevoeligheid: Hoe verder uit het midden je slaat, hoe zachter het signaal.

Rashid

is dat ook bij de BD en Snare.. ik bedoel is het wel goed voor de trigger/cone als je er met je stokken vol op mept, of met je BD klopper?

Stokmans

Bij de bassdrum maakt het niet uit begreep ik, je klopper komt toch altijd op dezelfde plek, je snare zeker wel, die wiol je zo gevoelig mogelijk hebben toch?

En, je slaat op het schuimrubber, niet op de trigger zelf, dus dat zal wel meevallen lijkt me.

Rashid

nou dan is de cone plaatsing beantwoord... dank u daarvoor....

Nu alleen nog mijn soldeer vraag? wie kan me hierbij helpen..
die draadjes zijn zo verrekte klein haha.. maar waar moet de rode en zwarte draadjes van de piezo aangesloten worden op de 6,3mm jack??
ik moet sommige draadjes verlengen...welke kabel kan ik hier het beste voor gebruiken...
(de jack is een 6,3mm mono jack.. met lange schroefdraad...)

Stokmans

http://www.hellfiredrums.com/

En op de homepage staat een heel simpel schema getekend!

Rashid

Hey stokmans, thnx voor de link,

alleen het is niet wat ik bedoel..haha

Ik heb het over zo'n jack aansluiting.:


Het is een mono aansluiting.. hoe soldeer ik de piezo aan dit geval..dus waar moet rood/zwart...
en moet ik er een weerstandje tussen zetten of is dit niet nodig??

mvg,
Rashid

Omhoog