hoe moet ik opnemen??

Gestart door Juniper, sep 30, 2011, 23:02

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

TheLion


Is dat een muziekzaak? En waar is die?
Want ik ken ook helemaal niets van opnemen zoals de topic-starter en zou het ook graag leren.

Ik ben dus al heel de tijd stiekem aan het lezen geweest  :P


Dan zitten we in dezelfde situatie.Hier is de link van de winkel: http://www.feedback.nl/

Als ik een samson 7kit en een ZOOM R16 kan bemachtigen ga ik beginnen met opnemen.Heb nu genoeg info gekregen en vermoed dat dit de beste manier is om te beginnen met opnemen.

Harre

Ik heb ooit de Boss BR1600cd (http://www.bossus.com/gear/productdetails.php?ProductId=574) voor dit soort dingen aangeschaft. Hou er rekening mee dat je met dit soort apparaten een soort van ontdekkingsreis gaat ondernemen. Het wijst voor grote delen wel zichzelf, maar de mogelijkheden zijn zo uitgebreid dat je mogelijk op bepaalde momenten door de bomen het bos niet meer ziet. Gewoon lekker gaan rommelen dus en dan leer je het spelenderwijs  :)
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.


vandeflosch


Dan zitten we in dezelfde situatie.Hier is de link van de winkel: http://www.feedback.nl/

Als ik een samson 7kit en een ZOOM R16 kan bemachtigen ga ik beginnen met opnemen.Heb nu genoeg info gekregen en vermoed dat dit de beste manier is om te beginnen met opnemen.

bedankt !

TheLion

Als je de ZOOM R16 gebruikt om op te nemen moeten mijn drummics zeker direct aangesloten worden op de ZOOM recorder.Hoe zit dat eigenlijk met de rest van de band.Onze zanger gebruikt een eigen mengpaneel naar zijn monitor.Ik denk dat het het beste klinkt als we een mic plaatsen voor de versterkers en monitor.Of moeten gitaar, bas en zang gewoon op de recorder aangesloten worden?

Harre

De drum mics inderdaad direct op de Zoom. De zang kun je het beste van een pre-fader uitgang halen op het mengpaneel en op die manier direct op de Zoom aansluiten, dus gewoon een kabel vanaf het mengpaneel naar de Zoom. De pre-fader uitgang is hier belangrijk omdat het signaal dan constant blijft en onafhankelijk is van hoe de fader (zowel volume als toonregeling) staat ingesteld. Voor bas kun je vaak het beste een Direct Out uitgang op de versterker gebruiken, eventueel met een DI box er tussen. Hetzelfde zou je met de gitaar kunnen doen (eventueel de uitgangen van een effect unit, als de gitarist daar gebruik van maakt) maar vaak klinkt dat voor geen meter en voldoet een microfoon voor de versterker het best.

Met al die mics loop je gelijk tegen het grootste nadeel van die dingen aan, namelijk overspraak. Ze pikken namelijk altijd meer op dan hetgeen ze op moeten pikken en de kunst is dus om dit zo min mogelijk te laten zijn. Hou hier rekening mee met de opstelling, dus dat bijvoorbeeld de versterker van de gitarist niet vol jou kant op staat te blazen en dus zijn signaal ook door jou drum mics wordt opgepikt. Hoe minder overspraak, hoe beter. Opnemen doe je over het algemeen 'droog' dus zonder effecten en toonregeling, want die stel je later bij het afmixen in.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

TheLion

Bedankt voor de uitleg.Ik zal er eens mee experimenteren en eenmaal ik een goed resultaat krijg zal ik het zeker eens posten.Het opnemen had ik eerder gedacht om iedereen apart op te nemen.Dan zit het ritme altijd wat beter en heb je ook "bijna geen" overspraak.

Harre

Apart opnemen geeft betere resultaten, maar is ook veel meer werk. Je moet om te beginnen een guide track opnemen om die als basis te laten dienen en daarna nog alle instrumenten en zang apart terwijl je (afhankelijk van het doel) ook heel goed gebruik kunt maken van opnames die door de hele band in één keer zijn ingespeeld. Succes!
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

KadumPssh

Ik heb een vraagje,

Ik ben sinds kort in bezit van 3 mic's, 1 snare, 1 bass, en 1 overhead / room-mic.

Deze gaan naar een mengpaneel (Spirit Folio 1001, of iets dergelijks) , vanuit hier naar m'n geluidskaart (M-Audio Fast Track Pro) en vanuit hier m'n laptop in.

Het klinkt best redelijk, maar ik heb één probleem. Namelijk de toms (high- en floortom) klinken niet geweldig. Je hoort de snaren van de snare erg duidelijk als je de toms bespeelt. Is dit te verhelpen met stemmen of met equalizen? En hoe?

Heel erg bedankt!
Tama - Sabian - Zildjian - Remo - Evans - Vic Firth

paQ

Je zou wat met een gate kunnen frotten. Maar raar is het niet natuurlijk.
Als je minder bleed wilt, zul je moeten closemicen.

KadumPssh

Hm, bedankt voor de reactie!

Close-mic'en gaat me niet lukken, hier heb ik het geld niet voor.

Wat bedoel je precies met een 'gate' frotten?

Bedankt
Tama - Sabian - Zildjian - Remo - Evans - Vic Firth

animal

Als de snaarmat bij alle (floor)toms te veel van zich laat horen, zal het een kwestie van stemmen zijn, daar is in een ander topic meer over te vinden.
Uit je bericht maak ik op dat het geluid van de snaarmat doorklinkt op de opname van de (floor)toms, ook al bespeel je de snare niet. Als dit het geval is gaat een gate je niets helpen, deze kan alléén voorkomen dat het geluid van je snare (ongewenst) lekt in de mic die bijvoorbeeld de floortom moet registeren op de momenten dat je de floortom niet bespeelt.

Harre


Wat bedoel je precies met een 'gate' frotten?

'Frotten' is hier een ander woord voor 'rommelen' of 'proberen'. De oplossing is denk ik door Animal in het vorige bericht gegeven.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

KadumPssh

Bedankt voor jullie reacties! Ik snapte wel dat 'frotten' gebruikt werd als 'rommelen', maar wat een 'gate' is, is me niet helemaal duidelijk.

Ik heb de 'search-optie' gebruikt, en verschilende topic's bekeken, maar kan het echt niet vinden.. Sorry!
Tama - Sabian - Zildjian - Remo - Evans - Vic Firth

paQ

In een notendop: een gate laat onder een bepaalde drempel ("volume") niets meer door.

Geischa

Een gate heeft toch meer met tijdsduur (het afkappen van het inkomend geluid) ipv volume te maken?

Paul

#66
jan 16, 2012, 00:02 Last Edit: jan 16, 2012, 00:05 by Paul
Nee, gate werkt gewoon met een drempelwaarde. Boven een bepaald niveau wordt het signaal pas doorgelaten.
Met de attack, hold en release-tijden (parameters) kan je wel instellen hoe lang de gate open moet blijven. (http://en.wikipedia.org/wiki/Noise_gate)

Geischa

o.k. ik dacht dat het voornamelijk de "release tijden" waren, weer wat geleerd ;)

dunDaan

Ik vond dit het meest toepasselijke topic om dit filmpje neer te zetten. Aardige kijk in de keuken van hoe meneer Phillips tegen uitversterken / opnemen aan kijkt:
Bezig met een nieuw project; binnenkort meer

harmen 18

Vond ik al een erg interessant filmpje, best leerzaam.

bosuil

hoi

ik heb het hele topic ff doorgespit kwam toen op ,

als interface:
http://www.thomann.de/nl/presonus_firestudio_project.htm

http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Zoom-R16-Recorder-16-Track-Interface-Controller-Sampler/art-REC0006783-000

http://www.thomann.de/be/alesis_io26_retour.htm

http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/PA/16-kanaals-mengtafels/Fame-MIX-1604FX-PRO-16-Kanal-Mixer-DSP-Effekte/art-PAH0009261-000

weet van die laatste niet of hij ook kan worden gebruikt in de studio(daarvoor wordt hij door mij dan wel gebruikt.

en als programma
Cubase

ik weet niet wat voor ons dan het best is, ik heb ze allemaal bekeken.
wij hebben als instumenten : sax, keyboard, gitaren, drums (alesis dm10 studio) en zang

TheLion

Ik zou in jouw situatie een interface nemen met niet te veel ingangen.Die heb je toch niet nodig, als je geen drummics gebruikt.Als je alles tegelijk wilt opnemen (wat ik niet aanraad) zou ik voor de zoom R16 gaan.Als je alles apart opneemt, zou ik voor zoiets als dit gaan: http://www.thomann.de/be/tascam_dp004.htm

Of deze, dan heb je je cubase ook al: http://www.thomann.de/be/zoom_r8.htm

Jenslathouwers

Als ik iets opneem en mijn lader steekt in mijn laptop krijg ik altijd een soort van hoge 'zoom'. ik heb ergens (dacht ik ) gelezen dat dit komt doordat mijn laptop insteekt in hetzelfde cirquit als mijn mengtafel (ofzoiets). De batterij van mijn laptop is nu zo erg versleten dat ze nog maar 20 min. mee gaat. Ik was van plan een nieuwe batterij te kopen toen ik zag dat er ook externe batterijen zijn, kan je zo'n 'zoom' ook krijgen met een externe batterij of heb je dat alleen als er iets in het stopcontact zit?
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Paul

#73
aug 21, 2012, 12:45 Last Edit: aug 21, 2012, 12:47 by Paul
Dat is een fout (niet per se defect) in de oplader, ik had hetzelfde probleem.
Thuis had ik er geen last van, op mijn werk - waar ik mijn laptop vaak gebruik om muziek te draaien - wel. In eerste instantie dacht ik dat de transformator stoorsignalen opving, maar de adapter afschermen hielp niet. Uiteindelijk dacht ik eraan dat ik thuis geen geaarde stopcontacten heb en op het werk wel. Het bleek in de aarding te zitten. "Gelukkig" ging mijn oplader een maand later kapot en kreeg ik een nieuwe via de universiteit.
Probeer eens een ongeaard stopcontact, en als je die niet hebt middels een ongeaarde stekkerdoos.

Anserini

Kan inderdaad een aardlus zijn. :Y

Omhoog