hoe moet ik opnemen??

Gestart door Juniper, sep 30, 2011, 23:02

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Harre

Het gaat om een jack aansluiting als het om één pin of gat gaat en als er een stekker aan zit met drie kleine pinnetjes of gaatjes gaat het om een XLR aansluiting. Een XLR aansluiting geniet de voorkeur omdat het dan om gebalanceerde aansluitingen gaat en dit is dan ook eigenlijk de standaard aansluiting die in de PA wereld gebruikt wordt.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Paul

De "ronde" aansluiting die jij bedoelt wordt een jack-aansluiting genoemd. De andere is een XLR-aansluiting.
Het verschil is dat XLR-kabels en aansluitingen gebalanceerd zijn. Daardoor kan een signaal over grote lengtes worden vervoerd zonder kwaliteitsverlies. Dit in tegenstelling tot ongebalanceerde gitaarkabels, die per meter kwaliteitsverlies hebben.
http://nl.wikipedia.org/wiki/XLR

TheLion

Oke bedankt voor de uitleg.Ga de spullen aanschaffen maar ben nog aan het twijfelen over de mics.Ze zijn niet al te duur, zit er veel verschil in geluid van goedkopere tot duurdere mics?

harmen 18

Tuurlijk, waarom zou er anders iemand nog dure microfoons gebruiken?

Het zit hem bijv. in het frequentie bereik van de microfoon (van zoveel hz tot zo veel hz)

Maar ook in hoeveel geluidsdruk hij aankan voordat hij het in elkaar drukt.

ook de klankkleur, dus hoe hij op zichzelf klinkt.

En de duurzaamheid, maar als je alleen thuis wil opnemen heb je daar nog niet echt heel erg veel mee te maken.

Leon

Waarom zou je een microfoon met een Jack willen aansluiten als je XLR hebt in je mengpaneel? Of is dat hier niet het geval?

Harre

De adapter is van xlr naar jack en het lijkt me dat je die alleen gebruikt als je de xlr aansluiting niet hebt. Anders zou die adapter totaal nutteloos zijn toch?
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

TheLion

Ik dacht dat als ik een mengpaneel met jack ingangen koop dat ik hier ook mics op kon aansluiten.Bespaart me een hoop geld want die dingen zijn een stuk goedkoper als panelen XLR aansluitingen.

Harre

Ah, in dat geval: niet doen. Even door sparen en je hebt er echt meer plezier van. Tenminste, dat is mijn mening dan :)
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

harmen 18

Ik weet niet precies wat je bedacht had te kopen, maar ik ken alleen budget "live" mixertjes die xlr-en als mic input hebben. Ook de behringers.

Anders heb je waarschijnlijk te maken met een dj-mixer. Die zijn niet bepaald ideaal om iets met microfoons te doen.

Verloopjes zijn trouwens ook niet gratis. Daarbij wordt je geluidskwaliteit er ook niet veel beter op. Ook raak je ze altijd kwijt.

Paul

Wat Harmen zegt.
Er zijn naar mijn weten geen mixers (live danwel studio) die géén XLR-inputs gebruiken. Zelfs de goedkoopste Behringers inderdaad.
Grote kans dus dat je naar de verkeerde tafels zit te kijken.

Dribbel

Tegenwoordig hebben genoeg merken een leuk tafeltje voor een honderd of 3 (nieuw)  met een kanaaltje of 10 met het meeste er wel op, leuk om mee te beginnen.

Daarbij kun je op marktplaats al een mixwizzard van Allan & Heath voor 600 krijgen, en dan hoef je, als je niet meer dan 16 kanalen gebruikt nooit meer naar iets anders te kijken.....

Ik heb nu mijn Wizzard al 10 jaar, en voldoet nog altijd in eigenlijk alle situaties voor mij, als het groter moet kan gaan we toch huren.

Ff doorsparen dus.....
Yamaha recording & sabian

TheLion

Deze tafel is vrij goedkoop en gaat alles op: http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/PA/16-kanaals-mengtafels/Fame-MIX-1604FX-PRO-16-Kanal-Mixer-DSP-Effekte/art-PAH0009261-000

Ik heb ook een presonus FP 10 gevonden voor 200 euro: http://www.2dehands.be/audio-video-tv/audio-apparatuur/studiomateriaal/presonus-fp-10-105606791.html?qq=presonus&pcpl=&pc_id=&afd=

Deze heeft wel geen XLR ingangen als ik me niet vergis.

Moet ik eigenlijk zoeken naar een mengtafel gelijk die van Fame of iets gelijk dit: http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/Pro-Audio/Analoge-mengtafels/Art-MX-821-8-Channel-Mic-/-Line-Mixer/art-REC0007527-000

Wat is het verschil tussen zo een mengtafel of zo een rack mixer?

harmen 18

#37
dec 10, 2011, 14:16 Last Edit: dec 10, 2011, 14:19 by harmen 18
Bij de rackmixer die jij noemt kan je alleen het volume per kanaal instellen. Je kan niets met de EQ (hoog-mid-laag) per los kanaal doen.
Je kan wel de EQ van de 8 kanalen samen (Main out) aanpassen, hetzelfde idee als op een huiskamerversterker.

-niet ideaal om iets mee op te nemen dus-

Hij heeft trouwens wel XLR, op de foto's te zien.


De "live" mixer die jij noemt is beter te gebruiken. Hier kan je per kanaal je EQ etc. aanpassen.
Ik neem dan aan dat je had bedacht om de uitgangen ervan naar een (externe) geluidskaart van een computer of laptop te sturen.

-Is dus goed mogelijk en de goedkoopste werkende oplossing-

De Presonus is in feite een geluidskaart met 8 XLR ingangen, die stuurt het naar je pc, en dan heb je een 8 sporen opname op je computer. Daarna (na de tijd dus) is het nog mogelijk om aanpassingen te doen via de computer m.b.v. de bijgevoegde software. (geen opname software maar mix software)

-Zal goed gaan werken maar kost je wel wat meer geld-

Bedenk je wel dat je wel opname software nodig hebt (protools, cubase, etc.) als je wil gaan opnemen en dat ook niet helemaal gratis is. (tenzij........)


TheLion

Dus als ik het goed begrijp kan ik best zo een presonus aanschaffen.Bij dat FAME mengpaneel moet ik dan nog een opname software kopen, hoeveel kost zoiets eigenlijk?

TheLion

Ik snap iets niet, de kabels van de mics passen toch niet in de XLR ingangen van de presonus?De kabels hebben Drie gaatjes, bij de presonus ziet het er anders uit.Weet iemand hoe dit komt?

Nickk

In de presonus gaan wel XLR kabels. Maar het ziet er wat anders uit omdat er in het midden ook een Jack plug ingestoken kan worden.

paQ

En als je wilt opnemen zonder software, zul je een multitracker moeten aanschaffen.

(gaan we weer) Bijvoorbeeld de ZOOM R16.
Bij de meeste zaken voor ca 349 te koop.  (8 XLR/Jack ingangen, waarvan 2 gevoed)

harmen 18

Als je (daar is die weer!!)  met een "live" mixer wil opnemen heb ook een computer met (externe) geluidskaart nodig. Je neemt dan maar één spoorig (of hoe je dat dan ook schrijft) op en hebt niet noodzakelijk dure software nodig. Ook een gratis programma als audacity werkt daar goed bij.

Bij de Presonus heb je ook software nodig. De software die er bij zit (of niet als je hem tweedehands, niet compleet koopt) is een soort ingeblikt mengpaneel, je kan er dus vanalles op aanpassen.
Daarnaast heb je dan nog de opname software nodig, dat zou dan cubase, protools of wat anders zijn.

Zoals eerder gezegt heeft hij combinatie contacten voor Jack (gitaar, Line) en XLR (microfoon). Er kan dus wel degelijk xlr in. Het is wel mogelijk om je microfoons als jack in te pluggen maar dan ga je verloopjes nodig hebben en is de vraag waarom je dat in hemelsnaam zou willen.


Ik zou je eerst even verdiepen in apparaten die je wil gaan kopen. vooral Youtube filmpjes zijn erg leerzaam.


paQ

keertje langs Feedback zou een boel verhelderen ja.
Daar staan altijd wel een hele rits op rij. Kun je zelf frotten, pielen, voelen en kijken

paQ


Als je (daar is die weer!!)  met een "live" mixer wil opnemen heb ook een computer met (externe) geluidskaart nodig. Je neemt dan maar één spoorig (of hoe je dat dan ook schrijft) op en hebt niet noodzakelijk dure software nodig. Ook een gratis programma als audacity werkt daar goed bij.


Daarom zijn multitrackers zo fijn.

Geen PC nodig (dus ook geen latency gezeik)
Geen 19"rack nodig
Als mixer inzetbaar
Alle effecten in eht apparaat zelf
hell, werkt desnoods op batterijen!
Cubase inbegrepen voor als je verder wilt

Dribbel


Als je (daar is die weer!!)  met een "live" mixer wil opnemen heb ook een computer met (externe) geluidskaart nodig. Je neemt dan maar één spoorig (of hoe je dat dan ook schrijft) op en hebt niet noodzakelijk dure software nodig. Ook een gratis programma als audacity werkt daar goed bij.




Volgens mij hoef niet 1 of 2 spoorig;Je zou de een wizzard kun je ook als monitortafel aan sluiten, of de mix in 4 stukken vanaf de groepen (als die erop zitten) en de 2 mains "af te takken"
En ik dacht dat je daar ook je inserts voor kunt gebruiken..... correct me if i a wrong....
Yamaha recording & sabian

Dribbel


Daarom zijn multitrackers zo fijn.

Geen PC nodig (dus ook geen latency gezeik)
Geen 19"rack nodig
Als mixer inzetbaar
Alle effecten in eht apparaat zelf
hell, werkt desnoods op batterijen!
Cubase inbegrepen voor als je verder wilt


Zo hebben wij het destijds ook gedaan met het opnemen van een demo.
Wij hadden een roland... maar we hebben wel ergenissen gehad met een eerste branding van het apparaat. De mix daarop klonk echt anders als de eind mix die ik na mastering had....
Yamaha recording & sabian

ArcticLight


Daarom zijn multitrackers zo fijn.

Geen PC nodig (dus ook geen latency gezeik)
Geen 19"rack nodig
Als mixer inzetbaar
Alle effecten in eht apparaat zelf
hell, werkt desnoods op batterijen!
Cubase inbegrepen voor als je verder wilt

Alleen daar is de prijs dan ook naar. :(

Nickk

Ik vind 350 euro voor een apparaat dat al die functies heeft niet duur hoor! En als je even een geluk hebt staat er eentje voor 250 op marktplaats, zo ben ik ook aan de mijne gekomen.

vandeflosch


keertje langs Feedback zou een boel verhelderen ja.
Daar staan altijd wel een hele rits op rij. Kun je zelf frotten, pielen, voelen en kijken

Is dat een muziekzaak? En waar is die?
Want ik ken ook helemaal niets van opnemen zoals de topic-starter en zou het ook graag leren.

Ik ben dus al heel de tijd stiekem aan het lezen geweest  :P

Omhoog