Presonus Firepod aansluiten/werkend krijgen

Gestart door druMees, jul 02, 2013, 19:22

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

druMees

Ik heb sinds kort een presonus firestudio interface om analoog geluid naar digtaal te converteren. Ik heb alles aangesloten op de juiste manier (volgens mij) en heb ook software op de pc. Toch krijg ik geen geluid binnen in mijn pc! De presonus firestudio neemt wel geluid waar.

Nu is mijn vraag: wie heeft er ervaring mee, en zou me evt. uit de brand kunnen helpen? Dat zou echt te gek zijn! Ik kan nu namelijk niet meer verder!  :'( -O-

tRow

#1
jul 02, 2013, 19:32 Last Edit: jul 02, 2013, 19:34 by tRow
Dit kan verschillende oorzaken hebben,

geeft hij wel aan dat je op neemt?

Heb je voor elk kanaal de juiste mic inputs gekozen?


Edit:

Let ook even of je bij je software de drivers hebt ingesteld!

animal

#2
jul 02, 2013, 20:19 Last Edit: jul 02, 2013, 20:24 by animal
Welke software gebruik je druMees?

Wel eens gehoord van een Asio-driver? Zo ja, heb je deze (of een andere driver) geïnstalleerd?

Een firewire aansluiting dus, de Firewire-chip kan ook wel eens roet in de audio gooien.
Welke firewire chip bezit jouw computer (dat kun je terugvinden in apparaatbeheer).

Paul

Firepod i.c.m. ASIO-drivers werkt niet lekker, de Firepod-drivers hebben al ASIO-drivers ingebouwd naar mijn weten.

Heb je de officiële Presonus-drivers geïnstalleerd Mees?
En welke software gebruik je? Bij de meeste software moet je nog aangeven via welk apparaat er opgenomen moet worden.

druMees

Als software gebruik ik nuendo 4. Deze heb ik gekopieerd gekregen op een cd. En die is gewoon geïnstalleerd dus ik neem aan dat ik daarvoor geen drivers meer nodig heb?

En voor de presonus firestudio heb ik de drivers gedownload van de officiële presonus site, dus dat is goed. En ik heb een kaart in mijn pc gestoken met firewire aansluiting. En die kaart heeft de computer herkent. Dus dat is ook goed naar mijn idee.

2 vraagjes:
- wat is firepod? Ook een driver ofzo?
- en waarvoor is de ASIO-driver?

Robert-Jan




En ik heb een kaart in mijn pc gestoken met firewire aansluiting. En die kaart heeft de computer herkent. Dus dat is ook goed naar mijn idee


Ja en toen heb je de firestudio in nuendo geslecteerd als audio interface..en toen..?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

animal

....ja .... en toen?  De inputs geselecteerd in Nuendo en toegewezen aan kanalen??

Dat gezegd hebbende, Nuendo is een prachtig programma, maar intuitief? Nee, niet echt.
Ik adviseer je eens Audicity te proberen. Gratis en kinderlijk eenvoudig  :Y .

Animal baars

Alleen audacity werkt niet zonder hele lastige workaround met Asio.. Tenminste, ik heb het niet werkend gekregen om via een behringer X32, via usb en firewire, in audacity 32ch op te nemen. Heb uiteindelijk gewoon een portable versie van Adobe Audition CS6 gepakt, dat werkt perfect, ook via ASIO!

druMees

Audacity ken ik goed. Daar heb ik een tijdje eens mee zitten kloten.
Ik heb van nuendo een aantal instructiefilmpjes gekeken. Ik weet globaal wel hoe het programma werkt.

en op de vraag: 'en toen?'
- tja, ik had dus de interface geselecteerd in nuendo. En toen had ik enkele tracks aangemaakt. Dan druk ik op opnemen en dan speel ik wat maar dan komt er helemaal niks te staan in nuendo. Ik heb ook exht het gevoel dat het iets met de pc/software is. Het is alleen het probleem dat ik daar echt helemaal geen verstand van heb. Ik zit dus een beetje te googlen en te youtuben. Maar als ik prexies hetzelfde doe als op youtube gebeurd er ook niks bij mij.

Paul


2 vraagjes:
- wat is firepod? Ook een driver ofzo?
- en waarvoor is de ASIO-driver?

1. Firepod is de oude naam voor de Firestudio interface.
2. Kort gezegd zijn ASIO-drivers bedoeld om audio voorrang te geven in je besturingssysteem om haperingen te voorkomen. Het regelsysteem van Windows zelf (we gaan er dus vanuit dat je Windows gebruikt?) wil nog eens voorrang geven aan andere taken die belangrijker worden geacht en dit heeft soms vervelende vertraging of haperingen tot gevolg. ASIO vermindert dit probleem.

Ik ken Nuendo niet, maar wat ik in Reaper moet doen (gratis om te proberen):

- Selecteren dat de Firestudio moet worden gebruikt als interface;
- Een nieuw opnamespoor aanmaken;
- Dit opnamespoor op "Record" zetten (klaarzetten voor opnemen);
- Dan pas kan ik aangeven welk kanaal van de interface dit spoor moet opnemen.
Als dat correct is ingesteld zie ik ook direct het input-level van het kanaal.

Paul


en op de vraag: 'en toen?'
- tja, ik had dus de interface geselecteerd in nuendo. En toen had ik enkele tracks aangemaakt. Dan druk ik op opnemen en dan speel ik wat maar dan komt er helemaal niks te staan in nuendo. Ik heb ook exht het gevoel dat het iets met de pc/software is. Het is alleen het probleem dat ik daar echt helemaal geen verstand van heb. Ik zit dus een beetje te googlen en te youtuben. Maar als ik prexies hetzelfde doe als op youtube gebeurd er ook niks bij mij.

Zie mijn voorgaande bericht. Heb je ook geselecteerd welk kanaal van de interface op welk spoor moet opnemen? En ik kan me niet anders voorstellen dan dat je in Nuendo ook real-time de inputlevels zit als je op de microfoons tikt, ook zonder dat er wordt opgenomen.

Nijlpaard

#11
jul 03, 2013, 08:33 Last Edit: jul 03, 2013, 08:34 by Nijlpaard

Ik heb ook exht het gevoel dat het iets met de pc/software is.



Gevoel heb je niets aan (niet in dit geval althans ) ;) Weten is beter :Y


Als het goed is kan je, wanneer je je Firestudio via de firewire kaart heb aangesloten, een koptelefoon in je FIrestudio steken en deze als externe geluidskaart gebruiken. Daarvoor klik je rechtsonderin in je taakbalk op het speakericoontje met je linker muisknop.


Vervolgens klik je op "Afspeelapparaten" of "Playback devices" indien engels.
Er opent een venster en hierin moet je Firepod studio zichtbaar zijn. Klik deze aan en klik vervolgens op "Als standaard instellen" of "Use as default device".


Open nu een youtube filmpje, start een cd of iets dat maar geluid produceert en luister of je via de hoofdtelefoon geluid krijgt. Als dit het geval is weet je iig zeker dat het op PC/Driver niveau voor elkaar is.


Nuendo kan ik je verder niet mee helpen..
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

druMees

wat nijlpaard zei, dat heb ik gedaan en dat werkte prima.

Ik ben nu bezig met wat paul zegt. Als eerste wil ik de presonus aan nuendo koppelen. En dan heb ik het scherm geopend om dat te doen, en de presonus staat op inactief. Ik snap niet hoe ik hem actief kan krijgen. Of weet iemand hoe het moet?

De volgende stap is om het juiste kanaal van de presonus op het juiste spoor van nuendo 4 te zetten. Daar kijk ik naar als het vorige probleem is verholpen  :+

zie foto:

Nijlpaard

Het plaatje is wat klein maar volgens mij kijk je onder de verkeerde kop. Je zit nu bij midi te kijken en volgens mij moet je bij VST Audio system eerst de Firestudio selecteren.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

druMees

dat klopt idd, maar vervolgens wordt het er niet beter op. Nog steeds krijg ik niks binnen. Ook als ik niks opneem geeft het programma aan dat de mic's niks opvangen. Het zal iets zijn met de configuratie tussen de presonus en nuendo 4 denk ik zo.

Als er iemand is die nuendo kent, en in de buurt woont (Horst aan de Maas, Noord-Limburg). Dan mag hij/zij met alle plezier wel even langs komen (als je toevallig in de buurt woont)

Cornelis

@mees

Heb je nadat je de device setup hebt ingesteld ook op vst connections gedrukt?
Daar zie je vervolgens een Bus staan. Soms helpt het om daar op deviceport te drukken en dan de kanalen in te stellen.

Dat was bij mij destijds waar het mis op ging. Anders is het misschien een tip om op de volgende site een kijkje te nemen.
http://www.homerecording.be/

succes!

Omhoog