Opties samplepad + PC

Gestart door Dries, jun 24, 2013, 23:13

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Dries

Hallo drummers,

Hoewel ik de nodige jaren meedraai op drum(-)forum.nl en aardig mee kan praten over trommels en hardware, ben ik een complete leek op het gebied van electronische drums.

Vorige zomer speelden we op een festivalletje een set van de Arctic Monkeys. Dit jaar gaan we de Editors spelen. Hoewel we een hoop zouden kunnen doen zonder electronica, lijkt het me toch erg gaaf om met samples en verschillende drumsounds te gaan werken.

Aangezien ik als student geen gigantische bedragen uit te geven heb, zou ik graag zo veel mogelijk via mijn laptop doen. Modules zijn immers erg duur.
Wat zijn in een notendop mijn opties om de volgende dingen te doen:

- (synthesizer) samples starten en stoppen)
- losse drumsounds programmeren en via een pad triggeren
- eventueel kick en snare met (goedkope?) triggers aansluiten op de laptop i.c.m. software om de geluiden aan te sturen.

Ik zag de drummer van Dearworld ontzettend toffe dingen doen met een Roland SPD-s maar deze zijn niet erg goedkoop.

Mijn verhaal is niet heel erg duidelijk maar ik heb dus geen flauw idee wat er mogelijk is met niet al te veel middelen.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Hoefnix

via marktplaats een paar goedkope pads op de kop tikken (zoek eens op padman).
Een alesis iO trigger en dan addictive drums, ocean drums of een andere sample programma.

Dries

Bedankt voor de snelle reactie!

Zo'n midi to usb ding (zoals de trigger iO) heb je altijd nodig, ongeacht of je triggers, losse pad's of iets koopt zoals een SPD-xx (ik zie dat de oudere best betaalbaar zijn)?
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Hoefnix

Zo'n Roland spd heeft geen alesis io nodig. Losse pads wel.

Dries

Zijn de oudere SPD pads ook te gebruiken i.c.m. een computer?
En kun je via die pad eventueel nog wat triggers inpluggen of niet?

Ik ben hier echt absoluut niet in thuis.
Het gaat er om dat hij een analoog signaal die van de pad komt, omzet naar midi toch?
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Dries

Je kunt de SPD-s dus rechtsstreekt aansluiten op de usb-ingang van je computer, zonder een midi-to-usb interface nodig te hebben?
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Nijlpaard

De SPD-s heeft een stereo trigger input, hier kan je dus bijvoorbeeld 1 dual-zone pad op aansluiten met een stereo-kabel. Of 2 pads met een mono kabel en splitter.


Voor zover ik kan nagaan heeft de SPD-S geen usb aansluiting.


http://www.roland.com/products/en/SPD-S/
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Dries


De SPD-s heeft een stereo trigger input, hier kan je dus bijvoorbeeld 1 dual-zone pad op aansluiten met een stereo-kabel. Of 2 pads met een mono kabel en splitter.


Voor zover ik kan nagaan heeft de SPD-S geen usb aansluiting.


http://www.roland.com/products/en/SPD-S/


Nee maar wel MIDI-in en MIDI-out.
Om dit aan mijn laptop te verbinden heb ik dus alsnog een extra apparaat nodig?
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Nijlpaard

Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Dries


Klopt :)
http://www.roland.com/products/en/UM-ONE_mk2/


Thanks.
Niet te duur ook.
Even kijken of ik nog geld vrij kan maken voor zo'n SPD-S. Zou hem goed kunnen gebruiken voor een optreden binnenkort.
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Dries

Om even terug te komen op mijn startpost:
Aangezien twee bandleden erg handig zijn met o.a. Logic Pro, hebben we besloten om zoveel mogelijk te samplen via een laptop.

De drumgeluiden zullen hierdoor natuurlijk niet anders gaan klinken maar wat 'drumeffecten' die niet akoestisch speelbaar zijn heb ik uitbesteed aan een backingtrack. In plaats van dit ik via een samplepad alles start, gebeurt dit nu dus via een laptop.

Thanks voor jullie adviezen en informatie!

''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''

Omhoog