Spelen met Clicktrack

Gestart door DraconicX, jun 06, 2013, 23:13

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

DraconicX

Hallo Drumforum,

Ik heb een vraag. Ik wil met mijn band graag met clicktrack gaan spelen, maar we lopen tegen een paar dingetjes aan. Het spelen met click zelf is geen probleem, dat zijn alle muzikanten gewend. Maar het probleem zit hem in het volgende: We hebben nummers waar bijvoorbeeld een stop zit, en de zanger inzet waarna we in een nieuw tempo verder gaan. of bijvoorbeeld de gitaar die een nummer in zijn eentje begint. Nu lijkt mij dus de oplossing, iedereen in-ear monitors, en dus vanuit 1 zender iedereen de click geven. Dit opent ook de mogelijkheid om wat samples oid mee te laten lopen :) Maar ik heb even zitten kijken, en het wordt vrij duur om voor iedereen een ontvanger + oortjes aan te schaffen.

Heeft iemand een idee hoe dit anders op te lossen is?

Alvast bedankt,
Robbert

Hammar

hihat doortrappen.

Joris


hihat doortrappen.


Kan, maar de kans dat het live dan fout gaat is aanzienlijk groter.

Fibesman

#3
jun 07, 2013, 07:38 Last Edit: jun 07, 2013, 07:38 by Fibesman
Plaatje op zetten  :X
Zonder dollen, de hihat doortrappen is een prima idee. Niet alleen jij maar ook zangers moeten opletten. Eventueel kun je als het past in het nummer een cowbell of een plastic woodblock gebruiken, dat is wat duidelijker. Ga je dan een hele set met click spelen? ik moet er niet aan denken  8)7

Animal baars

Dat hebben we bij mijn band ook een tijd gedaan. Je merkt dat de band wat strakker is, maar het is ook een stuk 'machinaler'. De zanger(essen) houden toch meer rekening met beleving en emotie in hun stem dan dat ze met tempo bezig zijn. En dan kan het wel eens variëren.

In het geval van zo'n doorstart? Click uit en die laatste paar maten er op gevoel doorheen rammen. Een gitarist die zelf begint? Op het ledje van je metronoom aftikken en met de tap-functie een beetje bijstellen als hij er vandoor gaat of achter blijft.

Ik speel zelf tegenwoordig vaak zonder hoorbare click (wel visueel in Forscore op de iPad) en dat maakt de band een stuk overtuigender. Niet omdat het tempo de hele track gelijk is, maar juist omdat het ook wat kan variëren. Door veel te oefenen met een clicktrack ben ik wel veel bewuster geworden van het tempo en kan ik dat ook stakker houden.

Stokmans

Ik heb met mijn vorige band altijd live met clicktrack gespeeld, best te doen. Maar, alleen ik met de clicktrack en de rest moest naar mij luisteren. Dan is de kans op 'machinaal klinken' al een heel stuk minder.

Inzet door alleen een gitarist of zanger kan je begeleiden met een hihat/ride/oid. Zoek een geluid uit wat past bij de sfeer van dat stuk. Ga je live ook met samples spelen en een click, ook dan is het mogelijk om alleen de drummer met click te laten spelen mits je dus duidelijk aan anderen de tel aangeeft. Wil je dat niet, dan moet de rest ook een click horen. In dat geval zal je dus aan die setjes moeten. En wat doe je dan met je monitormix?

Ik heb zelf geen (of eigenlijk: héél erg weinig) ervaring met samples icm. clicktracks en monitormixes, maar ik ben wel heel erg benieuwd wat hier uit komt.

Hammar

Probeer maar eens een nummer met gitaarintro, de drummer bepaald het tempo met klick en trapt het tempo met de hihat. De gitarist moet dat tempo dus vasthouden anders loopt het helemaal in de soep.
Dat is enorm lastig want gitaristen zijn niet ''echt gewend om op de click te spelen.

Ook leuk, een gitarist met een delay in zijn sound. Een goed afgestelde delay bepaald eigenlijk het tempo van het nummer. Gaan ze lopen mekkeren dat het nummer te traag is, terwijl ze er zelf schuld aan zijn.

Nijlpaard

#7
jun 07, 2013, 10:02 Last Edit: jun 07, 2013, 10:10 by Nijlpaard

Maar ik heb even zitten kijken, en het wordt vrij duur om voor iedereen een ontvanger + oortjes aan te schaffen.




Heb je al naar de draadgebonden optie gekeken ? Dat scheelt een stuk in prijs :Y
Wireless is leuk maar over het algemeen zijn alle instrumenten zoals gitaren en basgitaren ook draadgebonden en speel je op kleine podia. Dus waarom zou dan je in-ear wireless moeten zijn ?


Heb een fischer-amp body pack gekocht bij Thomann. Kost 189 euro en werkt prima. 2 ingangen zodat je de mix en je click zelf kunt mengen. Of de klik en een gitaar etc.


Probeer maar eens een nummer met gitaarintro, de drummer bepaald het tempo met klick en trapt het tempo met de hihat. De gitarist moet dat tempo dus vasthouden anders loopt het helemaal in de soep. Dat is enorm lastig want gitaristen zijn niet ''echt gewend om op de click te spelen.Ook leuk, een gitarist met een delay in zijn sound. Een goed afgestelde delay bepaald eigenlijk het tempo van het nummer. Gaan ze lopen mekkeren dat het nummer te traag is, terwijl ze er zelf schuld aan zijn.



Bekend probleem. In de kerk spelen we nogal veel "gedragen"  nummers zoals dat zo mooi heet. Meestal beginnen deze met een akoestische gitaar, piano of alleen een zanger/zangeres.
Deze "tik" ik dan af door met mijn vingers te knippen.
Op het moment van inzetten gaat het dan al van bijvoorbeeld 100 naar 95 en zakt het daarna snel af richting de 85  -O- 


Afhankelijk van het nummer en de mate van afzakken probeer ik dan of het nummer weer naar de 100bpm te duwen of ik gebruik de tap functie van de metronoom en neem met de inzet het tempo van de gitarist/pianist/zanger/zangeres over.


Van 95 naar 100 gaat nog als je een nummer weer wat wil duwen. Meer als 10bpm vind ik al heel lastig en dan neem ik meestal het tempo gewoon over.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

DraconicX

Het is inderdaad de bedoeling om juist de hi-hat of dergelijke niet mee te laten lopen. Verder ben ik me er inderdaad van bewust dat het dan machinaal gaat klinken, maar gezien wij een metalband zijn is dat vaak niet het probleem. Niet dat het emotieloos is, en het hoeft ook niet retestrak te zijn (in de tel hangen of juist duwen kan heel gewenst zijn), maar een vast tempo + vaste tempowisselingen zorgen wel voor een strakker geheel.

Citaat
Heb je al naar de draadgebonden optie gekeken ? Dat scheelt een stuk in prijs :Y
Wireless is leuk maar over het algemeen zijn alle instrumenten zoals gitaren en basgitaren ook draadgebonden en speel je op kleine podia. Dus waarom zou dan je in-ear wireless moeten zijn ?


Wij zijn langzaam juist over aan het stappen op draadloze systemen. Zo kan de gitarist/bassist bij de kleine podia eens van het podium af komen, dus dan is een draadloos IEM ook wel weer fijn :)

In ieder geval allemaal alvast bedankt voor de reacties!

djska

sorry hoor, maar je wilt dus eigenlijk voor jullie te moeilijke dingen doen en die dan strak krijgen door alles met click te doen. Ik vind dat toch wel een zwaktebod.

Nijlpaard

Hoe kom jij nou op die conclusie uit :?
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Stokmans

Wauw, dat is een scherpe conclusie...  :')

dutchdrummer

....Heb een fischer-amp body pack gekocht bij Thomann. Kost 189 euro en werkt prima. 2 ingangen zodat je de mix en je click zelf kunt mengen. Of de klik en een gitaar etc.
....


Die gebruik ik ook. Prima ding, alhoewel ik hem alleen als monitor gebruik en niet voor een clicktrack. Om de rest van de band nog te kunnen horen (met name de opmerkingen naar mij toe tussen de nummers door) heb ik gekozen voor Sennheiser IE6 inears, die het oor niet helemaal afsluiten en ook nog wat podiumgeluid doorlaten.

Groove


Die gebruik ik ook. Prima ding, alhoewel ik hem alleen als monitor gebruik en niet voor een clicktrack. Om de rest van de band nog te kunnen horen (met name de opmerkingen naar mij toe tussen de nummers door) heb ik gekozen voor Sennheiser IE6 inears, die het oor niet helemaal afsluiten en ook nog wat podiumgeluid doorlaten.


Nijlpaard/Dutchdrummer; sluiten jullie dan de monitormix op de ene XLR aansluiting aan, en op de andere XLR de click? Hoor je dit dan door elkaar heen (stereo) of aan de ene kant de monitor en aan de andere kant de click?

Harre

Dat zal wel stereo zijn zeker? Anders lijkt het me echt niet fijn spelen.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Nijlpaard

De bodypack heeft een mono-mix knop. Hierdoor worden kanaal 1 en 2 op links en rechts hoorbaar, in mono-mix mode wordt de balance knop ook een pan knop.

Ik heb het zo aangesloten. Ik stuur de klick van mijn SPD-SX via de sub-uitgang naar kanaal 1 en de mix vanaf de tafel naar kanaal 2. Door de pack op mono-mix te zetten kan ik zelf de mate bepalen waarin ik de klick of de mix hoor door aan de pan knop te draaien.Draai ik deze helemaal naar links hoor ik alleen een klick. Draai ik deze helemaal naar rechts hoor ik alleen de mix.
Zet ik deze in het midden hoor ik mix en klick met gelijk volume.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Groove

#16
jun 08, 2013, 14:34 Last Edit: jun 08, 2013, 14:46 by Groove
Super zeg. Ik ga ook maar eens naar zo'n Fischer Amp kijken... ;-)

Edit: ik zie dat ze er bij Thomann ook een van hun eigen merk hebben (Millennium) voor slechts €39. De specificaties zien er op het eerste gezicht hetzelfde uit (incl.  mono mix enz).

Nijlpaard

Ik had zelf 1 harde eis. Er moest een limiter op zitten. Die zie ik bij de millenium niet.
Verder lijkt me dat het geld ergens vandaan moet komen dus er zal vast ergens op bezuinigd zijn. :)
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Groove

Ik lees in de omschrijving ook niets over een limiter, maar in de handleiding staat dat de input wordt gelimiteerd tot 5dBm (paragraafje links onder):

http://images.thomann.de/pics/atg/atgdata/document/manual/245168_bda_hpa_inear_uk_screen.pdf

Nijlpaard

Begint steeds meer op een koopje te lijken :)

Ook onderstaande review is er wel over te spreken.

http://www.bonedo.de/artikel/einzelansicht/millenium-hpa-in-ear/4.html

Hoewel zij dan weer aangeven dat er geen limiter op zit :?

Ik begin zo langzamerhand mijn aankoop te betwijfelen.....-O- lijkt er op dat ik bijna 5 keer zoveel heb betaald......voor iets vergelijkbaars.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Groove

Wel vreemd dat zij zeggen dat er geen limiter op zit. Als ik de specificaties van de Fischer en de Millenium naast elkaar zet, zijn ze vrijwel gelijk. Toch nog maar eens verder onderzoeken, want een limiter is voor mij ook absoluut noodzakelijk.  :Y

animal



Ik begin zo langzamerhand mijn aankoop te betwijfelen.....-O- lijkt er op dat ik bijna 5 keer zoveel heb betaald......voor iets vergelijkbaars.


Helemaal onbelangrijk zijn specificaties niet, maar het allerbelangrijkst is toch het geluid en die is bij de door jou gekochte body-pack meer dan dik in orde  :Y

Harre

Even nieuwsgierig: vanwaar de vereiste van een limiter?
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Nijlpaard

Vallende microfoon, geluidsman die net iets te enthousiast een schuif opengooit. Het werd me ten zeerste aangeraden om mijn oren te beschermen voor zaken waar je geen invloed op hebt.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Nijlpaard


Helemaal onbelangrijk zijn specificaties niet, maar het allerbelangrijkst is toch het geluid en die is bij de door jou gekochte body-pack meer dan dik in orde  :Y


Ik ga er ook van uit dat het toch ergens in moet zitten :)

Heb er nu een paar keer mee gerepeteerd. Morgen ga ik hem voor het eerst "live" gebruiken. Ben benieuwd :Y
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Omhoog