Acoustisch ombouwen naar E-kit

Gestart door Stokmans, sep 26, 2011, 22:18

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Technobeat

DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Remcee

Hey Stokmans :-)

Hier even mijn idee over zelfbouw. Ik speel zelf ook op een A-2-E conversion, en met veel testen en proberen heb ik nu eindelijk een kit waar ik erg tevreden over ben en Live speel.

UMijn bevindingen:
Triggers: Maakt niet zoveel uit welke je gebruikt. Je hebt mooie/luxe die in je toms zitten ($$$) en goedkope Redshots. Alles werkt goed in mijn beleving en valt of staat met de instellingen in je module.

Ik zou investeren in cymbals en gaasvellen. Zelf heb ik meerdere cymbals geprobeerd maar ben toch uitgekomen bij de Roland's. Zelf speel ik nu op de CY-12,CY-14, CY-15. Maar de 5'jes en 8'jes deden het ook goed. Het speelgevoel en mogelijkheden zijn bij de 12,14,15 gewoon veel beter dan bij de overige cymbals. Zeker icm met een wat duurdere module werken deze supergoed. Choken, 3-weg, etc.. alles zit erop. Bij mijn CY-8's irriteerde ik mij snel aan het ontbreken van 3-way triggering op de Ride voor het spelen van Bell, Bow, Edge.

Gaasvellen: Ga niet voor de Tama/Pearl/etc.. . Deze werken even leuk, maar je kan elke 3 maanden nieuwe vellen kopen omdat ze uitrekken. Kijk even bij Drum-tec naar de design of Pro serie. Ik speel zelf nu een jaar met de Design serie en zowel de rebound als kwaliteit van deze vellen zijn zeer goed (ze kosten dan ook wel een paar centen meer).

Module: Ik heb hier nog een Roland TD-6 liggen als je interesse hebt. Heb ik jaren mee gespeeld en is zeer goed. Enige beperkende factor is het aantal inputs van 12.

Voor zover mijn uiteenzetting. T is ook maar gewoon weer een mening, maar wel eentje met (jarenlange) ervaring. Ik ben begonnen met allemaal (relatief) goedkoop spul en zo elke keer iets upgraded. De goedkope spullen werken wel, maar zijn absoluut beperkend. Heb je de mogelijkheid om je kit ineens om te bouwen, investeer dan ook ineen keer goed, dat is eigenlijk de tip van vandaag.

Regards!

Stokmans

Dat is dus precies wat ik van plan ben :) Dank voor deze info!

Ik ga jou even een berichtje sturen voor die module. 12 inputs is voor mij voldoende.

Stokmans

Update: Inmiddels een dual trigger en een gaasvel besteld om m'n snare om te bouwen en testen of deze triggers en vellen doen wat ik wil.

De verkoper is in ieder geval al overtuigd ;)

Stokmans

#29
okt 22, 2011, 20:37 Last Edit: okt 24, 2011, 10:50 by Stokmans
Updates:

Inmiddels is er een TD-20 module onderweg en een setje VH-12 hats.

Vandaag kreeg ik mijn spullen van 682drums binnen. Gaasvel is mooi spul, voelt stevig aan (ongemonteerd), gemonteerd speelt het vrij goed, je voelt wel dat het gaas is natuurlijk, maar ik ben er wel content mee.
De trigger is een ander verhaal: Daar is iets mis gegaan in de productie, dus moet ik even wachten op een vervangend exemplaar voor degene die ik al opgestuurd had gekregen.

Verder zal ik dit probleem met de triggers niet meer hebben, heb namelijk een set 2e hands DDrum Pro triggers gekocht. 4 x toms, 1 x bass. Dus die gaan gebruikt worden, net zo makkelijk.


Nu nog bekkens en gaasvellen voor de overige toms en dan ben ik er bijna klaar voor.


Kabels:

De DDrum triggers hebben een XLR uitgang en zijn allemaal mono-triggers. Ingangen opd e TD-20 zijn jack (6,3mm). Zijn hiervoor standaard kabels verkrijgbaar? En, wat is het soldeerschema indien ik zelf aan het knutselen ga?

En de overige kabels, zijn hier bijzondere eisen voor of kan elke willekeurige jack-jack kabel gebruikt worden?

drum1964

XLR-JACK kabels zijn gewoon verkrijgbaar, zowel mono als stereo.
Ik gebruik ze om enkele DDRUM pads aan te sluiten op een roland TD8 module, geen enkel probleem.

Ga je de snare ook mono sturen ?
Anders verlies je de position sensor en heb je weinig dynamiek in je snare.
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

Stokmans

Oke, het zijn dus reguliere XLR-Jack kabels, daar ging het me even om.

Nee, de snare wordt uiteraard een dual-trigger en krijgt dus een stereo kabeltje :)

Rashid

hey stokmans,

ben ook nieuwsgierig naar jou vorderingen...
maar die dual trigger.. hoe doe jij dat??
Ik heb volgens mij een stereo cinch... kan ik hierop dan 2 piezo's aansluiten??

Ik wil voor mijn snare een trigger hebben voor mijn mesh.. en een voor de rim.....
kan dit? en hoe maak je zo'n rim trigger met een piezo??

Ben benieuwd hoe jij dit aanpakt..

Gr,
Rashid

Stokmans

Hey Rashid,

Ik heb een dual trigger besteld die kant en klaar is (ben lui ;-) ), maar die rim trigger is een simpel alu plaatje met daarop de piezo en dat geheel in een stuk dikke krimkous. Aan het alu zit een lip met een gaatje en dat geheel onder een hoek zodat je deze aan een van de boutjes van de lugs gemaakt kan worden.

En ja, op een stereo cinch kan je dus 2 triggers aansluiten, dat is de truuk van een dual trigger. Stereo kabeltje naar je mdoule en klaar.

Rashid

heb je wellicht een schematje/fototje van die piezo manier van aansluiten..

Ik heb er nu niet echt een goed beeld bij hahaha..

welke dual trigger heb jij gekocht?

wellicht dat ik die ook kan gebruiken...

mvg,
rashid

Stokmans

Heb hem niet hier liggen dus een foto is lastig.

Het is deze: http://682drums.com/DT2-PRO-drum-trigger-p-16152.html


Rashid

oh das denk makkelijk te maken... idd

een stuk alu latje, buigen in een hoek... op het ene uiteinde aan een schroefje van de lug vastmaken..
en aan de andere kant de piezo plakken en dan krimpkous of flink wat tape...
en de piezo solderen aan een vrije connector op je cinch en de andere draadje solderen op de plek bij de andere..

Gaan we ff proberen..
heb nog een alu profiel latje...van de bruggen over...

Thnx,
Gr,
Rashid

paQ

het is allemaal niet zo simpel als je zou denken.
je zit ook met vibraties van je ketel zelf (die je weer overbrengt op het "alu latje") en super precieze positionering van de cone.
Echt goeie e-drums zijn niet voor niks duurder dan een millenium keteltje

Technobeat

Echt goeie e-drums zijn niet voor niks duurder dan een millenium keteltje


Dat is idd waar , maar ik vind het wel erg interessant hoe Rashid en Stokmans bezig zijn met hun projecten .
Als het allemaal goed uitpakt is het ook heel leerzaam voor andere forumleden die dit ook willen gaan ondernemen . 
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Stokmans


Echt goeie e-drums zijn niet voor niks duurder dan een millenium keteltje


Dat heb ik ook nooit beweerd, mijn belangrijkste argument was om een 'echt' drumstel houden, maar dan zonder het 'echte' geluid.

Maar, ik hou jullie op de hoogte :)

Rashid


het is allemaal niet zo simpel als je zou denken.
je zit ook met vibraties van je ketel zelf (die je weer overbrengt op het "alu latje") en super precieze positionering van de cone.
Echt goeie e-drums zijn niet voor niks duurder dan een millenium keteltje


Ik denk ook niet dat het makkelijk is hoor PaQ..haha..
Op het plaatje ziet het er makkelijk uit.. maar ik weet wel zeker dat het niet 1,2,3 zal gaan..
Ben graag positief.... anders zakt de moed te snel in je schoenen haha...

Idd wat je zelf ook aangaf de vibraties van de ketel spelen ook mee.. daar zat ik zelf ook aan te denken..
Maar voor bijna alles is een oplossing te vinden... en soms duurt het even voordat je die hebt gevonden...
Het is een leuk project om mee bezig te zijn, te zoeken naar de mogelijkheden... problemen op te lossen etc.. en voor mij persoonlijk is het erg leerzaam,.. heb dit nog nooit gedaan...

Maar ik hou jullie natuurlijk op de hoogte van de ontwikkelingen..

Gr,
Rashid

Stokmans

Zo, korte update:

- TD-20 is binnen. Mooi apparaat, ziet er fonkelnieuw uit. Alle triggeringangen werken, het menu is makkelijker dan ik gedacht had (uiteraard de handleiding niet bij de hand ;) )

- DDrum Pro triggers werken allemaal. Snel testje gedaan met de triggers op het gaasvel van de snare.

- Trigger en gaasvel van 682drums: Inmiddels het goede snoertje in huis en de boel gemonteerd. Maar de trigger is niet zo gevoelig als ik wil. Waarschijnlijk hangt de trigger niet helemaal goed in de ketel en moet ik de instellingen op de module aanpassen. Maarja, zonder de handleiding kreeg ik dit niet zo snel voor elkaar...

- De VH-12 hihat die ik Hans heb overgenomen: Te gek!!! Mooi spul hoor, plug-and-play een echte hihat. Moet alleen een andere 'spanner' hebben om het onderste bekken vast te zetten, deze is voor een dunnere hihat stand.

Kortom, let the games begin, dit gaat goed!

Hammar


Stokmans

Thanks, had ik al, maar had hem thuis laten liggen  ;)

Stokmans

Goed, nogmaals een update:

- Gaasvel van 682drums heb ik goedgekeurd. Mept fijn, prima rebound.

- Trigger van 682drums gaat terug. Krijg het niet voor elkaar er geluid uit te krijgen. Waar het aan ligt? Geen idee!

- Module (TD-20): Werkt subliem, handig en toegankelijk menu, goed geluid, instellingen voor triggers goed te wijzigen.

- DDrum Pro triggers: Werken erg goed, plug&play en vrijwel direct goed! Heb er inmiddels een snare trigger bij besteld.

Jochem

Mooi, die 682drums gaasvellen worden van mij =]

Stokmans

Nou, als dan alles al tegen zit kan er nog wel wat meer bij, toch?

Andere snare trigger besteld (DDrum Pro), komt vandaag het pakketje binnen, zit er een tom-trigger in. Da's nie goed nie... Gebeld en een nieuwe komt er al aan. Per ongeluk een snare sticker op de tom trigger geplakt, dan gaat het mis in een magazijn. Best logisch, niet fijn...

82keiko


Nou, als dan alles al tegen zit kan er nog wel wat meer bij, toch?

Andere snare trigger besteld (DDrum Pro), komt vandaag het pakketje binnen, zit er een tom-trigger in. Da's nie goed nie... Gebeld en een nieuwe komt er al aan. Per ongeluk een snare sticker op de tom trigger geplakt, dan gaat het mis in een magazijn. Best logisch, niet fijn...


Da's iets voor in het frustratietopic dus. Ik zou toch ook de voorkeur geven aan een ombouw van een akoestische set dan de aankoop van een elektrische om het gevoel van een akoestische te behouden, maar waarschijnlijk dat ik zo handig niet zou zijn. Hopelijk zit het eens mee en kunnen we hier de vorderingen lezen. Succes alleszins :).

Remcee

Hey Stokmans,

Kwam er helemaal geen geluid uit je 682drums trigger? Of was de trigger niet gevoelig genoeg? Ik ben aan twijfelen om zo'n trigger uit te proberen, maar vind de ophanging nogal riskant...

Groeten!

Stokmans

Jawel, kwam wel iets uit, maar het kostte wel erg veel moeite... Kan natuurlijk dat ik een maandagochtend-trigger heb gehad, aan de andere kant werkte hij prima bij de leverancier (bij mij echt niet!).

Nu een hele set DDrum Pro triggers klaar liggen. Door een zeer 'ganz geile aankoop' ligt dit project even stil

Omhoog