Acoustisch ombouwen naar E-kit

Gestart door Stokmans, sep 26, 2011, 22:18

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Stokmans

sep 26, 2011, 22:18 Last Edit: sep 27, 2011, 10:05 by Stokmans
Ik ben 'bang' dat ik er aan moet, verhuisplannen naar een plek waar ik nu wel een kit neer wil zetten. Helaas laat mijn budget geen vrijstaande villa toe, dus dan maar zo  ;) En, wie weet kan dit topic dan meteen op dit nieuwe forum de gids worden voor ombouwen!

Ik wil mijn oude kit ombouwen naar een elektronische kit. Gaasvellen, elektrische bekkens, noem maar op. Ik wil gewoon mijn oude kit ombouwen om het gevoel van het echte drumstel te behouden. Ik drum al een paar jaar en op een best leuk niveau (vind ik zelf  :+ ), en vind het heel belangrijk mijn speelplezier te bewaren. Ik ga dus voor een goede oplossing en zeker niet perse voor de goedkoopste.

Toevoeging 27/09:  Ik hoef niet per se een kant-en-klare kit te kopen, maar wil het liefst gedurende de komende tijd materialen bij elkaar regelen en de kosten een beetje uitsmeren. Marktplaats in de gaten houden voor de module en bekkens, aanbiedingen voor de velletjes, enzovoort.

Ik heb mij nog nooit verdiept in deze wereld en ik hoop hier van de heren en dames experts een en ander op te steken!

Uitgangspunt:

6-delige kit (10,12,14,16,14,22, mogelijk laat ik de 10" of 12" achterwege, gebruik maar 1 racktom)
2 crashes
1 ride
1 hihat

Ik tel dan:
4 dual triggers (snare, ride, 2 crashes)
5-6 enkele (3-4 toms, hihat)
Klopt dit?

Vellen:

Dat worden dus gaasvellen. Is een willekeurig gaasvel goed, of zit er nog verschil in deze?

Ondervellen, laten zitten of er af halen?

Verder zag ik rim-silencers, tegen het geluid van stok op rim. Wel handig lijkt me?

Triggers:

Volgens mij (voor zover mijn beperkte kennis strekt) kan ik natuurlijk een paar simpele DDrum Redshots kopen, maar ik weet niet of ik daar uit kan halen wat ik wil. Uiteraard moet een snare ook een rimshot herkennen. Dus, waar rekening mee te houden?

Ik kwam de triggers van www.682drums.com tegen, met van die mooie schuimrubber cones, maar je hebt natuurlijk ook triggers zoals de eerder genoemde redshot. Wat zijn de absolute do's en dont's van triggers? Zal (kan) ik ze zelf bouwen?

Ik verwacht uiteraard wel dat ze gevoelig genoeg zijn om gewoon lekker te kunnen spelen zonder me steeds te moeten irriteren omdat de helft van de signalen niet opgepikt wordt...

De eerder genoemde triggers van 682 hebben dus die cones waarvan gezegd wordt dat hoe dichterbij de cone je slaat, hoe haarder het signaal, en andersom. Is dit waar en vereist dit speciale triggers?

Enneh, ik las iets over frequentiegebieden bij triggers. Belangrijk?

De module:

Ook niet onbelangrijk....

Hoe belangrijk is deze nou precies? Is een simpele module voldoende? Ik hoef geen 356472 kits voorgeprogrammeerd te hebben, maar gewoon 1 goede set.

Dingen die mij zo te binnen schieten:
- Gevoeligheid aparte triggers instelbaar
- Volume per trigger instelbaar
- Aantal triggeraansluitingen
- Merk? Type?
- Wat nog meer?
- Mogelijk zal hij wel eens gebruikt worden voor digitale opnamen, wat stelt dit voor extra eisen (geen basis-eis voor mij)

Bekkens/hihat:

Tsja, die Alesis Surge bekkens zien er wel echt uit, maar er speelt natuurlijk mee...  ;)

Zit er veel verschil in kwaliteit in e-bekkens? En hoe zit het met dual-triggering voor cups, chokes en andere 'bijgeluiden'?

Ride: gewoon en cup
Crashes: gewoon en chokes, evt. een splash bij zacht aanslaan (mogelijk?)
Hihat: Passen deze op een reguliere hh-stand? Lijkt me niet ivm het pedaal?


Zoals je dus al ziet: Ik snap er geen zak van, dus HELP!  :+

Robert-Jan

Budget?
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Stokmans

Ja graag :P





Als er 1000 euro tegenaan moet, dan moet dat. Maar ik ben niet vies van 2e hands. Heb ook eerlijk gezegd niet echt gevoel bij prijzen van dit spul. Wordt het iets meer en is het dan top, is dat ook niet heel erg.

Jochem

Waarom koop je niet gewoon een elektrische kit? Of is dat nou heel dom..

Nijlpaard


Al eens op drum-tec.de gekeken ? Daar hebben ze een apart gedeelte voor ombouw van A naar E

http://www.drum-tec.de/acoustic-to-edrum-c-96.html


Waarom koop je niet gewoon een elektrische kit? Of is dat nou heel dom..


Wordt al gauw duur (als in 2000+ euro)
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Stokmans


Waarom koop je niet gewoon een elektrische kit? Of is dat nou heel dom..



Ik wil mijn oude kit ombouwen naar een elektronische kit. Gaasvellen, elektrische bekkens, noem maar op. Ik wil gewoon mijn oude kit ombouwen om het gevoel van het echte drumstel te behouden.

Stokmans


Al eens op drum-tec.de gekeken ? Daar hebben ze een apart gedeelte voor ombouw van A naar E

http://www.drum-tec.de/acoustic-to-edrum-c-96.html


Thanks!

Toegevoegd: Ik hoef niet per se een kant-en-klare kit te kopen, maar wil het liefst gedurende de komende tijd materialen bij elkaar regelen en de kosten een beetje uitsmeren. Marktplaats in de gaten houden voor de module en bekkens, aanbiedingen voor de velletjes, enzovoort.

NathanR


Thanks!

Toegevoegd: Ik hoef niet per se een kant-en-klare kit te kopen, maar wil het liefst gedurende de komende tijd materialen bij elkaar regelen en de kosten een beetje uitsmeren. Marktplaats in de gaten houden voor de module en bekkens, aanbiedingen voor de velletjes, enzovoort.


Bekkens heb je net pech, mijn broer had een TD-20 gekocht, met veel meer bekkens dan hij gewent is te gebruiken, dus hij had laatst stuk of 3/4 roland bekkens verkocht via marktplaats!

piebe

Zoals iemand al opmerkte ben je minimaal 2000+ kwijt voor een selfmade e-kit met ketels en dan kun je net zo goed een kant en klare kopen die dat ook kosten. Ik heb zelf een td4, wat naar mijn idee de beste oplossing is als je rond de 1000 euro wilt besteden. Met de mogelijkheden die midi bieden, is het raadzaam om je af te vragen of je een e-kit überhaupt nog om de module moet aanschaffen. De hardware van de td4 is robuust en kan tegen een stootje. De hihat heeft beperkte midinoten, slechts vier plus voetpedaal, maar of dat bij een td20 anders is kan ik je niet vertellen. Hoe leuk het ook lijkt, je kan beter voor een td4 gaan denk ik, dan zelf een doe het zelf kit maken die je waarschijnlijk stuk slaat.

Technobeat


Hoi Stokmans .

Misschien ken je deze foto nog van vroegah op het '' oude '' drumforum .
Vorig jaar heb ik mijn nieuwe TD9KX INgebouwd in een A-kit .
Het is een beetje werk geweest, maar ik ben heel erg blij dat ik dat gedaan heb .
Een gewone E-kit is leuk maar blijft in mijn ogen : Pads aan een rack , terwijl je met een omgebouwde A/E -kit idd meer het gevoel hebt achter een '' gewoon '' drumstel te zitten .

[/img]
[/img]
[/img]
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

drum1964

Ik heb op 7 jaar tijd meer dan 150 gigs gespeeld met een Roland TD 8.
Nooit een probleem gehad.
Ik heb maar 1 keer een mesh head van de snare vervangen uit voorzorg, niet omdat het stuk was. Ik gebruik wel altijd stokken met nylon tips.
Ik heb Roland pads van 8", 10" en 12".
De PD-85 pads ( 8 inch) zijn echter net te klein vind ik.
Ze triggeren goed, maar je moet echt mikken.

De Roland geluiden zijn misschien een beetje achterhaald, maar tweedehands zijn ze makkelijk te vinden en ze zijn oerdegelijk.

Suc6 met je zoektocht.
Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

Anserini


Hoi Stokmans .

Misschien ken je deze foto nog van vroegah op het '' oude '' drumforum .
Vorig jaar heb ik mijn nieuwe TD9KX INgebouwd in een A-kit .
Het is een beetje werk geweest, maar ik ben heel erg blij dat ik dat gedaan heb .
Een gewone E-kit is leuk maar blijft in mijn ogen : Pads aan een rack , terwijl je met een omgebouwde A/E -kit idd meer het gevoel hebt achter een '' gewoon '' drumstel te zitten .

[/img]
[/img]
[/img]
Dat ziet er wel heel netjes uit inderdaad!

Technobeat


Dat ziet er wel heel netjes uit inderdaad!


Thanks .

Bij interesse kan ik wel foto`s van het '' transformatieproses '' plaatsen , maar dan komen er wel een stuk of 10 onder elkaar te staan .
ik weet niet of dat mag ( PaQ - Paul - Robert-Jan )
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Anserini

Zeker intressant, past ook wel in een A naar E-kit topic toch?

Stokmans


Thanks .

Bij interesse kan ik wel foto`s van het '' transformatieproses '' plaatsen , maar dan komen er wel een stuk of 10 onder elkaar te staan .
ik weet niet of dat mag ( PaQ - Paul - Robert-Jan )


Ik zeg: "Doen!" Ben heel benieuwd

Hoefnix

Zelf gebruik ik de module (en dus ook de sounds) van Roland niet meer.

Ik heb een midibox aangeschaft + een pc met daarop Addictive Drums van XLN audio. Via de externe geluidskaart heb ik een superklinkende e-kit. De TD20 module wordt tijdelijk gebruikt door een vriend en komt binnenkort te koop.

Robert-Jan heeft voor het inspelen van zijn DVD de software van Ocean Way gebruikt. Ook super, maar wel duurder.

Robert-Jan



Robert-Jan heeft voor het inspelen van zijn DVD de software van Ocean Way gebruikt. Ook super, maar wel duurder.


Ik heb mixosaurus gebruikt..nog duurder  ;)
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Hans

Ik heb nog wat e-cymbals liggen (smartrigger) die je voor een heel speciaal forumprijsje mag overnemen   ;)

Betreft 2 x crash (13 inch dual zone)
1 x china 14 inch
1 x splash 8 inch
1 x splash 10 inch

Ride heb ik niet meer (is al verkocht)

Ook nog een roland vh-12 hihat ?

PM me maar als je interesse hebt...


Technobeat


Heb vandaag helaas geen tijd , maar morgen zal ik foto`s van het '' ombouwen'' plaatsen .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Technobeat



Oké , hierbij een stel foto`s van het ombouwen van mijn Roland TD9KX in een A-kit om zodoende een AE-kit te verkrijgen .




De twee samen te voegen kits .



Het afteken vande te zagen '' adapterringen '' , hiervoor gebruik ik zoals te zien is de orginele vellen .
Het gebruikte hout is 8mm dik MDF .



Om het midden af te tekenen ben ik even de servieskast ingedoken, en dit ontbijtbordje is presies 20cm doorsnee , de zelfde maat als de onderkant van de Roland pads ( behalve de snare , die is 24cm als ik mij niet vergis )



Alle toms zijn afgetekend , tijd om naar buiten te gaan .

 

En zagen maar , voor het gemak wel even de nodige gaatjes boren voor het zaagje .



Alle '' adapterringen '' zijn klaar , even passen in de chromen hoops .



Even een pad onderkant passen .



Dan een gaasvel en hoop op de bovenkant leggen en de te boren gaten aftekenen met een heel dun potlood .



Alle boorgaten zijn afgetekend en uitgeboord .



De juiste positie bepalen voor de basspad .
De pad is met de voor en achterbeugel vast gezet met 8mm bouten DOOR de A bassdrum , aan de onderkant een vulplaatje en moer, die gaat echt niet meer schuiven .
Onder de beugels heb ik 2 rubber strips gelegd , dit om trillingen zoveel als mogelijk te vermijden .



Op de juiste hoogte een gat gesneden in het orginele slagvel , de Roland drumpad steekt nog geen halve centimeter er door heen .



Het beplakken van de adapterringen , ik heb witte plakfolie genomen omdat dit het meest op vellen lijkt als het allemaal klaar is .



één adapterring klaar , nog 3 te gaan .



Onder en bovenkant van de Rolandpad met de adapterring verenigen , voorzichtig door het folie bij de boorgaten prikken en alles voorzichtig vastdraaien .



Het aftekenen en snijden van de dempingsmatjes voor IN de ketels .
Hier voor heb ik oude automatten gebruikt .
Aftekenen gaat prima met de orginele hoops .



Dempingsmatje in de ketel .



Het orginele slagvel teruggeplaatst , dit vel heb ik aan de binnen en buitenkant wit gespoten , ook alle ondervellen van de ketels hebben dit ondergaan .



De orginele A-hihatstand omgebouwd , de Roland hihat met orginele stang op de A-hihat geplaatst .
ik hoop binnen afzienbare tijd de Roland hihat en alle cymbals te vervangen door Zildjian Gen-16 AE cymbals .  8) :Y



Het eindresultaat : bovenaanzicht .



Zijaanzicht .



Vooraanzicht .
Inmiddels heb ik naast de ride nóg een stand staan met een exstra crash .

Alle orginele kabels zijn voorzien van een 5 meter verlengkabel , dit om alles netjes en makkelijk te kunnen leggen .
Voor de 2 kabels van de bassdrumtoms heb ik achter de tomholder een gat geboord om zo de kabels DOOR de bassdrumketel naar buiten te leiden , ze komen er onder weer uit om naar de module te gaan .

Mochten er nog vragen zijn na aanleiding van deze foto`s , stel ze gerust zou ik zeggen .
DRUMMEN : A way of living .
Pearl Drums : Powered with Pearl Mimic Pro module .

Hoefnix


Ik heb mixosaurus gebruikt..nog duurder  ;)


Yep, mijn fout die bedoelde ik.

drum1964

Cause of death: He layed down the boogie and played that funky music till he died!

soultaker

ik ben een leek maar kwam http://link.marktplaats.nl/488336427 deze tegen, weet niet af het wat is.

paQ

zijn dat nou plaktriggers?

:N

piebe


Zelf gebruik ik de module (en dus ook de sounds) van Roland niet meer.

Ik heb een midibox aangeschaft + een pc met daarop Addictive Drums van XLN audio. Via de externe geluidskaart heb ik een superklinkende e-kit. De TD20 module wordt tijdelijk gebruikt door een vriend en komt binnenkort te koop.

Waarmee trigger je de software nu dan?

Omhoog