Nieuwe PA

Gestart door Daqura, mrt 16, 2013, 17:53

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Daqura

Hallo mensen,

Ik zit erover te denken om met m'n band een grotere PA te kopen dan dat we nu hebben. Hebben jullie zo snel suggesties voor een goede PA van tussen de 600-750 euro? Mic's hebben we al.

Alvast bedankt!

animal

Wat heb je nu voor installatie? Bij het genoemde bedrag in combinatie met "groter" verwacht ik dat je al snel op gebruikte spullen uitkomt. Heb je misschien al iets op het oog?

Ringo

Iets duurder, maar wel licht en compact en goed geluid

http://www.thomann.de/nl/hk_audio_soundhouse_onelucas01.htm
I hit you with my Rhythm Stick

Daqura

We gebruiken nu een Yamaha Stagepass 400.

Harre

Definieer 'groter', in de zin van wat voor zaal je er mee wilt vullen. Kleinere zaaltjes en kroegen zijn al snel te vullen met een installatie, maar dan kom je in een iets grotere gelegenheid al snel te kort. Ook is het handig om te weten hoeveel kanalen je nodig hebt en of je er ook nog iets van monitoring bij wilt hebben.
Living life 'as is' for mostly all the fuss isn't worth the effort.

Raymond

Met alle respect, een goede PA voor 600-750 euro? Voor dat geld koop je misschien net 1 topkast.
Zoals Harre al zegt, wat is je doel? Wat wil je allemaal versterken?
Heerlijk die stilte

Dribbel

Alles is al snel groter dan een Stagepass 400....
Ik denk dat hij bedoeld dat hij met een redelijk mixertje en een Pa top's en bottom van 1000 - 1500W lekker kan repeteren en optreden in een klein zaaltje of kroeg....
Yamaha recording & sabian

Daqura

Oh sorry ik zal even iets duidelijker zijn. Het is inderdaad bedoeld om beter mee te kunnen repeteren en daarnaast in kleine clubs te gebruiken. We willen nu inderdaad wel monitors over heen hebben, maar we hebben niet heel veel kanalen nodigen.

Tot nu toe hebben we altijd alleen de keys en 2 mic's op gehad. Bas en gitaar speelde altijd gewoon over hun eigen tops. Maar graag zou ik die ook op de monitors willen kunnen hebben, moeten die dan ook op een kanaal ofzo?

De Yamaha Stagepass 400 heeft tot nu toe wel aardig gewerkt maar we hebben net een slag groter nodig, en inderdaad waarschijnlijk meer kanalen. We hebben zelfs al een paar keer opgetreden met die Stagepass 400. Al met al zoeken we dus degelijke PA met een goede mixer, om zo de PA niet op te blazen (wat nu wel gedeeltelijk het geval is) en om monitoren erop aan te kunnen sluiten. Alvast bedankt voor de tips!

Gr Luc

Dribbel

Ja die zouden dan ook op een kanaal moeten..

ff een beetje bainstormen....
Key's, Gitaar , Bas, 2 x Vocaal, Kick,  (evenueel  snare, 3 toms, en 2 overheads nu of over een tijd)
heb je aan 13 kanalen genoeg.
Een zang extra  ----> 14 kanalen

Dan Monitoren:  jullie zijn met z'n vieren???
4 aparte monitor mixen?

Je zit dan op een 12 kanaals ( zonder drums ) met een beetje ruimte.
of een 16 kanaals 
Mixer met 3 of 4 aux/ monitor groepen
Effecten zoals galm aan boord (of uitwendig, dan kost je dat een aux kanaal)

Subjes  vanaf 600 w en topjes vanaf 300w. ( lichte muziek / niet een rock of hardrock formatie)
Daarmee kom je in de meeste cafe's goed weg.beter is als je wat over hebt en dus iets meer vermogen hebt anders blij je ook maar duwen  en daar word het geluid niet mooier van.

Stagepass zou je ook nog kunnen blijven gebruiken als monitor


----- Is dit ongeveer wat je zoekt????---------

dan weten we dat....

Je zal op marktplaats moeten blijven zoeken , want in je budget van max 750,- is nog niet een powermixer voor aan te schaffen. Om maar te zwijgen over als je echt iets wil wat op de toekomst is uitgelegd, als je eisen hoger worden.
Yamaha recording & sabian

harmen 18

#9
apr 04, 2013, 23:36 Last Edit: apr 04, 2013, 23:38 by harmen 18
Tweedehands 01v heb je voor een paar honderd euro. Maar wel enoem scherp zijn bij aankoop.


Verder ben ik even niet zo meer thuis in wat er allemaal voor lage budgetten op de markt is.

Maar er is zeker wel een boel oud niet al te netjes spul aan speakers (w-bin tijdperk zeg maar) te koop. Als de eisen niet te hoog zijn maar er een boel hout voor vrij weinig geld moet komen...

Maar voor 750 euro krijg je niets compleets natuurlijk.

Animal baars

Je kan als band ook gewoon monitorlijnen delen of 2 floors neerleggen vooraan een podium en evt 1 bij de drums (2 lijnen). In een café heb je echt niet snel meer nodig dan dat.

Soundcraft M12 (leuke tafel, 12mic in, 4 stereo in, 4 aux): http://link.marktplaats.nl/651844012
Zet er een MX200 effectenbak naast voor twee kanalen galm (via stereo return of insert): http://link.marktplaats.nl/660844840
En stamp er een setje leuke speakers bij (niet de hoogste kwaliteit maar wel een prima geluid voor de prijs): http://link.marktplaats.nl/662194766
En tel daar gemakkelijk €150 aan statieven en  €150 aan kabels bij op.

Muzikanten zorgen gewoon voor eigen microfoons (tsja, dan ben je als drummer zuur) en zo heb je als band voor een paar honderd €€ een geluidssetje waarmee je een kroeg tot 150 man prima plat kan spelen.

Wil je wat meer laag hebben koop je een van deze subs: http://link.marktplaats.nl/657557076. Allemaal actief spul dus geen versterkte mixer e.d. Alleen zul je nog een 19" flightcase om je mixer en effectenrack moeten kopen. Daar zijn hele mooie L-racks van SKB, Thon, ed. voor.

Daqura

Oke alvast bedankt voor alle info, ik ga er mee aan de slag!

Jenslathouwers

Ik heb thuis een behringer eurodesk fx3242sx, goedkoop, maar tot nu toe absoluut geen problemen mee gehad, en ik zit met 32 kanalen in, kan 4 verschillende monitormixen uitsturen als ik geen effecten wil gebruiken(anders 2). De drums gooi ik in een subgroup zodat die als geheel kunnen luider of zachter gezet worden. Enzovoort enzovoort,... Moest je er nog iets over willen weten pm je me maar  ;)

(Ohja er zijn ook varianten met minder line in's en dat scheelt uiteraard ook in prijs ;) )
i'm the rezo head; out of the spotlight, responsive and more important than you may think...

Dribbel

Goedkoop wel dat klopt, maar 32 kanalen heb je alleen nodig als je een compleet orkest wil uitversterken of een 9 koppige funkband waar ook iedereen zingt en 12 kanalen drums....

Maar wel een enorm lomp ding als je daarmee een cafe in komt lopen. Daar zitten ze ook nooit op te wachten al je FOH gaat staan met een lomp ding op  1 van de 3 statafels in het cafe....
Ik heb een Mixwizard van Allan & Heath.
De nieuwere modellen hebben ook nog effecten on-board, en oud of nieuw, ook 6 aux groepen(!)
Ik heb de 14-4-2 daar zitten 2 stereo kanalen op en dus 4 subgroepe, maar je hebt ze ook met 16- 2; 16 mono naar de master.
Bij mij in een stolp 19" en en staat uitgepakt dus ook op de stolp op ideale hoogte...
Mooie toonregeling, lange faders, fantoom op elk kanaal te zetten, enz....
In een cafe heb ik 4 zang, 3 drums, 2 toetsen, 2 gitaren, 1 bas en 1 efx  mijn tafel vol.... en ook nooit meer nodig gehad in mijn band. Ook hebben we 5 monitor groepen nodig, en dat kan ook met deze....

En tweede hands nog regelmatig aangeboden voor een honderd of 5 a 6 kun je er al een kopen.
Yamaha recording & sabian

harmen 18

Voor een paar honderd euro heb je een wizzard. (ik zal wel de echte 16 kanaals nemen en niet zo een met 4 stereo's)

Tja, niets mis mee hoor. Maar ze hebben nog wel is wat probleempjes.

- Loop alle kanalen iig na met een condensator microfoon.
- Test op lekkende kanalen
- Let op voedings problemen
- Het liefst een mk3 model
- etc.

Animal baars

De wizzard is een hele fijne tafel en staan een heel aantal op Marktplaats. Met m'n band hebben we een jaar ofzo geleden de Wizzard 16:2 (3e generatie) gekocht en dat bevalt prima. zit in een 19" rack en met de ingebouwde galm heb je aan 4 of 6HE siderack genoeg (alleen wat compressors en een FOH EQ).

Enige nadeel is dat de ingebouwde FX twee aux kanalen opsnoepen, dus je 4 monitorlijnen kan aanleggen. Maar met de zang op 1 lijn, band op de 2e en de drums op de 3e (ik ben de enige met in-ears) is dat geen groot probleem. Het wordt lastig als we straks met z'n allen over gaan op in-ear. Dan wordt een digitale tafel een waarschijnlijkheid.

Omhoog