Opname software en EQ

Gestart door Nijlpaard, sep 20, 2011, 21:22

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omlaag

Nijlpaard

sep 20, 2011, 21:22 Last Edit: sep 30, 2011, 11:57 by Nijlpaard
Leek me leuk om een topic te beginnen over de verschillende software die voor opnemen wordt gebruikt en dan vooral om te kijken wat de verschillende settings zijn die mensen gebruiken en hoe deze in de software worden gerealiseerd.

Zelf ben ik nu net een beetje bezig met opnemen maar realiseer me nu al enigszins wat er bij komt kijken om een goede opname te maken. Er is zoveel te stellen, mixen, gaten, compressen, eq'en etc dat ik af en toe het spoor even bijster ben.

Eerst maar even wat extra info over waar het in dit topic om gaat.

Onderstaand wat links naar de meest bekende fabrikanten van dergelijke software

  Lijkt me leuk om het bovenstaande lijstje van wat reviews te voorzien dus als iemand genoemde software (of andere uiteraard) gebruikt en er een review voor wil schrijven dan plak ik hem in de openingspost.

Reviews dan wel graag allemaal volgens hetzelfde onderstaande format om het overzichtelijk te houden

1 Inleiding
2 Beschrijving van relevante functies
3 Voors
4 Tegens
5 Algemene informatie zoals prijs en beschikbaarheid
6 Mate waarin het geschikt is voor opname van drums
6 Conclusie

Wat betreft EQ en audiobewerking wat links naar sites met meer info. Het is te veel om hier allemaal neer te typen. Wederom aanvullingen welkom.
  Dank aan Animal voor onderstaande :)




Laat maar weten wat je voor je opnames gebruikt, liefst met audiovoorbeelden :-)

Aanvullingen/verbeteringen zijn van harte welkom
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Paul

Ik ben ook net begonnen met opnemen, en ik gebruik daarvoor Reaper. Mijn bassist gebruikt al langer Reaper, dus dat is wel gemakkelijk. Daarnaast heeft Reaper weinig installatieruimte nodig, wat wel handig is op mijn laptop.
Echt een review kan ik niet schrijven want dit is het eerste programma waar ik mee werk. Tot nu toe ben ik als beginner in ieder geval zeer tevreden. Ik had geen moeite om ermee aan de slag te gaan. En er zijn genoeg plug-ins ingebouwd en daarnaast zou het heel gemakkelijk moeten zijn externe plug-ins als EQ en Reverb toe te voegen (zelf niet geprobeerd, (nog) geen behoefte aan).
Als ik wil weten hoe iets werkt typ ik het, in het Engels, in bij Google met "reaper" erachter en dan zijn er altijd meerdere oplossingen beschikbaar.


Ook in de wereld van afmixen ben ik nieuw, hoewel ik het behoorlijk interessant vind. Ik stuitte laatst op Homerecording.be op de 'EQ Cheatsheet', een handig overzicht van frequentiegebieden en waar ze invloed op hebben, zowel van instrumenten afzonderlijk als voor de totale mix. Er staat veel informatie in, maar ik vond het als beginnen nog wat onoverzichtelijk. E.e.a stond dwars door elkaar gepost, dus ik ben zo vrij geweest alles netjes te organiseren. Alle credits gaan uiteraard naar de originele auteur!

EQ Cheat sheet

Nijlpaard

Wat aan het spelen met mijn kickdrum en eq settings

Onderstaand het resultaat

http://dl.dropbox.com/u/6502179/Bassdrum-01.mp3

Opgenomen met een D112 gemonteerd op een Kelly Shu in de bassdrum
22" Mapex M-Birch bassdrum met standaard reso met 6" hole en een Remo coated CS als batter.

EQ settings:
1
Low Shelf 65Hz
-24 Gain
Q 1

2
Parametric 101hz
17.4 Gain
Q 2.5

3
Parametric 737Hz
- 24 Gain
Q 1.9

4
Parametric 4800Hz
13 Gain
Q 2.5

Tips en aanvullingen van harte welkom want ik heb het idee dat het beter kan.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Machiel

iets harder misschien?
Neem mij vooral niet te serieus.

Nijlpaard

Is het zo zacht ?

Ik mix het hier allemaal met een koptelefoon op dus ik vond het al redelijk hard.
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Machiel

ah dan heb ik meteen een hele goede tip voor je!
Als je aan het mixen bent en masteren en al die mooie leuke dingen, probeer je sample of stuk ook een ander medium/programma/speakers/oordopjes. Het liefste niet het beste van het beste. Als het daar dan al goed op klinkt, kan het alleen maar beter worden :P
Ik hoor er nu zeg maar bijna niks van.
Neem mij vooral niet te serieus.

Nijlpaard

Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Machiel

Veel beter!
Persoonlijk mis ik als metal/rock drummer de tik. Bij mij zit die tussen de 6 en 8 kHz
Neem mij vooral niet te serieus.

Nijlpaard

Ik ben juist op zoek naar de wat meer rondere klank. Wat meer echt een voelbare hartslag met een wat minder gedefinieerde attack of "kick" zo je wilt.

Als je snapt wat ik bedoel  :?
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Paul

Ik snap wat je bedoelt. ;)
Alles is afhankelijk van de muziek die je maakt, vind ik. Als er ruimte is in de muziek prefereer ik een buikige kicksound, in sommige nummers moet de 'tik' wat duidelijker aanwezig zijn.

animal




Nog maar een keertje dan.

Nijlpaard





Nog maar een keertje dan.


Die verdient een plekje in de openingspost :)
Every drummer that had a name, had a name because of his individual playing. He didn't sound like anybody else, So everybody that I ever listened to, in some form, influenced my taste -Buddy Rich-
- Sonor Delite Walnut roots/Mapex Saturn Root beert burst/Sabian HH(X)/Artisan

Cookie

Ik ben zeker geen professional maar gebruik al jaren Adobe Audition.
Waarom? Omdat ik via mijn werk een legale versie heb (ik ben de enige gebruiker op de afdeling). Lekker makkelijk voor de eenvoudige demootjes.
Drummer van Sick Pistons - Balbex drumsticks, Amedia cymbals, Roland SPD-SX, Remo drumheads & Pearl Export / Natal acryl / Millenium MPS-1000 e-Kit

Ruubke

Ik heb sinds kort microfoons en een zoom R16.
Nu heb ik alleen ruzie met Cubase Le 6.

Ik probeer m'n gekloot af te spelen, maar hij laat niks van zich horen.
Een kleine screenshot:


Vts connections staat op stereo out, maar ik kan nergens vinden waar ik m'n speakers kan selecteren (misschien zit ik wel helemaal verkeerd). Van de handleiding van Cubase wordt je ook niet echt vrolijk.
Wie o wie kan mij uit de brand helpen?

animal

Het heeft er alle schijn van dat een audio-device niet wordt gezien/herkend.
Heb je een asio-driver van die zoom geïnstalleerd?

paQ

yep, je moet in je aiso settings toewijzen.

Wat ook kan helpen is te beginnen met een template, en kijken of die (wel) werkt

Robert-Jan

Inderdaad, je ziet 'not connected'  staan, daar moet zoom r16 komen te staan.
Let er op dat ,ook al heb je de goede drivers , je de zoom nog moet inschakelen als audio device, iedere keer dat hij aangaat.
Dat is uit mn hoofd niets anders dan een paar keer op de enter knop drukken ( op de zoom )
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Ruubke

Klopt, maar dan gebruik je de zoom als (directe) audio interface.

Als ik m'n laptop laat opnemen doen m'n speakers het wel, maar ik wil ook zonder laptop kunnen opnemen en er daarna (later) één audiobestand van maken.

Ik heb net een uurtje wat gerommel op de zoom opgenomen en daarna m'n zoom op de computer aangesloten en de card reader ingesteld.

En daar gaat er iets mis. Want als ik de bestanden van m'n project op de laptop heb opgeslagen en in cubase importeer, dan krijg ik geen geluid uit m'n speakers.

Ik ben nu met Audacity aan het rommelen, daar krijg ik wel geluid uit m'n speakers..
Wel bedankt voor de snelle reacties!!

Robert-Jan

In cubase heb je nu niets als output device geselecteerd, niet je zoom als interface, maar ook niet je interne geluidskaart zo te zien.
Ik denk dat je onder het kopje devices even je interne soundcard moet selecteren en dat je dan wel audio krijgt.
www.xxldrums.com iKdrum drumles op je iPad!

Ruubke

Oke, ik heb het voor elkaar met Audacity. Maar nu krijg ik het converteren naar mp3 niet voor elkaar.  8)7

Wil het bestand graag op Soundcloud zetten, zodat ik wat tips kan krijgen over het opnemen. Het bestand van Audacity (.aup) pakt Soundcloud niet.

Anserini

Dan kun je een MP3 encoder installeren voor Audacity, of .wav op soundcloud uploaden, dat gaan wel denk ik.

Ruubke

Thanks het is gelukt.
Ander topic even zoeken voor het posten van de link.

drums97

Het probleem klinkt bekent met Cubase! (was eerst ook met Audicy begonnen, maar Cubase is dan toch echt een aanrader!!
Kijk zoals RJ zegt in "devices" bij device setup en dan bij VST audio system. Hier heb ik Asio DirectX Full Duplex driver geselecteerd.
Ga dan naar de driver en kijk of je luidsprekers/externe microfoon active is. Is dit niet het geval, ga dan naar VST connections en selecteer de juiste luidsprekers/externe microfoon. Indien hier geen instaat, heb je niet de juiste driver!
Ik had Asio4all geinstalleerd en daar ging het bij mij mis. Toen ik gewoon Full Duplex driver pakte, kon ik deze wel aan.
Succes en anders kijk eens op www.homerecording.be, daar heb ik het ook gevonden.
Sonor Champion 22" BD, 12", 13", 14" toms, 16" and 18" floortoms. Sonor D454 en Sonor D426

Ruubke

Thanks!

vandeflosch

Ik ben op zoek naar een software omdat ik ga beginnen opnemen...

Ik had nog niets speciaal in gedachten. Ik wil uiteraard iets degelijk dat toch makkelijk werkt.

Ik las al dat logic express goed is voor beginners, maar werkt dat enkel op apple?

Ik werk met windows7

Omhoog